Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pasta maken

Jorieke123

Recommended Posts

@ eva Die ziet er ook redelijk stevig uit....dus inderdaad....zo'n hele dure hoeft niet echt....behalve als je er toevallig tegen aanloopt met Koninginnedag

Hoezo lukt jou spaghetti niet eva??

@ helly

Ik heb expres van die hele lange slierten gemaakt omdat ze dan rechter drogen, door het gewicht. Ik breek ze in 4-ren en dan hebben ze "normale spaghetti lengte.....is best leuk trouwens om die lange slierten op dat rek te krijgen....moet je wel ff goed over denken ( stoel eerst in de buurt zetten voordat je met een arm vol spaghetti richting rek loopt )

Ik gebruik gewone bloem en geen durum tarwe. als de slierten te kort zijn trekken ze té krom bij het drogen en passen ze nergens meer in

tsja...

Misschien is mijn lap deeg te dun, of nog te dik, maar als ik hem door de spaghetti stand probeer te draaien krijg ik in elkaar gedraaide krullen, die in de machine blijven hangen... Ik heb denk ik 3 of 4 pogingen gedaan toen ik heb besloten dat tagliatelle hetzelfde smaakt

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Ik denk dat jullie veel te veel olie door het deeg doen. Het deeg hecht dan veel te veel aan elkaar. Het moet elastisch zijn het deeg. En met tot het uitrollen van spagheti of tagliatelle, bebloemen jullie na de laatste draaigang in de wals?

Ik gebruik geen olie... Alleen ei en bloem! Ik strooi wel aardig met bloem ja... (de hele keuken heeft het te verduren tijdens pasta-frenzy hier )

Ik maak pasta op de Jamie Oliver manier, super easy zeg maar!

Dat is mooie informatie. Ik werd al hebberig bij de eerste foto van dat degelijke apparaat. Maar dan denk ik inderdaad ook weer economisch: honderd euro om pasta te maken.... hmm... ik maak het juist om iets exclusiefs (verse pasta) op goedkope wijze te verkrijgen.

Gewoonlijk eten wij 1x per week pasta om de gemiddelde eetkosten per week in balans te krijgen.

Bij het Kruidvat heb ik ooit ook zo'n goedkope gezien. Op dit moment is mijn grootste interesse om het deeg dun en gelijkmatig te krijgen. Die vlindertjes van gisteren waren ook gewoon te dik. Wel eetbaar, maar liever toch dunner. En die mie heb ik 1 voor 1 met de hand uitgerold... takkewerk...

Met Soubry griesmeel had ik eerder niet zoveel klachten, maar dat meel heb ik niet altijd in mijn kast staan, en het is niet overal te krijgen.

Ik heb hem ook voor de wals gekocht Deegroller vond ik ook verschrikkelijk! Zo ben je in 5 minuten klaar!

Heb eerst nog gekeken voor een 2e hands kleding wringer...

Wringer.jpg

Maar die kon ik geen vinden, toen kwam ik dus die bij kruidvat tegen!

Ja dat filmpje heb ik ook nage-aapt

Ik gebruik ook geen olie.....meel en ei....da's alles.

Krullen doet het deeg als het té vochtig is. Ik heb het ook nog wel eens aan het begin van de lap, voordat de machine hem goed te pakken heeft....maar die krullen smaken ook naar spaghetti; ik laat ze er gewoon aanzitten....zo'n mooie compacte spaghetti die machinaal gemaakt wordt en in de supermarkt te koop is...lukt mij ook niet.

Ik heb 7 standen op de machine(de dikte) eerst gaat de lap op nr 2 erdoor (een keer of 4 a 5)...die dikke lap gaat dan op de tafel in het daar liggende meel...aan beide zijden en dan sla ik de pasgeboren baby op z'n bips...( dat moet ik altijd denken dan. ), zodat het teveel aan meel eraf valt.

Dan gaat de lap 2 x door stand 5 en dan door de slierten-maker....dus inderdaad: tussendoor...óf aan het eind van het lappen maken, nóg een keer door het meel.

