Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Het moestuinforum, is dat kwalitatief minder geworden?

henkg

Recommended Posts

Het moestuinforum, is dat kwalitatief minder geworden?

(en zo ja: wat doen we daaraan. Lees verder ...)

Na een paar jaar tomaten op mijn balkon heb ik zaai-aardbeitjes (Sarian) geprobeerd. Niks vooraf gelezen. Gewoon besteld, en gezaaid.

Dan wil je toch iets meer weten. Zo kwam ik begin 2011 bij het Moestuinforum terecht..

Een schat aan informatie, al was en is het wel even zoeken.

De topics van probeerders / kennisdelers / eigenwijsjes waardeerde ik het meest.

Hoewel lang niet altijd mijn opvatting, wel onmisbaar om mijn opvattingen te herbezien / bij te stellen. En anders gewoon leerzaam. En als het in het ergste geval niet leerzaam was: goed verhaal, plezierig om te lezen.

Ik mis bijvoorbeeld (maar zeker niet alleen die van haar) de posts van VeuveCouderc. Dat ging altijd ergens over. Inhoudelijk, goed verhaal, uitstekend leesbaar, leerzaam. Meer dan eens was ik het er niet / helemaal niet mee eens, maar dat is iets anders. Het is aan de lezer om informatie te interpreteren, niet aan de zender. Dit forumlid is min of meer afgeschoten door andere forumleden (mijn persoonlijke mening!). Voor nieuwere leden, om een idee te krijgen: kies 'uitgebreid zoeken' (rechtsboven) en vul bij 'zoek volgens auteur' in: veuvecouderc.

Over dat afschieten: elke reactie op een forum dient gezien te worden als een brief, aan allen. Er is geen weg terug mogelijk. Anders dan met een brief kun je met een een forum reactie , één simpele druk op de knop, meer teweeg brengen dan je eigenlijk bedoelt.

Bovenstaande is slechts een voorbeeld. Ik mis bijvoorbeeld ook de Koert / Hansm dialogen. Niet altijd on-topic, wel altijd bijdrages die het forum levend hielden. Zelfs de nogal eens hinderlijke posts van Menph waren op de een of andere manier een bijdrage.

In alle gevallen: het ging over moestuinen, met humor, zeer expliciete meningen. Het gaf discussie. Het deed je stilstaan bij waar je mee bezig bent. Het was leerzaam, het deed je begrijpen. En, zoals ik al schreef, in het ergste geval gewoon een goed leesbaar verhaal.

Dat kennisdelen en/of oproepen van zinnige discussies, dat mis ik meer en meer. Er worden nu voornamelijk detail weetjes gehaald. Eigen inbreng? Ho maar. Halen, maar niet brengen.

En zijn nog steeds een aantal drijvende krachten achter dit forum. Dat worden er echter steeds minder, zeker niet méér.

Ben ik een antieke wereldverbeteraar? Ben ik -hoewel nog steeds een beginnend balkontuinierder- dit forum ontgroeid?

De vraag: herken je mijn opvatting? En zo ja: doen we hier iets aan, en wat en hoe dan?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Jawel, ik herken dat wel ja. Je vraag helemaal aan het eind komt het meest in de buurt van ook gelijk een antwoord. Je bent wellicht het forum ontgroeid ?

Ben het deels met je eens, ook je voorbeelden van posters die verdwenen zijn vond ik een genot om te lezen. Veude en Memph. Maar: soi. Een forum kan ook best een tijdelijk verblijfplaats zijn toch ? Niemand heeft daar invloed op. Ieders eigen keuze.

Dat "alleen maar halen en weinig brengen" herken ik minder, maar kan zijn dat ik daar over heen lees. Ik heb zelf wel de neiging niet alles steeds weer opnieuw te gaan beantwoorden. Ik ben overigens zelf deze week nauwelijks hier meer te vinden , want kan geen foto's meer loaden sinds de crash, iets wat ik wel echt heuul jammer vind.

