Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Advies aanplanting frambozen: rassen + begrenzing

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi iedereen,

1e vraag, planten:

ik was dit jaar gestart met langs onze scheidingsdraad grote metselkuipen in te graven (met gaatjes in de bodem), om zo een 8-tal frambozenrassen en bramen te kunnen zetten zonder dat deze onze draad voorbij groeien (wil niet dat de mensen naast ons hier last van krijgen).

Voorlopig zit er 1 gele herfstframboos in (ken het ras helaas niet), 1 tayberry en 1 loganberry. Nu vond ik de opbrengst dit eerste jaar maar mager, er komen nu wel nog nieuwe bessen aan maar ik merk dat vooral de frambozen wel snel last krijgen van schimmels.

Ik heb draden gespannen maar ook niet laag genoeg precies want veel van de stengels worden niet zo groot.

Dit kan uiteraard allemaal met de droogte te maken hebben (maar dan vind ik de schimmels wat vreemd), maar misschien ook omdat de voeding in zo'n kuipen niet optimaal is...

Nu wil ik voor de rij kuipen, met ongeveer 1m20 tussen, nog een rij uitsluitend frambozen zetten, en twijfel ik of ik deze niet beter toch in de volle grond zet (we hebben kleigrond).

Denken jullie dat dit beter zou gaan? De rij zou zo'n 10m lang worden, en mag een meter breed zijn.

2e vraag:

Ik zou 3 kuipen, en de 'volle-grond strook', moeten beplanten met frambozen en had gehoopt dat jullie misschien wat advies hadden. Ik wil enerzijds met momenten véél frambozen zodat ik er genoeg heb om zaken mee te maken, maar ook over een langere periode verspreid frambozen om vers te eten. Ik hou liefst van frambozen die toch nog een zuurtje hebben, maar nu ook niet té zuur zijn. In de kippenren heb ik een prachtige gouden framboos staan die mierzoet is en niets meer heeft van zuurtje en dat vind ik toch minder lekker om vers te eten.

Wat zouden jullie aanraden qua rassen en aantal planten?

Bedankt alvast!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.