Geplaatst: Woensdag om 20:134 d @Bernaar en @driepinter Zetten jullie nu een dwaalspoor uit voor de onervaren bonenkweker….. Het is immers een wedstrijd 😉. Of hebben bonen echt nauwelijks extra voeding nodig? Ik word helemaal zenuwachtig over wat te doen 😳.
Geplaatst: Woensdag om 20:194 d Ik heb juist gehoord dat de zaden bij mij thuis ook zijn aangekomen, bedankt @Lia56 !! , ik heb er zin in, het wordt weer een leuke wedstrijd.
Geplaatst: Woensdag om 20:194 d Nee @Dahli die hebben niet veel voeding nodig. Uit de tijd van de MM moest je in elk vak 3 el voeding geven, bij de bonen maar 1,5. Dus ik geef ze een beetje algemene moestuinvoeding, maar beslist geen koemest e.d.
Geplaatst: Woensdag om 20:214 d 3 minutes ago, Dahli said:@Bernaar en @driepinter Zetten jullie nu een dwaalspoor uit voor de onervaren bonenkwekerZou ik nooit doen, @Dahli !Bonen halen zélf stikstof uit de lucht die ze opslaan in hun wortelverdikkingen,en hebben dus geen behoefte aan stikstof om te groeien,omdat ze zélf voorraadtanks zijn.Warmte en compost zijn hun voornaamste behoefte,tesamen met zonlicht en voldoende vocht,zónder natte voeten te krijgen.... Woensdag om 20:584 d aangepast door rorror Woord met hoofdletters aangepast naar normale letters.
Geplaatst: Woensdag om 21:294 d 9 uren geleden, Mai Pensato zei:Ik heb ook nog geen ervaring met kweken van sperziebonen... Vraag: krijg je van 6 planten ( stel kiem% = 100😃) voldoende rijpe bonen om 1x vers van te eten met 2 personen?Dat zal wel lukken. Maar paarse bonen komen hier niet op tafel. Een boon is groen en geen fratsen zegt mijn keukenprinses. Ik teel voor de wedstrijd en voor de kippen. 😉
Geplaatst: Woensdag om 21:314 d Er zullen nergens paarse bonen op tafel komen, want als je ze kookt worden ze gewoon groen. 😃
Geplaatst: Woensdag om 21:364 d @Veldjesgraaf Laat dit maar aan je keukenprinsesje zien: https://www.moestuinforum.nl/topic/57703-teeltwedstrijd-2026-sperzieboon-purple-queen/page/6/#findComment-569857
Geplaatst: Woensdag om 21:444 d 12 minuten geleden, Veldjesgraaf zei:paarse bonenHetzelfde met paarse kapucijners en paarse broccoli. Die worden tijdens het koken ook groen. Ik weet alleen niet bij het stomen of ze dan meer hun kleur behouden, dat heb ik nog niet geprobeerd. Want ik heb tot nu toe nog geen paarse broccoli geoogst.
Geplaatst: Donderdag om 08:054 d Hier ook bonen ontvangen. Dat gaat wat worden, voor het eerst in mijn leven stambonen, we gaan het zien.
Geplaatst: Donderdag om 09:004 d Volgens mij heb ik een keigoede bak gevonden om ze in te zetten.Die bak kan ik ook nog verplaatsen, indien nodig.Ik kan niet wachten, maar ze gaan toch echt pas eind mei de grond in.
Geplaatst: Donderdag om 10:164 d Wanneer willen jullie gaan zaaien? gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: Donderdag om 10:204 d @Lia56 ik heb het wedstrijdreglement nog eens gelezen. Er staat wedstrijdperiode oogsten juni tot october, in buitenlucht.Maar ook dat voorzaaien mag, dat is dus binnenshuis of in een kas. Wat ik mis: wat is het uiterste moment dat de planten naar buiten moeten als je voorzaait? gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: Donderdag om 10:374 d Bonen mogen mei niet zien.Ik plant ze dus pas eind mei, zodat ze begin juni boven de grond komen.
Geplaatst: Donderdag om 11:104 d 26 minuten geleden, Rookie zei:Bonen mogen mei niet zien.Ik ben me een beetje aan het inlezen in deze voor mij nieuwe materie en ik heb begrepen dat dit een oude moestuinwijsheid is. Van de tijd dat we nog echte winters hadden 😊. En dat je, ook bij voorzaaien mocht je dat doen, de IJsheiligen als uitplant- of zaaimoment kunt aanhouden. Nu begrijp ik van jou dat in het hoge Noorden begin juni nog regelmatig vorst voorkomt, dus ik begrijp jouw zaaimoment.Maar hier in het midden van Nederland heb ik na 1 mei geen vorst meer gezien de afgelopen 10 jaar. Ik ga daarom half april binnen voorzaaien. Beetje afharden en dan hoop ik eerste helft mei te kunnen planten 🤞.
Geplaatst: Donderdag om 13:323 d Van die oude wijze tuiniers heb ik meegekregen dat ze het wel doen als je ze vroeger legt, maar dat de eerste groei veel beter gaat als je later gaat leggen. Dus later gelegde bonen halen de eerder gelegde bonen in qua groei. Wil je toch vroeg omdat je denkt dat je dan betere kansen hebt, zet dan niet alle bonen in een keer in. Geduld is een schone zaak - ook een oude wijsheid .
Geplaatst: Donderdag om 13:363 d Ik zaai altijd pas vanaf half mei voor. Dan kunnen ze eind mei begin juni de grond in. Zo heb ik het geleerd van mijn vader vroeger. Dat bevalt goed.
Geplaatst: Donderdag om 13:503 d @Lia56 , is mijn envelop daadwerkelijk bij jou teruggekomen, en heb jij de sticker er bij opgeplakt? Het was een cijfertje onjuist in de postcode. Dus ik neem aan dat deze tweemaal door jou verzonden zijn? Ook wel apart een vermelding in dit topic waard, vind ik. Als je je adres er niet opgezet had, was die misschien niet aangekomen. Maar goed, ze zijn er!
Geplaatst: Donderdag om 15:023 d 4 uren geleden, Mai Pensato zei:Wanneer willen jullie gaan zaaien?De 1e zaai moet gewone stamboontjes doe ik altijd rond eind april. En dan elke 2 - 3 weken weer een klein rijtje. Zo eet je de hele zomer door verse boontjes.Met de wedstrijdboontjes ben ik wat voorzichtiger. Ik wacht zeker tot eind mei.Voor een prijswinnende boon heb je in iedergeval warm weer nodig. Niet te veel bemesting. Voldoende vocht. En af wat bemoedigende woorden. Dan lukt het wel.;)
Geplaatst: Donderdag om 15:043 d Ok, ok. Half mei dus pas voorzaaien of wat later rechtstreeks. Eigenlijk ook wel prima, dan is de grootste bups binnen al weg.
Geplaatst: Donderdag om 15:353 d Ik heb sperziebonen eigenlijk nog nooit voorgezaaid. Gewoon hup ter plekke in de grond rondom een van de bonenstokken.
Geplaatst: Donderdag om 15:373 d Het voorzaaien is meer om de slakken voor te zijn. Wat grotere planten vinden ze minder aantrekkelijk dan piepjonge zaailingen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.