marjoleinvdh Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 Ik heb inderdaad een staande mixer, dat is wel een goede tip, erg sterk ben ik namelijk niet 🤣 hoewel dat natuurlijk wel zou veranderen als ik blijf schudden.  Ik doe het niet om te besparen per se, maar ik vind het wel fijn dat het daadwerkelijk goedkoper is. Wij gebruiken ongeveer 5 liter melk in de week en 2 liter karnemelk. Ik had berekend dat je van 2 liter melk ongeveer 100 gram boter kan maken (volgens Google, ervaring gaat het leren) dan zou ik dus van mijn 7 liter in de week 350 gram boter kunnen maken. En de resterende melk gebruiken we gewoon. Een pak melk in de supermarkt is 1,09 euro. Een liter van de tap 0,75 euro. dat is me al een behoorlijk verschil, en de boter is dan nog bonus. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 Ow grappig ik heb 1 l slagroom waarmee ik morgen boter ga maken. Gewoon omdat die smaak zo veel lekkerder is. Geld uitsparen doe je er niet mee. Ik zuur wel aan, maar dat is ook alleen maar omdat ik het de eerste x zo heb gedaan en dat werkte. Morgen dus kloppen in de keukenmachine. Kneden wassen enz. Geniet van je eigen boter straks! Lekker hoor. EditPS @marjoleinvdh in de winter heb je minder volle melk, dus minder af te romen room. Dan gebruik je veel meer melk voor dezelfde hoeveelheid boter. Maar goed. Het proces alleen al is leuk. Enjoy! 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 Thanks!  Ik had inderdaad zoiets gelezen. Opzich is dat niet erg, wij gebruiken sowieso geen heel pakje boter in de week. Alles wat ik nu teveel maak vries ik in voor als we een keer extra nodig hebben. En als ik een keertje lui ben vries ik gewoon de room in om later eens boter van te maken.  De eerste schalen melk staan in de koelkast as we speak 🤩 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 8 oktober 2022 Geplaatst: 8 oktober 2022 Wordt boter niet ranzig van invriezen? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2022 Nee, gaat goed. Room opsparen in de vriezer is ook een goeie ja, doe ik ook. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 8 oktober 2022 Geplaatst: 8 oktober 2022 Wow… ik maak nu voor de 3e x boter en zie dit voor het eerst. Nu al heel dik. Edit; Van 1 l room 376 gr roomboter geworden 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 (aangepast) De boter ligt in de koelkast hard te worden! Super leuk proces, met heerlijke boter en karnemelk 😊 Ik haalde er lang niet zoveel room en boter uit als ik had verwacht.. en als ik de flessen melk nu in de koelkast zie dan zie ik een roomrandje er op, ik vermoed dat door het pasteuriseren de room beter los komt.. misschien dat ik de volgende keer toch eerst alles pasteuriseer en dan pas afroom. Zou een doek over de schalen genoeg afdekken om te beschermen tegen ziektekiemen?  Van 6 liter melk, 500 ml room gehaald, en daarvan 130 gram boter gemaakt  10 oktober 2022 aangepast door marjoleinvdh 4 Quote
Mellie Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 Ziet er goed uit! Het levert inderdaad minder op dan je zou denken/hopen, maar het smaakt wel heel lekker. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 12 oktober 2022 Geplaatst: 12 oktober 2022 En elke x weer anders. Vandaag van 500 ml room boter gemaakt. 218 gr roomboter geworden. Ik ga er dit weekend een taart mee maken. 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 17 oktober 2022 Geplaatst: 17 oktober 2022 Poging nr 2 ging al een stuk beter. Nu de staande mixer gebruikt. Het duurde gek genoeg langer dan met het schudden.. ik heb nu wat vaker tussendoor gekoeld en wat minder uitgebreid gespoeld (vorige keer is er heel wat boter verloren gegaan doordat het overal aan bleef plakken) en het resultaat is 165 gram boter van 8 liter melk  3 Quote
jaboo Geplaatst: 15 december 2022 Geplaatst: 15 december 2022 Vraag: waar kan ik een betaalbare Yoghurt cultuur kopen ? Ik heb er nu één van de Ecoplaza, maar vind deze vrij duur. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 december 2022 Auteur Geplaatst: 16 december 2022 Ik weet niet wat die van de Ecoplaza kost...? Maar ik koop het bij Levenvanhetland.nl. Ik deel nu een zakje met Anna van dit forum, in dat zakje zitten korrels en die bewaar je in de vriezer. Je hebt echt maar een klein beetje nodig voor vele liters yoghurt en daarna kan je vele keren door-enten met de yoghurt van de vorige sessie. Dus dan gebruik je die korrels weer een tijdje niet. Het lijkt dus wat aan de prijs maar er zit flink wat in en voorlopig krijgen we dit niet op  Ook neemt het zo geen ruimte in in de vriezer (ik bewaarde eerder van die ijsklontjes yoghurtferment in de vriezer)  https://www.levenvanhetland.nl/yoghurtculturen/yoflex-yf-l811.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 Gezien de prijzen de pan uit (gaan) rijzen,ga ik me meer en meer leggen op het zelf kaas en boter maken. Boter heb ik nog niet gedaan,dus dat wordt de eerste keer.  Kaas lukt al steeds beter. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 december 2022 Auteur Geplaatst: 18 december 2022 Leuk Indy, wat heb je al zoal aan kaas gemaakt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 18 december 2022 Geplaatst: 18 december 2022 Ik heb gewone kazen, met fenegriek,met kruiden uit de tuin , en met chilivlokken gemaak. De fenegriek en Chili vinden wij het lekkerste. 2 Quote
Anna3 Geplaatst: 19 december 2022 Geplaatst: 19 december 2022 Op 16-12-2022 om 10:25, Jorieke123 zei: Ik weet niet wat die van de Ecoplaza kost...? Maar ik koop het bij Levenvanhetland.nl. Ik deel nu een zakje met Anna van dit forum, in dat zakje zitten korrels en die bewaar je in de vriezer. Je hebt echt maar een klein beetje nodig voor vele liters yoghurt en daarna kan je vele keren door-enten met de yoghurt van de vorige sessie. Dus dan gebruik je die korrels weer een tijdje niet. Het lijkt dus wat aan de prijs maar er zit flink wat in en voorlopig krijgen we dit niet op  Ook neemt het zo geen ruimte in in de vriezer (ik bewaarde eerder van die ijsklontjes yoghurtferment in de vriezer)  https://www.levenvanhetland.nl/yoghurtculturen/yoflex-yf-l811.html We doen er nu al een jaar mee en het zakje is nog lang niet leeg! 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 januari 2023 Auteur Geplaatst: 4 januari 2023 Ik maakte eind 2020 een Monterey Jack (of eigenlijk 2, een grote en een kleintje) en die had ik even geleden al aangesneden. Ik dacht toen dat ik een Parmezaanse aan sneed, labelen is ook een kunst (ben er normaal wel goed in!). Ik vond de geur niet erg lekker, zeker niet in vergelijking met zo'n Parmezaanse. Dus ik heb de kaas in een plastic zak gedaan en in de koelkast gelegd. Vandaag heb ik er toch maar wat mee gedaan: tosti's gebakken! En die waren heel goed te eten   Maar ik weet niet of ik em nog een keer ga maken. Het was niet echt een makkelijk recept ofzo. Ik had hem trouwens veel eerder aan kunnen snijden omdat ze normaal niet zo lang rijpen.  Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 19 januari 2023 Auteur Geplaatst: 19 januari 2023 Ik heb alweer een mooi voorraadje boter in de vriezer liggen! Ik snijd het eerst in schijfjes en dan vries ik het in. Dan kan ik steeds een schijfje ontdooien  3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 19 januari 2023 Geplaatst: 19 januari 2023 Op 19-12-2022 om 21:06, Anna3 zei: het zakje is nog lang niet leeg En dan heb ik er ook nog van gehad (en het potje per ongeluk in de vriezer laten vallen zonder deksel..dat is dus verloren geraaktðŸ˜) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Mellie Geplaatst: 16 juni 2023 Geplaatst: 16 juni 2023 Yoghurt vanille en gewoon in de maak en nu een broodje kaymak met honing! Op het fornuis staat het Turkse rijstdessert te pruttelen. Vanwege kuikenpret alles wat trager Kwaliteit van de melk is zo veel beter dan normaal. Veel vetter en hij ruikt ook zoetig. Ik houd totaal niet van melk, maar dit rook zo romig en zacht tijdens het opwarmen dat ik… niet schrikken, wel 2 glazen -warme!- melk heb gedronken. Ik word haast misselijk met het typen ervan mijn lichaam zal het wel nodig gehad hebben, want het is zo niet wat ik lekker vind! Goede melk kortom. 2 Quote
