Geplaatst: 8 uren geleden8 u 25 minuten geleden, Gitta zei:Van de Çanakkale tomaat nog niks.Ik vond ook nog een paar zaden in mijn zadenkistje. Uit de BZD van 2024. Ga het toch ook even via deno proberen. Als ze willen kiemen en vruchten geven, dan win ik ook wat zaden voor jou. Erg is dat hè dat zo’n soort dan zo intrigeert (vooral als hij niet wil 😉).
Geplaatst: 7 uren geleden7 u 2 uren geleden, Dahli zei:Als het weer het toelaat, plant ik trouwens rond 1 mei al uit. Scheelt toch weer 2 weken.Dat doe ik inderdaad ook (zuid-oost NL) en dat kan de laatste jaren bijna altijd. Nog meer reden om op tijd te beginnen zodat het al redelijke planten zijn rond die datum.Aardappelziekte is niet het probleem, maar echt het te laat vruchtzetten/rijpen. Heb je tips, voor vroege rassen? 7 uren geleden7 u aangepast door Ikbeginbijmezelf
Geplaatst: 6 uren geleden6 u 27 minuten geleden, Ikbeginbijmezelf zei:Heb je tips, voor vroege rassen?Waar ik zelf blij mee ben, is de Black opal (rood zwarte cocktail) en Voljusko’s heart (grote hartvormige bi colour). Die laatste is middelvroeg, maar voor zo’n grote tomaat toch vroeg. Deze heeft een uitzonderlijk lekkere smaak die heel erg lang aanhoudt, vooral bij warme bereiding.De Nighshade F1 (zwart, grote cocktail, pruimformaat) is ook vroeg hier en erg lekker. Dit jaar heb ik voor het eerst My dancing green fingers (kleine groene tomaat die zeer goed van smaak moet zijn), zou ook behoorlijk vroeg zijn. De Matina doet het hier ook goed (normaal formaat), wel een beetje doorsnee. Over Pink Thai egg heb ik ook hele goede berichten gelezen. Zou ook vroeg zijn en erg goede smaak. Die ga ik volgend jaar proberen.In de tomatendatabase van Diana’s mooie moestuin kun je zoeken op teeltduur. Heel handig. Die gebruik ik ieder jaar wel.Diana's mooie moestuinTomaten - Diana's mooie moestuin
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Dankjewel! En ik heb toevallig dit jaar voor het eerst ook de pink thai egg dit jaar. Ik ga me erin verdiepen, Diana heb ik ooit eerder wel eens gekeken maar helemaal niet meer aan gedacht.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u @Ikbeginbijmezelf Leuk die Pink Thai egg. Ik ben benieuwd naar je bevindingen, zowel qua teelt als smaak! Laat je hier weten hoe e.e.a. buiten bevalt en de smaak natuurlijk?!
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Ja! Dank voor de tip nogmaals, selecteren gaat perfect. Ida gold heb ik ook en zou ook vroeg moeten zijn, die kwam niet door de selectie dit jaar maar nu alsnog gauw gezaaid!
