Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Teeltwedstrijd 2025 Aubergine Golden Egg

Featured Replies

Geplaatst:

Ik was al van plan ze te gaan proberen via hetzelfde simpele recept dat ik eerder voor de witte gebruikte. Het mooie is dat ik ze nu kan vergelijken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ook een bescheiden eerste gele 36gr om te beginnen, maar zeker nog niet de grootste 😊, of +50 gr haalbaar is hier mmm.20250829_173538.jpg20250829_173555.jpg

Geplaatst:
4 uren geleden, Dahli zei:

heb je geel ook al geprobeerd?

Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar…

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Wat veel! Hoe krijg je dat voor elkaar?

Staan ze goed zonnig daar?

Geplaatst:

Ik heb er nu 16 eieren hangen aan de plant. Zo groot als bij Frans ga ik niet halen. 1 ervan is nu geel aan het worden. De rest is pas in augustus gekomen, dus duurt nog even voor ze geel gaan worden. Wordt vervolgd.

Geplaatst:

<Off topic @redzebra De eerste prijs voor de mooiste weegschaal gaat naar jou wat mij betreft! Wat een mooi apparaat 😃.>

Geplaatst:
10 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Staan ze goed zonnig daar?

Ze staan goed zonnig op het zuiden en hebben een goede oppasser. wink

Geplaatst:

😂😂@Frans Geef mij ook zo'n goede oppasser, die heb ik nog nodig. 😊😊

Geplaatst:

Ik moet nog een augustus foto inleveren geloof ik. Ze zijn van echt de laatste dag van augustus, maar toch thumbup

De plant in de kas doet het erg slecht, na het maken van deze foto's heb ik hem uit de grond getrokken. Je moet hier wel een beetje levenslust laten zien hoor, anders moet je plaats maken voor wat anders.

227_4860.JPG

227_4861.JPG

Die in de grote hoge bak in de moestuin staat er frisser bij

227_4862.JPG

De vruchten lijken best groot maar zijn dat niet...

227_4864.JPG

Eentje heeft wat paarse streepjes:

227_4865.JPG

Geplaatst:

Eerste september-bijdrage hierbij. Eerste en één van de kleinste is zo ver. Vanaf nu alleen nog maar oplopende gewichten, hoop ik. Het is trouwens nog best een pijnlijk klusje om dat hoedje te verwijderen. Wat een stekels!

IMG_8310.jpeg

Geplaatst:

De eerste vrucht verscheen half juli, is nog steeds wit 🙄, en er komen nog steeds vruchten bij.

PXL_20250903_141328946.jpg

Geplaatst:

Zoals beloofd heb ik (eergisteren) een smaaktest gedaan met geheel rijpe vruchten. Vruchten dus die allemaal diepgeel tot oranje gekleurd waren. Hoewel ze bij het halveren nog allemaal keihard bleken viel het op dat de inwendige structuur licht sponsachtig geworden was.

Ze werden op dezelfde manier bereid als de witte eieren van een tijdje geleden. Na doormidden snijden besprenkelen met olijfolie, bestrooien met diverse kruiden/specerijen, 25 minuten bakken in de oven bij een temperatuur van 200°C .

Klaar voor de oven.

golden57.JPG

Hapklaar na 25 minuten bakken op 200 graden.

golden58.JPG

Ik vond ze een stuk minder lekker dan de geheel witte eieren van een tijdje geleden met een bittere ondertoon al werd die wat gemaskeerd door de gebruikte kruiden/specerijen. Om e.e.a. echt goed te kunnen beoordelen moet je eigenlijk zowel onrijpe als rijpe vruchten in gebakken staat naast elkaar kunnen proeven zonder dat de smaak beinvloed wordt door toegevoegde kruiden/specerijen. Dat heb ik vandaag gedaan.

Voor de smaaktest van vandaag 4 vruchten gebruikt waarvan de kleur (en daarmee de rijpheid) opliep van geheel wit, wit met een begin van geel worden, geheel geel tot uiteindelijk donkergeel/oranje.

golden59.JPG

Liggend van links naar rechts op dezelfde volgorde als de foto hierboven.

golden60.JPG

Met alleen olijfolie besprenkeld klaar om de oven in te gaan.

golden61.JPG

Hapklaar na 25 minuten baktijd.

golden62.JPG

Resultaat smaaktest:

Geheel witte exemplaren smaken het best en zonder enige bitterheid maar dat was ook wel te verwachten. Eieren die iets naar geel beginnen te kleuren zijn ook goed bruikbaar en doen wat smaak betreft weinig onder voor de geheel witte. De al geheel lichtgeel gekleurde vertonen al duidelijke sporen van bitterheid en persoonlijk zou ik ze niet meer gebruiken. De meest rijpe zijn écht niet meer lekker en alleen nog goed voor zaadwinning en een enkele reis richting composthoop.

