Geplaatst: 11 mei 20205 j Het kan zijn dat de 20/30 centimeter met het oog op meerdere jaren is. Bollen vermeerderen zich onder de grond, dus dan wordt het snel één compacte pol als je ze dicht op elkaar zet. Terwijl tulpen en narcissen geschikt zijn voor verwildering, dus om ze gewoon in de grond te laten en hun eigen ding te laten doen. Dan kun je ze daar dus de ruimte voor geven, al lijkt me 30 cm wel heel erg ruim.
Geplaatst: 11 mei 20205 j Ik vind het wel ruim, maar als je plek hebt, waarom niet? Ik vind het altijd wel mooi als ze een beetje bossig zijn en dat lukt sowieso beter als je ze dicht op elkaar zet. Ik zet tulp/narcis/blauwe druif achtigen nooit met ruimte er tussen. Altijd in groepen van minimaal 5 naast elkaar. Deze tulpen zitten in een pot, 6 bij elkaar en 6 in een andere pot. Daar blijven ze het hele jaar in, haal nooit bollen eruit, behalve dahlia’s.
Geplaatst: 11 mei 20205 j Die van mij heb ik van hart tot hart op zo'n 15-20cm gezet. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 11 mei 20205 j Ik plant voorjaar bloeiende bollen inderdaad ook dichter op elkaar. Vaak strooi ik de bollen (div soorten door elkaar) op de plek waar ik ze wil poten. Waar de bollen dan terecht komen poot/plant ik ze dan. Hier beginnen de rozen in bloei te komen, zo mooi! De lathyrus nog lang niet ben ik bang, erg laat gezaaid. 11 mei 20205 j aangepast door Vastone
Geplaatst: 12 mei 20205 j Ik houd van die volle rozen, mooi hoor! Deze klimroos staat in bloei met heel veel rozen ineens. Het ruikt zo lekker als we er langs lopen. Mmmm!
Geplaatst: 22 mei 20205 j De rozen zijn allemaal aan! Oooo hier word ik toch blij van. Ruikt heerlijk en ik vind het zo genieten nu in de tuin. het snuivende kind aan de roos was geheel eigen initiatief. Het grappige was dat elk van de 3 kinderen zo aan de rozen hebben zitten snuiven! Heeft op mij exact dezelfde uitwerking 😁 22 mei 20205 j aangepast door Mellie Foto’s toegevoegd
Geplaatst: 22 mei 20205 j Prachtig al die rozen! Komt hier ook steeds meer in bloei en de rozen die op "neushoogte" groeien zie ik ook met regelmaat een kinderneusje in verdwijnen, vind het zelf ook zo heerlijk ruiken! 🥰
Geplaatst: 22 mei 20205 j Erg mooi, die rozenboog, Mellie. Bij mij is het zo dat ik de moed heb laten varen om nog orde te scheppen in de chaos. Dat geldt voor de situatie aan huis. Op de volkstuin werkt het uitstekend om orde te scheppen, en komt het er beter uit te zien naarmate ik er meer energie in steek, maar op de plek waar ik bivakkeer (ik ben officieel nog dakloos, en blijf die status houden) lijkt een laissez-faire beleid beter te passen. Eerder dit jaar heb ik de baas gevraagd om niet meer het hele gazon te maaien. Vorig jaar viel het me op dat, na het maaien, de zoem van insecten ineens was verdwenen. Vooral 's avonds, als alles stil is, hoor je een hele luide, constante zoem uit deze tuin komen. Overdag hippen vogeltjes van bloemstengel naar bloemstengel, pikkend naar diezelfde insecten. Zonde om daar een eind aan te maken door te maaien, en wie heeft er eigenlijk baat hij een glad gazon? Bij niet maaien wordt het hele gazon een bloementuin, vooral in de maand Mei.
Geplaatst: 22 mei 20205 j Ziet er uit als een mooie rustgevende plek aan het water! En misschien een brutale vraag, maar dakloos als in ongewenst geen dak boven je hoofd of een bewuste keuze om geen vaste verblijfplaats te hebben o.i.d.? (En als je daar geen antwoord op wil geven uiteraard ook helemaal prima)
Geplaatst: 22 mei 20205 j Ik heb veel gezworven in mijn leven, soms is dat een keuze geweest. Bij terugkeer naar Nederland besefte ik niet hoe lang de wachtlijsten waren om aan een woning te komen, dat viel me wel even rauw op het dak, een inschrijving als dakloze was geen keuze, maar die status is nu permanent geworden, en daar heb ik persoonlijk geluk mee gehad, want bij uitgeschreven worden had ik een probleem gehad; mijn situatie was dan haast dezelfde geworden als die van een illegaal.
