Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pasta maken

Jorieke123

Recommended Posts

Op 14-12-2018 om 21:24, jootje zei:

image28111544819059.jpg

Dat ding van Jootje lag hier dus alweer een tijd in de kast...:oops: vandaag eens een poging gewaagd en het 'deeg' was misschien wat dun. Het drupte een beetje en het zijn dus geen mooie sliertjes geworden. Het zal er zo niet minder om smaken, maar ik moet nog wat oefenen ;) 

IMG_1996.JPG

• Like 2

• 1 year later...
  • 10 months later...

Ik weet niet hoe ie heet, ik heb hem gekregen, er staat nix op :) Het is zeker wel een handig ding, je kunt hem weer plat maken en opbergen. Als je op 'pasta droogrek' zoekt dan kom je een aantal verschillende tegen. Heel veel kan je er niet op kwijt hoor, het is niet voor de grote productie ofzo. Maar voldoende voor ons. 

• Like 1

• 1 year later...

@Jorieke123 dank voor het linken naar dit topic. Net helemaal doorgelezen. Ik krijg spontaan weer honger (terwijl we net gegeten hebben). Wat leuk om over alle pasta-maak-avonturen te lezen. 

• Like 3

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

En omdat ik ooit ook zo'n pastamachine heb gekocht, ben ik vandaag maar eens een poging gaan wagen. Het ding staat al minstens 15 jaar in de trapkast 😄 en ik heb gepoogd het te gebruiken voor het afdrukken van linoleumsnedes (nee!) en nog wat van dergelijke frutsels waar je een wals nodig bent. Allemaal geen succes. 

IMG_20241123_151036177_HDR2.thumb.jpg.15e52c4d418d34cd60e70ca223c47f56.jpg

Om pasta te maken doet ie het prima! Ik had al durum meel in huis, sinds de aanschaf van de Broodbakmachine. Die dus ook het deeg heeft gekneed.

Het is wel even wat werk, maar dit is ook de eerste keer. Moet ook nog zien hoe het smaakt.

IMG_20241123_150952786_HDR2.thumb.jpg.ec1f8dd12db21f9217c155da6522052b.jpg

IMG_20241123_160205716_HDR2.thumb.jpg.c79ab900cdbe1c1bb46c6d05abb840d1.jpg

Superlange slierten tagliatelli hangen nu te drogen aan een wasrek. Dus nu zit ik te koekeloeren naar andere pastavormpjes e.d. 😀

• Like 9

Mijn pasta is wel heel bros opgedroogd. Viel spontaan van het rek. Dus ik heb ergens iets niet goed gedaan wat bewaarpasta betreft. Misschien niet lang genoeg laten rusten? Te droog? Te vaak meel gebruikt tijdens het rollen van de lapjes

(@Jorieke123 hoezo zijn die van jouw zo mooi recht, ik had steeds langere, ovale  tongen)?

200 gr durum + 200 gr patentbloem + 4 eieren + ½ thl zout + 1 eetl olijfolie. 10 minuten kneden in de bbm en daarna een half uur laten rusten onder een theedoek.

De smaak is gekookt trouwens wel lekker. Ik had gisteren al een handje achtergehouden om te proberen. Vers gekookt valt er niks uit elkaar.

Edited by woldistel
  • Like 1

Ja, hier vallen ze over het algemeen ook wel van het droogrekje als ze droog zijn, al helemaal bij lichte aanraking. Ik leg er meestal een theedoek onder, of zet het rek op een tafel zodat het niet heel erg is als ze vallen. 

Hier een foto van een deel van mijn voorraad:

227_2678.JPG

Deze is niet geknapt op de plek waar ze dat meestal doen: op de plek waar ze over de droogstokjes hangen.

227_2679.JPG

Mijn camera vindt het blijkbaar niet leuk om dingen te filmen die vlak voor zijn neus zijn. Maar ok: hier zie je ook hoe makkelijk mijn pasta breekt. Het kookt daarna verder mooi hoor, valt echt niet uit elkaar in de pan. 

Met dit soort pasta vind ik het niet erg dat het niet zo hard is als dat uit de winkel. Maar ik zou wel graag lasagne bladen willen maken die niet opkrullen tijdens het drogen en knappen bij zo ongeveer elke aanraking. Ik heb nog niet gevonden wat daar het recept voor is. Ik maak dus alleen maar dit soort slierten. Hoe dik heb jij ze gemaakt trouwens? Volgens mij doe ik standje 5... of 6. Dat zou ik even na moeten kijken. 

• Like 2

@Jorieke123 omdat ik bij het drogen van lasagnevellen dezelfde kwetsbaarheid en omkrullen had, laat ik die half drogen, bestuif ze met een beetje bloem en gaan dan in een plastic doosje (van de Chinees) de vriezer in. Ze zijn dan los bevroren zodat je iedere keer het aantal vellen dat je nodig hebt uit de vriezer kunt halen. Werkt prima voor ons.

• Like 3

@Jorieke123 ik had de vellen uitgerold op stand 1 😳 voor ik ze heb gesliert. Dat kan ik dus ook nog dikker doen. Maar jouw pasta ziet er in de bak net zo uit als die van mij nu.

Lasagna maak ik zelden, maar ik herinner mij dat zelfs de voorgekookte vellen in de oven vaak opnieuw aan de punten gingen krullen, die dan weer uit de saus staken. 