Terug naar je punt. Ja, en nee. Je moet denk ik niet proberen iets waar je ooit verliefd op werd, te bevriezen. Zo te willen houden. Het ontwikkeld zich verder en verder; en verandert, ten goede of niet. Dat moet je niet tegen willen houden. Maar inderdaad. De reden dat die 2 posters weg zijn is mij nooit helemaal helder geworden. Dat Koert weg is, kan best iets bij hem zijn. Ik vraag me dat niet af.

Bottomline is denk ik: probeer positief te blijven posten, met energie die erdoorheen klinkt en straalt. Houdt het dan verderop toch een keer op ? Het zij dan maar zo.

met groet !

Best moeilijk om op te reageren Henk.

Ik moet vooraf zeggen dat ik mij in het begin enthousiaster op het forum bewoog dan de laatste tijd.

Toen was alles nog nieuw en iedereen nog op zoek naar antwoorden.

Na verloop van tijd val je veelvuldig in herhalingen.

De door jouw genoemde forummers hebben bij tijd en wijle nog wat "schwung" erin gebracht.

De laatste tijd echter hebben we te maken met een hoog "babbelbox-gehalte" en hiermee wil ik niemand beledigen.

Iedereen is vrij in het leveren van bijdragen.

Echter de serieuze onderwerpen zijn nog nauwelijks bij te houden en dan hebben we het nog niet over de honderden reacties op "het regent".

Misschien kun je wel zeggen dat het succes ons forum over het hoofd groeit.

Ondanks mijn vrijwel dagelijkse bezoek aan het forum heb ik bijvoorbeeld de affaire rond Leslie (veuvecouderc) maar deels meegekregen. Zoiets is natuurlijk zonde. Betweters zijn helaas overal om ons heen. Voor zulke mensen is het moeilijk anderen in hun waarde te laten.

Echter moeten we niet vergeten dat het forum voor vele nieuwkomers een geweldig informatie en vooral inspiratie- bron vormt.

Daarnaast hebben we een aantal initiatieven voortvloeiend uit het forum die gewoon leuk en succesvol zijn.

Als eerste het zaden carrousel en ten tweede de moestuindagen bij Jorieke.

Vooral de laatste haalt alles een beetje uit de anonimiteit en zorgt voor waardevolle persoonlijke contacten tussen serieuze moestuiniers.

Voor de rest zou ik willen zeggen gewoon je bijdrage te blijven leveren en pogen daarmee de kwaliteit op pijl te houden.

Er zijn zoveel nieuwe bezoekers die in gelijkgestemde moestuiniers een bron van informatie vinden.

Een forum-topic als "het regent" heeft denk ik zeker wel zijn waarde. Alleen is dat van een ander gewicht dan weer andere topics. Het staat dan ook waar het staan moet : de babbeltuin denk ik ? of de huiskamer. Niemand hoeft waar dan ook aan deel te nemen ( alle topics ) ( en ik hoop niet dat je nog de neiging hebt om álle rode tekentjes dagelijks weg te werken ? )

Maar je hebt gelijk. Het babbelgehalte, daar kunnen er een aantal wel heel veel schepjes stapelen ja. Ik zal het af en toe ook niet kunnen laten. Maar ik probéer het wel hoor !

Dit forum is geen chat nee. Das waar. Soms lijkt het er even op. Dus mensen: let daar aub een beetje op. Maar een babbeltuin is dan weer wél een soort van chat hoek. Doe het daar.

Er zijn trouwens ook nog steeds mooie, leerzame en inhoudelijke zaken te vinden en te genieten vind ik.

De vraag: herken je mijn opvatting? En zo ja: doen we hier iets aan, en wat en hoe dan?

Mijn antwoord: Ik ga hier eerst nog even goed over nadenken, maar deel min of meer het gevoel wel......Mensen die met one-liners meer persoonlijk kwaad berokkenden dan daadwerkelijk kennis toevoegden, mis ik in ieder geval niet.

Ikzelf heb wél het gevoel dat er een hoop ongelezen of minder "toegankelijk" is nu ieder zijn eigen blog heeft....De opzet nodigt niet uit tot discussie(en dat was ook niet de bedoeling...dat weet ik) maar maar nét die discussies waren vaak verhelderend of zetten aan tot nieuwe denkbeelden. Vooral een kijkje nemen in een ander tuintje alsook werkwijzes, ideeën ed , voegde veel toe....Het is er nog steeds....maar toch op een heel andere manier....veel info is nu, voor mij althans, beetje verborgen.

