Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:
Dat dat zaad zeker te weten NIET van die boom komt, zijn we het mee eens
Dat zou toch best kunnen. De bladvorm lijk me op de foto ruwweg gelijk, alleen is het blad van de volwassen boom veel groter en grover.

De Mimosa heeft natuurlijk talloze soorten en ondersoorten ...
Ja zo'n 500 soorten (wikipedia).

Op basis van de foto van de volwassen boom gok ik dat het een Johannesbroodboom (Ceratonia siliqua) is. Die komt in Zuid-Europa bovendien veel voor.

Overigens is de naamgeving van deze planten nogal verwarrend:

• Kruidje-roer-me-niet heeft als wetenschappelijke naam: Mimosa pudica.
  • Mimosa die je in de bloemwinkel koopt heeft als wetenschappelijke naam: Acacia ..... .
  • Wat we in het Nederlands Acacia noemen heeft als wetenschappelijke naam: Robinia pseudoacacia.

Geplaatst:

Die peulen die in de volwassen boom hangen, lijken inderdaad veel op de peulen van de Johannesbroodboom. Het blad ziet er toch wel heel anders uit dan het blad van het jonge plantje. Het lijkt meer op blad van een Sering ofzo. Mijn Johannesbroodboom heeft zijn 1e jaar niet overleefd, en ik weet dus niet (meer) hoe het blad er uit zag....

Geplaatst:

Een kleine fietstocht leverde drie orchideeën op en een veldlathyrus?lathyrus56761373105745.jpg

De witte: platanthera bifolia of platanthera clorantha?

orchideejuli99421373105760.jpg

orchideejuli230321373105768.jpg

Nummer twee een beetje lastig..is een behoorlijk hoge plant( tot boven mijn knie)orchideejuli491951373105775.jpg

orchideejul3i64241373105751.jpg

img229178291373106261.JPG

Deze bovenstaande foto heb ik ergens anders gemaakt, maar is volgens mij dezelfde orchidee..

De orchidee hieronder, ik dacht hondswortel..maar de kleur lijkt zo anders

img228661581373106251.JPG

Kleine plantje( echt kleinklein) Ik dacht eerst tijm, want het ruikt wel kruidig. Die tijmachtige blaadjes horen bij de bloemenimg229216831373106273.JPG

Geintje, want deze weet ik, dit is de bloemvorm van de bosasperge het bos staat er nu vol mee..img229469781373106282.JPG

Een netelachtige?img230136631373106291.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Dat dat zaad zeker te weten NIET van die boom komt, zijn we het mee eens
Dat zou toch best kunnen. De bladvorm lijk me op de foto ruwweg gelijk, alleen is het blad van de volwassen boom veel groter en grover.

De Mimosa heeft natuurlijk talloze soorten en ondersoorten ...
Ja zo'n 500 soorten (wikipedia).

Op basis van de foto van de volwassen boom gok ik dat het een Johannesbroodboom (Ceratonia siliqua) is. Die komt in Zuid-Europa bovendien veel voor.

Overigens is de naamgeving van deze planten nogal verwarrend:

• Kruidje-roer-me-niet heeft als wetenschappelijke naam: Mimosa pudica.
  • Mimosa die je in de bloemwinkel koopt heeft als wetenschappelijke naam: Acacia ..... .
  • Wat we in het Nederlands Acacia noemen heeft als wetenschappelijke naam: Robinia pseudoacacia.

De zaadjes komen echt van die boom want de zaaddozen zaten er nog om voor ik ze hier ging zaaien....had die vakantie ook niet zo heel veel verzameld dat het in de war is kunnen komen.....Als ik google op "boom sluit bladeren".... kom ik bij http://en.wikipedia.org/wiki/Albizia uit.... dat blad lijkt op mijn zaailingen maar de bloem volgens mij niet....misschien een ander soort??

