Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb veel oerprei geplant en ook wat Siberisch look.

En toen heeeeel gauw weer naar binnen, brrrr.

Geplaatst:

Limburgse boskriek van een paar weken geleden opgepot.

20260215_111422.jpg

Geplaatst:

Vandaag een stuk van de groentetuin omgespit.

Geplaatst:

Een emmer verse ossenvlaaien in kleinere gebakspunten door het bovenste deel van de composthoop gemengd samen met enkele grote grepen met blad.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

3/4de emmer zonnewortel geoogst voor soep en een ovengerecht.

Een Japanse wijnbes en een zelfbestuivende honingbes geplant.

Een paar speciekuipen met grond verzet voor dit (bonen)seizoen.

Een Vevor tumbling composter leeggemaakt ,verzet én de compost rond een paar heesters gestrooid.

aangepast door Bernaar

Geplaatst:

Het stuk moestuin waar de peulvruchten gaan komen schoongemaakt. Onkruid weg, woelen met de woelvork, indeling bedenken.

Kruidentuin gewied. Drab uit de vijver gevist.

Het is vandaag echt lente hoor! Overal verschijnen tekenen van leven. Planten lopen uit, er vliegen al insecten. Zweet op mijn rug tijdens het wieden.

Geplaatst:

Vandaag de bramenstruiken gesnoeid en bemest met organische mest.

Ook de oude stengels van het koninginnenkruid teruggeknipt tot tegen de grond.

Als het nog een paar dagen deftig weer blijft,moet de rest van het snoeiwerk er ook stilaan aan geloven.....

Geplaatst:

Ik ben kapot. 5 uur bezig geweest met grond van ene bak in andere bak scheppen via emmer.

Spinazie gezaaid, maar heb niet genoeg.

Prei gezaaid.

De tuinafwas gedaan.

Sugarsnaps deels gezaaid.

Bakken voorbereid.

Dropplant gesnoeid.

Nu alle vele potjes binnen moeten nog in voetenbad.

18.00 uur en ik moet nog koken.

Geplaatst:

Patio schoongemaakt en de potten in de buitenkeuken water gegeven. Die staan onder afdak en blijven altijd droog. Heb er inmiddels ook van die waterbollen ingestoken.

Ook enorm genoten van de krokuslucht. Rook zo lekker naar honing. Eerste vlinder gespot en later nog meer. Hommels, bijen, iedereen was blij met de zon. Werd er zelf ook helemaal blij van.

IMG_5411.jpeg

IMG_5414.jpeg

Geplaatst:

Vanmiddag ook druk bezig geweest in de tuin. De lege vakken gevoed met koemestkorrels, dit weekend wil ik het een en ander gaan zaaien in een aantal vakken. Daar helaas niet meer aan toegekomen.

Verder nog de roomse kervel gesplitst en een deel opgepot voor de MTFD.

De in december gekregen rode aalbes in de volle grond gezet. De struik begint knop te krijgen sinds deze week, dis was hard nodig.

En nog een deel van mijn potjes gewassen. Dit is ook nog niet klaar, dus daar komende dagen mee verder. Komende dagen nog genoeg te doen. Morgen bij mijn moeder ook maar de snoeischaar meenemen.

Geplaatst:

En…hier ook de hele middag in de tuin bezig geweest. Veel omgespit, van koemestkorrels en kalk voorzien. Met hulp van de verkering zijn de rekken ook omgezet. De sjalotten in de grond gepropt, en wortels gezaaid. Lathyrus en tuinbonen uitgeplant. Van het weekend nog een keer en dan ben ik een heel eind! 😊Happy Jo!

IMG_1997.jpeg

IMG_1996.jpeg

IMG_1998.jpeg

IMG_1995.jpeg

IMG_2001.jpeg

IMG_2003.jpeg

IMG_2004.jpeg

Geplaatst:
10 minutes ago, jootje said:

Veel omgespit, van koemestkorrels en kalk voorzien.

Hopelijk beide toch niet tegelijkertijd op hetzelfde perceel,jootje....😉

Geplaatst:

Hard gewerkt @jootje , ziet er strak uit. Dat zal een prachtig rek worden met die lathyrus!

