Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Laat ik die droefenis van mij dan ook maar eens laten zien. Alle 7 beschikbare zaden gezaaid op 28 februari. Ondanks alle gepamper zoals via thermostaat en warmtemat geregelde grondtemperatuur duurde het tot 21 maart voor het eerste plantje boven de grond kwam. De foto is van 2 dagen later.

Golden1.thumb.JPG.cba8092f331ef87dc5c87cce7c388014.JPG

Er volgden nog 2 plantjes waarvan er eentje het niet zo zag zitten en weer langzaam wegkwijnde.

Golden2.thumb.JPG.0c37b89075eab6e9ee654d3e0eb1773e.JPG

Golden3.thumb.JPG.2a4083a3c4d96209b590e7fd66420f7d.JPG

De twee 'overlevenden' zijn uiteindelijk gisteren verspeend maar voor mij zijn het kansloze sukkelaartjes.

Golden4.thumb.JPG.83a04159fa89c3b56713e8c02a18a153.JPG

• Like 11

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hier evolueert anders nog niet zoveel in een week hoor.. groei van een millimeter of twee.. ik begin zelfs te twijfelen aan mijn potgrond ( de tomaten groeien wel🤷🏼‍♀️)

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
2 hours ago, appelvrouw said:

Heb jij geen enkel plantje van jouw zaai werk?

Helaas niet, 5 weken geleden nog 4 gezaaid maar ook daarbij nog niets

Geplaatst:

@Arja

Hallo Lia,

Ai dat is niet de bedoeling, we hebben tot nu ook geen klachten erover gehad.

Vorig jaar ook zelf gezaaid met goed resultaat.

Geplaatst:

Tja. Misschien denken we er allemaal te makkelijk over en zijn we te onervaren en is deze gewoon lastiger dan de gemiddelde pe/pa.

• Like 1
Geplaatst:

Ondertussen... heb ik twee redelijk robuuste plantjes. De twee mini's die later kiemden zijn verdwenen. 

PXL_20250411_121744451.jpg

• Like 10
Geplaatst:

Hier gaat het inmiddels ook redelijk gestaag. De gekiemde denoplantjes zijn net boven de aarde komen piepen, de anderen die ik eerder zaaide staan er prima bij. Ik ben benieuwd hoe het gaat als ze allemaal verplicht naar buiten moeten 🤐

20250411_083334.thumb.jpg.7924cf115d7df7dcd087484b687d74d6.jpg

• Like 8
Geplaatst:

9 April zag ik een klein worteltje. Lag sinds 13 februari (test 3) al in de Deno, zoals @Gitta het had gedaan in een bakje. Ik had het eigenlijk al opgegeven, maar uiteindelijk toch wat.
Gisteren in een klein potje gezet. Het andere zaadje is zwart, die is waarschijnlijk niet meer goed?

• Like 2
Geplaatst:
17 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Het andere zaadje is zwart, die is waarschijnlijk niet meer goed?

Dat denk ik niet inderdaad. Maarrrr 1 plantje kan genoeg zijn Petra 😃.

Geplaatst:

Mijn  plantje groeit ook niet zo heel snel. Het 7de echte blaadje komt eraan. Komende dinsdag gaat hij in een groter potje. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik had bij vertrek op reis een opkomst van 1 uit 7 zaden. Stonden op een temperatuur ergens rond de 23°. Ben nu twee weken op reis in Madeira  (slechte timing met al die zaailingen). Zaailingen (dus ook de aubergine en niet ontkiemde) zijn in de veranda gezet. Mijn ouders gingen ze vier keer water geven, hoop dat het goed gaat maar dat zal ik pas volgende week zien.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ik had de hoop al opgegeven maar wat zie ik daar? Een heel fragiel aubergine plantje,  hoop dat het nog iets wordt. Hij is in vermiculiet gezaaid dus krijgt geen voedingsstoffen en hij is nog veel te klein om te verpotten

20250413_220715.jpg

aangepast door driepinter
  • Like 6
Geplaatst:

Mijn illuster viertal, weer een paar weken verder….

Gisteren van P6 verpot naar wat groters. Kwam een klein naaktslakje tegen die aan een paar bladeren geknabbeld had. Hoe die nu weer in huis gekomen is? 🙃

IMG_4021.jpeg

• Like 9
Geplaatst:

Ik vraag me trouwens af hoe en wanneer ik mijn enige kanshebber het beste kan verpotten.

Ik denk misschien heel voorzichtig de bodem van het potje wegsnijden , dan het geheel voorzichtig in een groter potje met een bodempje potgrond zetten en dan proberen de zijkanten van het potje ook weg te halen en dan zo goed en kwaad als het gaat aanvullen met potgrond????

Ik ben bang dat het fragiele plantje het anders sowieso niet zal overleven als ik hem uit de vermiculiet moet halen. Maar misschien kan ik beter nog een week of 2 weken wachten? Of kan ik nu bijv water geven met een beetje meststof erin zodat ie toch wat voeding krijgt ?

Wat denken jullie?

20250413_220715.jpg

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@driepinter In feite is dit niets anders dan dat je een kiemplantje uit de filter-deno haalt en in een klein potje met potgrond zet, volgens mij. Ik zou dus een potje met potgrond vullen. Dan een gaatje in het midden van de potgrond maken. Diep genoeg dat je worteltje er zo in kan laten zakken (vasthouden aan de kiemblaadjes).

Als het goed is, zit jouw kiemplantje vrij los in de vermiculiet. Dus zou ik met een lepel het kiemplantje met flink wat vermiculiet eromheen uit het potje scheppen en neerleggen op een schoteltje ofzo. Ik vermoed dat je het plantje makkelijk loskrijgt omdat de vermiculiet uit elkaar valt op het schoteltje. Het plantje dan voorzichtig in het gaatje in de potgrond laten zakken. Gaatje vervolgens voorzichtig dichtmaken en wat aandrukken. Water geven.

Het blijft een gepriegel met die kiemplantjes. Ik zou hem in ieder geval dus wel verpotten. 

aangepast door Dahli
  • Like 2
Geplaatst:

@driepinter Zo te zien is je plantje nog maar net boven. Ik zou nog een dag, of twee dagen, wachten totdat het net iets steviger is. Dan de vermiculiet rondom je zaailing met een plantenspuit goed nat maken, een potje met potgrond vast klaarzetten en vervolgens de zaailing aan de kiemblaadjes (niet aan het steeltje) heel rustig uit de vermiculiet trekken, verpotten en goed watergeven. Komt goed!

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...