Mooie Discussie Henk!!

Om er een paar punten uit te halen:

Nee sommigen mensen hier genoemd die verdwenen zijn mis ik niet..(hun kennis wel.. dat is iets anders) het andere mensen afzeiken ( excusé le mot) om hun onkunde, hun al honderd keer eerder gestelde vragen, hun andere ideeën enzovoort vond ik heel verschrikkelijk..liever zonder dat, dan komt die kennis die gezocht wordt wel uit een andere hoek boven tafel denk ik zo.

Jouw persoonlijke mening is dat Veuve ( & Menph) zijn afgeschoten..daar kijk ik héél anders tegenaan..(iets met bult en schuld)

Koert/Hans discussie`s ..ja, jammer inderdaad, ik heb er ook van genoten..Koert is verdwenen zonder een woord, maar zien we op een dag misschien wel weer verschijnen. Tijden veranderen.

Dat kennisdelen en/of oproepen van zinnige discussies, dat mis ik meer en meer. Er worden nu voornamelijk detail weetjes gehaald. Eigen inbreng? Ho maar. Halen, maar niet brengen.En zijn nog steeds een aantal drijvende krachten achter dit forum. Dat worden er echter steeds minder, zeker niet méér.

Ja hier kan ik me wat meer in vinden. Af en toe loop ik ook weg van laptop vanwege oeverloos geklets over..niets? Ik probeer het wel anders te bekijken..zoals ik schreef: tijden veranderen en dus ook dit forum. Dus zoek ik gerichter wat ik wil lezen en ben ik minder rodevinkjes gericht..

nu ieder zijn eigen blog heeft....De opzet nodigt niet uit tot discussie(en dat was ook niet de bedoeling...dat weet ik) maar maar nét die discussies waren vaak verhelderend of zetten aan tot nieuwe denkbeelden.

Net zoals Gee mis ik erg de oude opzet van het eigen seizoen. Mensen die ik graag volgde ( Eva, Jasmin, Bonnie, Frans, Frank, Hans, Freggel, Chaotic enz..) hebben geen seizoen of het niet meer bijgehouden of zijn gewoon verdwenen..ik post regelmatig op mijn blog, maar ik zou zo terug kunnen gaan naar de oude opzet!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik weet niet of ik hier over mee praten kan, loop pas een kleine 1,5 jaar mee op het forum. Ik denk dat het forum doorlopend veranderd, mensen gaan en mensen komen. Er is altijd wel een soort van " vaste groep" mensen. Als er daar dan een paar van niet meer posten of zelf weggaan, dan veranderd er voor je gevoel iets. En ik denk ook dat hoe langer je meeloopt en moestuiniert je minder vragen hebt. Maar er komen heel veel nieuwe mensen bij. Die veel vragen stellen, wat ik ook gedaan heb en nog doe. Die nieuwe mensen kunnen veel gaan bijdragen. Maar ik zie steeds vaker dat er bij de eerste vraag al geroepen word: er is een zoekfunctie! Dat is zo.....maar of je van deze mensen nog inbreng mag verwachten? Bijna alles is nu wel zo`n beetje te vinden op het forum, dus alles ook te vinden. Dus als niemand een vraag meer kan ( mag) stellen? Kijk als ik , iemand die ruim een jaar bij het forum zit gaat vragen wat er nu nog te telen is, dan kan je zeggen, lui mens....gebruik die zoekfunctie is! Maar bij nieuwe mensen? Ik zie dat toch een beetje als afkappen. Ik vind dit een geweldig forum, heb er veel plezier van, leer veel, leuke mensen leren kennen enz. En ja, het is jammer als bepaalde mensen gaan, maar dat is een normale ontwikkeling. Wat Veuvecouderc betreft.......ontzettend leuk mens, leuke inbreng, erg stellig in haar meningen.....maar ze heeft zichzelf afgeschoten. zij wilde niet meer bij dit " libelle" forum horen! Wat heel erg jammer is, maar dat is haar keuze! Ik zou zeggen, geniet gewoon van het forum zoals het is....het zal steeds veranderen....normale ontwikkeling lijkt me!

