Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na 3 weken in de vensterbank werd ik het aardestaren moe en heb ik 3 zaadjes deno gezaaid. Ze liggen nu op een warmtematje. Ze zullen en moeten... grom. Zul je zien dat die anderen toch nog besluiten wakker te worden ergens komende weken. Naja, in dat geval gewoon meer kans op de overwinning! #blijfpositief

• Like 4
Geplaatst:

Ik vind dit allemaal al zinderend spannend en dan moeten jullie eigenlijk nog beginnen.

Dit wordt vast een leuk seizoen, succes allemaal!

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Ook ik ben gisteravond begonnen aan wat meer en meer op een kiemwedstrijd gaat lijken dan een teeltwedstrijd ;-) . Alle 7 zaden zitten in het zwarte bakje. Een thermostaat (zwarte draadje is van de voeler) schakelt bij een grondtemperatuur van 23.5 graden de warmtemat in en bij 24.5 graden weer uit. De grondtemperatuur blijkt in de praktijk dan te  variëren tussen ongeveer 23 en 25 graden.

Golden_eggs3.thumb.JPG.8ac00bfc8b6fdd5a2280c106824a9941.JPG 

aangepast door Frans
  • Like 7

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hopelijk is dat warm genoeg @Frans. Ze hebben in ieder geval meer warmte nodig dan de paprika's. Ik ben benieuwd wanneer ze bij jou gaan kiemen. 

• Like 2
Geplaatst:

Met veel plezier las ik alle berichten bij na een paar dagen van huis te zijn geweest. 

Helaas konden zoon en man niet zo goed water geven en waren de potjes vrij droog. Ik hoop niet te droog geworden. 

Ik bedacht me dat ik misschien beter in een dunner laagje aarde had kunnen zaaien, omdat de grond dichter bij de propagator warmer is dan boven in, waar dus dat zaadje ligt. Misschien ga ik gewoon een Deno-zakje onder de potjes leggen met de overgebleven zaadjes. Dan ligt die lekker warm. 

• Like 4

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Eindelijk is het tweede zaadje (koffiefilter-deno) ontkiemd en over gezet in de aarde. De overige 5 zaden heb ik net overgedaan in vermiculiet-deno. Eerder geen rust voor gehad. 1 zaadje weggegooid, die was zwart. Naast dat de zaden tergend langzaam ontkiemen, groeien de zaailingen ook traag, hier tenminste. Het blijft een uitdaging, maar dat is eigenlijk wel weer leuk met een wedstrijd 😃.

• Like 4
Geplaatst:

Ohhhhh een plantje (maar het groeit wel op zijn kop 😜).

Ik ben een klein beetje jaloers. Ik ga zo nog eens kijken. Gisteren nog niets hier. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Golden_eggs4.thumb.JPG.fdc4a7ee9528c9ddc0863d8ae9693a8b.JPG

Vandaag een paar aanpassingen gedaan om de omstandigheden waaronder het zaad moet kiemen nog wat gunstiger te maken. 

1. De radiator onder de vensterbank waarop de warmtemat staat is nu uitgeschakeld vanwege het toch wel grillige effect dat hij op de temperatuurregeling van de mat bleek te hebben . Er is nog een tweede radiator die er in zijn eentje prima in slaagt de kamer op een aangename temperatuur te houden.

2.Bovenop het bakje lag al een velletje noppenfolie met genoeg kieren aan de randen om wat ventilatie te houden. Er is nu ook rondom noppenfolie aangebracht dat een duidelijk effect blijkt te hebben op een stabieler temperatuurverloop.

3. De thermostaat is nu zodanig ingesteld dat hij inschakelt bij 24.3 graden en uitschakelt bij 24.6 graden. 

Het resultaat van dit alles is een stabielere temperatuur die op sensordiepte (= zaaddiepte) blijkt te variëren van 24 graden tot 24.9 graden.

Wat een gedoe allemaal.

