Geplaatst: 8 uren geleden8 u Wij eten regelmatig tabouleh, geen pannen met warme dingen, alleen de bulgur in heet water laten garen. En çiğköfte: ook bulgur, verder alleen koude ingrediënten. Of dus die pastasalade, meestal met tomaat, komkommer, paprika, sla, en iets van mozzarella of andere zachte kaas. Maar het wordt saaaaaiiii en ik ben op zoek naar koude gerechten waarvoor je geen of heel kort een hittebron gebruikt.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Van bloemkool maak ik bloemkoolrijst wat je dan nog even opbakt en weer af laat koelen om er dan een salade mee te maken. Er kan van alles doorheen, bijv. sugarsnaps, komkommer, tomaat, ingemaakte biquinho pepertjes, augurk, nootjes, blokjes kaas, en dan 1 of andere dressing. Verder trekken we graag een potje chutney en flesje chilisaus open om er daarna van alles in te dopen. toastjes, broodjes, doritos, van die mini soepstengeltjes die altijd in een kerstpakket zitten, en vooral ook veel groente-sticks. Wortel, komkommer, bloemkoolroosjes, weer die sugarsnaps, enz. Plakjes koude rookworst er bij, of blokjes kaas ofzo. Een flink groot broodje met falafel en lekker veel knoflooksaus en verse groenten. Of een flink groot broodje met krokant gebakken bacon, en tomaat en sla en een lik mayo. Sowieso zijn grote flink belegde broodjes wel favoriet hier. Met fijn gesneden ui, augurk, en wat je maar hebt in dat seizoen, en wij hebben van allerlei lekker vlees uit eigen tuin (gerookte kipfilet, of juist even snel gebakken kipfilet, salami, ham, enz.) maar er kan van allerlei vega-lekkers op!
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Gazpacho of een andere koude soep is hier naast verschillende soorten maaltijdsalade ook altijd favoriet. En inderdaad goed belegde grote broodjes ciabatta.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Van die grote wraps gezond met ham/kaas komkommer, ui, augurk, bieslook etc etc.Ook natuurlijk de koude salades met bijvoorbeeld macaroni.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Ik maak veel gemengde salades en als ik bv groente heb die ik niet graag rauw eet zoals wortelen, koolrabi of pastinaak stoof ik die in kleine blokjes ergens gedurende de dag met veel sterke verse kruiden zoals lavas en selderijblad of platte peterselie en dan afkoelen. Daar gaat dan doorheen wat ik in huis heb, bv tomaat, komkommer, kervel, basilicum en/of vele andere kruiden. Er kan veel in maar de voorraad is leidend natuurlijk. Een restje gekookte aardappels. Ook olijven, kappertjes en eigen zoetzuur zoals bietjes, kweepeer of meloenschil.. Voor de eiwitten: Wal- of andere noten in stukjes. Eerder op de dag gebakken en weer afgekoelde tofu of tempé. Of gekookte eitjes. Alles op een rustig tempo verzamelen en met vooruitziende blik gedurende de dag, vlak voor de maaltijd even mengen.Dressing is vrijwel altijd honing mosterdvinaigrette daarvan staat standaard een pot in de koelkast. Een stuk eigen brood erbij.Pastasalades krijg ik koude rillingen van 😫maar voor Lie maak ik het wel eens dan is de pasta géén groot ingrediënt.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u O ja, macaronisalade, heerlijk!😄Smaken verschillen...Gekookte koude macaroni met kleine blokjes kaas, appel, en knakworst in stukjes.Met mayo en ketchup.Geen culinair hoogstandje, maar wij vinden het heerlijk.Verder veel salades, 's morgens geplukt en gewassen in een grote kom met koud water in de koelkast.Dan is het 's avonds nog helemaal fris en knapperig.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u 1 uur terug, appelvrouw zei:wortelen, koolrabi of pastinaak stoof ik die in kleine blokjes ergens gedurende de dag met veel sterke verse kruiden zoals lavas en selderijblad of platte peterselie en dan afkoelenDat vind ik echt een topidee! Je stooft het denk ik kort zodat de rauwheid er net af is?
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Zo ja. Koolrabi wat langer en dan stoof ik het bv met kummel vanwege de verteerbaarheid. Andere groentes zoals bv broccoli en eerder genoemde wortelsoorten wat korter.Ik was trouwens een heel belangrijk ingrediënt vergeten dat in vrijwel al mijn salades komt ivm eiwit en vezels en dat zijn bonen. Vaak kikkererwten ( uit pot, níet uit blik), grote witte boterbonen wat afgespoelde kidneybonen of tuinbonen uit de vriezer..
Geplaatst: 5 uren geleden5 u 1 uur geleden, appelvrouw zei:Pastasalades krijg ik koude rillingen vanIk heb een koude macaroni salade bij de recepten uitgeschreven. Heerlijk juist! Ik doe er nog veel meer bij dan @RookieMaar dat is wel de basis. En dan ananas, paprika, radijsjes, zilveruitjes erdoor. En wat (ijsberg) sla erdoor.Gisteren had ik bonensalade, vandaag zalmsalade, morgen haringsalade. Allemaal varianten. En ik heb nog heel wat verschillende op mijn computer staan.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Pastasalade met zalm of met mozzarella vind ik heerlijk. Dat doen we in de zomer altijd met warm weer. Yoghurtsoep ook. Dat is wel warm, maar toch erg verkoelend. Voor de lunch vandaag 2 kommetjes op. Echt zalig. Koude soep word ik niet blij van, dus dat laat ik graag over aan anderen. Wat ik wel enigszins ok vond voor een koude soep, was komkommersoep. Ooit ergens in Portugal gegeten. Voor vanavond heb ik stokbrood, smeersels die ik zelf maak, garnalencocktail restant van gisteren en olijven e.d. maar een bulgursalade en cacık vind ik ook een goede combi. Lauwe quiche met salade ook. Maar goed. Vandaag is het zo heet dat het enige wat ik ga eten, cacık is. 🤭😆
Geplaatst: 4 uren geleden4 u 38 minuten geleden, Mellie zei:komkommersoep.Nu je dit zegt: Gazpacho. Dat kan ik ook weleens weer maken met veel knoflook. Echt iets voor de zomer.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ik vind quiche ideaal, lekker met groente UET. Alleen in de oven (hoef je niet bij te staan) en volgende dag koud net zo lekker.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Wij eten dan vaak uit de vriezer. Snoepjes of macaroni die we teveel hadden en dus in de vriezer hebben gedaan. Die eten we nu.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Toen we een toertocht maakten in Mexico met 42 graden dagelijks, in een bus zonder airco, aten we gewoon tussen de middag een stevige warme maaltijd.Dat beviel eigenlijk heel goed.Ik heb alleen zelf geen zin om de keuken en dus de kamer extra op te warmen met fornuis of oven.Misschien maak ik wel iets in de slow cooker. 2 uren geleden2 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Koude vis, is ook altijd lekker met warm weer. Nu hebben we het geluk dat er op 100 meter afstand een geweldige viswinkel is, dus daar ben ik vanmiddag even geweest. Vanavond wordt het dus nieuwe haring met uitjes, makreel en ik maak nog een Aziatische zalmtartaar met o.m. wat wasabimayo, bosui en blokjes komkommer uit de tuin erdoor. Daarbij waterkerssalade ook uit de tuin. Met Turks brood.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.