Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Drogen met Machine (bv Stockli)

Featured Replies

Geplaatst:

@jootje dat zei ik, de meeste goedkope drogertjes zijn troep, ik zou dat alleen kopen als je echt weet dat ie oké is. Lidl is blijkbaar oké. Vooralvan genieten dan.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Volgens mij is alleen voor vlees de temperatuur echt belangrijk. Want dat wil je zo snel mogelijk voorbij het punt van bederf hebben, lijkt me.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Niet alleen vlees, bij vlees is de minimum temperatuur belangrijk voor veiligheid, je droogoven moet krachtig genoeg zijn om overal een minimum temperatuur van 68 graden te kunnen aanhouden . Bij andere is soms een max temperatuur belangrijk bv naar kleur en smaakbehoud, maar het is zoals @jootje zegt, dat kan ik niet beter verwoorden.

Geplaatst:
1 uur terug, Moestuinpassie zei:

Hihi mijn vriend zegt net dat ik voor hem niets hoef te drogen, dus ik denk dat een kleine voldoende is 🤣🤣🤣

Als je eenmaal gaat drogen, vind je steeds meer mogelijkheden, dat is tenminste mijn ervaring. Ik maak naast gewone gedroogde groentes (voor bv in ovenschotels) bijvoorbeeld groentepoeder van bijna alle groentes, dat ik verwerk in baksels, wafels etc. Ook maak ik mijn eigen bouillonpoeder, mijn eigen thee, mijn eigen kruiden en kruidenmengsels etc. En kruidenmolentje erbij is wel handig, dankrijg je echt poeder. Ik probeer ook nog steeds nieuw dingen uit. Nu ik een ruimere droger heb staat nog de SIBO yoghurt op de verlanglijst, maar dat kost 36 uur en momenteel is de droger nu steeds bezet met andere zaken of ik druk met andere zaken.

Ps wij hebben na het lezen van diverse recenties een Wartman gekocht ipv een Vita. Bij Marmelot is deze veel goedkoper dan elders, en niet veel duurder dan de Vita. Ik heb er geen spijt van.

Geplaatst:
5 minuten geleden, Tanja65 zei:

de meeste goedkope drogertjes zijn troep,

Ik neem aan dat je er dan al verschillende goedkope geprobeerd hebt? En weggedaan als zijnde troep? Want? Bij zo'n mening is het fijn als je het ook kunt onderbouwen met wat feiten.

Geplaatst:

Ja ga je inderdaad steeds meer drogen en is misschien op termijn een grotere wel fijn, maar ik heb een kleine keuken en geen plek om hem daar te laten staan. Ik zal hem dus echt op zolder moeten zetten en dan is 10 kilo ook gedoe om steeds naar beneden en boven te sjouwen

Geplaatst:

En wat vinden jullie van plastic? Ik zou liever rvs willen, maar daarin is veel minder keus

Geplaatst:

@Tanja65 ik denk dat die beide ongeveer hetzelfde zijn, alleen die Wartman kan tot 90celsius wel een 500Watt (zuiniger) en de Vita pro 6 75celsius 650Watt (dus iets meer debiet waarschijnlijk en kan zijn temperatuur gemakkelijker aanhouden) De Wartman heeft ook een timer van 72h t.o.v. 24h bij de Vita pro, langs de andere kant, de laden van de vita 33*30 zijn nog wat groter (17%) als die van de Wartman 30*28. En ook bij Marmelot is de Wartman RVS 2206DH 33% duurder als de Vita pro 6, dat was bij mij de reden om de Vita te kiezen en ook geen spijt van. Maar @jootje ook geen spijt heeft van haar cadeau, droogt al 12 jaar goed met de hare, ik zou tekenen voor een apparaat dat voldoet aan je wensen tegen die prijs en zo lang meegaat.

edit/ rvs was wel hier een voorwaarde dus dat beperkt enigszins.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@redzebra Ik hou toch ongeveer de standen van mijn stöckli aan qua graden. Vlees droog ik so wie so niet als vegetarisch etende, maar volgens mij gaan de meeste drogers toch wel tot 70 '

Geplaatst:

@woldistel alle plaatsen in de droger moeten die 70 graden halen. Niet alleen bv de onderste laden, dus je debiet moet hoog genoeg zijn en de lucht moet alle plaatsen evenredig bereiken.

aangepast door redzebra

Geplaatst:
8 minuten geleden, woldistel zei:

Ik neem aan dat je er dan al verschillende goedkope geprobeerd hebt? En weggedaan als zijnde troep? Want? Bij zo'n mening is het fijn als je het ook kunt onderbouwen met wat feiten.

