Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mais 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Ik kon geen topic vinden over mais in 2026, dus bij deze.

Ik heb het grootste deel van mijn mais geplant, het moeten uiteindelijk zo'n 25 plantjes worden.

Alle vorige jaren zaten mijn maiskolven vol met oorwurmen, die de pluimpjes van de kolven opaten.

En zonder pluimpjes, geen bevruchting.

Dit jaar heb ik het anders aangepakt.

Oorwurmen houden niet van knoflook en dille.

Ik heb dus een maand van te voren dille gezaaid en knoflook gepoot, daar waar ik de mais wil hebbben.

Die laat ik zo lang mogelijk zitten, wie weet blijven die oorwurmen dan weg.

Duimen maar!

Maisplantjes tussen dille, knoflook en uien tegen plaagdieren

Geplaatst:

Ik moet de mijne nog uitplanten. Ik vind het wel weer grappig dat er in de double red suikermais een albino verschijnt 🤔

IMG_20260530_173433876_PORTRAIT.jpg

Geplaatst:

Mijn zoete Jan mais staat alleen tijdje in de vakken en groeit prima👍😊

De in deno ontkiemde mais vanmiddag in een zadenrol gedaan….mag ze daar groter groeien en dan verplant ik ze later naar mijn bakken…😊🌱👩‍🍳🌱🐣🌱🌷🌱

IMG_8068.jpeg

IMG_8069.jpeg

Geplaatst:

Hoe lang doet jullie nais er (buiten) over om te kiemen?

Ik had 2 weken geleden gezaaid, en afgelopen donderdag na 16 dagen nog niets gezien. Geen enkele.

Misschien muis of slakken? Maar de grond was nog onaangeroerd, van boven af gezien. Woelmuizen komen echter zelden boven en die heb ik wel.

Geplaatst:

Ik zaai mais echt altijd voor. Zaden een beetje weken en dan per 1 of 2 in een cel. Ik doe dat vooral omdat ik elk jaar wel een gekke mais heb of met kleurtjes o.i.d. En meestal zijn dat zaden die je dan per 25 ofzo in een zakje krijgt ( tegenwoordig 😠) dus dan ben ik wel zo zuuunig dat ik wel echt ontwikkelde plantjes in de vollegrond wil.

(Vroeger fietste ik gewoon langs een voedermaisveld, knakte stiekem een paar rijpe kolven en hup stomen of stoven. Smaakte prima, geen idee wat erover gesproeid was of genetisch gehuppeldepupt.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb ook nog nooit rechtstreeks gezaaid, ook vanwege de muizen.

Maar binnen duurt het echt geen twee weken.

Geplaatst:

Ik had ze 25 Mei ongeweekt in de deno gestopt @acpronk en gister niet gekeken en vanmorgen zoals op mijn foto….🌱👩‍🍳🌱🐣🌱🌷🌱

Geplaatst:

@woldistel in pure vermiculiet en alle zaden apart in een potje. Binnen 3 a 4 dagen waren ze boven. Het voordeel: je trekt ze er zo uit zonder moeite. Lees maar bij Diana's mooie moestuin.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.