Jump to content

Hoe begin ik?

Chana

Recommended Posts

Ik heb een nieuwe tuin. Er staan bomen in die ik niet wil. Het liefst zou ik alles eruit willen halen en dan weer met fruitbomen, bessenstruiken enz enz willen beginnen. Maar hoe doe ik dat op een betaalbare manier. Er zijn al dode bomen en omgevallen bomen omgezaagd. Er staan ook forse bomen, een Berk die gevaarlijk dicht bij huis staat, een naaldboom en acacia's. Ik heb geen vergunning nodig. Maar dan ondergronds, wortels enz hoe krijg ik die weg? Moeten die weg of verteren die vanzelf? 

Edited by Chana

Bessenstruiken kun je makkelijk stekken, dus mocht je een kennis met bessenstruiken hebben, vraag dan om stekhout. Is nu een prima tijd daarvoor.

De wortels verrotten vanzelf wel, als je de boom omzaagt. Sommige boomsoorten zijn wat hardnekkig en blijven ook na omzagen weer groeien. Berk (bij mij dan) en wilg staan daar om bekend. Gewoon alles blijven snoeien, de aanhouder wint.

Het kleinere snoeihout kun je mooi tot mulch verwerken voor de tuin of de tuinpaden. Ideaal! En de grote stammen voor in de kachel. Wel een paar jaar laten drogen voordat je het opstookt.

• Like 1

Een stobbenfrees is een leuke machine als je de boomstronk van een omgehakte boom wil verwijderen. De rest van de wortels kunnen meestal gewoon blijven zitten en rotten vanzelf weg. Die kan je zelf huren of als je dat niet zelf wil doen via een hovenier met een mannetje erbij. 

• Like 1

Bomen kunnen ook wel erg mooi en handig en nuttig zijn he :shifty: Wij zijn hier juist meteen van alles aan gaan planten. Ok, natuurlijk hebben we de enorme conifeer pal voor/tegen het huis wel meteen omgezaagd, en zo nog wel wat dingen. Maar fruitbomen en struiken doen er best erg lang over om echt lekker te groeien en wat vorm te geven aan je tuin. Die (en je moestuin, en ook jijzelf trouwens) profiteren ook wel van iets gefilterd zonlicht wat door bijv. de bladeren en takken van een acacia schijnt. In plaats van die keihard brandende zomerzon. Schaduwhoekjes zijn ook nog eens ideaal voor het kweken van paddenstoelen. 

• Like 4

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Jorieke 123: Ik heb nog genoeg schaduw, veranda en nog een overkapping, een schuur die schaduw geeft. Ik heb ook paddenstoelen op eikenstammetjes staan in de schaduw die blijft. Er komen zeker bomen voor terug en er staan ook nog hagen die zeer fors zijn, ook zo'n beetje bomen. Ik heb op de zijtuin juist geen zon en wil daar groente zetten. Het  zal zeker kaal zijn eerst, maar liever nu alles tegelijk dat er nog jaren mee bezig zijn en dat ze vernielen wat je dan opgebouwd heb. Bomen zijn zeker mooi, maar deze niet vooral acacia met doornen die overal opkomt. En esdoorn is best mooi maar die komt ook overal op. Dat kleine stuk wil ik graag zelf keuzes voor maken, lees eetbaar...

Brabantse Tuinprins: Ja had al zoiets gehoord, met een giftip. Zeer veel uitlopers is het laatste wat ik wil. Is het zo dat als er wortels blijven zitten hij daar op uitloopt, en wat als er een deel van de stam blijft staan? Heeft dat nog effect? 

Loes: Heb jij/jullie dat zelf gedaan, is dat te doen? 

Flup: Ik heb bessenstruiken in potten staan, klaar om in de volle grond te gaan. Berk moet weg omdat hij oud is en ze worden niet oud, wortelt ondiep en kan op het huis vallen. Je benoemt ook wel 2 pioniers van bomen. 

Hoe haal je wortels van stuiken weg, en opschot van zeg stammetjes van 3 cm doorsnede, te groot om zo er uit te halen, te klein voor een stobbefrees lijkt mij. Ik vind het nog best wel lastig. Was toevallig vandaag ergens waar ze ook met een kraan de wortels eruit kunnen halen. Wel een zware machine die land verdicht. 

Toen wij ons huis kochten een aantal jaar geleden had de vorige bewoner een paar jaar daarvoor 2 bomen omgezaagd in de voortuin. De overblijvende stronken stonden ieder in een perk waarmee je dus niets meer kon. Zij had bovenop iedere stronk een bak met violen gezet. Niet iets wat wij wilden 😉. Zoals @loes aangeeft: groenbedrijf uit de omgeving gevonden die op zaterdag wel even met z’n stobbenfrees wilde langskomen. Ideaal: wat er overblijft is eigenlijk compostgrondstof, maar vooral ruimte om iets te planten. 2 behoorlijke stronken waren binnen 3 kwartier weg.

Vorig jaar was er een boom doodgegaan die tussen beukenhagen stond, echt ingeklemd. Zagen zou gekund hebben, maar stobbenfrees daarna om de stronk te verwijderen was geen optie. Diezelfde groenman is gekomen met een enorme vrachtwagen met takel/greep en hij heeft de boom vanaf de kruin met wortels en al eruit getrokken. Dat was in een kwartier gebeurd. Wel was die boom dood zoals gezegd, dat werkt ongetwijfeld makkelijker. De financiële schade viel reuze mee trouwens.

• Like 1

Zo'n stobbenfrees is een beest van een machine. Hier ook wat elzenstronken weg laten frezen door de bomendokter.

Dat was een machine op rupsbanden met een enorme frees voorop die over de stronk heen en weer gaat.

Echt bruut geweld. Indrukwekkend.

In mijn werk kom ik regelmatig tegen dat we een boom moeten kappen in een tuin midden in een woonwijk. Ook moeten we voor een grote woningbouwvereniging met enige regelmaat tuinen zwart opleveren. Groter dan de stobbe van een conifeer is voor ons eigenlijk nooit te ruimen omdat je er niet met machines bij kunt. Wat ik zelf dan doe, is de stobbe rondom vrij spitten, oude ketting op de zaag (grond vernietigt je zaagketting) en dan 10 a 15 cm onder de oppervlakte afzagen. Daarna nog even een mooi ruitpatroon erin zagen zodat de stobbe wat harder rot. En dan weer grond erover.

• Like 3