@ appelvrouw....je hebt een mooie kruiptijm gefotografeerd....staat op de rode lijst van de inheemse planten....Wordt tijd dat ik eens bij jou kom fietsen

Geplaatst:

Appelvrouw.

1e : De tuberosus, oftewel : de aardakker. Kan trouwens ook best een andere zijn ( al de wilde lathyrus-bloemen lijken op elkaar ), maar zo fel roze en komt het meest voor en bloeit nu. Zaad over een maand nemen. Doet het ook bij jou in de tuin.

2e De chlorantha denk ik ja. Maar niet 100%

3e De Muggenorchis

4e Je bedoeld Hondskruid ? Ken ik ja, had ik daar in mijn tuin. Moet je meer info geven over standplaats ( groeit vaak solitair en aan voet van es bv ) Maar de kop ziet er niet erg als hondkruid uit. Te groot wel. Hondskruid is gedrongener pyrimidaal meestal. Maar kan wel. Weet niet.

5e. Ja hoor. Tijm. uitgebloeide ( das wel vroeg uitgebloeid zeg )

De bloemhoofden zien er een beetje uit als wondklaver, maar blad is tijm.

@ Geedee. Ja hoor . is een boom. Weet nu echt even niet welke precies. Dacht hier niet echt lekker winterhard. De bladeren vouwen niet ineen bij aanraking, maar 's avonds. Zoals wel meer planten / struiken. Is een heel ander mechanisme / effect.

Als het Johannisbroodboom is, wat ik me afvraag, is ie wel veel meer winterhard dan ik zeg. ( maar ook niet super )

Ik ga ff googlen op johannisbroodboom.

Ja is m wel he ?

@ Appelvrouw. Ik zie dat ik er 1 vergeten ben. Hennepnetel ? Maar is wel erg lang gerekt. Ik ken dat als wat breder.

Lijkt wel een witte salie

Heb je foto van meer plant ? ( grondbladeren bv ) was dat brandnetel-achtig ? ( opener , bredere groei ) Dan wel Hennepnetel. Salie ken je zelf.

Bestaat er een witte bossalie bv ?

Een witte bosandoorn ? ( Stachys soortje ) Nehhhh.

Er zijn meer opties.

Geplaatst:

Dank tot zover voor het meedenken!

Van die tijm heb ik er een uitgestoken om mee te nemen..(op een plekkie waar er veel stonden) Die staat nu op mijn tijmveldje...Die Salie?Netel?Dinges heb ik vandaag niet teruggevonden..het gaat nu ook hard, het wordt plots erg warm en de boeren gaan maaien langs de bermen

Muggenorchis kende ik helemaal niet zo goed..er schijnt ook een witte variant te zijn.

aangepast door Gast

Geplaatst:

@ Geedee. Ja hoor . is een boom. Weet nu echt even niet welke precies. Dacht hier niet echt lekker winterhard. De bladeren vouwen niet ineen bij aanraking, maar 's avonds. Zoals wel meer planten / struiken. Is een heel ander mechanisme / effect.

Als het Johannisbroodboom is, wat ik me afvraag, is ie wel veel meer winterhard dan ik zeg. ( maar ook niet super )

Ik ga ff googlen op johannisbroodboom.

Ja is m wel he ?

Het plantje in mn kas lijkt toch niet echt op die JBB

Geplaatst:

@Geedee. Nee, inderdaad. Maar wel de foto die je erbij deed.

Juveniel blad kan soms erg verschillen ( ik gooi er gewoon een moeilijk woord tegenaan .... overtuigt dat een beetje ? )

Geplaatst:

Appelvrouw. Je weet een mens wel in nostalgische / heimwee - sferen te brengen he ? mennn, wat een mooie plaatjes. Heerlijk wandelen / fietsen !!

Geplaatst:

Geedee, de plant op de foto s een judasboom, Cercis siliquastrum en idd niet hetzelfde als de zaailingen in pot.

