speets Geplaatst: 4 oktober 2014 Geplaatst: 4 oktober 2014 Deze heb ik dacht ik gekocht als pompoen, maar ze zien er zo kalebasserig uit Ze zijn zo groot als een flinke grapefruit en ik heb er maar 2, dus jammer om te proeven als het dan toch kalebassen blijken te zijn.Wie weet wat het is? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
thea Geplaatst: 4 oktober 2014 Geplaatst: 4 oktober 2014 Dat zijn wel pompoenen,kijk maar eens naar pompoenen bij vreeken. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
speets Geplaatst: 4 oktober 2014 Geplaatst: 4 oktober 2014 Fijn! Dank je Thea "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
RvO Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Volgens mij zijn pompoenen en kalebassen niet op het oog te onderscheiden. Het zijn biologisch dezelfde soort. Kort door de bocht: pompoenen zijn lekkere kalebassen, of omgekeerd, kalebassen zijn niet zo lekkere pompoenen (meer uitleg). En dan heb je van beide ook nog honderden rassen.Je zult dus de zaadleverancier moeten vertrouwen of zelf proeven.
Frank1985 Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Hallo Iedereen, Heb onlangs een stukje grond in mijn buurt kunnen krijgen, en ben dit nu aan het indelen, staat/stond aardig vol met onkruid, maar kwam ook (zie foto) deze tegen , al even gezocht op mooi onkruid e.d. , maar kon niet zo snel vinden welke plant dit is, want buiten het feit om dat de bloemen mooi zijn, en bijen aantrekt (moestuin buurman houd bijen), kan hij misschien ook ergens goed voor zijn (bestrijding van ongedierte) Alvast heel erg bedankt voor de reacties en ben benieuwd of iemand hem herkent
Bit Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Een Heliant. Helianthus ...... 2e naam weet ik zo niet, kunnen er een paar zijn. In ieder geval niet de 'Lemon Queeen' , maar wel het broertje of zusje daarvan. Of de moeder .....
Frank1985 Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Hallo Bit, Bedankt! , even gezocht, en lijkt heel erg op helianthus tuberosus , is dit een plant die aardperen maakt ? Edit:PS.Had het topic even gemist, bedankt voor het verplaatsen
Bit Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Nou, vóór dat je straks de plant opgraaft en er een saus van wil maken : ik zie dat niet. Het kán. De aardpeer wordt tig x groter eigenlijk , maar door verstoring eerder dit seizoen kan het zijn dat de plant nu veel kleiner is. Bloeien ( ongeveer zoals op je foto ) doen aardperen soms ook. Maar nee. Lijkt me eerder een gewone andere Heliant. Helianten zijn hele sterke sierplanten die vele jaren van 'niet naar omzien' overleven in ruigte.
Frank1985 Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Oke, zal morgen eens kijken, en hier wel even een berichtje plaatsen want daar gaat hij toch niet blijven staan
zaaizee Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Ik vind dit zo'n mooie gele bloem! En nu wil ik deze bloem natuurlijk ook in de tuin! De plant was ongeveer 1,50 m groot
Frank1985 Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Nou, vóór dat je straks de plant opgraaft en er een saus van wil maken : ik zie dat niet. Het kán. De aardpeer wordt tig x groter eigenlijk , maar door verstoring eerder dit seizoen kan het zijn dat de plant nu veel kleiner is. Bloeien ( ongeveer zoals op je foto ) doen aardperen soms ook. Maar nee. Lijkt me eerder een gewone andere Heliant. Helianten zijn hele sterke sierplanten die vele jaren van 'niet naar omzien' overleven in ruigte. Toch even opgegraven, want waar hij stond was het wel onkruid, kwam toch dit tegen.(zie foto's)Lijkt er toch wel veel op, hier ga ik niks van maken, want is duidelijk dat het lange van 'klaar' is, maar toch leuk om te zien dat iets wat je normaal zou weghalen, toch iets eetbaars kan opbrengen.
Bit Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Hm. weet niet hoor. Ik zou er niet gelijk vanuit gaan dat het aardpeer is. Ik weet ook niet of andere Helianten wel eetbaar zijn, of wie weet wel helemaal niet ? Vele Helianten hebben dergelijke wortelstokken / knolachtig.