speets Geplaatst: 30 september 2023 Geplaatst: 30 september 2023 Wat lekker allemaal! Ook eens proberen om yoghurt te maken. Ik had al bijna een yoghurtmaker aanschaffen, maar dat is eigenlijk alleen maar onhandig. De melk moet je toch eerst koken en af laten koelen. En dan al die potjes in de ijskast... Of je moet gepasteuriseerde melk nemen, dan kun je meteen aan de slag  Gisteravond 1 liter biologische rauwe melk (à €1,50/l) in de magnetron. (Ik had geen goede pan en ook geen geduld om 10 minuten te roeren Vijftien minuten op 750 W en dan nog een paar minuten doorkoken op 500 W. De truc is om er een bamboe eetstokje in te zetten, dan kookt het niet zo snel over. Maar het is link: je moet af en toe roeren en het in de gaten houden. En als de melk goed kookt en je geeft maar een tikje tegen het stokje, bruist het er meteen overheen!  Van 20 uur gisteravond tot 7 uur ingepakt, maar vanmorgen was het koud, dun en niet erg zuur. Toen nog 4 uur op een warmtematje, en toen scheidde het spul in een lobbige en een waterige fractie. Nog maar eens flink doorgeroerd en in de koelkast gezet. Het heeft dus 15 uur staan 'trekken'! Het is licht zuur en nog steeds dun, en ook iets korrelig. Maar ik durf het niet goed te eten, ben lactose-intolerant. Al lees ik hier wel dat het in het begin niet erg dik en zuur is.  Wat ik anders had moeten doen is in elk geval warmer inpakken. Verder heb ik - om logistieke redenen - hangop (1,5 el) gebruikt ipv yoghurt. Misschien gaat daardoor de cultuur achteruit. Nadat ik de kom leeggeschonken had, zag het er zo uit, is dat normaal?  Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Goudsbloempje2 Geplaatst: 30 september 2023 Geplaatst: 30 september 2023 Klinkt als een hele operatie @speets. Ik denk dat het te warm geworden is en daardoor is gaan schiften.  Ik kook de rauwe melk wel altijd, maar laat het niet doorkoken. Daarna afkoelen tot je je vinger er net 10 sec in kan houden. Yoghurt erdoorheen roeren. Dan gaat mijn melkpan in een net iets grotere pan met water van dezelfde temperatuur. Deksel erop en daarop een handdoek. Afhankelijk van de temperatuur in de kamer vervang ik het water dan 1 of 2 keer. Meestal is het dan met 8 uur wel klaar. Het is dan helemaal niet zuur.  Als het te dun is doe ik hetzelfde - dus in een pan met water waar je je vinger 10 sec in kan houden. Deksel en handdoek erop en dan komt het alsnog goed. Als de bacteriën niet doodgekookt zijn zou je dat alsnog kunnen proberen, maar omdat het al zuur is, zou het goed kunnen dat het niet meer te redden is.   Hangop zou moeten kunnen, maar niet alle yoghurt/hangop uit de supermarkt heeft levende bacteriën. 1 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 30 september 2023 Geplaatst: 30 september 2023 Als het zuur is kan je er trouwens nog wel paneer van maken. Gewoon aan de kook brengen. Dan schift het volledig. In een theedoek uit laten lekken, beetje uitknijpen en nog een uurtje na laten lekken. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 september 2023 Auteur Geplaatst: 30 september 2023 Sja, ik heb geen verstand van het maken van yoghurt met behulp van de magnetron, hangop (welke? Hangop is volgens mij ook niet altijd gemaakt met yoghurt culturen?), en zonder geduld  Dus ik weet niet of ik je kan helpen. Wat ik wel kan zeggen is hoe ik het doe, en dat is in ieder geval zonder koken. Ik verhit sinds lange tijd slechts tot 80 graden. En dan afkoelen tot zo'n 45 tot 50 en dan de cultuur er in en even roeren en dan in potten en dat een tijd warm houden onder een dekbed of in een koelbox of zoals ik doe in een hooimadam. Het lijkt me gek dat de yoghurt dun is want de cultuur is gewoon goed actief als het uit gekochte yoghurt komt. Je hebt het wel eens als je zo'n poeder opstart zeg maar. Die wordt dan na elke keer yoghurt-maken dikker en zuurder. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.