Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Viooltjes verbouwen

Ruitertje

Recommended Posts

Ik wou dit jaar viooltje gaan verbouwen en verkopen, om wat geld bij te verdienen.

Ik heb een goede site gevonden, deze: http://tuinzaden.info/informatie-bloemen-zaden/viooltje-viola/, maar hebben jullie nog tips ofzo?

Lijkt mij eigenlijk wel een mooie, nieuwe uitdaging om te proberen een goed viooltje te verbouwen en goed te verkopen.

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Men heeft het wel eens over winter- en zomerviolen maar wat de plant betreft is er geen verschil . Het tijdstip van zaaien bepaalt wanneer ze bloeien . Violen die je nu nog gaat zaaien raken dit jaar (op een uitzondering na) niet meer in bloei en wachten tot het voorjaar. Mijn ervaring is dat de planten goed wintervast zijn en in de vollegrond over te houden . Ze kunnen dus best wat vorst verdragen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ik verzamel zelf altijd eigen zaad, heb violen in potten staan om het voorjaar mee te beginnen! Zaai ze in het vroege voorjaar, en heb er dan tot begin zomer plezier van. Weet vaak niet wat er uit komt, want de violen kruisen zich nogal eens, ieder jaar weer een leuke verassing!

Ook heb ik dit jaar van wilde viooltjes zaad geoogst, ben benieuwd of dat ook gaat lukken!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Omdat je nooit weet wat er uit zelf gewonnen zaad tevoorschijn komt kan je beter zaad kopen.

Violen zijn 2-jarige planten en dienen in juli gezaaid te worden (in feite ben je dus al aan de late kant) en in augustus buiten uitgeplant of als je ze in potjes wilt telen in aug. opgepot te worden. Als je later zaait krijg je kleinere planten die niet bloeien op het moment dat jij ze wilt verkopen.

met vriendelijke groet, Rubo

Zoals ik al zei zijn violen 2-jarig. Dat houdt in dat ze winterhard zijn en daardoor al kunnen bloeien in februari tot juni. Na juni schieten ze door. Deze vroege bloeiperiode hebben zij als voordeel boven 1-jarigen die vóór de ijsheiligen (half mei) kapotvriezen.

Wil je violen gaan verkopen dan zal je bloeiende violen moeten hebben in februari-maart. Dat is de tijd dat de consument violen koopt. Daarna hoeft het niet meer omdat er dan teveel concurrentie is van het grote aanbod aan 1-jarigen. Om in februari-maart bloeiende violen te hebben zal je ze in juli moeten zaaien en niet in maart.

Heb je een koude kas of bak oid Ruitertje?

Twee jaar geleden heb ik viooltjes gezaaid in juli, en in het najaar geplant in de koude kas (lekker dicht op elkaar). Toen ik de half februari in de tuin uitplantte bloeiden ze al mooi.

Overigens, wat voor de Violen geldt gaat ook op voor de Vergeet Me Nieten !

Dit is in het vroege voorjaar ook zo'n lekkere gatenvuller en vóór de eenjarigen aan. VMN is overigens makkelijker te telen dan Violen.

Overigens is een koude bak ideaal en makkelijk te maken.

Ik heb een koude kas, is niet zo groot alleen.

Dan ga ik denk ik onderrand maar eens een beetje zaaien, denk ik.

Ik heb me kas nog vol staan met komkommer dus......is een beetje een probleem!

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

• 2 years later...

Klinkt gemakkelijk. Maar valt bepaald niet mee om veel mooie, gedrongen, bossige, net aan de bloei-viooltjes te kweken. Bovendien moet je concurreren met de (professionele) handel in tuincentra, bouwmarkten e.d. Stel dat je ze voor 40 ct/st. wil verkopen....je rekent opkweekkosten/potgrond/mest/potjes of zaaibakken e.d., dan moet je heel veel omzet hebben om een paar euro te verdienen. De prijs van het zaad is relatief weinig. Maar goede zaadkeuze is wel essentieel voor je resultaat.

Als je ervaring hebt met opkweken van gezaaide planten, misschien wel. Anders zou ik eerst eens oefenen met makkelijkere soorten, die echt eenjarig zijn.

Ik denk dan aan afrikaantjes, lobelia's, zaaidahlia's e.d. Die zijn gewoon een stuk makkelijker op te kweken tot mooie (verkoopbare) jonge plantjes.

Betere commerciële kansen heb je met planten die je in de zomer/het najaar kunt stekken. Gestekte planten hebben een voorsprong op gezaaide en zijn sterker (mits deskundig gekweekt). Met een beperkt aantal gezonde moederplanten en het stek-handwerk dat je zelf kunt doen (dat is voor professionele telers erg duur!) en een vorstvrije en lichte ruimte om de planten goed de winter door te krijgen, kun je in april-mei erg mooie, net bloeiende planten aanbieden. Denk aan: pelargoniums, anjers, fuchsia's, begonia's en nog veel andere soorten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Als ik het zelf zou moeten kiezen, zou ik aardbeien stekken of zaaien. Gewone aardbeienplantjes zijn volop te koop, maar bijvoorbeeld bosaardbeien niet. Ik heb nu 2 keer bosaardbeien (1x rode en 1x witte) en 1 keer gewone aardbeien gezaaid. Ik vond het erg gemakkelijk en bovendien gaven de bosaardbeien hetzelfde jaar al bloemen/vruchten. Van mijn gewone aardbeien heb ik al talloze uitlopers gestekt, dat gaat erg gemakkelijk.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

• 8 months later...

De viooltjes die ik eerder dit jaar heb gezaaid (januari) zijn niks geworden. Maar ik ga nu in de herkansing en heb begin augustus opnieuw violen gezaaid. Ze zijn nou zo groot dat ik ze bijna kan verspenen en ik denk dat ik ze maar in de volle grond in de kas zet. Ik lees in dit topic dat ze aardig wintervast zijn, dus in de kas moet dat goed gaan lijkt mij. Ik was niet van plan de kas in de winter te verwarmen namelijk.

Wordt vervolgd

Vriendelijke groeten,

Holland