Geplaatst: 13 mei13 Mei maar overhaast je niet @Rookie . Voor 2027 kun je ook 50/50 doen. Bewaar wat potertjes van je Texla's en zet er Sevilla's naast.En misschien komen andere mensen met nog betere voorstellen 13 mei13 Mei aangepast door Vinky
Geplaatst: 13 mei13 Mei Auteur Het blijft een kwestie van smaak aan het eind.Maar juist die bewaarbaarheid vind ik ook wel erg belangrijk.En resistent is mooi meegenomen, vooral omdat we hier rondom velden hebben waar vaak aardappelen op staan.Nu zegt dat ook niet alles, en vooral die late aardappel maakt het er niet makkleijker op wat dat betreft, het blijft toch altijd opletten.Maar voor sommige gerechten ben ik niet super tevreden over de smaak van de texla.We gaan het zien, ik heb nog een klein jaar de tijd.😊
Geplaatst: 13 mei13 Mei Ik had twee jaar terug oude spruitende bintjes in zo'n Action woven PP zak van 120 L uitgeplant, nou dat duurde niet lang voordat de planten het begaven.
Geplaatst: Maandag om 08:373 d Wat denken jullie, toch wat vorstschade? Lijkt me ondanks de natte week een beetje vroeg voor de ziekte die niet genoemd mag worden.Ik ben de enige met deze schade, maar mijn tuin ligt wel onderaan een lichte helling in een kuil. De bovenburen leken nergens last van te hebben.
Geplaatst: Maandag om 09:433 d Auteur Ik lees op het agrarische nieuws niet dat er ergens al phytophtoradruk is.Dan zal het toch vorstschade zijn, vooral ook omdat deze aardappelen in een laag gedeelte staan.
Geplaatst: Maandag om 18:412 d begin mei was er al een eerste melding ‘Vondst phytophthora vereist alertheid aardappeltelers’ | Akkerwijzer.nl - Nieuws en kennis voor de akkerbouwers . Ik denk hier echter ook vorstschade, nu indien anders merk je dat wel direct als het verder uitbreidt.edit: Een andere mogelijkheid is besmet pootgoed als je eigen pootgoed zou gebruikten, de plant wordt dan van binnenuit besmet en dan zie ook al heel vroeg aantasting in de top. Nu vorstschade lijkt me toch het meest aannemelijke.
Geplaatst: Dinsdag om 11:202 d Dank! Nee pootgoed is gekocht, dus dat kan ik me niet voorstellen. Loopt vast los met die warme dagen op komst. Wel grappig om die enorme verschillen te zien tussen wel en geen schade op een complex met amper 20 tuinen.
Geplaatst: 20 uren geleden20 u Auteur Handig ding, zo'n bollenplanter! 20 uren geleden20 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Die heb ik ook. Wat ga je nu planten? Oh aardappelen natuurlijk. 17 uren geleden17 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Auteur Wat is jullie mening over het al dan niet verwijderen van de bloemen, die zich vormen in de aardappelplanten?Die bloemen worden zaadbollen en dat is voor de voortplanting.De meningen over het verwijderen van de bloemen zijn verdeeld.Meer energie de grond in voor de vorming van de aardappelen staat aan de ene kant.De andere kant laat de bloemen en vorming van de "tomaatjes" gewoon doorgaan.Ik zelf neig meer naar het verwijderen, maar wat denken jullie?
Geplaatst: 57 minuten geleden57 min Tja ik heb het nog nooit gedaan in de 25 jaar dat ik een grote moestuin had met veel aardappelen. Ik zie het niet bewust bij grote teelten in de buurt maar heb er nooit zo op gelet. Ik lees dat de knolvorming als de bloei start al aanwezig is en dat je, als je de bloemen verwijdert, je meer energie naar de knollen laat gaan.Of dat ook ietwat grotere knollen geeft wordt wel onderschreven maar de oogst is ook ok als je geen bloemen knipt.Zelf zou ik denken: iedere handeling aan de aardappelplant kan ook negatief zijn. Dus goed opletten om het in kurkdroge dagen te doen, in de middag. Met een ontsmette schaar bijvoorbeeld.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.