Geplaatst:

Eindelijk! Wat een heerlijk moestuinweer! Vandaag de laatste worteltjes uit de grond getrokken, die er duidelijk te lang in hadden gezeten en bovendien verwaarloosd waren. Veel haarwortels en maar weinig groei. Maar eigen schuld, en het ruimde op. Daarna met de woelvork het stuk grond omgewerkt waar de foliekas vorig seizoen stond. Verrassend veel aangegroeid kweekgras weer. En het middenpad was keihard. Maar, gelukt. Daarna een bonenrek gebouwd en de voorgezaaide kapucijners er in gezet en opgebonden. Het begin is er weer!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Bernaar: oeps! 😂😱

Geplaatst:

Twee grote bakken leeggehaald en opgeruimd.

Daar gaat weer een laag nieuwe compost op en dan kan ik gaan zaaien.

Geplaatst:

Kippen los gelaten. Die hebben gelijk flink gegraven. Alle molshopen en andere gaten aangestampt. Eerste was buiten opgehangen.

Een jonge merel gevonden. Leek beetje gek op de pootjes te staan. Klopte. Denk harde smak gemaakt uit het nest. Die is helaas dood gegaan… op een mooi plekje begraven. Had 2 brullende kinderen. Waarom gaat alleeeesssss bij ons doohoooooddd…

Zucht. Zware lessen allemaal.

Geplaatst:

Die zijn er wel supervroeg bij!

Die merels bedoel ik...

Geplaatst:

Vandaag niet in mijn eigen tuin bezig geweest, maar in die van mijn moeder. Eerst alle planten die de winter niet hebben overleefd er uit gehaald. Daarna een groot deel omgespit. Mijn moeder wil het graag omgespit hebben, dus dan doen we dat. Ik ben zelf meer van de no-dig methode. Toen was het tijd om weer naar huis te gaan. Mijn zusje maakt de rest van het spit werk af komend weekend.

Hier thuis vooral buiten in het zonnetje gezeten. Niks meer in eigen tuin gedaan.

Geplaatst:

Vandaag nog even gauw naar de moestuin geweest. Ik had gisteren de wortels vergeten (🥴) en er moest ook nog een vogelnet over de kapucijners. Gelukkig hadden de vogels de kapucijners nog niet ontdekt, en de konijnen en ratten de wortels nog niet. Alles oke nu. Nu hopen dat de slakken wegblijven. Ik zag dat ze al weer rond glibberen.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Oh nee, vandaag ook de kapucijners gezet, wel wat erom heen maar niet erover. Morgen maar even kijken.

Geplaatst:

Peultjes gezaaid en wat bedden van compost voorzien (gekocht: die uit de tonnen is nog niet rijp genoeg, het is pas een half jaar oud).

Rozen gesnoeid (heel fors na een paar jaar geen snoei). Ben benieuwd wat dat op gaat leveren qua bloei 🌹.

Gelijk de rozen bemest met koemestkorrels.

Komende week weer verder 💪

Geplaatst:

Vandaag het snoeihout van een paar dagen geleden door de hakselaar gehaald en speciebak nr 5 met zonnewortels helemaal leeggemaakt,óók alle kleintjes eruit gehaald.

Ineens ook alle crosne van vorig jaar eruit gefilterd,da's om straks rauw van te snoepen bij de TV....😉

Dan in alle 5 de bakken terug kleine zonneworteltjes geplant,waar ik achteraf peulvruchten tegen wil laten groeien.

Nog 2 speciebakken te gaan.😉

Alleen jammer dat er zovele van die kleintjes nu in de 'groene kliko' gekieperd moeten worden,want ik hou niet van verspilling,maar het is gewoon niet bij te houden om ze allemaal te planten.

Dat onze landbouwers zich nog steeds aan maïsteelt blijven vastklampen ipv van zulke alternatieven,is niet te vatten....😉

zonnewortel.jpg

crosne.jpg

Geplaatst:

Ik had maar kort de tijd. Een paar oude zaden in een bakje gelegd voor een kiemtest. Ontkiemde paprika zaden vanuit de deno in potjes gestopt. De kastjes van het slakken schrikdraad opgehangen. 1 Kasje knipperde niet rood bij het testen. Morgen bij droog weer even checken wat er mis is.

Geplaatst:
9 minutes ago, Gitta said:

De kastjes van het slakken schrikdraad opgehangen. 1

Link naar zo'n kastje @Gitta ? 😉

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.