Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Braderiën, markten, beurzen, moestuindagen


Koert

Aanbevolen berichten

Kwam het net ergens tegen en dacht laat ik het even melden. Verenigingsevenment dus vrij beperkt in omvang verwacht ik. Ik ga denk ik even naar een braderie, kofferbakmarktje sla ik over die was dit voorjaar snel gezien.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-8-2023 om 13:12, Arja zei:

FB_IMG_1692529802516.thumb.jpg.0376265923f3484f880b2083e0e9f647.jpg

 

Tomaten Proeffestival

 

Beste tuinliefhebber,

 

Misschien ben je ook zo gek op tomaten of het telen ervan. Dan is het aanstaande TOMATEN PROEFFESTIVAL op zaterdag 26 augustus zeker een bezoek waard. Voor het derde jaar organiseert de VELT afdeling Zwolle samen met en bij De Kas van Kaat dit proeffestival.

 

Tomaten zijn er in vele kleuren, vormen en smaken. Rood, geel, groen, roze, gevlamd, rond, geribbeld, hartvormig of peermodel. De lekkerste tomaten worden veelal geteeld door hobby tuinders. Ook op de kwekerij van De Kas van Kaat worden, samen met de clienten, dit jaar weer dertig verschillende rassen tomaten geteeld.

 

Op dit festival laten meerdere hobbytuinders uit Zwolle en wijde omgeving je proeven van eigen teelt en bieden zij de mogelijkheid om zaadjes te delen van die tomaat die jij lekker vindt.

 

Dit jaar hebben we weer een verkiezing van de lekkerste tomaat in twee categorien; voor kleine kerstomaatjes en grote vlezige tomaten.

 

Wil je ook graag laten proeven van je eigen teelt tomaten, meld je dan vooraf aan bij [email protected].

 

De proeverij is van 10.00 tot 15.00 uur en de horeca is geopend tot 17.00 uur. Door de keukenbrigade van De Kas worden die dag lekkere gerechtjes gemaakt van de verschillende soorten tomaten. Deze zijn te proeven en te koop.

 

De Kas van Kaat, Kuyerhuislaan 8d, 8025 AS Zwolle. De toegang is gratis.

Deze willen we eigenlijk ook heen

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Noord-Holland zijn de komende tijd weer fruitproef- en determinatie dagen van de Pomologische vereniging Noord-Holland.

 

Zaterdag 2 en zondag 3 september 2023
Open Dagen Collectieboomgaard aan de Volgerweg 26 (hoek Middenweg) te 1462 HR Middenbeemster van 10.00 tot 16.00 uur.
Diverse presentaties en gelegenheid tot fruit proeven en (laten) determineren van eigen fruit.

Zaterdag 9 september 2023
Open Dag Abdijtuin / Abdijmarkt aan de Vennewatersweg 27a te 1935 AR Egmond Binnen van 10.00 tot 16.00 uur.
Gelegenheid om fruit te proeven en eigen (laten) fruit determineren

Dinsdagavond 12 september 2023
Determinatieavond van 18.00 tot 20.00 uur in de Collectieboomgaard aan de Volgerweg 26 in Middenbeemster.
Gelegenheid om met determineerders namen te vinden van het eigen fruit.

Woensdagavond 4 oktober 2023
Determinatieavond Van 18.00 tot 20.00 uur in het gebouw 'Onder de Linden', Middenweg 150 / hoek Rijperweg te Middenbeemster naast de NH-kerk.
Gelegenheid om met determineerders namen te vinden van het eigen fruit.


Graag vijf stuks rijp fruit van gelijk ras meenemen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter aanvulling van Fre3ke's post:

 

Het Nederlands Fruit Netwerk organiseert samen met het Limburgs Landschap 2 determineerdagen fruit: op 17 september in de Gronsvelder molen in Gronsveld, Rijksweg 90, 6228 XZ gem. Maastricht en op 1 oktober in de Stokshof in Baexem, Stokshof 1, 6085 NP gem. Horn, op beide dagen van van 12:00-16:00h.

 

Op 24 september doen we hetzelfde bij het Brabants Landschap, van 10:00-16:00h in het Groot Duijfhuijs in Kasteren (Liempde), Hoevedreef 2, 5298 NS  Liempde.

 

In alle gevallen: breng per ras 5-10 rijpe, gave vruchten mee, liefst her en der uit de boom geplukt, en dan proberen we uit te zoeken welk ras het is.

aangepast door marcelru
adressen toegevoegd.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Op weg naar de knoflookdag! Zin in! We wilden sowieso een keer de tuinen van Weldadigheid bezoeken, dus dit was een mooie aanleiding. Prachtig weer erbij. Ik hoorde dat de knoflookjes allemaal vrij klein waren dit jaar, dus ben benieuwd hoe het daar is. 

  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tanja65 Ook heel klein. En heel veel was ook al weer op van wat ik op mijn lijstje had staan 🙁 Ik was er om 11.45.

Dus ik heb alleen Morado 3x en Estonian red 3x meegenomen. Wat ik wel fijn vond was, dat de soorten die ik eerder van hun gekocht heb bij mij dit jaar net zo groot zijn als die van hun. Dus dat ligt niet aan mij.