Ik struin hier pas een half jaar op dit forum rond maar de door Henk genoemde personen heb ik nog net aan mee gemaakt. Ik ben het met Appelvrouw eens en dat voor de hier genoemde personen het eigen schuld, dikke bult mee speelt.

Wat kennis aan gaat vind ik dit forum professioneel op hobbyniveau. Er is echter ook een ander forum op het www waar je duidelijk kan merken dat daar leraren en hoveniers aan deelnemen. Echter vind ik dit forum veel gezelliger. Meer "moestuinders onder mekaar" zoals het ook op een moestuinencomplex aan toe kan gaan. Ikzelf heb mijn moestuin thuis achterin de siertuin liggen dus die sociale gezelligheid op een tuinencomplex mis ik wel maar wordt op dit forum gecompenseerd op een tijd dat het mij past en dat vind ik erg goed werken. En gaat het van babbeldebabbel over een onderwerp waar ik niks in zie dan zap ik door.

Verder probeer ik mijn bijdrage te leveren door kort en zakelijk antwoorden aan te reiken op vragen waar ik 30 jaar geleden ook mee zat maar door schade en schande inmiddels ontgroeid ben.

Een forum zal altijd een komen en gaan van personen zijn. Bij een aantal gebeurt dat onopgemerkt en bij een paar veelposters valt het op.

met vriendelijke groet, Rubo

Appelvrouw & Geedee volg ik ook voor de volle 100%, de oude manier van blogs was wat 'toegankelijker' denk ik. De nieuwe manier vind ik tenminste veel minder gezellig.

Nu zie je het ook echt als een blog bericht.. Je gaat je best doen om er een waardevol bericht van te maken met foto's enzo: waardoor je het soms waarschijnlijk minder snel doet. In je oude seizoen poste je denk sneller korte berichtjes. Wellicht dat er daardoor ook nu minder mensen het zijn gaan bijhouden? Ik kan het totaal mis hebben, maar ik denk dat het bij sommige wel zo zit?

En ja,het is erg zonde voor dit forum dat mensen zoals Menph, Koert, Veuveu niet meer dezelfde bijdrage leveren, en ook hansm nu natuurlijk niet te vergeten. En als iemand zegt dat dit een libelle forum aan het worden is.. Ach, mag iemand denken toch? Ik kan het me wel indenken dat er zo gedacht word uit de ogen van een ervaren iemand: 80% van de post's is vanuit die gene zijn/haar ogen waarschijnlijk kwaliteitloos terwijl iemand met één tomaat in de achtertuin dit forum nog een enorm iets vind.

Maar het kan ook best dat het nu minder kwalitatief is i.v.m. het op z'n eind lopende seizoen. Aan het begin van het seizoen heeft iedereen denk ik de meeste energie

Ik denk tenminste dat het weinig zin heeft om je er druk over te maken... Dingen veranderen nou eenmaal. Ok, je moet je wel zorgen gaan maken als er straks alleen nog maar vragen zijn van mensen die slechts 1 tomatenplant in de tuin hebben staan...

ik kan er niet over oordelen of het terecht is of er enige mensen weg zijn van t forum, maar de mensen die er ]wel zijn brengen volgens mij nog genoeg ideen aan om dit forum plezierig te houden denk aan perzik zaaien,aardbei zaaien, snoeien van diverse produkten zonder namen te noemen jullie alle wel bekend gunst wat al niet. .zij vinden het niet erg om ,,,zelfs bij stomme vragen antwoord te geven, soms erg vriendelijk, soms iets minder naar gelang de geaardheid van de mens,babbelen? in de juiste rubriek toch gezellig. Ook een gevorderde tuinder kan niet alles weten, je steekt er altijd van op

nee , dit forum is o.k.

Volgens mij is het komkommer tijd ,mensen gaan op vakantie of zijn zeer druk in de tuin.Geen tijd voor bijdrage voor problemen ofzo.Ik zelf vind het leuk om te kijken op deze forum en is er iets om bij te dragen dan doe ik het, maar voel me niet verplicht om alles te beantwoorden.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 2 weeks later...