Frank1985 Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Wist uberhaupt niet dat zoiets bestond , zal ze eerst eens gaan proeven uit de supermarkt, en dan eventueel bestellen om te poten.Bedankt voor het in de goede richting wijzen
erik82 Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Dat lijkt me een Magnolia. Dat de vruchtten / zaden zich zó ver onwikkelen komt dacht ik niet zo vaak voor. Heeft met dit aparte jaar te maken denk ik.Of ze giftig zijn weet ik niet, maar kun je dus makkelijk zelf even googlen: Magnolia Echt bang voor je kid(s) bij giftige zaden hoef je meestal niet te zijn hoor. Er zijn zo ongelooflijk veel giftige tot zelfs dodelijke planten / zaden in elke tuin, als iedereen dat wist, zou er geen tuin meer zijn Gelukkig weet niemand dat. Je kinderen wat uitleggen helpt trouwens ook wel.( overigens : ook dáár zijn topics over op ons forum ) Thx ze komen inderdaad overeen met vruchten ervan. Ze zijn trouwens ook allemaal bijna weg, de vogels vinden ze heerlijk Die andere tik van mij: http://www.aqua-specials.nl
geedee Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Rare Eik? Vanaf vakantie-adresje aan t forumme
Stan Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Volgens mij een hulsteik(neem wat eikels mee zijn leuke ruil zaailingen voor de MTFD(kerst-editie )voorjaar 2015. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
weknow Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Pas wel op Geedee, want zonder plakband vallen de eikels er makkelijk van af!(Volgens mij lekkere likeurtjes daar op jullie vakantie-adresje! ) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
geedee Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Weknow....soms ben ik serieus....dit was toevallig de uitzondering; geen likeurtje op én geen plakband gebruikt. Ik had m nog nooit gezien en het lijkt zo eenvoudig als je het weet; een hulsteik dus https://www.google.gr/search?q=hulsteik&client=firefox-a&hs=62G&rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=RQAzVOabJcXxauv-gcgI&ved=0CCYQsAQ&biw=1366&bih=634#facrc=_&imgdii=_&imgrc=Eb0JHzZshKWraM%253A%3BROHFrk0-ge9MnM%3Bhttp%253A%252F%252F4.bp.blogspot.com%252F-Kq4DKm15ayc%252FUqmzoTnwmGI%252FAAAAAAAABIM%252F4f9W6tkBe3k%252Fs1600%252FDSC00350.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Foopnaarvalencia.blogspot.com%252F2013%252F12%252Fdonderdag-12-12-er-is-weer-een-boel.html%3B1600%3B1200 Meen je dat serieus Stan van die eikeltjes meenemen?? Kan er morgen nog ff langsrijden, heb alleen de snoeischaar niet bij
appelvrouw Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Prachtige eikels. Ben je in Valencia ?Volgens mij groeien deze bomen bij ons niet echt goed..maar proberen kan altijd.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Okay...dom van mij...niet zo ver gereisd dat ik deze hulst-eik al gezien had. Weer wat geleerd! En Geedee: Veel plezier op vakantie In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
geedee Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 ik lees op wiki: Er zitten eikels verborgen tussen de bladeren. Het napje van de eikel heeft stekelige schubben. De eikels worden gedurende de tweede zomer rijp. De stekelige schubben missen óf het is de 2e zomer en ze zijn eraf? (genieten doen we ondanks regen.....práchtige brugmansias hebben ze hier.....kga ervan jubelen mag van mezelf geen zaadjes verzamelen, maar stekjes nemen valt daar niet onder toch? nee Appelvrouw, géén Valencia....hint: ik kon vanmiddag Albanië zien liggen )
dirk71 Geplaatst: 7 oktober 2014 Geplaatst: 7 oktober 2014 Inderdaad Quercus ilex. Wordt de laatste jaren al eens aangeplant bij ons, maar ik heb zo mijn twijfels. De boom is bladhoudend en bij langdurige vorst droogt hij volgens mij uit. Wanneer je hem plant zet hem dan niet in de ochtendzon en niet te nat in de winter.
RvO Geplaatst: 7 oktober 2014 Geplaatst: 7 oktober 2014 ik lees op wiki: Er zitten eikels verborgen tussen de bladeren. Het napje van de eikel heeft stekelige schubben. De eikels worden gedurende de tweede zomer rijp.De stekelige schubben missen ....Volgens mij weer eens gedoe met NL namen. Je hebt:Quercus coccifera (hulsteik). Die vond je op wiki.Quercus ilex (steeneik). Die vond je buiten.Maar vanwege de bladvorm wordt Q. ilex ook wel hulstbladige eik of kortweg hulsteik genoemd. De wetenschappelijke naam verwijst daar ook naar: Ilex = hulst.
Bit Geplaatst: 7 oktober 2014 Geplaatst: 7 oktober 2014 Denk niet de Quercus ilex. Die ken ik dan wel goed. Die heeft echt veel groter blad en heeft lang niet zo ilex-achtig blad. Beetje verwarrend met die naam. De naam Hulst-eik kende ik dan weer niet. Ik noem hem 'Steen-eik'. De Querces ilex doet het overigens wel goed in Nederland hoor. Ik ken best grote bomen hier in de omgeving ( groot; bedoel ik een meter of 7 ). Nog nooit een eikel in gezien trouwens, maar zal er eens beter op letten.De bomen zijn vrij duur. Meestal verhandeld in de maat 240-300cm grootte. kosten dan rond de 300-400,- Worden uit Italié gehaald, alwaar ze ze kweken in pot. Mooie dingen. Paar maandjes terug nog 1 aangeplant. Denk dus: Quercus coccifera ?
dirk71 Geplaatst: 8 oktober 2014 Geplaatst: 8 oktober 2014 Ik heb mij indedaad vergist, maar dat van de ochtendzon blijft wel gelden.
Aanbevolen berichten