Geplaatst:

En wat mij dan opvalt, is dat ook bij de witte exemplaren al best veel zaad te zien is in vergelijking met de hoeveelheid vruchtvlees. En om te eten zou ik dan liever veel vruchtvlees hebben.

Heel nuttig onderzoek qua smakelijkheid 👍

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je wel voor dit onderzoek. Het is duidelijk dat de wedstrijd ei eigenlijk alleen goed is voor onze wedstrijd.

Geplaatst:

Dank je wel voor het onderzoek @Frans goed uitgevoerd en duidelijke verslaggeving👏.

Het is me ook duidelijk dat we als we óók willen eten we eigenlijk onze wedstrijd vrucht voortijdig moeten afknippen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hierbij mijn inzending voor sept.

Tja, wat kan ik er van zeggen…

IMG_2722.jpeg

IMG_2723.jpeg

IMG_2724.jpeg

IMG_2725.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

@MROE Veel eitjes, je hebt nog tijd genoeg..

Geplaatst:
3 uren geleden, Lia56 zei:

Het is duidelijk dat de wedstrijd ei eigenlijk alleen goed is voor onze wedstrijd.

In dit geval denk ik dat het wat ons betreft ook daarbij blijft. De opbrengst van de witte eieren qua aantal is hier ook bescheiden, zeker als je bedenkt hoe klein de eitjes zijn. In zijn algemeenheid merk ik dat ik niet echt goed ben met aubergines of een verkeerde verwachting heb, er komen ook aan de paarse soorten (ik heb astrakom en black beauty staan) altijd maar een paar vruchten, dus je moet echt blij worden van aubergines om de lange kweektijd erbij te nemen voor relatief lage opbrengst. Zelf kweek ik dan liever bietjes en sperziebonen, we hebben uiteindelijk de moestuin vooral om te eten. Maar als experiment en als wedstrijd is het wel erg leuk. Ik denk niet dat we het tot nu toe grootste ei gaan overtreffen maar we gaan gewoon verder, je weet maar nooit.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Als ik het mag vergelijken met vorig jaar dan bestaat er een kansje dat de deelnemers van nu volgend jaar omkomen in de kleine witte aubergines 😄

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Nu er nog maar een paar vruchten aan de planten hangen reageren die door weer volop bloemen aan te maken. De hommels kunnen aan het werk maar of er nog tijd is om er een kampioen uit te laten groeien ?

golden63.JPG

Geplaatst:

Update september,

het geel worden gaat nu heel snel
20250906_145245.jpg

vergelijkende grootte met een eitje, exact gelijk,

20250906_145454.jpg

Deze geplukt maar te zwaar om nauwkeurig te meten met de oude weegschaal juist boven 50 gr,

20250906_152209.jpg

dan maar precisie weegschaal van dochter geleend,

20250906_152025.jpg

Net niet boven jou zwaarste @Frans , maar die oude weegschaal lijkt toch nog heel correct te werken.

Van deze op de andere plant verwacht ik wat meer.

20250906_145521.jpg

Geplaatst:
1 uur terug, redzebra zei:

Net niet boven jou zwaarste @Frans ,

Van deze op de andere plant verwacht ik wat meer.

Oei shock )

Dan wordt het de hoogste tijd om een peptalk te gaan houden met het grootste witte ei dat ik nog heb hangen.

golden64.JPG

Geplaatst:

Wat ene ontzettend leuke foto's @redzebra met die kippeneieren naast de gouden eieren.

@Frans ik vind die van jou er zo groot uitzien, het lijkt wel een emoe-ei. Ik vind het ook met de handen erbij lastig in te schatten hoe groot ze zijn. volgens mij schat ik die witte en gouden eitjes constant veel te groot in, gezien het gewicht wat jullie meten.

(onze kippen leggen overigens eitjes van ongeveer 35-40 gram, maar dat is volkomen off-topic).

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Hier de september update:

20250908_190228.jpg

En die gele geoogst

20250908_190429.jpg

En gewogen zonder kroontje, 13 gram. Mijn wedstrijd ei is nog spierwit. Hopelijk gaat die ook nog geel worden. Maar dan heb ik in ieder geval iets.

20250908_190719.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.