Arja Geplaatst: 8 april Geplaatst: 8 april Dat is de plantenflat die ik binnen heb staan om het spul op te kweken voor het naar buiten mag. Ik kocht hem, even zoeken, 4 jaar geleden voor 25 euro. Hij stond ook wel eens buiten, maar niet meer sinds hij omwaaide, dus dat is inderdaad niet zo'n goed idee. De mijne heeft vier verdiepingen van elk ongeveer 40x65 cm, en op elke verdieping kunnen maximaal vier van die groene plastic bakken in (beetje proppen). In elke plastic bak kunnen, ook met een beetje proppen, 8 p9 potjes. 4 Quote
Erny Geplaatst: 8 april Geplaatst: 8 april (aangepast) @driepinter Van deze heb ik er twee. Eéntje staat binnen, zonder hoes maar met dikke fabrieks alufolie eromheen én een growlight in de top (hier wonen de pepers) en wat TL's op de twee onderste niveau's. De tweede staat hier thuis achter buiten, een meter van de grond, tegen de muur, omdat de zon pas erg laat in mijn tuin verschijnt. Hier wel de plastic hoes omheen tegen de nogal hevige temperatuurswisselingen. Plantjes die van binnen naar buiten kunnen, gaan eerst in de plastic tent voor dat ze geheel buiten moeten vertoeven. Het is wel zaak de deur écht open te doen als de zon erop staat anders bakken de plantjes. Ik zet drie kweekbakken per etage. Kasje staat vast aan iets tegen om/wegwaaien. En heb ze destijds ook voor 25 euro per stuk gekocht (dacht bij de Gamma). Net de melding gekregen dat mijn lidlbestelling bij een servicepunt is afgeleverd ipv hier thuis, zoals afgesproken. Moppermoppermopper, zware lading voor op de fiets, moet het karretje weer mee, mopper mopper. 8 april aangepast door Erny 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 8 april Geplaatst: 8 april Ik heb ook zo’n tentje, buiten in de achtertuin. Hij moet deze week plaatsmaken voor een foliekas. En ik gebruik hem inderdaad ook het meeste voor afharden, en inderdaad het is snel een oven. En toch is ie best handig. 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Dahli Geplaatst: 8 april Geplaatst: 8 april 1 uur terug, driepinter zei: lijkt me voor buitengebruik net iets te gammel ik heb iets dergelijks al 3 jaar buiten in gebruik (maart, april, mei). Eind mei gaat hij opgevouwen de schuur weer in. Gaat prima, wel tegen een muur en op de onderste plank een paar flinke bakstenen. Staat als een huis. 4 Quote
acpronk Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Twijfel twijfel. Eerst was er alleen de grote onder de aandacht gebracht. Twijfelde, maar zal wel veel ruimte in de kleine tuin innemen. Daarna dacht ik nog dat deze wel naar de moestuin kan. Nu hebben we er nog de kleine bij, zal ik die ook in huis zetten? Kan dan makkelijk alles stapelen.. en de grote in de moestuin voor het afharden en zo? Twijfel twijfel. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Gitta Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Zoiets zou ik graag ooit voor binnen voorzaaien willen kopen. Dat kan nu nog niet met de kids. Dan staat hij teveel in de weg. Maar als ze wat ouder zijn en minder spelen, dan kan ik mijn man hier wel voor porren. Onze kat houdt dan haar plekje namelijk, die ik nu ieder jaar in moet pikken van haar. Ze heeft genoeg andere plekjes waar ze naar buiten kan kijken hoor. Quote
Arja Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Het scheelt wel veel gedoe op vensterbanken en op de vloer enz als je alles in één plantenflat kunt zetten. 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april @Dahli yup, met een paar stoeptegels onderin en tegen de muur. Werkt prima. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
acpronk Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april @Arjade broeikas / plantenflat is 160cm hoog, maar hoeveel ruimte zit er tussen de plankjes? Geen 40cm, want de bovenste verdieping tot de nok is extra hoog. Nog geen 35cm? En dan moet er nog een lamp (platte LED batten) op elke verdieping voor optimale belichting. Dus beschikbare ruimte voor elke verdieping is 25-30cm? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Arja Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Ik meet 34 cm tussen de plankjes. Plankjes zijn eigenlijk rekjes, dus er komt licht door als ze niet vol staan, en ze zijn heel dun. 2 Quote