Als het nu nog niet lukt beloof ik de rest van mijn leven geen aubergine meer te eten (wat me geen moeite zal kosten ;) ).

• Like 8

Geplaatst:

Mooie inspanning, maar ik weet nu niet of een stabielere temperatuur meer bijdraagt tot goede kieming dan wel onstabieler en soms warmer 😃, na 20 dagen hier op 24c +/- 0.5 was er nog steeds geen beweging en deels wanhopig  wat beginnen zoeken of er wat wetenschappelijke artikels bestaan. O.a. deze gevonden  Eggplant Germination is Promoted by Hydrogen Peroxide and Temperature in an Independent but Overlapping Manner - PMC  wat deels verwijst naar kiemtemperatuur

"Temperature ranges for eggplant seed germination are from 20 to 32 °C, with the highest germination rates recorded at 27–30 °C"

Vrijdagavond dan maar de thermostaat stevig hoger gezet (30 °C) en zowaar toeval of niet, zondag avond  met een pincet voorzichtig even gekeken, eindelijk een eerste 😁. Aangezien ik het pas vrijdag verder kan opvolgen de temperatuur toch terug iets verlaagt naar 29 °C.

image.thumb.jpeg.5face5ed42a568ef000c43b29a7c0e21.jpeg

• Like 6
Geplaatst:

Je hebt me overtuigd @redzebra . Ik ga de in- en uitschakeltemperatuur van de thermostaat met 2 graden verhogen wat naar verwachting zal resulteren in een grondtemperatuur die varieert tussen 26 en 26.9 graden.

Geplaatst:

Dat valt allemaal nog niks mee.

En ik maar denken dat een aubergine een aubergine is...

Kennelijk verschilt de aanpak echt van soort tot soort.

• Like 1
Geplaatst:
Op 2-3-2025 om 22:15, Frans zei:

inschakelt bij 24.3 graden en uitschakelt bij 24.6 graden. 

Dit zou ik hoger zetten. Dat is de temperatuur van mijn tv-kastje in de deno bakjes. Dat was te weinig om te laten ontkiemen. Ik heb ze toen op de WiFi router gezet. Die voelde een stuk warmer aan. Ik heb daar de temperatuur niet gemeten, maar in iedergeval hoger dan die 24,5 wat het tv-kastje heeft. Is maar een tip. 

6 uren geleden, redzebra zei:

Mooie inspanning, maar ik weet nu niet of een stabielere temperatuur meer bijdraagt tot goede kieming dan wel onstabieler en soms warmer 😃, na 20 dagen hier op 24c +/- 0.5 was er nog steeds geen beweging en deels wanhopig  wat beginnen zoeken of er wat wetenschappelijke artikels bestaan. O.a. deze gevonden  Eggplant Germination is Promoted by Hydrogen Peroxide and Temperature in an Independent but Overlapping Manner - PMC  wat deels verwijst naar kiemtemperatuur

"Temperature ranges for eggplant seed germination are from 20 to 32 °C, with the highest germination rates recorded at 27–30 °C"

Vrijdagavond dan maar de thermostaat stevig hoger gezet (30 °C) en zowaar toeval of niet, zondag avond  met een pincet voorzichtig even gekeken, eindelijk een eerste 😁. Aangezien ik het pas vrijdag verder kan opvolgen de temperatuur toch terug iets verlaagt naar 29 °C.

image.thumb.jpeg.5face5ed42a568ef000c43b29a7c0e21.jpeg

Jaaah, dat was dus bij mij het geval... zeker 30 graden voor een aantal dagen (per ongeluk).  Met erg snelle ontkieming (6 dagen) als gevolg. Wat ik, als onbevooroordeeld en onafhankelijk niet deelnemer, stiekem hier ook al had gemeld. :wink:

Leuk dat je de bevestiging hiervan hebt gevonden @redzebra :P Die gaan we onthouden.

aangepast door Erny
  • Like 2
Geplaatst:

Dan heb ik per ongeluk geluk dat ik die luchtbevochtiger* in gebruik heb, waar warme stoom bovenuit komt. Inmiddels heb ik de de zaden uit de watten gehaald en in de zaaigrond gelegd en het geheel vanuit de schaal* in een kweekbak geplaatst. Ik vreesde al dat de temp te hoog zou zijn, maar ik geloof nu dat het precies goed is zo. Ook de hoge luchtvochtigheid helpt, de boel droogt niet snel uit.

