Geplaatst: 13 uren geleden13 u Ik heb elk jaar weer problemen met mijn timing.Ik wil uitgaan van het uitplanten van de tomaten eind mei, begin juni.Wat is dan de datum, waarop ik moet beginnen met voorzaaien?Ik ga ook nog uit van ongeveer vijf dagen in de deno.Ik zit zelf te denken aan half april, dat is dan een week of zes, voor ze naar buiten kunnen.Ik heb ook geen ruimte om van die grote planten op mijn vensterbank te hebben.Is half april dan een goed moment?Een paar dagen eerder in de deno?
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Half april lijkt me een prima moment, @Rookie. Gardener's world bijv. raadt aan begin april te starten als je half mei wilt planten. Jij kiest ervoor om het planten 2 weken uit te stellen, dus dan kom je op half april uit.
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Nou ik heb gezaaid hoor. Meestal doe ik dat pas op 1 april, maar het is nu even best koud en dus doen ze er vast een week langer over om te kiemen Ik zaai namelijk niet warm, maar in de kas. Daar is het 's nachts nog best fris deze week! Dit doe ik nog niet zo lang, eerder zaaide ik binnen en dan stonden de planten daarna nog een tijd onder een lamp en sjonge wat een gedoe allemaal. Mijn nieuwe methode bevalt me een stuk beter. Ik heb o.a. sungold gezaaid, die had ik vorig jaar voor het eerst. Echt lekker, maar die dingen barsten wel erg snel. Er schijnen 'verbeterde Sungolds' op de markt te zijn, heeft iemand daar ervaring mee? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 8 uren geleden8 u 3 uren geleden, Jorieke123 zei:maar in de kasBijzonder. Bij jou is het denk ik een paar graden warmer. Hier is het 's nachts rond de 0 graden. Als ik ze begin april ga zaaien en dan in de kas zetten, dan zou dat volgens jou lukken? Ik doe geen deno, dat vind ik een gedoe, maar doe ze dan gelijk in potjes. Dan regel ik even een tafeltje waar ik ze op kan zetten. Even off-topic: kan ik dat ook met de courgettes en pompoen doen denk je?
Geplaatst: 7 uren geleden7 u 4 uren geleden, Jorieke123 zei:Echt lekker, maar die dingen barsten wel erg snel.Dat vond ik precies zo van de Sungold Jorieke. Ik had ze twee jaar geleden. Je kijkt ernaar en er zit een barst in. En dan moet je er dus heel snel wat mee. Dat vond ik echt jammer want ze zijn inderdaad erg lekker! Er zijn dat seizoen heel wat op de grond terecht gekomen en het jaar erop stikte het van de zaailingen. Vroeg in het seizoen, buiten in de volle grond. Ze kiemen dus wel heel snel 😃.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Nee hoor, bij ons is het vast niet meerdere graden warmer Petra, hier ligt het deze week ook net op/en zelfs onder het vriespunt 's nachts. Het is overdag misschien wel warmer, dat weet ik niet. En mijn kas is best groot dus daar blijft dan misschien ook meer warmte in hangen. Maar wat Dahli hier ook al aangeeft: de tomaten zaaien zichzelf ook gewoon uit in de kas, dus waarom zou het niet in een potje willen. Het kiemt en groeit daar dan een stukje trager, maar daardoor krijg je mooie compacte sterke planten. Die je ook niet meer af hoeft te harden of hoeft te laten wennen aan het felle zonlicht. Het bevalt mij in ieder geval erg goed, ik doe niet meer anders. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Je moet er wel bij opletten @Petrasmoestuin een plastiek tunnel gedraagt zich iets anders als een glazen kas in het voorjaar, dat kan bij vorst s 'nachts in de lente bij uitstraling een paar graden schelen. Vorst wil je echt vermijden voor je plantjes, een paar extra laagjes over de plantjes op die momenten helpt dan al veel of ze eventueel vorstvrij zetten. Voor het uitzaaien van tomaten speelt de temperatuur een rol, bij kouder duurt het gewoon wat langer en zoals bij pepers heb je ook bij tomaten een aantal uitzonderingen die het echt toch wat warmer willen. Vele cherry's kiemen echter gemakkelijk en dat zijn ook vaak degene die je terug wild ziet opkomen. Ook de hoeveelheid zaad heeft een invloed, als je bv maar een tiental kerstomaatjes hebt laten vallen/liggen, zitten er honderden zaden in je grond, het kiempercentage mag dan al best laag zijn. Heb je echter maar een paar zaden van een speciale tomaat wil je die toch in redelijk goede omstandigheden laten kiemen tot jezelf meer zaden kan oogsten.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u @Dahli Sun gold is helaas een F1 dus wat opkomt gaat niet meer identiek zijn.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik heb ze er dan ook uitgetrokken vorig jaar @redzebra . Alhoewel ik ze lekker vond komen ze niet terug van gekocht zaad omdat ik het echt lastig vind dat ze zo snel barsten. De Black opal is net zo lekker (vind ik dan), geeft hier een hogere opbrengst en is veel minder barstgevoelig. En je kunt zelf zaad winnen omdat het geen F1 is. Wat ik ook altijd leuk vind. De enige F1 die ik nu voor de tweede keer zaai is de Nightshade. Die kocht ik dan ook opnieuw. Best aan de prijs zo’n 4 euro voor 5 zaden, maar in dit geval het wel waard. Nu maar hopen dat ze opkomen 😉.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik zet ze ook niet meer omwille van dezelfde reden. Deze https://www.fruitlent.nl/sunsugar/ wordt vaak vergeleken en zou minder barst gevoelig zijn.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 12 uren geleden, Rookie zei:Ik heb elk jaar weer problemen met mijn timing.Ik wil uitgaan van het uitplanten van de tomaten eind mei, begin juni.Wat is dan de datum, waarop ik moet beginnen met voorzaaien?Ik ga ook nog uit van ongeveer vijf dagen in de deno.Ik zit zelf te denken aan half april, dat is dan een week of zes, voor ze naar buiten kunnen.Ik heb ook geen ruimte om van die grote planten op mijn vensterbank te hebben.Is half april dan een goed moment?Een paar dagen eerder in de deno?De vuistregel is om tomaten 6 weken voor het uitplanten te zaaien.
Geplaatst: 14 minuten geleden14 min 6 uren geleden, Jorieke123 zei:vast niet meerdere graden warmer Petra,Omdat er altijd wordt gezegd dat de warmteminners dood gaan als de temperaturen dalen onder de 15 graden. Heel bijzonder!
Geplaatst: 9 minuten geleden9 min 3 uren geleden, redzebra zei:een plastiek tunnel gedraagt zich iets anders als een glazen kas in het voorjaar,Zo dacht ik ook. Ik ga ze binnen zetten, ik neem geen risico. Daar zijn de zaden te duur voor vind ik en ik zet er niet zo veel. Wel courgettes en pompoenen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.