sugarlevi Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april 22 uren geleden, Arja zei: Dat is de plantenflat die ik binnen heb staan om het spul op te kweken voor het naar buiten mag. Ik kocht hem, even zoeken, 4 jaar geleden voor 25 euro. Hij stond ook wel eens buiten, maar niet meer sinds hij omwaaide, dus dat is inderdaad niet zo'n goed idee. De mijne heeft vier verdiepingen van elk ongeveer 40x65 cm, en op elke verdieping kunnen maximaal vier van die groene plastic bakken in (beetje proppen). In elke plastic bak kunnen, ook met een beetje proppen, 8 p9 potjes. Dat is eigenlijk wel slim. Ik zit in mijn nieuwe buis nog een beetje uit te vogelen waar al mijn zaaisels te laten. Nu ik geen dikke vensterbank van vier meter meer heb. Wel een serre maar daar mist een goede kast. Bij de Action hadden ze ook van dit soort kastjes. Maar die heeft maar drie verdiepingen, voor een tientje. Is ook ongeveer wat je verwacht voor een tientje. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
driepinter Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april 4 uren geleden, acpronk zei: de broeikas / plantenflat is 160cm hoog, maar hoeveel ruimte zit er tussen de plankjes? Geen 40cm, want de bovenste verdieping tot de nok is extra hoog. Nog geen 35cm? En dan moet er nog een lamp (platte LED batten) op elke verdieping voor optimale belichting. Dus beschikbare ruimte voor elke verdieping is 25-30cm? Wellicht is deze voor binnenshuis een nog betere optie om voor te zaaien met kweekbakjes en licht : een stellingkast waarbij je de plankjes in hoogte kunt verstellen ? Quote
Arja Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Het voordeel van mijn plantenflat vind ik dat ik hem straks weer uit elkaar haal (gaat gemakkelijk, net als tentstokken) en op zolder leg. Daarnaast is het tentje handig om de boel warm te houden, en het zorgt ervoor dat de rouwmugjes niet door de hele woonkamer vliegen. 2 Quote
driepinter Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Dat is dan weer een voordeel Arja, maar zo'n stellingkast heeft dan weer als voordeel dat die steviger is (althans denk ik), en zeker als je allerlei snoertjes hebt van warmtematjes en groeilampjes heb je weer last van dat tentje eromheen. Je hebt voor een tientje meer ook een extra brede versie van 120 cm breed, voor als je heel veel plantjes hebt. Quote
rorror Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Stellingkast kan natuurlijk ook gewoon uit elkaar en opgeborgen worden. Zou wel het hout wrappen, zodat het beter tegen vocht kan. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april @driepinterbedankt voor het meedenken, ook wel interessant maar toch maar niet. De hoes van de flat heeft het voordeel dat het vocht beter binnen blijft, en de warmte van de lampen ook (ik gebruik geen warmtematjes). Op elke laag moet er wel een lamp komen, want als het volstaat met bakken moet er wel licht bij. De hoogte is wel een dingetje, 34cm inclusief lamp. Dus alleen geschikt voor lage planten tot max 20cm. Dus overwinterende planten moeten ergens anders ondergebracht worden. Misschien later toch een stellingkast erbij voor de grotere planten, maar dat zie ik volgend jaar dan wel weer. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Frans Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Zoek je voor nu of later in het seizoen nog iets simpels om vogels af te schrikken ? Ik zag vanmorgen als weekaanbieding bij de Action dit soort windmolentjes liggen. Lengte van de stok is 40 cm. In 3 uitvoeringen verkrijgbaar waarvan eentje gemaakt van reflecterend materiaal. Prijs 79 cent per stuk. Ze draaien al bij het minste zuchtje wind. Dat het werkt blijkt wel uit het feit dat de kauwtjes die alweer bezig waren met het omploegen van opnieuw ingezaaide plekken gazon sinds het plaatsen ervan weg blijven. Ik denk dat ze er ook niet snel aan gewend zullen raken. 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Tanja65 Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Goeie tip @Frans, tnx! Morgen de Action maar weer eens plunderen. Wilde toch nog voor een paar van die vierkante trays. Wat een uitvinding zeg. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tony75 Geplaatst: 24 april Geplaatst: 24 april nu maar hopen dat de volgels er daar ook echt van gaan schrikken Quote
woldistel Geplaatst: 24 april Geplaatst: 24 april @Frans, die heb ik vorig jaar gekocht om de duiven wat schrik aan te jagen. Wist ik veel dat we vooral last van slakken zouden krijgen 😁 Of ze echt werken kan ik niet zeggen, maar ik vind ze wel erg vrolijk. 1 Quote
sugarlevi Geplaatst: 4 minuten geleden Geplaatst: 4 minuten geleden Bij de Welkoop zijn de zaden 2+2 in de aanbieding. (Vind ik altijd zo'n rare, 1+1 is fijner maar ze zullen er wel snel vanaf willen nu. Ik heb in ieder geval weer genoeg bonen.) 2 Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.