Mag ik het ook gehoord hebben van anderen? Net als nu over de droger van de Lidl dat die blijkbaar wel oké is? Manmanman.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
7 minuten geleden, Moestuinpassie zei:

En wat vinden jullie van plastic?

Ik durf hier niks meer te vinden. Moet blijkbaar eerst alles zelf getest hebben. Ik kan alleen maar zeggen dat ik zelf de voorkeur geef aan RVS

Geplaatst:

Last but not least mijn Stockli ging in de loop der jaren echt slechter drogen. Van de Wartman weet ik dat uiteraard nog niet.

@redzebra ik kan alleen maar zeggen dat mijn Wartman bijzonder gelijkmatig droogt, en een constante temperatuur houdt. Ook inderdaad langer dan 24h, hoewel u dat niet vaak gebruik. Geen Vita ter vergelijk.

Geplaatst:

idem, ik denk dat die vrijwel gelijk presteren, de vita had ik hier doorgemeten (zie topic pepers 2023) offset max 1 graad, volgt bijzonder nauw de temperatuur , timer opnieuw na 24 uur hoger zetten in de zeldzame gevallen is niet echt een probleem, maar had ik liever anders gezien.

Geplaatst:

Gut @Tanja65 lange tenen?

17 minuten geleden, Tanja65 zei:

Mag ik het ook gehoord hebben van anderen?

Tsja, waar denk je dat al die malle conspiracy shit tegenwoordig van komt. Dus nee.

Volgens de recensies is dit misschien niks en als je dat als jouw mening wilt neerzetten heb ik daar geen problemen mee. Maar vertel dat dan. En zeg niet niet dat je dat zeker weet. Want alleen gehoord van anderen?

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Ik hoor het nu toch ook van anderen? Met ERVARING? Niks conspiracyshit, doe normaal mens.

Geplaatst:

dankjewel @Tanja65 ik lees nog steeds geen onderbouwing waarom goedkope drogers meuk zijn. Ik doe trouwens vrij normaal, dacht ik.

Geplaatst:

De koppeling tussen mijn mening - die je blijkbaar niet bevalt - en conspiracyshit vind ik bizar. Evenals het feit dat ik blijkbaar niet de conclusie mag hebben getrokken dat goedkoper drogetjes ellende zijn op basis van ervaringen ook me heen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat jij van willekeurig welk product alles zelf aanschaft om uit te proberen, vooral niet als het om je heen hoort van mensen met ervaring dat je dat beter niet kunt doen.

Ik heb geen idee waarom je zo over me heen valt maar je doet maar. Ik zal hier voorlopig even niet lezen, ben wel klaar hiermee.

Geplaatst:
12 uren geleden, Moestuinpassie zei:

2 kilo tomaten in kunnen, en dat ze daarmee wel drie potten

Mijn opmerking heeft niets met merk droger te maken, maar uit ervaring kan ik je zeggen dat 2 kilo tomaten géén 3 potten gedroogde tomaten oplevert. Tenzij je hele kleine potten gebruikt.

Ten aanzien van het bepalen van je keuze, zou ik eerst eens kijken of je het leuk vindt en ook echt ideeën hebt waarvoor je het kunt gaan gebruiken. De aanschaf van het droogboek vond ik een eyeopener daarvoor! En natuurlijk hoe groot je oogst is. Ik heb met mijn kleine stukje grond en potten meer dan genoeg aan 3 lades. Maar @Tanja65 bijvoorbeeld gebruikt haar droger heel intensief en breed. En heeft veel oogst. Denk dat dat mede bepalend is voor de vraag of je een vrij kostbare de moeite waard vindt.

