Geplaatst: 2 uren geleden2 u 1 uur geleden, Gitta zei:Çanakale tomaatHier ben ik erg benieuwd naar! Volgens mij had jij die vorig jaar ook geprobeerd, toch? Ik had hem toen uit de bzd, maar er kwam niets van op. Mocht het jou lukken dit jaar, dan ga ik einde seizoen bij je bedelen om een paar zaadjes uit 1 van jouw vruchten 😉.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik denk dat de laatste decennia toch een misvatting is ontstaan over het dieper planten van tomaten. Het dieper planten van tomaten is geen noodzaak maar een noodoplossing als je planten te hard zijn opgeschoten. Je planten worden er niet steviger door als je de omstandigheden waarom ze opschieten ook niet verandert. Een tomatenzaailing die in goede omstandigheden is opgegroeid hoeft niet dieper gezet te worden om een groot wortelgestel aan te maken.Juist omdat omstandigheden in het begin heel slecht zijn bij vele krijg je lang opgerekte planten en kan je dit een beetje omzeilen door dieper te zetten, in dat opzicht zijn tomatenplanten heel vergevingsgezind. Je krijgt dan een 2de/ 3de/... kans. Je kan evenwel evengoed het bovenstuk afsnijden en opnieuw laten wortelen, of het onderstuk een nieuwe dief laten maken dat doet juist hetzelfde of gewoon later zaaien.De rol bij het zaaien gaat geen verschil maken t.o.v. andere methodes, die methode is in het begin evengoed. Maar je kan die plantjes daar niet te lang laten instaan. Dan krijg je lang gerekte. Een tomatenplant moet immers voldoende licht krijgen om compact te groeien en de regel is hoe warmer de plant staat des te meer licht en hoe ruimer je ze moet zetten. Hoe langer je de tomaat binnen houdt des te meer ruimte je ook moet voorzien voor de wortels.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Kent iemand het soort "Ozyris"?Ik kreeg een gratis zakje bij mijn bestelling bij Vreeken.Het is een "diep gekleurde Rus", middenmaat, klimmer.Ik denk er over om hem eens te proberen.Buiten in een grote bak komt 1 heel klein tomaatje op, verdwaald zaadje denk ik.Die zal het niet lang redden...
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Het enige moment dat ik mijn tomaten diep plant, is als ze toch iets te slungelig zijn geworden binnen en als ik ze moet verpotten.Dan zet ik ze eenmalig in een diepe pot en vul de aarde hoog aan.Verder niet.Ik zet ze buiten ook niet diep, ik plant ze net zoals mijn andere planten, gewoon tot aan de rand van de pot.Ik graaf geen kuilen of zo, dat idee is ook volgens mij al een poos achterhaald.Ik zie geen enkel verschil. 2 uren geleden2 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 14 minuten geleden, Dahli zei:Mocht het jou lukken dit jaar, dan ga ik einde seizoen bij je bedelen om een paar zaadjes uit 1 van jouw vruchten 😉.Ik hoop dat het lukt deze keer. Als dat zo is, mag je natuurlijk zaden hebben. Eerst maar even afwachten of ze wat gaan doen. 🤞🏻
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Rookie , die heb ik zelf nog niet gehad, zover ik zie zoals je al zei een Russisch commercieel ras, indeterminate, zou in zijn type bij de betere qua smaak behoren, benieuwd wat je ervaring ermee is als je die probeert.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.