Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rotte aardbeien


tuinkabouter

Aanbevolen berichten

Heb wel enkele vierkante meter aardbeien staan ( waar voor de eerste keer veel aardbeien aan komen ;p).

Spijtig genoeg heb ik gezien dat er flink wat aardbeien aan het rotten zijn.. en ze zijn totaal nog niet rijp..

Volgens mij komt dit door het natte weer :s

Is er iets wat ik hier aan kan doen?

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Miranda aangeeft scheelt al een heel stuk om de aantasting te beperken tuinkabouter maar met de bestrijding van de schimmel , bij aardbei is dat de botrytis schimmel , ben je al te laat. Wil je de aantasting een volgend jaar (zoveel mogelijk) voorkomen dan zul je al preventief met een fungicide moeten spuiten in het stadium dat de eerste bloempjes te voorschijn komen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zelf stro niet zo'n gelukkige oplossing. Zelf heb ik er houtsnippers tussen liggen. Wateren veel beter af. Wel wat duurder misschien, maar ook erg houtbaar. Wel ( als je dat zou overwegen te nemen ) de stistofopname van het hout uit de bovenste laag grond iets compenseren

Link naar reactie
Delen op andere sites

houtsnippers hebben we genoeg thuis hoor :P

geraken er zelfs amper vanaf -.-

Dat touwtje lijkt me al wat moeilijk ;p

Maar denk dat ik ze volgend jaar ook een andere plaats ga geven met wat meer zon..

Heb nu op 2 plaatsen aardbeien staan en op de plaats met meer zon heb ik er al meer kunnen oogsten dus minder die gerrot zijn..

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee stro vind ik ook niet perfect, heb het momenteel rondom de planten liggen en als de aardbeien er te lang op liggen tijdens een regenachtige periode gaan ze ook gewoon rotplekken vertonen aan de onderkant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro is enkel goed als dit op tijd gelegd is.

Wanneer de bloemen verschijnen en er veel regen spat op dat moment de schimmel vanop de grond op de bloem en is deze besmet.

 

Verder is stro nuttig dat de aardbeien niet in een plas zouden kunnen liggen met rotting tot gevolg.

 

En natuurlijk met stro blijven ze properder.

 

Je kan er wel preventief tegen spuiten als de bloemen verschijnen.

 

Een ras met hoogopstaande bloemstengels is daar bestendiger tegen dan een ras met kortere bloemstengels die al plat of dicht tegen de grond aanliggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al jaren anti-worteldoek onder mijn aardbeien:

Regen doorlatend,

Reguleert verdamping,

Geen onkruid,

Beperkt last van slakken (niet lekker aan de voetjes )

Schone vruchten.

Tientallen jaren te gebruiken. (eenmalige investering)

 

Ondanks alles toch rotte aardbeien is onvermijdelijk met dit weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De methode van het touwtje zou ik niet doen omdat de steel waar de aardbeien aanhangt daar knakt door ght gewicht van de aardbeien. Daarom hebben de Batobakken aan 2 kanten een grote afronding ter bescherming van de stelen.

 

Houtsnippers geeft gebrek aan stikstof maar dat is met een gift te compenseren.

Het meest gebruikelijke is een laag stro er onder en dat niet te dun anders helpt het niet.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat ik toch eens ga investeren in die anti-worteldoek.

is ook wat gemakkelijk i.v.m. onkruid en dergelijke..

Is iets voor volgend jaar als ik ze verplaats denk ik,

zal het nu nog wel even kunnen uithouden zo

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ tuinkabouter. Gemulchte donkere grond is nachtvorstgevoeliger. Ook grond met zeil, daar vriest het een graadje meer. Mulch altijd pas na eind april aanbrengen. ( zeil is een soort mulch eigenlijk , maar dan een 'on-natuurlijke'. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter aanvulling voordat ik het anti-worteldoek leg zorg ik dat de grond goed gespit en van compost voorzien is. Ik zorg altijd voor een verhoging in het midden zodat het water naar beide zijden afloopt. Dan maak ik een kruis in het doek waar ik de planten in zet.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat er de afgelopen geen aardbeien hebben gestaan. Dan loop je teveel kans op ziekten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Prachtig toch ? Maar elke situatie is weer anders he ? Is het zandgrond ? is het zware klei ? Is het natte, is het droge grond ? Welk soortje plant je graag aan ? Draagt die boven en op het blad, of juist strak tegen het hart van de plant ? etc etc. Per situatie bepalen. Opties genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de grond is redelijk zanderig (is dit een woord? o:) en niet echt droog maar ook niet nat.

De aardbeien komen eerder in het hart van de plant, onder het blad

En heb geen idee welke soort het is heb ze gewoon gekocht als aardbeien :s

Maar ik denk dat ik het met de doek eens ga proberen.

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[off topic]

... zanderig (is dit een woord? o:) ...
Ja zanderig is een woord, net als lemig, venig en kleiig (ja zonder trema). Helaas firefox spellingscontrole herkent lemig niet, de andere drie wel.[/off topic]
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, ik denk dat ik voor de nieuwe bedjes die ik tegen volgend jaar wil aanleggen, eens anti-worteldoek probeer. De mijne staan niet verhoogd op schors en vorig jaar was dat prima, dit jaar gewoon te nat. Ze drogen slecht op en hebben hun beste tijd nu wel gehad. Hoe zit het met de breedte van de bedden en de onderlinge afstanden op worteldoek? En als je de bedden verhoogt, krijgen ze dan voldoende water bij regen of sproeien, of moet je een bewateringssysteem voorzien tussen de plantjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...