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Pink thai egg heb ik ook al regelmatig gezet, het struiktomaatje dan. Je hebt 2 variaties een stam en een zelftoppende, de laatste is degene die hier het meest voorkomt. Geeft inderdaad redelijk vroeg vruchten, zowat alle (veel) vruchten zijn rijp in een korte periode, in tunnel vormde hij nadien nieuwe dieven en was er nadien tijd genoeg voor een tweede wat kleinere oogst. In open lucht heb ik hem nog niet geprobeerd, dus ook benieuwd hoe die ervaring is.Edit: Diana's mooie moestuin tomatendatabase is inderdaad een mooie bron, ik gebruik die ook vaak. Pink thai egg zou echter een meer rose kleur moeten hebben, anders dan de foto in de database.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u 10 uren geleden, Ikbeginbijmezelf zei:Zijn er hier meer die helemaal zonder kas werken?Ja zeker. Ik heb ook geen kas. Alles gaat buiten uitgeplant worden. Doe ik al jaren zo.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u 2 uren geleden, Dahli zei:Als ze willen kiemen en vruchten geven, dan win ik ook wat zaden voor jou. Erg is dat hè dat zo’n soort dan zo intrigeertHopelijk lukt het bij jou wel. Ik geef ze nog tot na de Pasen. Daarna doe ik ze weg. Ik heb ze 13 maart erin gelegd, dan hebben ze ruim tijd gehad om te kiemen.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u 1 uur terug, Dahli zei:In de tomatendatabase van Diana’s mooie moestuin kun je zoeken op teeltduur. Heel handig. Die gebruik ik ieder jaar wel.Die gebruik ik ook altijd. Heel handig en veel informatie over veel verschillende soorten tomaten.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Auteur 38 minuten geleden, redzebra zei:Je hebt 2 variaties een stam en een zelftoppende,Kan het dan zijn dat ik de stam tomaat (flinke woekeraar, je kunt er niet tegen dieven) ken als Ei von Phuket?Ik vraag me dat al langer af, want de verkleuring is hetzelfde, produceert maar door, smaak is mild, maar staat ook bekent als vultomaat in stir-fry's enzo. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Dat kan, er zijn gewoon 2 met dezelfde naam Pink thai egg en dezelfde vorm van tomaat. De een is zelf toppend de andere niet, soms geven mensen zelf een andere naam, aan een tomaat en gaat die weer verder onder die naam. Dat is onmogelijk te controleren.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Ik denk dat je dat ook een beetje moet zien als bv een Coeur de Boeuf of meer als bv een Roma. Die naam dekt ook niet meer de oorspronkelijke specifieke tomaat, maar eerder een vorm, dus altijd even de verpakking bekijken hoe die groeit.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Och och och... ik kon het niet laten. Ik kwam langs de Croatian Seed Store. Iemand hier ervaring mee? Toch wat gekocht dit jaar 😅 Vooral soorten van Sofia Saakova. Had de Sofies sweet caramel al gezaaid dit jaar, maar er waren er nog veel meer! A hoarder must hoard, zullen we maar zeggen...
Geplaatst: 3 uren geleden3 u 3 uren geleden, Ikbeginbijmezelf zei:Heb je tips, voor vroege rassen?Heel algemeen: al het kleine spul: cherry-mini pruim-snack-cocktail groeit sneller en heeft een kortere uitgroeiduur dan de grotere tomaten. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Auteur @Lsjr33 Paar jaar geleden al eens zaden besteld bij de Croatian seed store. Duurde toen wel een paar weken voor ik het in huis had, maar had in december besteld, dacht ik.Maar prima ontkieming e.d. Ook een leuke selectie voor vanalles 👍 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Echt waar? Ik heb gister besteld s avonds en het is vandaag met track & trace op de post gegaan. Ik was wel onder de indruk. Nu even afwachten hoe lang het erover doet vanuit Kroatië, hopelijk maximaal een week. Dan ben ik nog mooi op tijd. Fijn dat jouw ervaring positief is!
