Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik vond nog een tweetal zwaar verwaarloosde planten op mijn balkon en kan me absoluut niet meer herinneren wat het is. De eerste heeft geen doornen, de tweede wel.

braamframboosvraag59771431617317.jpg

plant217711431617911.jpg

Jullie weten vast wat dit is. Een framboos of braam misschien?

En ik vond ook nog wat 'onkruid'. Weet iemand wat dit voor soort is?

plant399031431617960.jpg

Groetjes,

Cherna

Geplaatst:
Van lang weggeweest weer terug. Héérlijk jullie uiteenzettingen over de Ajuga en de Hondsdraf. 2 toch best echt goed te onderscheiden soortjes hoor. Jet had dus gelijk.

Hi Bit

fijn je weer te zien/horen, en van je tips te genieten

Geplaatst:

Hai Rob.

Beiden zijn framboos framboosachtigen ( 1 van de vele varianten ). En de derde is inderdaad onkruid. Harig Wilgenroosje en een andere Harig Wilgenroosje achtige.

Geplaatst:

Hallo!

Zou iemand weten welke plant of bloem dit(zie foto) is?

Hij stond tussen een regeltje dille. Het is wel een mooi aanzicht. Ik zou graag willen weten wat het is zodat ik het beter kan verzorgen. Alvast bedankt.

IMG2015051512122011481431686507.jpg

Groet!

Geplaatst:

Toen we hier in februari ingetrokken zijn, stond deze plant in de tuin. Er zaten veel erg lange takken in, met waarschijnlijk bloemen op het einde, ongeveer zo hoog als ikzelf (1,70). Nu staat hij eigenlijk in de weg voor mijn moestuin, dus ik wilde eens bekijken of ik hem zou kunnen verplaatsen.

Iemand die weet wat het is? En kan ik hem nu in mei nog verplaatsen?

Thanks!

image193841431702933.JPGFullSizeRender-111961431702922.jpg

Curiosity is one of the great secrets of happiness. - Bryant H. McGill

Geplaatst:

Maggiplant? Dat kun je proeven en ook ruiken als je een blaadje kneust. Smaakt naar maggi. Die heeft holle stengels.

Het lijkt ook een beetje op bijvoet. Zijn de blaadjes aan de onderkant ook zo groen, of meer zilverachtig?

Geplaatst:

Ik denk dat de grootte van de struik niet helemaal overkomt op de foto. Ik schat dat de doorsnede van de plant iets meer dan een meter is.

Het is geen maggiplant, maar je hebt gelijk dat de blaadjes er wel op lijken!

Geplaatst:

Het 1e waar ik aan dacht is de hoge / late soort monnikskap. Maar ik moet er bij zeggen dat ik wel twijfel. Maar lijkt er wel op.

Als dat het is ( check zelf even op google : Aconitum carmichaelii of henryii , in ieder geval de ouderwetse echt hoge ) is het een behoorlijk giftige plant ( alle delen , maar vooral de wortels )

Geplaatst:

@Ceailloig: ik dacht op eerste gezicht aan Rudbeckia laciniata, mochten de bloemen geel gekleurd wezen (als dit jou bekend is). Maar ik heb die plant nog niet al te vaak in het echt mogen aanschouwen, dus ben niet zeker. Als ik plaatjes van de bladeren op google met jouw foto's vergelijk worden mijn twijfels zelfs nog iets sterker. Maar ik kan zo snel geen ander bloeiende plant van 1,70m, met soortgelijke bladeren bedenken..., misschien is het hem.

Ik zie nu net de reactie van Bit tussendoor komen, ik heb monnikskappen carmichaelii hier thuis staan, maar die schreef ik eigenlijk direct af. Ben toch naar buiten gelopen en het blad lijkt er inderdaad wel erg op Bit , alleen de bladstand en de groeiwijze van het gewas lijkt wat anders.... Nu ben ik helemaal in twijfel.

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:

Hmm. Rudbeckia of ook een andere gele straalbloem , daar dacht ik niet zo snel aan, maar kwa blad zou dat kunnen . Vind de grote pol echter wel wat ál te zwaar bebladert voor een dergelijke bloem. Nee. ik houd het even op Aconitum.

Geplaatst:

In een van mijn bloembakken komt deze plant op:

rara70921431770861.jpg

Het zijn bakken die ik laat verwilderen en waar meestal allerlei veldbloemen in verschijnen, maar deze kan ik niet plaatsen. Het kan ook een cultuurgewas zijn, aan komen waaien van de buren.

Iemand enig idee?

Geplaatst:

als je zeker weet dat het is komen overwaaien van de buren (of buren van de buren ) zou je daar kunnen informeren hoe de plant heet misschien ??

Geplaatst:

Hm nee, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar ik heb heeeel veel buren hier hè, want ik woon midden in de stad. Dat wordt een hele toer dan

Het kan trouwens ook zijn dat een vogel het zaadje heeft meegenomen. Ik vind het wel een grappig plantje, ik ben benieuwd wat voor bloemen erin komen.

Geplaatst:

Echte Valeriaan ( Valeriana officinalis )

Geplaatst:

Jep, dat is 'm precies, hartelijk dank!

Hij wordt zo'n 60 tot 120 cm hoog, lees ik hier. Benieuwd of hij rechtop blijft staan in mijn balkonbak.

Mooie plant trouwens, ik ben er blij mee.

Geplaatst:

Bedankt Bit en Castaneda! Ik weet het niet zeker, allebei zou kunnen... Aan hoe ik me herinner dat de dode takken waren die ik er uit heb gehaald in februari, vermoed ik eerder dat het de Rudbeckia laciniata zou zijn, maar de foto's op internet lijken weer niet helemaal overheen te komen. Ik wacht even af wat hij van de zomer doet

Geplaatst:

Foto van een grote maggie plant ( Lavas ) bij een tuinbuurman. 2015-05-17-1817551431893338.06

Geplaatst:

Weet iemand hoe je kunt zien of je een rode witte of zwarte bes hebt.

Ik heb namelijk 3 van deze bessen struiken maar zal niet weten welke kleur omdat deze al in de tuin stonden voordat ik de tuin kreeg.

image-553451431846833.jpg

image25461432134924.jpg

Geplaatst:

De zwarte bessenstruik ruikt heel sterk bij aanraking.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Denk rode ( of witte ) ( of roze ) bes. Verschil zie je aan de takken. Maar 100% is het niet te zeggen hoor. en inderdaad : als het zwarte bes zou zijn, ruik je dat echt wel aan de takken / bladeren.

Verschil tussen rood / wit en of roze is echt mini-minimaal of niet aanwezig.

Zwarte bes heeft ook meestal wel groter blad zo vroeg in het jaar, ook bij oudere struiken.

Geplaatst:

Ik denk ook zwarte bes door de vruchten..het lijken niet echt van die trosjes zoals je bij wit-rood meer ziet..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

blad van de zwarte bas is ook net een tikje donkerder dan dat van de rest, en als je er over wrijft stinkt het naar kattenpis (blegh ). Tussen de rest zit niet/nauwelijks verschil. Ik zou gewoon afwachten tot de bessen rijp zijn!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Haha... nix niet kattepis... Blad van de Zwarte Bes ruikt heerlijk fruitig...

Hoe zo'n beleving kan verschillen van mens tot mens.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...