Rookie Geplaatst: vrijdag om 05:57 Auteur Geplaatst: vrijdag om 05:57 Hoe is jullie ervaring met Pokon? Het is wel bijna tweemaal zo duur als de potgrond uit de supermarkt en zo, maar is het de moeite waard? Ik heb het gehad een paar jaar terug, maar toen was ik er nog niet zo bewust mee bezig, maar volgens mij was het wel goed.. Nu al mijn bakken gevuld zijn, zou ik het alleen maar nodig hebben als aanvulgrond, ik neig er wel sterk naar. Quote
loes Geplaatst: vrijdag om 07:30 Geplaatst: vrijdag om 07:30 Waarom gebruik je voor aanvullen niet gewoon compost? Ik heb in de keurcompost nog nooit gekke dingen aangetroffen en bij zelf scheppen kan je eerst zien wat je koopt. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: vrijdag om 07:32 Geplaatst: vrijdag om 07:32 Ik was nou nooit heeeel erg tevreden met de zakken potgrond van Welkoop die ik altijd koop. (nou ja, ze noemen het op de zak eigenlijk nergens echt potgrond) Best wat grove stukken en stokjes enzo. Maar nu ik een paar andere zakken (o.a. die van de Aldi dus) heb geprobeerd, ben ik toch wel weer om. welkoop.nl/welkoop-eenjarige-bloeiers-universeel-potgrond-20l_1328620 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rookie Geplaatst: vrijdag om 07:36 Auteur Geplaatst: vrijdag om 07:36 4 uren geleden, loes zei: Waarom gebruik je voor aanvullen niet gewoon compost? Kan dat ook in bakken? Of is dat meer voor volle grond? Quote
loes Geplaatst: vrijdag om 07:51 Geplaatst: vrijdag om 07:51 (aangepast) Kan ook in bakken, ik doe dat bijvoorbeeld ook bij mijn aardbeienbakken want compost is het gedeelte dat in een seizoen wordt verbruikt. Zelfs bij de makkelijke moestuin was het advies om bakken 1x te vullen en daarna aanvullen met compost. vrijdag om 07:52 aangepast door loes 1 Quote
Rookie Geplaatst: vrijdag om 08:15 Auteur Geplaatst: vrijdag om 08:15 Dankjewel @loes! Dan ga ik dat doen voortaan. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: vrijdag om 10:33 Geplaatst: vrijdag om 10:33 In de mail die ik kreeg van de Aldi stond dit. We nemen uw bericht in behandeling. U kunt binnen 5 werkdagen een antwoord van ons verwachten. In onze veel gestelde vragen, vindt u op veel vragen al een antwoord. Heeft u een vraag over uw bericht? Vermeld dan uw persoonlijke referentienummer: Dit is een bericht van 25/4. Ze werken blijkbaar maar 1 dag in de week op kantoor. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: vrijdag om 10:43 Auteur Geplaatst: vrijdag om 10:43 Misschien zitten ze er wel erg mee in de maag. Quote
loes Geplaatst: vrijdag om 14:13 Geplaatst: vrijdag om 14:13 (aangepast) Ik heb momenteel een zak ecostyle potgrond en dat bevalt prima vrijdag om 14:25 aangepast door loes 2 Quote
Rookie Geplaatst: vrijdag om 15:07 Auteur Geplaatst: vrijdag om 15:07 Die ziet er inderdaad goed uit. Ik ga even googelen. Quote
woldistel Geplaatst: vrijdag om 15:37 Geplaatst: vrijdag om 15:37 Misschien zit ik hier in Drenthe in een potgrondhemel? Potgrond van de Aldi (bio, 20 l) geen problemen. Action kokosblokken (maar dat is geen potgrond, alleen opvulling, geen voeding alleen vezel, ruikt wel, maar ik heb geen idee hoe kokosvezel zou moeten ruiken. Kokosmatten wel, die ruiken stoffig), geen problemen. Pokon zaai en stekgrond, (klein zakje in januari), geen problemen. Fleurella, bij de Gamma (3 x40 l) geen problemen. M.u.v. de kokosvezel, kweek ik overal zaailingen in, al dan niet met een schepje straatzand erdoor. Geen problemen. Er zit heus wel eens wat extra vezel in, de een is wat natter dan de ander. Maar niks geks en ik heb het vast wel eens eerder gezegd op dit forum 🥱🥱🥱, als je een geweldig produkt verwacht terwijl je alleen een afbraakprijs wilt betalen, tja..... 2 Quote
sluipwesp Geplaatst: vrijdag om 20:40 Geplaatst: vrijdag om 20:40 14 uren geleden, Rookie zei: Hoe is jullie ervaring met Pokon? Wat ik de laatste jaren merk is dat de samenstelling van de potgrond nogal wisselt. Wat een paar jaar geleden goede potgrond was kan nu veel minder zijn is mijn ervaring. Dat merk ik o.a. bij de Makro potgrond die blijft onderin bij gebruik in een pot veel te nat terwijl bovenin al droog is. De wortels verstikken dan, dit was voorheen nooit zo. 2 Quote
