Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pompoenen 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Ik was vanmiddag bij de kwekerij en planten winkel Bandus/ van der Plancke in Hummelo. Het was niet voor het eerst maar ik heb er weer enorm genoten. We hebben geen topic over kwekerijen in het algemeen toch, @Jorieke123 of staat deze kweker hier al ergens vermeld. Ik stond te kijken van de soorten planten/ zaailingen van pompoenen courgettes en komkommers en ook tomaten die ze hebben, wat pompoenen betreft soorten als de trompe d’Albenga, marina di Chioggia, triamble, Hokkaido leckor, Lakota enzovoorts. Ik hoefde me niet in te houden want geen plek in het bos maar raakte wel verlekkerd door al die soorten.

Geplaatst:

Wat leuk dat ze zulke soorten verkopen! Dat zie je niet vaak.

Ik ga hier aan de laatste zaaironde beginnen. Een soort alles of niets actie 😂 met drie zaden in een P9. Na zoveel gedoe ben ik er wel klaar mee.

Dus of ik heb straks 30 pompoenen teveel. Of de helft komt weer niet op en ik kom mooi uit. To be continued!

Geplaatst:
23 uren geleden, appelvrouw zei:

of staat deze kweker hier al ergens vermeld.

Ja, hier:

• 2 weken later...
Geplaatst:

Normaal vliegen eerst de grootste en de sterkste uit. Bij mij zijn de Baby en de UK uitgevlogen.
Wel nog even een kap erop, die gaat er dinsdag af.

Rucola en de Raapstelen eruit (die zagen er niet meer fris uit helaas).

20260517_165054.jpg

Geplaatst:

In de koude kas begon dit voorjaar overal spontaan pompoen zaad te ontkiemen na het water geven. De zaden waren blijkbaar niet gecomposteerd in onze zelfgemaakte compost.
IMG_2610.JPG

pompoen.JPG

Geplaatst:

Zo! Dat gaat hard! @sluipwesp

Geplaatst:

De eerste pompoen ( trompe d Albenga) is geplant in het bos. Er komt niet mega veel zon maar we duimen dat veel aandacht (lees liefde) toch minstens 1 vrucht voortbrengt. Ik heb nog een plantje in reserve.

IMG_8040.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Niet dat het mij iets uitmaakt, maar valt die niet onder de courgettes?

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Leuk experiment @appelvrouw , dat zou zo maar eens kunnen slagen!

Zie ik nu een soort sedumdakje op jullie voederhuis? Wat een gaaf idee!

Geplaatst:

Voor mij niet Rookie ik kweek hem voor de pompoen. Het is een Cucurbita moschata net zoals bijvoorbeeld de butternut. Die kun je ook jong eten trouwens.

Maar misschien wil het reserve plantje wel een klein vruchtje geven dan zal ik die als courgette beschouwen😉

Edit: idd @Dahli goed gezien een groen dakje. Ook op mijn andere vogelvoeder huisje.

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:
  • Auteur

Ik had hem van Vreeken als courgette, muskaatcourgette.

Maar dat zal weinig verschil zijn, denk ik?

Geplaatst:

Het is dezelfde. Jansen verkoopt ze dan weer als muskaatpompoen.

Er zijn in meerdere talen meerdere namen: trompe, trompette, trombolito, trombolino, tromboncino d’ Albenga. Het is allemaal dezelfde soort. De Duitsers noemen het een zucchinikürbis. Sommigen eten ze jong anderen laten ze afrijpen. Ze bewaren meer dan uitstekend en je kunt er ook gemakkelijk een stuk afsnijden, de rest bewaard prima een week buiten de koelkast.

Als je ze hangend kweekt worden ze mooi recht.

IMG_3775.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor de uitleg @appelvrouw .

Geen idee dat er zoveel verschillende waren.

Geplaatst:

Wat een prachtig zo op die foto @appelvrouw met zo ongv om het anderste blad een “pompoen” 😍 🌱👩‍🍳🌱🐣🌱🌷🌱

Geplaatst:

Toch wel een beetje fotoshop denk ik.

