Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat verbranden was deels mijn eigen fout. Ik was al wat later dan anders en heb de plantjes op de laatste bewolkte dag in de tuin gezet, dat had ik beter een paar dagen eerder gedaan zodat ze rustiger konden wennen. Normaal is dat met erwten geen probleem maar ik had niet verwacht dat het in april al zo zomers warm zou worden. 

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Maar even verder in het peulvruchtentopic. 

@hazeltje ik moest even zoeken in de foto's van vorig jaar naar de Herrenböhnli. Ik dacht dat ik ook nog foto's van de plant en bloei had, maar waarschijnlijk op de oude telefoon.

IMG_20240928_161432511_HDR2.thumb.jpg.d91fd4622be02eb68e2581b3755393fc.jpg

Je kunt ze in alle stadia eten, dus niet alleen als droogboontje. Ze hebben vers ongeveer het formaat van een sugarsnap. Ook met de boontjes al zichtbaar zijn ze nog lekker. 

Ik wil er dit jaar extra veel 😋

aangepast door woldistel
  • Like 3
  • Thanks 1
Geplaatst:

Leuk om te zien. Ik zet ze op mijn verlanglijstje voor volgend jaar. Leuk en dank je wel. 

• Like 1

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ik heb ze ook even gegoogeld, die zien er inderdaad leuk uit!

Ik heb ze genoteerd, ik vind stokbonen altijd leuk.

Geplaatst:

Mijn tuinbonen bloeien nu ook. De zaden werden op 23 februari rechtstreeks in sleuven in de vollegrond gelegd. Tijdens de kiemperiode en het boven de grond komen waren er nog een paar nachtvorstjes maar dat deert een tuinboon niet.

tuinboon2025_1.thumb.JPG.1ac9fa152e8331b6221e3a8dfaf26f8a.JPG

De planten mogen nog verder groeien en bloeien tot ruim de dubbele hoogte van wat ze nu hebben. Daarna ga ik er met mijn electrische heggenschaar overheen om de koppen te verwijderen. 

tuinboon2025_2.thumb.JPG.6a034725c5a9688481af934f22e3cd58.JPG

De meest rechtse rij is hoger dan de andere twee en dat heeft een simpele reden. In die rij staan namelijk tuinbonen van het ras Aquadulce terwijl de rest van het ras Suprifin is.

tuinboon2025_3.thumb.JPG.4874e51c2eae7b7c5f16960178fd40d5.JPG

• Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Zijn de wortels van bonenzaailingen makkelijk uit elkaar te halen?

Ik wil mijn bonen voorzaaien, maar is het beter om die apart in een cel van een zaaitray te doen, of kan ik ook 8 bonen bij elkaar in een hoge pot zaaien en die uit elkaar halen?

Ik wil graag een beetje lange wortels voordat ik ze uitplant, en ik zou er een aparte zaaitray met diepe cellen voor moeten kopen.

In dit geval wil ik er geen wc rolletjes voor gebruiken, omdat die bij het uitplanten toch vrij veel ruimte innemen.

Een zaairol zou ik ook kunnen doen, maar een pot is makkelijker.

aangepast door Rookie
  • Like 3
Geplaatst:

Ik zaai kapucijners, doperwten en tuinbonen gewoon voor in een pot, gaat prima. Er zitten altijd veel wortels aan, voorzichtig uit elkaar halen. Sperziebonen gaan bij mij direct de grond in. 

• Like 4
Geplaatst:

Je kunt ze ook per twee of drie in een klontje zaaien en uitplanten. De grond ertussen kun je ook even in een emmertje met water uitspoelen en vervolgens voorzichtig uit elkaar halen. Maar in diepe potjes zaaien hoeft niet perse. Ik heb jarenlang de pothoudertrays gebruikt die je meestal gratis mee kunt nemen bij tuincentra enzo. Die zijn meestal maar  5 cm hoog. De wortels groeien dan in een rondje. Voor het planten haal je ze eruit, je schudt een keer en alles ontvouwt zich weer. Gat in de grond en planten maar.