donaldk Geplaatst: vrijdag om 22:03 Geplaatst: vrijdag om 22:03 6 uren geleden, woldistel zei: Misschien zit ik hier in Drenthe in een potgrondhemel? Potgrond van de Aldi (bio, 20 l) geen problemen. Action kokosblokken (maar dat is geen potgrond, alleen opvulling, geen voeding alleen vezel, ruikt wel, maar ik heb geen idee hoe kokosvezel zou moeten ruiken. Kokosmatten wel, die ruiken stoffig), geen problemen. Pokon zaai en stekgrond, (klein zakje in januari), geen problemen. Fleurella, bij de Gamma (3 x40 l) geen problemen. M.u.v. de kokosvezel, kweek ik overal zaailingen in, al dan niet met een schepje straatzand erdoor. Geen problemen. Er zit heus wel eens wat extra vezel in, de een is wat natter dan de ander. Maar niks geks en ik heb het vast wel eens eerder gezegd op dit forum 🥱🥱🥱, als je een geweldig produkt verwacht terwijl je alleen een afbraakprijs wilt betalen, tja..... Aldi 20l Bio is BVB Grubbenvorst, hier komt ook de 20L Universele potgrond van veel supermarkten vandaan. Fleurella komt van Klasmann & Deilmann uit Rotterdam een grote vooral ook in professionele substraten (zag bij kom in de Kas een demozakje extruded woodfiber van hem en de rest aan ingredienten), van die hoge witte pallet zakken met groene KD er op zie je hier regelmatig buiten staan, maar zie je buiten Fleurella niet (of nauwelijks?) in retail. Maar die heeft in de laatste jaren in ieder geval een grote verandering doorgemaakt, van de allerlichtste en meeste losse grond (en dus makkelijk inklinkend), naar zwaarste met houtvezel en veel klonten en een goede score bij consumentenbond. Ik heb het al jaren niet gebruikt, dus hoe het nu is weet ik niet. Van der Knaap heeft zelf eigen kokosfabrieken levert ook peperpluggen van kokos. Van Egmond levert ook zakgoed via tuincentra en hoveniers, enzo, net als Culvita en zelfs Jongkind. Maar dat is allemaal primair gericht op commerciele gebruikers. Action kokos rook vroeger nog wel eens naar pijptabak, bij vorige (of was het die daarvoor) leverancier. 3 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: vrijdag om 22:06 Geplaatst: vrijdag om 22:06 14 uren geleden, Jorieke123 zei: Ik was nou nooit heeeel erg tevreden met de zakken potgrond van Welkoop die ik altijd koop. (nou ja, ze noemen het op de zak eigenlijk nergens echt potgrond) Best wat grove stukken en stokjes enzo. Maar nu ik een paar andere zakken (o.a. die van de Aldi dus) heb geprobeerd, ben ik toch wel weer om. welkoop.nl/welkoop-eenjarige-bloeiers-universeel-potgrond-20l_1328620 Die Duitse van 40L? De 20L Bio is mooi spul, ten minste dat ene zakje dat ik had. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
loes Geplaatst: zondag om 13:08 Geplaatst: zondag om 13:08 Ik heb het idee die grote verschillen in potgrond zijn ontstaan sinds turf uit de gratie is geraakt waardoor er nieuwe samenstellingen worden gezocht. Kokosvezels leek een goed alternatief maar als iedereen daarbovenop duikt komt dat de kwaliteit niet ten goede en ontstaan er tekorten. Houtvezels zie ik ook veel terug in de ingrediëntenlijst, dat is een hernieuwbare grondstof dus beter voor het milieu maar het lijkt moeilijker om daarmee een stabiel eindproduct te leveren. Op 9-5-2025 om 17:37, woldistel zei: Misschien zit ik hier in Drenthe in een potgrondhemel? Ah zou dat het zijn? Dan zit ik net aan de goede kant van de provinciegrens Goedkoop is vaak duurkoop maar als er +10 zakken moeten worden aangeschaft dan snap ik wel dat je extra op de prijs let. Ik heb genoeg aan ongeveer 1 zak per jaar en dan is die prijs minder belangrijk. Potgrond gebruik ik vooral voor de planten binnen, zowel kamerplanten als binnen voorzaaien en verpotten want die zaailingen zijn kwetsbaarder en ik wil geen rommel in huis halen. Voorheen heb ik voor het voorzaaien ook wel eens vermiculiet, een blok kokosgrond of zelfgemaakte bladcompost gebruikt, nu een zakje pokon zaai&stekgrond. Wat ik buiten in potjes voorzaai, het zogenoemde "zaai onder glas", doe ik met oude potgrond of tuingrond met eventueel wat compost want dat spul is allemaal wat minder kwetsbaar en het zit maar kort in een potje. Bij bloembakken buiten gebruik ik de eerste keer wel potgrond maar ik heb het liefst zo min mogelijk potten dus dat zijn nu alleen de aardbeienbakken. Bloembakken aanvullen doe ik met compost net zoals de tuin jaarlijks wordt voorzien van een laagje compost. Dus ik zou zeggen kijk eens naar de alternatieven als het zo'n drama blijft met die zakken potgrond. 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.