Geplaatst: 21 uren geleden21 u Bedoel je @Dahli dat het beter is de pompoenen niet in de deno te leggen, maar direct in de aarde? Dan heb je wel het risico dat er niets opkomt en daar kom ik dan 4 weken later achter b.v. en te laat opnieuw te zaaien en als dat wel kan en het gaat nog een keer mis, dan is het over.HIj kwam goed uit de deno (in keukenpapier), daar was niets aan te zien.Of bedoel je dat je de pompoenzaden ook zo lang laat liggen totdat er een blaadje verschijnt?
Geplaatst: 21 uren geleden21 u Pompoenen kiemen in gewone potgrond of aarde heel snel als het warm is. Daar hoef je echt geen 4 weken op te wachten. facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 uren geleden20 u @Petrasmoestuin Na de rottingsperikelen met de pompoen van vorig jaar heb ik ze zelf toen voor het eerst alsnog in deno laten ontkiemen. En dat ging wel goed. Dit jaar heb ik dat weer gedaan omdat ik maar 3 zaden had en ik het risico op rotten niet wilde lopen. Deno is dus prima wat mij betreft alleen denk ik dat het wel af en toe misvormde zaailingen oplevert. Dat denk ik hè, dat is geen zekerheid 😊.En wat @Jorieke123 zegt is natuurlijk waar, je hoeft geen 4 weken te wachten als ze in aarde niet opkomen omdat ze gemiddeld snel ontkiemen. Maar ik weet uit eigen ervaring dat je het al snel een week of 2 extra aankijkt als er niets opkomt. Omdat je dan denkt dat je te ongeduldig bent. Wat dat aangaat vind ik deno juist wel fijn omdat je kunt zien wat er gebeurt, maar vooral ook wat er níet gebeurt.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Jij denkt dat deze pompoen niet goed is omdat de kiemblaadjes aan elkaar vastkleven? Er komt wel een 2e gewoon blaadje. @Dahli
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Het is een kwestie van welke genen worden doorgegeven. (Mits het niet ligt aan dat je het kiemproces verstoord hebt met deno).Bijv die Green Ayote met zn kiembladeren onder de grond: als dat nog je enige Green Ayote zaad was en je wil geen nieuwe kopen, dan zou ik m gewoon groeien. Life is resilient.Maar als je daar weer zaden van oogst, kan het zomaar zijn dat ze de eigenschap van afwijkende/moeizame kieming overnemen van moeders!En op dezelfde manier zorg je door deno-methode voor de-selectie. Oftewel het kan zijn dat je na generaties zaden overhoudt die in gewone potgrond moeite hebben met opkomen.Pompoenen behoeven écht geen deno. Ik doe minstens 3 zaadjes per p9 potje. Ik geef ze maar 1x water aan het begin! (Of bij twijfel heel klein scheutje bij. Naaktzadige pompoenen krijgen in ieder geval nooit extra of veel water, ivm snellere kans op rotting). Er komt er altijd wel minstens 2 op binnen een week (binnen). De zwakste knip ik weg. De zwakkere die niet opkomen (die anders met deno misschien wel opgekomen waren) worden vanzelf dus geëlimineerd. Dit is dus selectie op welke er goed opkomt in potgrond. Survival of the fittest.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Een goede tip @EdelSpint want ik vind dat deno eigenlijk maar een gedoe. Jij doet er dan wel een plasticje overheen of zet je ze in een kweekbak met deksel? Ik weet niet of je dat met courgettes ook zo doet?Ik heb trouwens AI geraadpleegd en die gaf mij een link van het moestuinforum op waar al eens eerder over gesproken is. Deze tekst kreeg ik van AI @Dahli Ja, de pompoenplant is waarschijnlijk gewoon goed. [1, 2]Als de eerste echte blaadjes groeien, betekent dit dat de plant gezond is en energie krijgt. [1, 2]Belangrijke punten:Kiemblaadjes zijn tijdelijk: De kiemblaadjes (de eerste twee blaadjes) zijn er alleen voor de eerste voedingsstoffen. Ze drogen vaak uit en vallen er later vanzelf af.Geen paniek: Het gebeurt vaker dat de kiemblaadjes door de zaadhuid aan elkaar blijven plakken, vooral als de grond te droog was tijdens het kiemen, zo meldt [https://www.moestuinforum.nl/topic/3465-voorkomen-dat-zaaddozen-om-de-kiemblaadjes-blijven-zitten/](deze discussie op Moestuin Forum).Help een handje (optioneel): Als het echt te lang duurt, kun je proberen de zaadhuid heel voorzichtig te verwijderen met je nagels of de blaadjes voorzichtig los te maken.Licht & Ruimte: Zorg voor voldoende licht, zodat de plant niet te lang en dun wordt. [1, 2, 3, 4, 5]Zolang de nieuwe blaadjes (de 'echte' blaadjes) er fris en groen uitzien, groeit je pompoen prima verder. [1, 2]Ik heb er een beetje spuug op gedaan en met een tandenstoker het los gekregen. Dus ik ga het gewoon zo proberen. Nee ik denk niet dit jaar er zaden van te oogsten, ik heb genoeg zaden. Oh ja wat ik ook denk is dat ik ze te ondiep heb gezaaid, ik dacht: dan komen ze sneller op, maar ze moeten het duwtje krijgen via het zaad en dat dan gemakkelijker opent als het zaad wat dieper wordt gezaaid. Ook weer geleerd. 6 uren geleden6 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Ja, ik deed vroeger ook vaak ondiep om diezelfde reden en kwam er inderdaad achter dat ze er schoner en beter ontvouwen uitkomen als ze dieper liggen!Ze potjes zitten inderdaad onder een plastic kap, maar niet geheel dicht zodat het ventileert en geen schimmel.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Pff dit lijkt niet mijn pompoen jaar te zijn. Er is inmiddels wel wat opgekomen maar ik heb dit jaar heel veel planten nodig. Een stuk of 30 denk ik. Volgens mij is de helft weer aan het rotten. Morgen zaaironde drie, ik geef nog niet op ☠️🤡
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Lsjr33 niet opgeven! En anders straks zaaien in de volle grond (kleinere soorten) met bescherming tegen slakken!
Geplaatst: 35 minuten geleden35 min Zeker niet haha, ik moet pompoen planten normaal weggooien omdat ze allemaal zijn opgekomen. Ik hoop vooral dat het geen voorbode is voor de oogst 😆
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.