En ik heb nog wat pepers (tuurlijk, waar zet je alles neer volgend jaar, huh?) en twee zakjes van de mooie Dahlia mix die ze daar hebben gescoord. Inmiddels heb ik die ook op de website gezien 😀

 

Qua tuinen kijken moetje misschien ook eens in de zomer komen als je in de buurt bent. Het meeste is nu behoorlijk over het hoogtepunt heen ook vergeleken met mijn bezoek van begin augustus, toen zag alles er nog een stuk frisser uit. Sowieso mooie omgeving om te fietsen en te wandelen, interessante geschiedenis, B&B-tje doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistel dan waren we er tegelijk. Wij waren er ook rond die tijd. Blijven hangen (lunch) en daarna de tuinen onveilig gemaakt. Her en der wat zaad geschud (sssst niet verder vertellen) en ook een heleboel gekocht: div.knofloken, schelpenkalk, div.zaadjes en een knoflook tappenade (mjam!!). Wat een heerlijke plek. Van de knoflook hebben wij enkele tenen olifantenknof meegenomen, en 4x morado en 2x ophio. Inderdaad, de rest was erg klein. Er stonden 3 mensen achter de toonbank. De ene beweerde dat mijn bezwaar tegen de kleine tenen nergens op sloeg want dat die toch goed zouden uitgroeien. De andere twee hadden er duidelijk meer verstand van en snapten de bezwaren. Wat mij wel puzzelt is dit: als de grootte van de tenen bepaalt hoe groot de bollen worden, hoe komen er dan ooit weer grote bollen nadat de oogst een keer is tegengevallen? 

aangepast door Tanja65
  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tanja65 waarschijnlijk net als met een zaadje van bijvoorbeeld een kleine dille (of andere plant), in de genen zit het normale formaat ingebakken (met genetische selectie kan het normale formaat groter of kleiner worden, maar dat kost vele generaties, een enkel jaar maakt niet uit), en bij goede of optimale omstandigheden wordt de plant (en bol) groter. Alleen vanwege de slechte uitgangspositie (kleine tenen) wordt de plant minder groot dan planten van normale tenen. Afhankelijk van de omstandigheden is er dus minimaal een jaar extra nodig, hoe beter de groeiomstandigheden, hoe groter de bol wordt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 2 maanden later ...

Tuinzadenmarkt op zaterdag 17 februari 2024 bij De Kas van Kaat in Zwolle.

 

Beste tuinliefhebber,

 

In deze mail een overzicht van de standhouders op de Tuinzadenmarkt van zaterdag 17 februari 2024 bij De Kas van Kaat. Je mag een mooi aanbod verwachten van zestien biologische zaadtelers: bekende en ook weer een paar nieuwe standhouders.

 

Op deze markt kun je zien dat er meer diversiteit aan rassen bestaat en aangeboden wordt dan het kleine biologische assortiment van de grote tuincentra. 

 

De markt tijden zijn van 10.00 tot 15.00 uur. Advies: kom niet allemaal in de spits om 10 uur, ook in de middag is er genoeg en dan is het niet zo druk en wel zo gezellig.

 

Hier volgen de aanwezige kwekers / standhouders. Sommige standhouders hebben een mooie site en/of webshop. Met het aanklikken van deze site's kun je je alvast een beetje voorbereiden op je bezoek. In willekeurige volgorde:

 

Gerda van de kruidwitch met theemixen, zalfjes, olieen en leuke hebbetjes.

 

Lieuwe van www.bloemoloog. nl NIEUW; met zomerbloeiende bollen en knollen

 

Francine van www.zaderij.nl met zaadvaste groentezaden en pakketten.

 

Lilian van www.kwekerieje.nl NIEUW; met inheemse en eetbare planten. (bij de ingang)

 

Evelien uit Zalk met tientallen verschillende sneeuwklokjes

 

Mirjam van Smakelijk Erf met zaden en lekkere oogstproducten.

 

Lambert van www.detuinenvanweldadigheid.nl met een unieke collectie historische zaden en pootaardappelen.

 

Bart en Joop van www.tuinjoop.nl bijzondere zaden in kleine zakjes voor meer diversiteit

 

Heleen van www.vonkuitgevers.nl NIEUW; boeken met kennis van de aarde.

 

Maartje en Norbert van www.mergenmetz.nl met zaden, (verf)planten, boeken en meer.

 

Pip van www.groenetakken.nl boomstammen met eetbare paddenstoelen.

 

Pietje Snijders NIEUW; met botanische prenten

 

Rosalien van Vrouwtje Moes met zaden en kaarten

 

Hedwig van www.gradinka.nl geneeskrachtige zaden, kruidenzeep en tincturen en meer.

 

Evelien en Brendon van www.holstotuinen.nl het eerste biologisch hoveniersbedrijf met fruitstruiken en planten.(staan bij de ingang)

 

Brenda van www.zadenuitzalk.nl met bloemenzaden voor je eigen pluktuin.

 

Jessica met producten van Notengaard Kampen

 

Marianne met schapenvachten en wol.

 

Fenna met de informatiestand van het IVN

 

Sommige standhouders kun je ook vinden op facebook, instagram of linkedin

 

Velt met de boekenkraam, zaden/pootgoed afhaal en met een duurzame kwaliteit klimaatdoek om je plantjes te beschermen. Mag je vooraf ook bestellen.

 

De bakker van De Kas van Kaat heeft weer de lekkerste biobroden gebakken.

 

 Je bent van harte welkom, de toegang is gratis. Neem gezellig je tuinvrienden mee!!

 

En vergeet niet je boodschappen krat en wat contant geld want je kunt niet bij elke kraam pinnen. Zaterdag 17 februari van 10.00 tot 15.00 uur 

 

De Kas van Kaat, Kuyerhuislaan 8d , Zwolle

 

Met groene groet namens de kerngroep van Velt Zwolle e.o.

aangepast door Arja
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...