Geplaatst:

Okay bedankt allemaal voor jullie reacties. Inmiddels heb ik een kleine compacte droogoven besteld. De Zita met rvs bladen, op aanraden van een kennis. Hopelijk een goeie keus. In laat het jullie weten 🙂 ik heb een kleine moestuin (in achtertuin) en ik gebruik hem voor mij alleen. Ik ben benieuwd 🙂🤗

Geplaatst:
6 uren geleden, Moestuinpassie zei:

En wat vinden jullie van plastic? Ik zou liever rvs willen, maar daarin is veel minder keus

Mijn ervaring met plastic is dat het krom trekt.

Ik had de oude droger van @Arja overgenomen, was niet zo'n dure. Weet even het merk en model niet meer, maar zou dat enkele pagina's terug mogelijk wel vermeld kunnen hebben.

Tijdens de verhuizing enkele maanden geleden zoek geraakt of niet meegenomen.

Maar de volgende die ik koop krijgt sowieso rvs laden.

Geplaatst:
11 uren geleden, Dahli zei:

Mijn opmerking heeft niets met merk droger te maken, maar uit ervaring kan ik je zeggen dat 2 kilo tomaten géén 3 potten gedroogde tomaten oplevert. Tenzij je hele kleine potten gebruikt.

Ten aanzien van het bepalen van je keuze, zou ik eerst eens kijken of je het leuk vindt en ook echt ideeën hebt waarvoor je het kunt gaan gebruiken. De aanschaf van het droogboek vond ik een eyeopener daarvoor! En natuurlijk hoe groot je oogst is. Ik heb met mijn kleine stukje grond en potten meer dan genoeg aan 3 lades. Maar @Tanja65 bijvoorbeeld gebruikt haar droger heel intensief en breed. En heeft veel oogst. Denk dat dat mede bepalend is voor de vraag of je een vrij kostbare de moeite waard vindt.

Welk droogboek bedoel je?

Okay, nou 1 pot is voor mij ook voldoende 🤗

aangepast door Moestuinpassie

Geplaatst:
6 uren geleden, acpronk zei:

Mijn ervaring met plastic is dat het krom trekt.

Ik had de oude droger van @Arja overgenomen, was niet zo'n dure. Weet even het merk en model niet meer, maar zou dat enkele pagina's terug mogelijk wel vermeld kunnen hebben.

Tijdens de verhuizing enkele maanden geleden zoek geraakt of niet meegenomen.

Maar de volgende die ik koop krijgt sowieso rvs laden.

Dank je! Ik ben ook voor RVS gegaan!

Geplaatst:

Moestuinpassie:

Een bericht quoten om te antwoorden is vaak niet nodig, zeker niet als het een lopend gesprek is met het bericht er pal boven/onder.

Je zou een quote een heel stuk kunnen inkorten als je toch wilt quoten. Zodat je alleen het zinnetje overhoudt waar jouw reactie op komt. 
je kunt voor extra duidelijkheid ook iemand zijn naam noemen, al dan niet met een @ er voor zodat diegene er ook echt een melding van krijgt. 

Wat ook kan: met je muis een zin selecteren in iemands bericht. Dan komt er al een 'ballonnetje' tevoorschijn met "selectie quoten", en daar klik je dan op. Dan verschijnt dat stukje tekst als quote in je nieuwe bericht en dan typ je nog je antwoord of reactie. :thumbup:

Geplaatst:
4 uren geleden, Moestuinpassie zei:

Welk droogboek bedoel je?

Het ‘Handboek voedsel drogen’ van Claudia Kuyken. Dat geeft allerlei ideeën waar ikzelf nooit op was gekomen. Daarnaast heel veel praktische informatie, maar ook veel recepten. Van bijvoorbeeld zelf cup a soup maken tot zelfgemaakte crackers. Ook recepten over wat je vervolgens met het gedroogde voedsel weer kunt maken. Ik vind het een zeer compleet en inspirerend boek. Er is ook een tweede boek van haar hand ‘Koken met gedroogd voedsel’. Dat ken ik overigens niet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.