• Like 3
Geplaatst:

Ik probeer mijn mm bonen soorten dit jaar voor het eerst op rol @Rookie neemt igv weinig ruimte in en mooie recht wortelstelsel hoop ik…🤞🤞🤞🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

IMG_4112.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Bonen in de zaairol doen het prima @Vrouwholle, ik heb dat vorig jaar ook gedaan.

Ik heb er alleen nu even geen zin in, het moet nu gewoon even snel en simpel.

Kan je wel eens hebben...😐

• Like 2

Ik kom misschien als mosterd na de maaltijd @Rookie
Ik dacht ook aan K.I.S.S. en ik heb ze juist in wc-rollen gedaan.
Ik heb de site van Diana opgezocht en je kunt de stambonen in groepjes van 7 of 8 zelfs bij elkaar zetten.
Ik maak een tipi van 4 stokken en ik zet er voor en achter de stok 4 zaaiingen neer als K.M.H.S.  (kan mij het schelen). Ik probeer het gewoon.
Ik heb per rol 4 bonen geplaatst.

Die gaan bij mij in de grote 25 liter bakken, die ik niet uit elkaar kon krijgen (had je dat gelezen bij de klaagbank? Wat stom he.)

Stambonen.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 3

Ik zag vanmorgen de eerste peultjes komen. Ik ben nu niet thuis. Zal later vandaag een foto maken. 

Bij deze de foto 

20250508_150042.thumb.jpg.ae9ab22c47983f0353497299de1bd0a1.jpg

aangepast door Gitta
Foto toegevoegd
  • Like 2
  • 2 weeks later...

Vanmiddag heb ik het derde maaltje sugarsnaps geoogst. Valt me niet tegen van 30 planten. En ze gaan maar door. Het is sugarsnap Jessy. Die zou zo’n 70 cm hoog worden volgens de info, maar zit hier inmiddels boven de 120. De lagere nieuwe zijscheuten geven namelijk her en der ook al bloemen. Fijn!

Misschien voor de ervaren sugarsnap-kwekers niets nieuws, maar voor mij vandaag een leuke ontdekking. Ik had eerder blijkbaar een exemplaar over het hoofd gezien. Die was uitgegroeid tot een dikke ronde peul met erwten erin. En die was geweldig van smaak! Nog veel zoeter door de erwtjes die erin zaten. En de peul was ook echt heerlijk. In zijn geheel nog veel lekkerder dan jong geoogst (zoals je ze in de winkel ziet liggen). Er zat wel een draad aan, maar kleine moeite om die te verwijderen.

Ik snap werkelijk niet dat ze zo niet in de winkel verkopen. De rest blijft in ieder geval doorgroeien tot ze zover zijn als die ene van vandaag. Weer wat geleerd.

aangepast door Dahli
  • Like 1
Geplaatst:

Hier ook @Rookie. Persoonlijk vind ik ze lekkerder dan peultjes, maar dat is subjectief natuurlijk. Substantiëlere oogst ook; meer peulen en meer volume per peulvrucht. Ik ben er echt heel blij mee.

• Like 2

Weet iemand misschien een soort stok boterbonen, die tegen een stootje kunnen?

Ik heb Neckar Gold, maar vind die, op zijn zachtst gezegd, erg wispelturig.

Een primadonna eigenlijk, ik ben er een beetje klaar mee.

aangepast door Rookie
Geplaatst:

Ik moet op mijn handen zitten om ze niet te plukken, maar nu ik weet hoe de sugarsnaps smaken als ze verder zijn, laat ik ze nog even hangen. Daarnaast staat nog zo’n rijtje. Volgend jaar zeker weer.

IMG_7561.jpeg

• Like 3
Geplaatst:
Op 22-5-2025 om 18:07, Rookie zei:

Ja, ik heb ook die Jessy, ook hier gaan ze als een speer.

Een blijvertje.

Ik ga hem noteren op mijn lijstje. 

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb ook al verschillende keren geoogst van de peultjes en sugarsnaps. De peultjes worden nu minder lijkt het. Ze worden ook  wat bruin van onderen. Dat is meestal het teken dat ze nu steeds minder gaan geven. 

De sugarsnaps zijn nog steeds mooi groen, dus blijven nog even doorgaan. 

Vandaag ook de eerste tuinbonen geoogst. Er gaan er nog vele volgen. 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...