Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vragen en antwoorden geruilde zaden en plantjes MTFD april 2025

Featured Replies

Geplaatst:
Op 11-7-2025 om 15:23, Jorieke123 zei:

een jute boomband-achtig-iets, van de Lidl

Fotootje? Ik ben nu wel nieuwsgierig. Ook waar je het voor gebruikt…

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik gebruik het vooral om de al houtige takken van mijn druiven en mini-kiwi's aan te binden. Ik gebruik liever geen ijzerdraad want voor je het weet groeit dat in. En ook geen plastic en andere zooi die voor vervuiling zorgen als je even niet oplet en/of het ook weer ingroeit of breekt of wat dan ook. Dit ziet er ook nog eens mooi uit vind ik.

227_4450.JPG

227_4448.JPG

Geplaatst:

Inderdaad mooi, Jorieke. En ja, dat opbinden 🤨. Ik gebruik nu de grootste tiewraps. Die zijn breed genoeg om niet in te snijden. Ik doe ze er losjes omheen, zodat de stengels ruimte hebben om te groeien. Het blijft behelpen. Voor dikkere takken is dit mooi!

Geplaatst:

Nog steeds de plant met de meeste tomaten. Wel verschillende modellen. Nu wachten op het kleuren!

IMG_3727.jpeg

Geplaatst:

En de ene zonnebloem van Arja zijn er wat meer geworden. Ik heb ze eigenlijk ook om op de vaas te zetten, maar er zitten steeds zoveel hommels in dat ik dat maar niet doe! 😊🌻🐝

IMG_3725.jpeg

• 3 weken later...
Geplaatst:

@bonnie f @acpronk @Anna3 @Tanja65 @MarjaP @Goldfish

Ik ben benieuwd hoe bij jullie de tomaten Perzik Iz Rigi en/of de tomaat Beauty de Lorraine het doen. En wat jullie vinden van de smaak. Van een vriend aan wie ik de planten gaf (en die niet op het forum zit) kreeg ik deze foto’s en van Jorieke heb ik al een PerzikIzRigi vrucht gehad, prachtig oranje en een heerlijke smaak.

Perzik Iz Rigi

CB0020B8-246C-4C83-ABBE-E9D48B9A8009.jpeg

Beauty de Lorraine

9B2E5A57-3DFE-45CA-8B08-C3AD91DE7C0D.jpeg

Broodje PerzikIR. Ik dacht eigenlijk dat de vrucht een zacht harig velletje zou hebben maar dat blijkt niet zo te zijn.

C42FE0CE-ABDB-4146-9270-31663060AFB1.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb deze niet, maar ze zien er zeer smakelijk uit! 😋

Geplaatst:

Ik heb er nog geen vruchten van, maar de labels zijn verregend dus ik weet niet precies welke welke is. Of heb je een plastic label gebruikt?

Geplaatst:

Mijn Beauty de Lorraine hangt vol met mega vruchten, maar ze zijn nog allemaal groen. Ik hoop dat ze afrijpen voordat de meeldauw toeslaat! Ik ben ook heel benieuwd naar de smaak, vooral omdat ik het een nogal onhandelbare plant vind. Van alle tomaten die ik in de kas en/of buiten heb, is deze veruit de hardst groeiende, en heel even niet opletten en je hebt er al weer een hele tak bij, die dan ook al te groot is om nog af te snoeien. Het gevolg is een plant die ik op talloze manieren, met stokken, ijzerdraad, tiewraps en panties letterlijk ‘in de lucht’ probeer te houden. Maar als ie lekker is, houd ik ‘m er in. Hij is mega productief.

Geplaatst:

@jootje prachtig toch al die hommels. Die doen je echt niets hoor. Ik sta regelmatig mijn pompoenen en courgettes te controleren en ze zoemen dan heerlijk om mij heen, ook de bijen.

Geplaatst:
2 uren geleden, acpronk zei:

een plastic label

Ja ik denk het, maar dan heb ik meestal een plakband je over de naam.

Geplaatst:

Helaas is de San Marzano tomaten plant die ik van de weggeef tafel heb meegenomen bezweken aan phytopthora. Dus Helaas daar geen tomaten van. De eigen opgekweekte tomaten blijven het tot nu toe goed doen. 🤞🏻

Geplaatst:

De tomaat die het het beste doet in de kas is nog steeds de geënte verrassingstomaat van Vincent en mvr. Groen! Van de week ga ik de eerste proeven. Heb best veel getopt ook in de ze plant, maar toch zitten er zo’n 30 tomaten aan. De plant staat wel gunstig…heeft het meest de ruimte.

Ben wel benieuwd, als ik hier nou zaad van neem, krijg ik dan dezelfde ( productive ) plant terug?

Hoe dan ook, blij mee en nog niet eens geproefd ! 😂

IMG_8629_Original.jpeg

IMG_8631_Original.jpeg

Geplaatst:

@@appelvrouw. Ik heb de Beauty. Niet veel vruchten aar al mijn tomaten zijn licht mishandeld omdat mijn kas pas laat klaar was. Ze zijn wel erg lekker. De mooie oranje kleur doet ook veel!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 4 weken later...
Geplaatst:
Op 5-8-2025 om 21:21, jootje zei:

Ben wel benieuwd, als ik hier nou zaad van neem, krijg ik dan dezelfde ( productive ) plant terug?

Hoe dan ook, blij mee en nog niet eens geproefd ! 😂

Helaas zal dit niet het geval zijn omdat het om een F1 gaat, Corazon.

Geplaatst:

Aaahhh…

Echt niet? Hij doet het zo leuk!😊🍅🍅🍅

Geplaatst:

Nee zeker niet, bovendien is dit exemplaar ge-ent op een onderstam die er voort zorgt dat de bovenstam (de ent) extra groeikracht krijgt (en daarnaast minder kwetsbaar is voor een aantal bodemziektes).

Geplaatst:

@appelvrouw De schone uit de Lorraine heb ik cadeau gedaan aan een tuinvriend, die een echte liefhebber is van dit type tomaat. Helaas had hij de laatste jaren de grond in zijn kas niet ververst, en hij lijkt nu fors last gehad te hebben van "kurkwortel". Al zijn tomaten blijven iel doordat ze nauwelijks stoffen uit de bodem kunnen halen.

Geplaatst:

Wat naar lijkt me dat. Jammer van zijn planten!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.