Ik heb inderdaad wél zo'n dure, maar niet ervoor betaald.....kringloop

Ik droog het trouwens ook nooit... Maak gewoon even snel wat ik voor ons tweetjes nodig heb voor één maaltijd! (3 kriel-eitjes) Het hoeft ongedroogd ook maar 1 of 2 minuten te koken dus ben even snel als met een pak kant-en-klare pasta!

Smaakt het, als je het droogt, nog steeds naar "verse" pasta? Of gaat het dan weer op "gewone" gedroogde (winkel) pasta lijken??

Dan is het net 'gewone' supermarktpasta. Maar dan idd wat dikker, je moet het iets langer koken ook. En ik doe er wat volkoren meel doorheen, zodat het sowieso steviger en gezonder is.

Ik heb net zulke bakken als Geedee, ze beginnen nu leeg te raken. Die heb ik alweer een tijd geleden gevuld (half jaartje terug gok ik).

Ik vind die gedroogde eigengemaakte, stúkken lekkerder dan die van de supermarkt....kocht wél nooit verse pasta in de supermarkt. Vind ook dat het nauwelijks verschilt in smaak...of ik hem meteen klaar maak, óf dat ik die gedroogde gebruik......duurt wél een beetje langer met koken inderdaad....maar ik laat het water aan de kook komen....spaghetti erin...deksel erop en vuur uit....wordt prima gaar....intussen saus afmaken enz enz

We hebben nu teveel eitjes...dus die gaan nu in de vorm van pasta bewaard worden...nog wat eiersalade maken en mayonaise en dan is de voorraad weer normaal.

• 11 months later...
  • 1 year later...

Pasta gemaakt met machine Regina van Marcato:

PICT817974811409868644.JPG

PICT817816711409868540.JPG

voorbeeldfoto van internet:

IN203626411409960545.jpg

Deze machine wordt wel zelden 2e hands aangeboden, is mijn ervaringen, en áls....dan zijn ze vrij snel weg.

Nieuw kost ie op internet tussen de 50 en 90 euro ( ivm verzendkosten nogal eens een verschil, dus let daar op ) en er zijn ook nog toebehoren los bij te krijgen zoals een motortje en een "deegdraaiding".

Bij de versie die ik heb, maak je het deeg apart met de hand van te voren.

De elleboogjes macaroni hebben een iets dikkere wand dan de gangbare uit de super.

Ik maak een hele portie op het moment dat we heel veel eieren hebben en die droog ik dan....zo heb je maar 1 x een hele boel troep en een half jaar voorraad pasta.

Ik vraag me af of ik de verse pasta ook kan wecken of zou het dat "prut" worden?

• 4 years later...

Nou, ik heb mezelf getrakteerd op een pastamachine. Mijn vorige (goedkope) ging kapot, de rollers gingen scheef en dus had ik steeds lapjes die te dik bleven, zeker aan 2 kant

Ik heb nog wel weer eens van die elleboogjes enzo gemaakt met die plastic machine, maar ook alweer een tijd niet eigenlijk. Veel andere projectjes tussendoor zeg maar... van varkens tot kaas maken en azijn en weet ik niet wat.

Goed, nu dus weer aan de slag. Ik heb vandaag eiernoedels gemaakt. Met zo'n 350 gram bloem (eerst eens de AH basic tarwebloem en dan andere soorten gebruiken en proberen) en 2 eieren en wat water en 'enkele druppels' sesamolie. Oh en wat zout.

Nou dat ging heel best. Ik heb hele dunne noodle-sliertjes gemaakt, en ook de wat bredere sliertjes.

Ik ben op de 'echte' manier begonnen qua mengen in zo'n kuiltje van meel op het aanrecht. Nou, het dijkje brak snel door en er stroomde van alles over het aanrecht. Niet over de rand (naar de grond) gelukkig, maar toch.

IMG670496291544811582.JPGIMG672053501544811584.JPGIMG672359471544807910.JPG

IMG672816341544976609.JPGIMG672950131544976614.JPG

Echt te leuk...dacht gelijk: wil ik ook.

En dacht toen....heb ik niet ooit iets bij dkringloop gescoord en WAAR is het?

Hel kelderkast op zijn kop...en gevonden. Binnenkort eens kijken hoe of wat. Wel gewoon handmatig hoor.ngeen electrische ....image28111544819059.jpg