Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb zojuist bij de Aldi 3 bosbesplantjes gekocht.

Kan ik die nu al in de grond zetten, het gaat namelijk nog een paar nachten vriezen.

Niet veel, maar toch.

Wat is wijsheid?

Ik zeg trouwens wel "in de grond", maar ze gaan in kuipen.

Geplaatst:

Kan prima, maar zijn het van die ielige plantjes? Ik zou ze dan wel met wat oud blad toedekken.

Geplaatst:
  • Auteur

Dankjewel @Mellie, dat zal ik doen.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, je hebt gelijk, het zijn blauwe bessen.

De aanbieding van de Aldi.

Eigenlijk zijn het blauwe bosbessen, dus ik weet het niet meer.😶

P1060160.JPG

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Je kunt ze ook nog even een paar dagen in de verpakking laten en vorstvrij wegzetten. In de volksmond heten blauwe bessen ook wel eens bosbes, maar de echte bosbes is kleiner. Ze willen allebei graag zuurdere grond, dus geen Grunneger klaai. Maar dat is in bakken gelukkig goed aan te passen.

Geplaatst:

Heb toevallig net zelf een (echte) bosbesplant uit Italië meegenomen. Daar gekocht, productieland: NL.

Helaas de reis niet overleefd 😞

Geplaatst:

Vaccinium corymbosum kan zonder problemen 20 graden vorst aan. De plant groeit van nature ook in een aantal koude staten in de VS en Canada zoals Michigan en Ontario.

Probleem met die planten van de Aldi is dat ik niet weet of ze uit een kas komen en misschien al beginnen uit te lopen. Als ze nog goed in winterrust zijn dan kun je ze uit planten, die paar graden vorst daar lachen ze om. Als ze al aan het uitlopen zijn dan nog even wachten tot de nachtvorst voorbij is.

Geplaatst:
  • Auteur

Ze beginnen wakker te worden, zal ik maar zeggen.

Ik wacht wel een paar dagen.

Geplaatst:

Mocht dit inderdaad de Patriot zijn dan heb je een Amerikaanse Blauwe Bes, zeg maar de bes die je in de winkel vindt. Vorst zoals hierboven genoemd geen probleem, ook niet vlak na het uitplanten. 

Wel belangrijk dat je minstens één ander ras in de buurt hebt staan voor de bestuiving, ze zijn niet zelfbestuivend. Ook belangrijk dat je ze op zure grond teelt, op kleigrond gaat dit niet, dan zijn ze over twee jaar dood.

Mijn enige ervaring met plantjes van de Aldi was een drama, de kiwibes was niet het ras wat op de verpakking stond, feitelijk fraude. Planten waren eerder gewortelde stekken dan een plant, maar eerlijk, daar was de prijs ook naar. Succes met je aankoop, hopelijk pakt het goed uit voor je. 👍

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ga het gewoon proberen.

Ik ga eens kijken, of ik mijn grond wat zuurder kan krijgen op de plek van de plantjes.

Geplaatst:

Als je op kleigrond tuiniert en je gaat deze zuurder maken door turf door de grond de mengen dan wordt dat doorgaans geen succes. Op de een of andere manier blijft die klei (kalkrijk!) de Amerikaanse bosbes parten spelen. Dan kun je beter de planten in pot zetten en als substraat potgrond voor zuurminnende planten gebruiken. Zorg voor voldoende gaten in de pot/kuip want Vaccinium soorten zijn, net zoals zoveel andere leden van de heide-familie (Ericaceae)  gevoelig op de wortel. Als ze te nat komen te staan dan kunnen ze last krijgen van een vorm van Phytophthora (bijv. Ph. cinnamomi) en daar is in de regel weinig tegen te doen.

Geplaatst:

Ik heb de mijne gewoon buiten gegooid. Staan wel beschut bij de vorst gevoeligere planten tegen het huis aan.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic