Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

b0dd956de255db13b289aca9dba16b6a.jpg

Geen grootste plannen, maar wel plannen.
Kaas, sutlu en een roomkaasje met kruiden had ik bedacht. 8,5 l melk.

Oa dit gemaakt we hebben de grote schaaltjes warm op, als een soort pap. Heel erg lekker. De rest koud als dessert. Onder de dekens staat de yoghurt af te koelen

3adfca87f09d3b1ee5dddfaaea3840b8.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Ha! Goed bezig. Hopelijk hebben we straks een boel heerlijke kaasjes (en andere zuivelproducten) 

Wij gaan voor Goudse kaas (met nigella? Zou ik dat dan malen of heel laten maar langer weken o.i.d.?), Blauda, misschien dan ook meteen een 'blue cheese', yoghurt, karnemelk+zure room, en uhm... oh ja ricotta! 

Geplaatst:
  • Auteur

Zo, we voelen onze voeten nu wel :) Maar het levert dan ook heel wat kaas op! Ik maak morgen wel even een foto als de meeste kaasjes in hun pekelbad dobberen. We konden ook nog een beetje roomkaas maken (wat morgen pas echt kaas is natuurlijk, het staat nu dik te worden). EN pannenkoeken! ;) 

Geplaatst:

Zeker weten! Het was een productief dagje, met 34L melk is best veel te maken :smile:

Geplaatst:

[emoji1787][emoji1787][emoji1787] 34 l melk?! Sjeutje wat een werk!
Vond mijn dagje al vermoeiend [emoji51]

Geplaatst:
  • Auteur

Zo samen vliegt de dag wel voorbij, gezellig roeren en snijden en vooral veel afwassen ook :roll:

De kaasjes liggen te dobberen. 

Links mijn kaas met nigella, in het midden de 2 van Anna met nigella, en rechts 2 maal kleine Blauda. Die korst sloot niet zo mooi, maar de blauwe schimmels vinden dat niet erg :) 

IMG_5003.JPG

De vormpjes liggen te weken in een sopje:

IMG_5004.JPG

Dit is een deel van de afwas die we gisteren al gedaan hadden (de afwasmachine dient in dit geval als groot afdruiprek) Maar ik denk dat al mijn pannen en zeven en maatbekers en grote lepels minstens 1 maal door een sopje zijn gehaald gisteren. :lol:

IMG_5005.JPG

Geplaatst:

Mijn yoghurt is echt perfect geworden. [emoji1380]
Ik doe het een paar graden warmer dan zou moeten en dan wordt het heel stevig. Mijn zus gaf ook als tip om Max 1 eetlepel yoghurt te gebruiken. Ik gebruikte meestal toch wel 2 lepels omdat ik dacht dat je dan betere yoghurt zou krijgen. Blijkt dus niet zo te zijn. Helemaal tevreden!

Geplaatst:

Wat gaan jullie met zo veel kaas doen joh?!
Succes wordt weer flink aanpoten!

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, we maken ook wel 9 of 10 liter yoghurt denk ik. Hiervan. 5 voor Anna en 4 a 5 voor mij. En dan deze keer ook boter, een paar Goudse kaasjes, wat schimmelkaasjes, roomkaas, enz.

Een mix van dingen die we meteen kunnen eten en bewaarkaas dus. 

Geplaatst:

Aahh…dat word weer een lange productieve dag! Leuk hoor…én lekker! 😊

Geplaatst:
  • Auteur

Zo, ik zal even proberen op te sommen wat we hebben gemaakt vandaag:

4 Goudse kaasjes van zo'n 700 gram per stuk, 1 Goudse kaas van dik een kilo. 

2x blue cheese, van (nu nog) dik 400 gram. Die gaan nog slinken, maar dat doen de Goudse kaasjes ook nog.

125 hele grammen boter :lol: plus dik 1,5 liter karnemelk (niet zuur). 

2,7 liter karnemelk+zure room 

1340 gram ricotta

9 liter yoghurt. 

Een berg afwas

En een heleboel melkwei voor kippen en varkens.

IMG_2001.jpg

Geplaatst:

O wat zullen je kipjes weer goed gaan leggen! Ik ben er helaas nog niet aan toe, maar vind het geweldig dat jullie zo’n lading hebben gemaakt. Waarom is de ene karnemelk wel en de andere niet zuur?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Nou: de karnemelk die bij de boter vrijkomt is wel echt gekarnd, maar niet zuur zoals je van karnemelk zou verwachten omdat we de room niet hebben aangezuurd (en laten rijpen) voor het karnen. Dat beviel mij niet toen ik begon met boter maken. 

En de karnemelk + zure room is eigenlijk gewoon aangezuurde vette melk, waar dan de zure room bovenop komt te uhm, drijven? Liggen? De zure room schep je af en dat daar onder is dan te drinken als karnemelk. Maar het is niet gekarnd. 

Geplaatst:

Gisterenavond nog snel nieuwe pekel gemaakt. Vanmorgen was die precies 16 graden C, precies de juiste temperatuur voor de pekelweger: 20 graden Beaumé. Dat is iets minder dan ik normaal heb (23 graden), maar ik vond mijn kaasjes toch vaak te zout dus dit maar eens proberen.

Ze staan inmiddels niet meer in de zon, dat was alleen even voor de foto ;) De kaasdoek zorgt dat de bovenkant ook in contact blijft met de pekel.

IMG_20220106_093217_1-s.jpg.4313d8ab4b6694849ae4c970c1f379d1.jpg

@Jorieke123 hoeveel wegen die van jou? Mijn niet-bijgevulde is 650g en die andere 720, de grote is 1137g. En hoe sterk is jouw pekel?

Geplaatst:
  • Auteur

Die van mij wegen 650 en 660. 

Ik heb toevallig net mijn pekel gewogen want ik heb er alweer wat kaasjes in gepekeld en het ook al een paar keer gezeefd ivm stukjes kruiden enzo. En hij kwam een fractie onder de 20 uit. 

Geplaatst:
  • Auteur

@Anna3 ik post het hier maar even ook: die nieuwe thermometer zit dus echt te laag met wat ie aangeeft/meet. Ik heb ze net in kokend water gehouden en dan geeft ie aan dat het 98,3 graden is. En die oudere van mij zegt 99,7. Zucht ;) 

Geplaatst:

Dat is best een verschil zeg! Dan was die ene batch toch minstens 35 graden geworden, dat scheelt weer :-)

Hier even de tijd vergeten...grmbl. Die kleine kaasjes hebben dik 8 uur in de pekel gezeten :roll: Hopelijk gaat het wat minder hard met de zoutopname bij 17 graden, vermoedelijk iets met een wens en een gedachte.

Geplaatst:
  • Auteur

Je hebt het vast al genoteerd in je boekje! 

Oh, ik moet de pot met karnemelk en zure room nog even in de koelkast zetten. Ik vond hem vanmiddag nog niet echt lekker dik, eens zien of het nu beter is. 

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben weer gnocchi aan het maken van de ricotta die we laatst hebben gemaakt. @Anna3 ik zou je nog even laten weten hoe dan :) 

Ik maak ze volgens dit filmpje. In de tekst onder dat filmpje staat een link naar zijn site waar de recepten staan. Ik heb het filmpje alvast klaargezet bij waar hij het over de ricotta-variant gaat hebben: 

Ik heb er deze keer gerookte kaas doorheen gedaan, in plaats van Parmezaanse. 

IMG_5084.JPG

IMG_5085.JPG

IMG_5086.JPG

Geplaatst:

Wow wat kan die man kletsen zeg..zelfs met zijn mondvol😱😅

Ik kan die salie met knoflook hier ruiken, lijkt me wel een heerlijk gerecht!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Volgende keer eens proberen, ziet er lekker uit! De ricotta is al op hier.

aangepast door Anna3

Geplaatst:
  • Auteur

De foto had scherper gekund, maar ik heb geen zin een nieuwe te maken ;) Gerookt en wel:

IMG_5118.JPG

Ik heb ze wel eens donkerder gehad na het roken, ik weet zo even niet wat ik dit keer anders heb gedaan. Maar goed. Ze zullen vast goed smaken straks! Eerst maar eens in de wax dopen en een tijd laten rijpen nog. 

Hopla:

IMG_5120.JPG

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb voor het eerst roomboter gemaakt! Had er speciaal karnemelk voor gekocht. Leuk man! Morgen weer. Er staat nu ruim 1 liter aan te zuren.

Had 222 gr boter van 500 ml room en een beetje karnemelk.

65d5fdf7c660f94da7e85b985055b36d.jpg

dda9853f22ebe15d1b2876220a21e4ca.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic