Jump to content
Jorieke123

Kaas, yoghurt en boter maken

Recommended Posts

Ik betaal voor n liter verse koeienmelk hier in het Westen 0.75 euro de liter. Dat was na een beetje onderhandelen. Normale prijs ‘aan de tap’ is 1 euro de liter.

wees bevriend met kleine dingen

Ik betaal €0,40 per liter vlakbij Amsterdam, maar dat is koude melk uit de tank (aangelengd met water tot een verpercentage van 4%)

Als ik in Brabant bij mijn ouders ben, koop ik daar liever melk. Dat is warm uit de tank, (niet aangelengd) en kost €0,60 per liter.

In Schellingwoude in Amsterdam kocht ik wel eens schapenmelk, maar daar betaalde ik 3 of 4 jaar geleden al €2 per liter voor.

Ah, dan liggen de prijzen dus vrijwel gelijk....

Moet hier een euro per liter koeiemelk betalen, aan de tap...voor zover ik weet zonder aanlengen etc..

Thanx

Ik betaal 50 cent, maar dat is bij onze directe buurman, uit de kraan waar de vrachtwagen ook uit tapt. Is ook steenkoud, maar niet aangelengd Kon eerder alleen in de ochtend of avond als hij aan het melken was. Nu gaat het melken door een robot en is er dus de hele tijd melk om te tappen. Behalve misschien als de vrachtwagen net is geweest.

Vraagje, morgen wil ik kaas maken mijn zuursel is op en dat ben ik vergeten te maken. Ga ik doen ( ik gooi zo het zakje kaasferment bij een fles houdbare biomelk op kamertemperatuur..) maar bij 24 uur rijpen heb ik morgenochtend geen zuursel. Ik heb wel een houdbare pak karnemelk die is nu open voor 8 dagen, is maar 1 x open geweest. Wat denken jullie kan ik die nog gebruiken?

Ik klopt het dan dat ik 180 ml karnemelk op 9 liter kaas nodig heb?

Merci voor het meedenken..

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Ja, jammer... misschien wat langer laten zuren nog, als je het aan de melk-voor-kaas toevoegt? En iets meer toevoegen? Zouden zo mijn 1e gedachtes zijn... En alles noteren he

Kan je het kaas maken niet nog een dagje uitstellen? Of een kaas maken waar je yoghurtferment voor nodig hebt? Of heb je dat ook niet?

Niets van dat alles en de melk was al besteld is ook al gearriveerd eigenlijk er helemaal vanuit gegaan dat die karnemelk het wel zou doen. tja, wat langer laten aanzuren had ik al bedacht. En ik begin morgen gewoon lekker laat

De ferment heb ik rechtstreeks in de fles gedaan, houdbare Franse biomelk die ik op twintig graden had gebracht. Nu staat hij in de buurt van de kachel, nou ja anderhalve meter er van af niet te koud iig.

Normaal is het 10 ml per liter toch. Zou ik nu vijftien kunnen doen het moet ook weer niet té zou worden..

Nou het zuursel kwam net als dikke karnemelk uit de fles

Het was zelfs zo dik dat ik het amper in die ijsblokjeszakjes kreeg enfin het zit er in.

En mijn yoghurt is weer eens helemaal gelukt..in dat ding van Thea en dan in de koude logeerkamer maar warm ingepakt in drie fleecedekens met ergens een hete kruik ertussen. De kruik was nog warm zonet. Ruim twee liter melk verhit en weer afgekoeld voor de koffie net en ook een klappen halve liter room afgeschept, ik kreeg vandaag wel waar voor mijn vier euro, het was zeker twaalf liter. De koeien waren een weekje buiten geweest, ik weet niet of ik dat terug zal proeven.

Ja ik noteer zoveel mogelijk..gewoon in een schriffie, handige dingen image29981551700427.jpg

Heb ook weer stremsel en zuursel besteld, bijna ready to take of......ga de komende dagen eens even dit forum uitpluizen om eens te bedenken wat ik ga maken.

Oeh, die ziet er mooi uit!

Edit: ik heb bij mijn ouders melk besteld. Hun boer heeft warme melk en dat is veel vetter. Zaterdag komen ze. Zondag wil ik dan nog een parmezaan maken. Verhip... dan is de melk 2 dagen oud. Is dat erg?

Nou het zuursel kwam net als dikke karnemelk uit de fles

Het was zelfs zo dik dat ik het amper in die ijsblokjeszakjes kreeg enfin het zit er in.

Ik heb daar ook elke x zo verschrikkelijk veel ruzie mee joh... mijn trechter duw ik nu verder naar beneden dan de opening eigenlijk toelaat. Dan gaat het veel beter. Heb je normaal dan niet dikke karnemelk achtige praktijken? Ik weet niet wat normaal is. Heb nu 3 x zuursel gemaakt en het zag er eigenlijk alledrie de keren hetzelfde uit en kostte me net zo veel moeite alles in zakjes te doen.

Mellie mijn zuursel is normaal wel dikkig, maar dit was echt buiten proporties Het wilde gewoon niet in die blokjes zakjes lopen dat had ik eerder toch niet zo. Ik heb Lie gevraagd te helpen aan het zakje te schudden. Hoe hebben anderen dat?

Meestal loopt het bij mij aardig door, heb pas 1x gehad dat het amper tot niet wou. Ik roer het even goed voor dat ik het ga gieten, dat scheelt wel.

Mellie; warme of koude melk maakt verder niet uit voor wat het vetgehalte is. Het betekend 'gewoon' dat het net uit de koe komt. Dus getapt uit de tank terwijl de boer aan het melken is.

Die tank koelt, dus als je buiten melktijden komt dan zal het ook goed koud zijn. Anders kan hij (of zij...) het ook niet bewaren tot Melkunie, of welk bedrijf dan ook, komt. Of tot ze het zelf gaan verkazen, als het een zelfkazende boer is.

De ene boer voert anders dan de andere, en in de lente of zomer is het vetgehalte ook weer anders door vers gras (al dan niet aan ze gevoerd na het maaien).

Dus warm of koud heeft daar verder niets mee te maken.

Ik zou het na het ophalen erg snel goed koelen, in dat ijsbad wat je laatst had voor het afkoelen na het pasteuriseren. En daarna in de koelkast bewaren tot je de Parmezaanse gaat maken. Lijkt mij geen probleem. En anders pasteuriseer je het alvast, en bewaar je het zo. Dus niet rauw.

Is er iemand hier die geen zuursel gebruikt maar wei om te zuren? Ik heb dat nu bij 3 filmpjes gezien. Hoeveelheid: 1 eetlepel wei op 1 liter melk. Leek me ook wel makkelijk. Dan bewaar je steeds een halve liter wei van je vorige kaas. Ofzo.

Bijvoorbeeld deze (overigens bloedirritante betweterige gozer. Maar dat terzijde ) https://youtu.be/lquJ5O6yPmA. Op 1.44. Ik krijg de link niet precies goed op de telefoon.

Ik weet alleen dat traditioneel bij Parmezaanze kaas wei van de vorige dag werd gebruikt als zuursel. Voor een eigen kaas zou ik het niet zo snel doen denk ik, wei is erg gevoelig voor besmetting met de verkeerde bacteriën, zeker als je er nog mee doorent.

Ah. Okay Anna. Helder. Ik denk dat ik het voor verse kazen niet zo erg vind. Maar voor mijn Colby heb ik wel gewoon zuursel gebruikt.

Of nou ja. Het poeder. Zoals in Amerikaanse recepten meer gebruikelijk lijkt.

Wat niet gebruikelijk is, maar wat ik toch gedaan heb, is gewoon zout gebruiken in mijn Colby. Wat echt vet kak is hoor. Want dat remt het rijpingsproces. Maar ik was zo bezig met het omrekenen en de maatvoering, dat ik met mijn suffe kop dus het verkeerde zout gepakt heb. (Lichte huil)

Enfin. Als jullie dus potentieel watertanden bij onderstaand plaatje, weet dat het allemaal nog erg ‘learn by doing’ is. En de succesratio nog zeer onder voorbehoud

08d1da04a15b5e5be2e030592e75813c.jpg

Colby op de voorgrond. Zachte geitenkaas die ik verder door laat rijpen volgens twee processen op de achtergrond. Ik ga na 1 week, na 1,5 week en na 2 weken van beide processen een kaasje aansnijden. En dan maar kijken wat t beste bevalt.