Jump to content

Tomaten spiralen

hansm

Recommended Posts

Ik twijfel over de aanschaf van tomaten spiralen, opzich lijken ze me wel handig werken, nu doe ik ze vast met bamboe stokken maar met veel wind knakt er hier en daar wel wat.

Zijn tomaten spiralen handige dingen en aanschaf waard? Ik zag ze dacht ik voor 1.95 in tuincentrum dus echt duur vond ik ze ook niet, nouja wil er wel 20-30 als het werkt.

Players only love you when they're playing.

Ik heb ze gekregen voor mijn verjaardag, 2 jaar terug. En ik vind ze super! Ik had met bamboestokken wel eens dat de hele plant gewoon langs de stok naar beneden zakte als ie te zwaar werd. Dat kan hier niet, hij groeit namelijk om de stok heen. Dus heeft hij extra steun.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Oke dan nog de vraag waarvoor het oogje bovenaan gebruikt word, ik dacht eerst dat je als je ze op rij hebt staan horizontaal kan

verbinden voor stevigheid, maar later dacht ik dat het mischien was om een draad aan te knopen en zo naar beneden om de stengel en tomaatspiraal te draaien dat de plant vast zit

Bij groenrijk gezien per bundel van 10 voor 14,95 en per stuk 1,95 maar twijvel of ik dat wel goed gezien heb.

Ik gebruik al jaren tomatenspiralen en ze zijn hartstikke makkelijk. Geen gedoe met opbinden maar alleen af en toe de tomaat even helpen zodat hij de spiraal in blijft groeien. De meeste spiralen , ook die ik heb , zijn gemaakt van gegalvaniseerd staal . Een klein nadeel van deze spiralen is dat als aan het eind van het seizoen de planten groot worden , en daardoor wat topzwaar , de spiralen scheef gaan hangen . Dat heeft geen enkel nadeel voor plant of spiraal maar die schots en scheef hangende planten zien er dan wat slordig uit vind ik.

Er zijn ook spiralen te koop die gemaakt zijn van aluminium buis en omdat buis veel stugger is kennen ze dat 'doorbuignadeel' niet. Ze zijn jammer genoeg wel een stuk duurder dan de gegalvaniseerde stalen spiraal.

Nog even een tip. Ga je spiralen gebruiken , zet dan eerst de spiraal in de grond en plant dan pas de tomaat naast de spiraal.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Begrijp ik dan goed dat je de tomaatplant niet aan de spiraal hoeft te binden met touwtje of wat ook ?

Nee doorbigen van de spiraal kan niet ik heb ze even in mijn hand gehad en daar waren ze veel te sterk voor.

Je hebt met een spiraal inderdaad niets meer nodig om de tomaat te leiden. De gegalvaniseerde stalen spiralen zijn inderdaad sterk maar als daar een plant aan hangt waar (later in het seizoen) de tomaten beneden al geoogst zijn zorgt het gewicht van de bovenste trossen toch al gauw voor scheefhangen.

Oke Frans ik las te slordig ik dacht dat je bedoelde dat ze beetje dubbel gingen, maar ik snap nu wat je bedoeld.

Ik zal ze dan maar beetje diep in de grond zetten, nouja ik neem ze als iedereen zo veel plezier ervan heeft, en het is ook wel heel netjes.

Ik vind de spiralen met het oogje ook beter dan deze zonder,bevestig deze dan ook bij middel van koordje aan het bovendeel van de tunnelkas,zodat ze beter recht blijven,en de plant kan nog een tijdje groeien.. Voor de rest hoef je maar alleen de plant te leiden door de spiralen,het gaat heel gemakkelijk.

grtn

Oke bedankt ik zag ze bij welkoop onlinewinkel 10 voor 16.95, dus waarschijnlijk heb ik 14.95 groenrijk goed onthouden nuja als ze in tuincentrum toch duurder zijn bestel ik ze bij welkoop.

De gewone spiralen heb ik ook maar die met oogje ken ik niet? Is daar een voorbeeld van?

Ik bindt ze wel altijd op omdat de tomaten hier vaak topzwaar hangen, vorig jaar van een paar takken een frame gemaakt dat werkte ook prima trouwens.

groetjes Sandra

Het oogje is enkel een gaatje bovenin de spiraal, de meeste binden hieraan touwtje en maken vast aan frame van de kas tegen omvallen scheef gaan van topzware tomaatplant,

ik ga dat ook doen al begreep ik bij uitleg van een verkoopsite van spiralen dat het oogje toch was om de tomatenplant met touwtje te begeleiden langs de spiraal.

Nouja beiden kan natuurlijk ook gedaan worden.

Ik vind dat die spiralen maar moeilijk in de grond blijven staan. Het gat wordt steeds groter lijkt wel door het wiebelen van de planten... Ik had juist overwogen om dit jaar weer 'gewoon' bamboestokken te gebruiken. Misschien doe ik half om half, even ter vergelijk.

Ik had juist overwogen om dit jaar weer 'gewoon' bamboestokken te gebruiken.
Ik had er slechte ervaringen mee. Het gedeelte dat in de grond steekt rot binnen de korste keren weg. Vind je dat scheefhangen van de massieve stalen spiralen bij het topzwaar worden van de tomaten hinderlijk , zoals ik dat al eerder aangaf hebben spiralen van aluminium buis dat nadeel niet. Ze zijn wel duurder , maar het is een eenmalige aanschaf.

• 1 month later...