Ach, dit was ook nog maar mijn eerste poging. Voor vers maken en opeten is dit recept in ieder geval goed.

• Like 1

Jouw machine ziet er net zo uit als die van mij, dus daar ga ik even van uit: ik doe eerst het deeg een aantal keer door stand 0, zonder bloem nog dan. Steeds even dubbelvouwen en er dan weer doorheen. Is mijn lap na een tijdje een beetje mooi van vorm (geen erg gescheurde zijkanten enzo) dan zet ik de machine steeds een standje hoger, waardoor de lap dus steeds dunner wordt. En dan bij 5 (even opgezocht, dat heb ik op het uitgeprinte recept geschreven) vind ik het mooi en gaat alles door het sliertjes-opzetstuk. 

• Like 1

Die van jouw is echt wel veel betere kwaliteit, hoor Jorieke. Je kunt er zelfs losse opzetstukken bij kopen!

De mijne was supergoedkoop (Aldi, Xenos, ik weet het niet meer) en heeft als smalste stand 1 en bij 9 staan de rollen het verst uit elkaar. Dubbelvouwen heb ik niet gedaan, ga ik de volgende keer ook nog even proberen. Goeie tip!

Gebruik je die andere machine nog wel eens? Voor de holle pasta?

Door dit kleine avontuur neig ik nu ook naar van die ravioli/ dumpling vormen. Moet ook lekker zijn met alles uit eigen tuin erin. Mijn snijbiet staat er op dit moment glorieus bij. Vast lekker als vulling met een uitje en wat kaas. 

• Like 1

Ruim 25 jaar heb ik pasta gemaakt met de Marcato Atlas. Ik herinner me nog dat het een rib uit mijn lijf was destijds, maar hij voldeed altijd, nooit een probleem mee gehad. Perfecte machine. Het enige nadeel vond ik dat je eigenlijk altijd 2 personen nodig hebt, 1 om te draaien en 1 om de lap pasta verder te leggen/op te vangen, zeker als die steeds dunner wordt. Daarom heb ik vorig jaar de pastamakers-opzetstukken voor de Kitchenaid machine gekocht. De verschillende mogelijkheden met die machine was destijds de reden om hem te kopen. En ik moet zeggen, dat werkt perfect, ook in je eentje! Ook niet goedkoop, maar als je de kitchenaid machine al hebt, zeker de moeite waard! Is maar ietsjes duurder dan de Marcato nieuw. Dus nu maak ik ook pasta als man en zoon naar de voetbal zijn op zaterdag, heerlijk klusje in je eentje 😃. De Marcato heb ik aan mijn schoonzusje gegeven en die heeft er ook veel plezier van.

IMG_0944.jpeg

• Like 3

Ik heb ook een kitchenaid, is gewoon voor deeg ja tja gemakkelijk en ... robuust, kneed door alles. Hun opzetstukken zijn evenwel duur voor wat het is, gaat evengoed zoals je zegt met de  andere handmatige, die kan je eventueel ook zo opstellen met hoogteverschil, daar volg ik je redenering niet waarom met  2 moet  zijn

Edited by redzebra
  • Like 1

2 uren geleden, redzebra zei:

daar volg ik je redenering niet waarom met  2 moet  zijn

Misschien is dat omdat ik nogal onhandig ben 😊. Ik kreeg draaien en tegelijkertijd enorm lange lappen van bovenaf invoeren tussen de walsen, en daarmee een steeds langere lap deeg die er weer uitkomt slecht voor elkaar in mijn eentje. Hier draaide er eentje en de ander voerde het deeg in en ving het vervolgens weer op. Nu hoef ik alleen even in te voeren, machine pakt hem zelf verder op en ondertussen leid ik het deeg aan de onderkant weer verder.

Mooie set van de Sint @woldistel!

• Like 4

Mooi ding, voor op de Kitchenaid. Die extra's zijn zeker flink aan de prijs, jammer want anders had ik ze allemaal al wel gehad ;) Het pasta-maken lukt mij goed in mijn eentje dus eerst maar eens even die Marcato terugverdienen haha. Al heb ik er al wel heel veel kilo pasta mee gemaakt! Ik maak de lappen misschien gewoon korter? En voer ze ook niet van bovenaf in. Ja, wel van bovenaf want daar zit de opening, maar dan laat ik de lap gewoon liggen op het werkblad en met iets begeleiding van mijn ene hand wordt die lap met deeg zo 'opgegeten' door de machine. 

Ach ja, als het maar pasta wordt toch? :thumbup:

• Like 4

Het is ook weer de tijd van het jaar om zelf spatzle te maken. Heerlijke winterkost met gebakken uien en spekjes! Dat maak ik altijd vers voor dezelfde dag, alleen al omdat je het rechtstreeks uit de vorm in het kokende water laat vallen. In de Elzas heb ik het wel eens gedroogd gekocht in de super. In Duitsland volgens mij ook.

Weet iemand misschien hoe je spatzle goed kan drogen om langer te bewaren?  Volgens mij moet dat gewoon kunnen, wel na garing lijkt me. Het is ook gewoon een “pastasoort”, alleen is het deeg dunner. Heb alleen geen idee hoe 😊. Internet biedt geen antwoord.

• Like 1