Geplaatst:
Je weet een mens wel in nostalgische / heimwee - sferen te brengen he ?

Ja, ik weet wel wat ik doe (probeer bessensnoei deskundigen te lokken )

Trouwens ik twijfel wel over de platanthera clorantha..alle foto`s die ik zie is de bloem maagdelijk, zonder die bruine stippels...

Geplaatst:

Nu hoop ik dat mn kasplant bloemetjes gaat maken dit jaar......

Geplaatst:

Welke vlier zou dit zijn? Er staan een paar van deze soort bij natuur en milieu educatie alhier.

buitendoen31497631373168525.jpg

En hier zou ik ook graag weer de naam van weten, staat bij mij in de voortuin en is gestekt van één plantje, jaren geleden alweer. Begint nu een beetje te groeien en te bloeien. Donkere stengel, grijsblauw blad, geen kruidige geur of zo.

buitendoen34589951373172053.jpg

Geplaatst:

Van die vlier, als het geen gewone is, heb je een andere die ook wel in nederland voorkomt, en lager is, veel lager, ander blad ook wel dan de gewone vlier. Die maakt zulke trossen wel ja. Maar zie niet op jouw foto of dit hem is. Die soort is dan giftig. Dus lijkt het een andere vlier dan de normale: niet nemen. Kom nu ff niet op de naam.

Dat zilveren struikje lijkt me een Hebe ?

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met twee vragen. Als beginnend tuinierder zit ik soms met vragen die ik normaal gesproken opzoek, maar ik heb nu toch echt even het getrainde oog van experts nodig

imag038452631373187958.jpg

Is dit een aardbei, of heb ik een brandnetel verpot als het een aardbei is, zou het een Sarian F1 moeten zijn, maar ik kan nergens goede foto's vinden. Deze plant heeft stekels op de steel, maar de onderkant van de bladeren zijn zacht. Hij is ook niet zo donker als de brandnetel die hier in de tuin staat. Op de foto zie ik echter wel weer een paar stekels zitten

Volgende vraag: Is dit citroenmelisse of een ander (on)kruid?

imag038523911373188193.jpg

Hopelijk hebben jullie voor mij de antwoorden!

Geplaatst:

1/ brandnetel

2/ ander kruid..geen citroenmelisse of keukenkruid in ieder geval..weet de naam niet...

Geplaatst:

Brandnetel en Kaal knopkruid, helaas

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

He bah! Ik vond het al zo snel groeien hahaha

Toch maar beter wieden

Dankjewel voor de antwoorden!!

Geplaatst:

Och Jolinde, ik heb ook n keer dovenetel op mn keukenvensterbank vertroeteld omdat ik daar stevia gezaaid had....en óók niet wist hoe die eruit zag......het leuke van tuinieren....je bent nooooooit uitgeleerd

Geplaatst:

Hahaha nou hij zag er anders inderdaad super gezond uit! Hij mag lekker verder groeien in de vuilnisbak! Gelukkig ben ik niet de enige

Geplaatst:
Toch maar beter wieden

Ik zou hem na al die energie die je erin hebt gestoken lekker opeten, als ik jou was

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb in het voorjaar een zadenmengeling voor vlinders gezaaid. Ik had het pakje gekregen, en er stond niet precies op wat er allemaal in zat.

Nu bloeien er 2 bloemetjes, 1 is geel en het andere is meer oranje. Ik vind het schattige bloemetjes, maar ik heb geen idee wat het is.

Kan iemand me verder helpen?

p1070063---kopie93031373213050.JPG

p1070060---kopie99511373213065.JPG

Geplaatst:

Het zijn slaapmutsjes (weet zo gauw de latijnse naam niet ,maar google maar eens 0)

Geplaatst:

Oh ja, bedankt!

Ik heb even gegoogled, Latijnse naam is Eschscholzia californica. Zou het makkelijk lukken om hier zaad van te nemen voor volgend jaar?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.