Geplaatst: 23 mei 20205 j Fijn dat alles toch O op zijn pootjes komt Roeier en het gras ziet er zo heel mooi uit! Die lupines langs het water, jaloers!
Geplaatst: 29 mei 20205 j Nee, ik heb geen bloementuin. Als ik de gele lissen aan de sloot, de hibiscushaag, en de 10 m2 heide niet meetel. Wel één plantje voor alleen de bloemen: New Dawn (staat richting NW). Snoeien? : Alleen als er ranken voor de voordeur komen. Dat via de dakgoot doorgroeien naar links heeft de roos helemaal zelf bedacht. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 29 mei 20205 j Hier een strook aan de rand van de tuin, redelijk dicht tegen een flinke sloot aan (er zit een heg van 2 mtr hoog en een een onderhoudspad tussen). Het is eigenlijk een loos stukje moestuin, tussen een rij fruitbomen en de heg (afbakening van het complex) in, waar we nooit wat op teelden, maar wel bij het gehuurde stuk tuin hoort. Afgelopen najaar rogge ingezaaid als groenbemester, om er in het voorjaar een graan-kruidenmix in te zaaien. Inmiddels staat er een mengsel van verschillende granen (tarwe, gerst, haver, spelt) met akkerbloemen (korenbloem, klaproos, kamille, luzerne, gele ganzenbloem, vlas, incarnaatklaver, rood guigelheil en lage zonnebloemen). En wat rogge die nu al in de aar zit omdat ik wat randjes niet goed heb gefreesd. Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Geplaatst: 20 juni 20205 j Gisteren stond de dauw zo mooi op ons veldje met rietorchideeën, wilde ik even delen. Zonder dauw zien ze dr trouwens ook niet gek uit. Het worden er elk jaar meer. We zijn heel zuinig op dit stukje weiland. Hier wordt niets ontgonnen en genieten we van een gratis staaltje Kunst van de natuur. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 20 juni 20205 j Die eerste foto is echt prachtig! @Charly mooi dat licht er zo op. Hier vandaag bloemen uit de tuin geplukt voor op de lunch/diner tafel voor vaderdag bij mijn vader (en "opa dag" voor de kleinkinderen, kortom gewoon een heerlijke dag met heel de familie). Stond gezellig op tafel al die kleurtjes.
Geplaatst: 20 juni 20205 j Dank Ook voor de reminder dat het morgen Vaderdag is trouwens. [emoji51] Was het glad vergeten. Prachtig geëtaleerd trouwens, zo die bloemetjes! Daar wordt pap/opa vast heel vrolijk van wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 22 juni 20205 j De siergrassen worden ook niet vergeten bij Tielse Flipje. Bij mij nog wel. * *Al staat hier het hele gazon sierlijk te wezen op haast een meter hoog, want er wordt niet gemaaid.
Geplaatst: 22 juni 20205 j Prachtig @Charly die orchideeën daar wordt ik ook blij van! Enne @roeier onze boomgaard die maar twee x per jaar gemaaid wordt en waarvan het gras dan afgevoerd wordt naar onder de bomen staat er steeds mooier bij! Je hebt gelijk dat dat heel mooi is, ik verwonder me iedere keer weer over al die verschillende soorten gras die we hebben, en dan de bloemen die er in staan, echt een feest. In juli maaien we weer. Op de foto Grootmoeders oorbel... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 juni 20205 j 3 jaar geleden van moeders geleerd hoe je anjers stekt. Deze soort was de eerste en dit jaar heb ik die weer gestekt en dit is het resultaat. Vind deze een van de mooiste anjers in de tuin. Hebben dit jaar geen last gehad van het leliehaantje. Wel van alle hoosbuien.
Geplaatst: 28 juni 20205 j Dahlia wine eyed Jill. Vorig jaar afgeknaagd, maar dit jaar korrels gestrooid uit voorzorg en zie... ik vind hem prachtig! Met dank aan Cupcake. Heeeel goed gekozen, ben er dit jaar nóg blijer mee!
Geplaatst: 28 juni 20205 j Ha dahlia wine eyed jill wilde ik dit jaar hebben maar was te laat met bestellen.. Heb je er een foto van? Ben hele benieuwd!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.