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Auteur Misschien omdat ik in december had besteld, dus 🤷♀️ Anders ben je lekker op tijd voor volgend jaar 🙂 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ik heb dit jaar mijn tomaten gezaaid in 2 batches: op 2 maart de wat langzamer groeiende soorten met grote vruchten en op 7 en 8 maart de rest.In totaal 33 verschillende soorten en 143 zaden.Ik zaai in Grodan steenwolpluggen in een propagator met LED verlichting en een warmtemat waarbij ik de temperatuur tussen de 24 en 26 graden houd.Na 3 dagen was al 25-30% gekiemd! Uiteindelijk zijn er 125 planten opgekomen, een kiempercentage van 87%. Na 7-8 dagen was dit al bereikt. Wat een verschil met pepers waar de kiemduur varieerde van 6 tot meer dan 30 dagen.Verspenen doe ik 9-11 dagen na het zaaien. 22 soorten kweek ik zelf verder in de kas, van elk 1 plant. Die heb ik overgeplant in steenwolblokken. De overige planten in potgrond in P9 potten die zijn bestemd voor verkoop aan andere hobbytuiniers.Omdat ik binnen in huis niet voldoende ruimte heb, zijn de planten in potgrond in de kas gezet in een nieuwe minikas van 270x90x90 cm met transparant folie. Hier houd ik de temperatuur op minimum 13-14 graden.De 22 soorten die ik zelf ga kweken dit jaar zijn:Knockout F1 vleestomaat rood (> 1000 g)Tomimaru Muchoo F1 vleestomaat roze (Umami smaak)Costoluto Genovese kleine rode vleestomaat, zeer geribdRugantino F1 Coeur du Boeuf roodEduardo F1 san marzano roodPhantasia F1 rode trostomaatBolzano F1 oranje trostomaatNagina F1 rode pruimtomaat (voor het eerst)Timeax F1 rode cocktail (voor het eerst)Axiany F1 rode cherrySummer Sun F1 gele cherryHoneycomb F1 geel-oranje cherryAprikola F1 oranje cherrySnowberry : "witte" cherrySolena Rose F1 (Rhianna) roze cherry (Umami smaak)Solena Choco F1 bruine cherryNightshade F1 bijna zwarte cherry (lijkt meer op mini-pruim)Zuccherino F1: rode mini-pruim (voor het eerst)Sattorange F1: oranje mini-pruimLimoncito F1: licht gele mini-pruimTomberry Red: rode bestomaat (2g)Tomberry Yellow: gele bestomaat (2g)Deze blijven tot half april binnen staan en verhuizen dan naar de kas.Foto's:8 maart: zaaien 2e batch11 maart: achterin eerste batch 9 dagen na zaaien, voorin eerste kiemers 2e batch na 3-4 dagen20 maart: planten in P9 in de nieuwe minikas in kas:26 maart: planten in de minikas:28 maart: de 22 planten in steenwolblokken eigen kweek (binnen): gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Leuk @Mai Pensato ! Ieder jaar weer fascinerend om jouw teelt te volgen. Het staat er nu al prachtig bij!Ik zoek degene die ik niet ken meestal even op. Ik werd getriggerd door de Tomimaru. Prijzig zaadje (zelfs voor een F1), als die al buiten de speciale kanalen te vinden is. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen qua smaak. Of had je deze al eens eerder?Ook leuk weer een >1 kg-variant. Ik hoop dat het lukt!
Geplaatst: 1 uur geleden1 u strakke aanpak @Mai Pensato leuk om jouw aanpak eens te zien. die steenwolpluggen plantop 2.0 zie ik geen aanbod van lijkt mij leuk om eens te gebruiken, heb je een tip waar ik die kan aankopen?Volgens mij kan je best wel wat energie besparen met een xps isolatieplaatje tussen de vloer en plantjes. Zo'n kleine kas is wel een aanpak die ik volgend jaar ook ga toepassen ik krijg nu teveel gemopper over de Ïnvasie" van opkweek. Topoplossing.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ziet er strak uit @Mai Pensato .Vraag : die minikas met zaailingen in de grotere kas, dat lijkt een mooie oplossing, ook voor mij straks als ik zover ben.. Maar stel er komt weer nachtvorst aan, haal je ze dan weer in huis ? Of laat je ze staan omdat het daarin wel moet kunnen qua temperatuur ? Of is je kas soms verwarmd ?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 57 minuten geleden, Dahli zei:Tomimaru. Prijzig zaadje (zelfs voor een F1), als die al buiten de speciale kanalen te vinden is. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen qua smaak. Of had je deze al eens eerder?Ik had hem vorig jaar voor het eerst. Heb deze eerlijk gezegd niet zo geproefd, alleen in de soep en die was lekker. Zal hem dit jaar eens beter proeven. In Polen zijn de roze vleestomaten erg populair, is daar de meest verkochte tomaat in de supermarkten. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 56 minuten geleden56 min 1 uur terug, Dahli zei:Ook leuk weer een >1 kg-variant. Ik hoop dat het lukt!Knockout heb ik vorig jaar ook al gekweekt. Toen een vrucht van 1193 gram. Doel is om dat dit jaar te overtreffen. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.