Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb zojuist een liter pastasaus gemaakt. De pot staat nu op zijn kop maar ik hoor geen plop..

Toch maar beter om alsnog te wecken, wil deze pot (plus meer potten pastasaus) nl. meenemen in de kerstvakantie.

Nu ga ik morgen wel verder met pastasaus maken, (heb er nu geen zin meer in, beetje stom van me) kan ik dan de pot tot morgen laten staan om alsnog te wecken met de rest?

Of beter meteen? En anders eten we 'm morgen maar op.

Hoor het graag, bedankt!

Geplaatst:

Berry haha als ie op zijn kop staat, hoe kan je dan plop horen? Dat kan alleen als ie rechtop staat. Als je hem nogmaals wil wecken, kan je dat doen. Kan, geloof ik, geen kwaad, kost wel weer extra werk.

Geplaatst:

Schone fles/pot, twistoff deksel en hete inhoud kan er niets verkeerd gaan. Ik laat ze rechtop afkoelen; ik geniet juist van de ge'plop' Dan weet ik dat ik alles goed gedaan heb.

Geplaatst:
Ontvel je de tomaten niet??

Grijns...ik ontvel tomaten nooit....goed voor je, al die velletjes.......

Ik heb een paar weken geleden een kilootje o 10 hongaarse tomaten ingemaakt met van alles en nog wat en niemand merkte tijdens het eten dat de velletjes niet waren verwijderd hoor.....

Tja de wereld op zijn kop Geedee......

MVG

Danuta

• 11 maanden later ...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb weer een flink aantal liters gemaakt!

Ik gebruik niet strikt dit recept, ik voeg altijd van alles bij en proef en proef tot ik eindelijk een beetje de gewenste smaak heb. Vind ik moeilijk, meestal ben ik er de hele dag mee bezig. Het is een flinke pan vol geworden, zo'n 10 liter. Ik heb er geroosterde paprika's doorheen, suikermaïskorrels, en een hele pompoen (wat een gesloop zo'n ding... valt me elke keer weer tegen).

Ik kon maar 14 potten in mijn weckketel krijgen, dus er staan er nog 3 in een grote pan, op een vaatdoekje. Ik weck ze graag nog even na, ik kan met zoveel potten niet hebben dat er iets niet goed gaat. En saus kan je toch niet tot snot koken

IMG450936621410360195.JPG

• Like 1
  • 11 maanden later ...
Geplaatst:

Hier ook een pan vol op het gasfornuis..met kruiden. Ik ga ze toch maar inmaken in potten. Even een vraagje. In mijn Balls inmaakboek staat dat je nog citroensap toe moet voegen om de zuurtegraad aan te lengen ivm de houdbaarheid. Dat doen jullie toch niet? En altijd goede potten?

2015-08-18-0955491439882420.08

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Tomaten zijn toch al zuur van zichzelf? Ik kook normaal de tomaten even flink in, en giet het dan heet in flessen met blikken schroefdeksel. Zoals sap. Dat gaat altijd super, ik heb nog staan van vorig jaar.

Echte saus met extra ingrediënten (courgette en maïskorrels zoals vorig jaar bijv.) doe ik in weckpotten en die weck ik dan nog. Zonder citroen... En daar heb ik ook nog een paar potten uit 2013 van staan.

Geplaatst:

Dank je wel Jorieke, het leek me al wat overdreven. Maar ja een Amerikaans boek hè..uit dat land waar eieren met bleekwater gewassen worden

Ik heb nu ook een pan met gele tomaten op het vuur staan..met gele peper van Jasmin

2015-08-18-0949861439884486.52

• Like 1

Geplaatst:

Ik zie hier al meerdere antwoorden staan op wat vragen die ik had.

Danku

Binnenkort ga ik ook beginnen met dingen inmaken/wecken.

Krijg namelijk een weckpan en ook nog een paar honderd flessen.

Staan blijkbaar al een jaar of 30 bij mijn ouders op zolder

Geplaatst:

Ik krijg ook helemaal zin. Ik ga van de week mn tomaten uit de vriezer halen (daar had ik ze ingemikt omdat ik geen moed had er iets mee te doen), en mn potten uitkoken.

Geplaatst:

Dit jaar eindelijk eens genoeg tomaten om sauzen te kunnen maken, zelfs genoeg voor een gele en een rode saus De gele tomaten staan nu in de oven!

Geplaatst:

De saus bleef wel erg dun...Het grootste deel was romatomaat en de rest cherry. Heeft een uur in de oven gestaan. Daarna geroerzeefd en nog wat in laten koken, maar toch. Het is meer tomatensoep geworden geloof ik, wel heel lekker!

Zou het door die cherrytomaten komen? Haalde uit bijna 2 kilo ook maar een kleine 1,5 pot van 500ml, das de helft minder dan het recept aangeeft De saus van de rode tomaten gaat maar in de pan, kijken of dat helpt.

Geplaatst:

Als ik het in de oven doe duurt het ook een stuk langer. In de wok vind ik het zelf sneller gaan...maar het scheelt heel erg welke tomaat je hebt

• 1 year later...
Geplaatst:

Gezien de geweldige lading tomaten dit jaar (met dank aan de kas van de overburen) heb ik net maar weer een grote schaal in de oven gezet.

Dit keer met erg veel knoflook (nog uit 2015 dus die mocht wel op ondertussen).

Geplaatst:

Ik vind dit wel een goede tip voor als de saus erg dun is:

Doe de tomaten in een pan (met deksel) en stoom ze, gedurende 15 minuten, in een bodempje water voorzichtig gaar, zonder erin te roeren.

Giet [...] in een vergiet met een doek en laat [...] uitlekken. Gooi het tomatenwater niet weg maar gebruik het om tomatensoep of bloody mary te maken.

(Vooral dat laatste stukje spreekt me erg aan )

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 3 years later...
Geplaatst:

Dit recept maar weer even naar boven geschopt naar aanleiding van gesprek met @Anna3 over de smaak van In de oven  geroosterde tomatensaus. De laatste tijd deed ik het maken van de saus in een grote pan. En toen begon @Charly over de smaak van aangebrande tomatensaus en toen dacht ik weer aan jouw recept van Gerlach. @Erny
M’enfin het geheel zit in de oven, de knoflook en kruiden onderin zodat ik straks of zo de grill ff op de tomaten kan zetten voor de smaak.

60BF0D2A-B10A-4E1B-889F-AC8ED98F9D7D.thumb.jpeg.b1bc95b7e6ed52c4cdbcfa217015d9c8.jpeg

• Like 1

Geplaatst: (aangepast)

Volgende keer een dubbele bak tomaten, nu had ik 1 x saus voor de maaltijd en voor een keer saus in de vriezer. Ik had wat stukken courgette mee geroosterd die ik later nog apart door de saus van vanavond heb gebakken. Heerlijk gegeten!

o ja voor extra geroosterde smaak nog even de gril op de tomaten zetten is een prima idee😀
97181B14-B332-418C-9D02-45AFF817AD98.thumb.jpeg.6204bd918796db166b93c481bea9ea34.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...