Maar het idee is leuk, deze soort omhoog of langs een stok leiden als je lange vruchten wilt.

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Maar in pot/zak gaat het niet lukken denk ik want butternuts blijven altijd al klein bij mij… dus hou ik het maar bij Jack be Littele pompoentjes 😊

Ik geniet mee van jouw proces @appelvrouw 👍😊🌱👩‍🍳🌱🐣🌱🌷🌱

Geplaatst:

We zullen zien of het wat wordt VH, de zon zal mee moeten werken en de bestuivers. En de slakken. En de voeding. En de regen.

Ík heb er in ieder geval zin in.

En wordt het niks zal ik zeker weer pompoenen gaan halen bij het kraampje aan de rand van het dorp, daar lagen de Trompe als sierpompoen voor 3 euro per stuk.

IMG_3890.jpeg

Geplaatst:

Bofkont! 😍

Maar zelf opkweken blijft wel het leukste…succes!🤞🤞🤞🌱👩‍🍳🌱🐣🌱🌷🌱

Geplaatst:
6 uren geleden, Rookie zei:

valt die niet onder de courgettes

Jij had hem vorig jaar toch? Je liet hem mij met trots zien, die zaden had je via de forum dag meegekregen. Jij noemde hem toen een pompoen.

Geplaatst:
29 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Jij noemde hem toen een pompoen.

@Petrasmoestuin Ik wil niet vervelend zijn, maar heb je de posts van de afgelopen 5 uur hierboven wel gelezen?

@Rookie heeft aangegeven dat ze deze via Vreeken had gekocht als muskaatcourgette en @appelvrouw heeft een uitvoerige en verhelderende verklaring gegeven over de verschillende namen die in zwang zijn. En de verschillende manieren waarop hij te oogsten is, zowel als courgette als pompoen.

Dan maakt het toch niets uit dat Rookie de plant eventueel vorig jaar pompoen noemde? Of eventueel via de MTFD heeft gekregen.

Volgens mij is iedereen eruit 😊.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, dat was dan heel dom van me @Petrasmoestuin , want er staat toch echt duidelijk klimcourgette op.

En Vreeken was even een voorbeeld, deze komt van kweek.be

P1060749.1.JPG

Geplaatst:

Wat een leuke pompoen / courgette / whatever. Hoe is die qua smaak? Vlak of meer nootachtig? Lijkt mij wel mooi om volgend jaar eens te proberen.

De pompoenen hier beginnen uit te komen. Heb nu 10 pompoenplanten (naast nog veel courgettes). Ietwat veel, maar heb ook veel slakkenoverlast. Dus of ze het allemaal overleven is ook weer de vraag.

Geplaatst:

Maakt toch niet uit? Vorig jaar heb je hem duidelijk laten staan als pompoen en was er enthousiast over, maar wist de naam toen niet. Je hebt hem nu als courgette geplant.

Ik zou graag 2 zaadjes willen hebben voor volgend jaar van je. @Rookie

Als je ze kunt missen hoor.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Zo zie je op het zakje van Rookie: ook Vreeken zegt dat je hem uit kunt laten groeien tot een lange butternutpompoen.

@Flup ik vind hem prima te doen als pompoen, gewoon een goede smaak voor soep en schotel enz. en jonger geoogst als courgette zal hij ook heel smakelijk zijn. Misschien als pompoen kan hij niet de Jumbo Banana of de bleu hubbard verslaan maar dat kunnen veel soorten niet. Het is in ieder geval lollig en ook lekker hem eens een jaartje te telen.

Volgens mij is onze eigen @bonnie f ook een liefhebster.

Geplaatst:
1 uur geleden, Flup zei:

Lijkt mij wel mooi om volgend jaar eens te proberen.

Ik heb deze dit jaar en ik ga proberen een bloem af te zonderen en zaad te oogsten. Als het lukt, gaat deze in de bzd. Maar dat is mogelijk pas nadat deze al rond gaat. Ik wil de plant niet te vroeg laten denken dat hij klaar is.

aangepast door Tanja65

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.