* zie mijn vorige bericht

au1.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb weinig hoop dat mijn zaadjes het nog gaan doen. Ik had zowel de aubergine als pepertjes als paprika in hetzelfde kweekbakje en alleen sommige pepertjes en paprika's deden het maar die zijn grotendeels kapot gegaan. Waarschijnlijk te droog/te nat gestaan, of een combinatie van factoren.

Ik kijk het nog een weekje aan, ik heb anders nog 3 zaadjes over van de wedstrijdaubergine voor een herkansing,

Geplaatst:

Tsjonge, jonge. Na maar liefst twintig dagen zijn er hier nu twee (van de zes) boven gekomen. Bij 25 à 26 graden.

Met de herzaai (de rest: 3 stuks) ga ik wel door. Een heel lastige aubergine variëteit, die golden egg.

Ter vergelijk: Al het andere (voornamelijk pepers) stond tussen de 7 en 9 dagen boven.

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

ik heb vandaag opnieuw gezaaid. 3 weken (min een dag) onderweg en nog niets, nada, noppes. Als ik hier lees hoe hoog de temperatuur moet zijn, verwacht ik ook niet dat het nog iets gaat worden. Ik heb nu de overige zaden in een Deno zakje gedaan en direct op de propagator gelegd, met daar bovenop een zaaibak met pepers erin. Warmer kan ik het niet maken. Als dit het niet doet, dan ga ik voor de poedelprijs. 

Bijna een maand verder: dus ik voldoe even aan de wedstrijd-plicht van een foto. Hahah, speciaal hiervoor met goud geschreven, moet geluk brengen toch?

IMG_1623.JPEG

aangepast door hazeltje
typo
  • Like 5

Geplaatst:

Er is er nog 1 opgekomen. 2 van de 7. 
ik hoef niet te verspenen aangezien ze per stuk in een P7 staan.

nog een paar dagen en dan gaat de temp terug naar 20 graden in de propagator.

Geplaatst:

Niet dat ik er verstand van heb, maar ik heb wel eens gelezen, dat een zaadje laten ontkiemen in een grotere pot niet goed zou werken.

Zou het zo iets kunnen zijn?

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren test 4 in de gang gezet: 2 zaden in vochtig Vermiculiet in een zakje. 
En toevallig kwam er gisteren 1 zaadje op van test 2, die ik 8 februari had voorgezaaid.

Nu heb ik totaal 10 zaden van de 11 gebruikt.
Het maakt niet uit of ik win, ik vind het leuk om te doen. 

20250305_195053.jpg

20250305_195214.jpg

• Like 3

Bij mij blijft het tot nu toe bij de ene overlever. De eerste had zijn zaadhuid nog en toen die eraf ging, waren de kiemblaadjes bruin. Dus die kon niet blijven leven. De andere 2 doen niks. Maar 1 is genoeg en meer plek heb ik ook niet. Ben allang blij met die ene. 

@Petrasmoestuinik doe ook niet mee om te winnen. Gewoon om te kijken of ik dit jaar wel aubergine kan kweken. Vorig jaar wilde er niks op komen. Nu gaat het dus beter, vergeleken met vorig jaar. 

aangepast door Gitta
  • Like 1

Ik heb er geen hoge verwachtingen van @Gitta 
Vorig jaar 2 plantjes gekregen, prachtig gebloeid, maar geen vruchten. Maar ik kwam er later achter dat ze eerder voeding hadden moeten hebben.
Ik wou kijken of een ander soort misschien wel groeit.

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...