Koert/Hans discussie`s ..ja, jammer inderdaad, ik heb er ook van genoten..Koert is verdwenen zonder een woord, maar zien we op een dag misschien wel weer verschijnen.

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!

Even a broken clock is right twice a day

Dank jullie voor de welkomterugwoorden, ik had natuurlijk wel eerst moeten checken of Jorieke nog van de partij was voordat ik weer reageerde, ach so be it Bij mij is de komkommertijd wel voorbij, 2 stuks geoogst dit jaar!! Dat was op wat tomaten, courgettes en mais na ook het enige dit jaar, moest even het moestuinieren en het forum op een zijspoor zetten om alles weer op de rit te krijgen. Dat is gelukt zover, dus mijn hoofd is langzaam weer klaar voor hobby's! Zit nu nog een beetje er tegen aan te hikken om weer op de tuin te beginnen, heb er kei veel zin in weer, maar na een topzomer voor onkruid en vrij weinig arbeid, weten jullie wel hoe het er uitziet! Maar de belangrijkste dingen eerst: Hansm waar zit je? Ik had weer blauwe maiskolven vanuit je rode zelf geoogste maiskorrels!!!

Edited by Guest

Even a broken clock is right twice a day

Ik denk niet dat het forum kwalitatief minder is geworden, op sommige tijden zijn mensen gewoon wat meer actief en op andere tijden wat minder. het heeft zoals Frank H zegt te maken met drukte in de moestuin, vakantie etc. denk ik. Ik ben zelf ook wel eens een paar maanden nauwelijks actief.

Wat betreft Menph hij had veel kennis en ...interessante standpunten maar weinig tact, hij was zo'n 6 maanden? actief op het forum en heeft daarbij voor mij geen onuitwisbare positieve indruk achtergelaten

Van Veuvedinges vind ik het wel jammer. Regelmatig informatieve posts en nuttige bijdragen, ik ben het er zeker niet mee eens dat ze is "afgeschoten" door anderen. Iedereen is vrij om te komen en gaan op een forum..

Er zijn een aantal hele mooie initiatieven uit dit forum voortgekomen en als er vragen gesteld worden dan kunnen die bijna altijd beantwoord worden, er worden veel foto's geplaatst op het forum. Dit draagt altijd veel bij aan een forum. Ze zeggen niet voor niets 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden Nu er iets strenger wordt omgegaan met "chatberichten" denk ik dat het forum alleen maar beter en overzichtelijker geworden is.

Ik heb nog een andere suggestie, misschien is het handig om een soort waardering button te maken zoals op sommige fora te zien is. Mensen die dan graag hun waardering willen uiten voor dat tiopic of post kunnen er gewoon op klikken, zo is het niet nodig een berichtje te posten wat niets toevoegd aan de inhoud en de leesbaarheid verslechterd.

Zoals bijvoorbeeld dit (gekopiërd van een ander forum):

Koppel een waarderingsbutton aan de avatar van elk forumlid.

Telkens iemand een topic start, of een reactie in een topic plaatst kan iedere lezer éénmaal een waardeqoutering plaatsen.

Zo krijgt iedereen op lange termijn een min of meer genuanceerd beeld over de inhoudelijke waarde van ieders bijdrage.

Dat is - lijkt mij - veel waardevoller dan de aantal berichten die iemand gepost heeft.

Diegene die geen waardes over zichzelf wil krijgen, haalt de foto weg.

Diegene die wél een waarde-oordeel appreciëren, plaatsen wél een foto.

Zo krijgt de avatar ook nog eens een extra meerwaarde voor diegene die er belang aan hechten.

Ik heb nog een andere suggestie, misschien is het handig om een soort waardering button te maken zoals op sommige fora te zien is. Mensen die dan graag hun waardering willen uiten voor dat tiopic of post kunnen er gewoon op klikken, zo is het niet nodig een berichtje te posten wat niets toevoegd aan de inhoud en de leesbaarheid verslechterd.

Idd, Luc zei daar ook naar te kijken , een flink aantal weken terug. Soort "Vind ik leuk" zoals op Facebook lijkt mij ook ideaal.

Maarja, schiet niet echt op.. Denk ik.

Edited by Guest