Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

ha nou das ideaal...

ik heb verschillende soorten stengelui, waaronder ook totem, maar ook eentje van floraself, die heet allium cepa negaro en geen allium fistulosum... misschien voor die maar een uitzondering maken dan...

Geplaatst:

De Welsh union die ik van Jorieke heb gekregen zijn nu ook goed aan de groei.

De hele ui/sjalot/stengelui klassifiecatie is me nogal vaag. Als je ziet hoeveel vormen en tussenvormen er in India in omloop zijn,..

• 1 year later...
Geplaatst:

Wat ben ik blij dat ik deze draad vandaag tegenkwam!

Ben ze meteen gaan zaaien, in de hoop er óók in de lente goeie stengeluitjes van te kunnen oosten...

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Op youtube vind ik een filmpje waarin men ze in groepjes zaait.

Is dat een goed idee? Kan dat met alle soorten?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik heb nog steeds een deel staan van die ik in 2011 gezaaid had....ze komen gewoon elk jaar weer op en afgelopen winter gewoon groen gebleven. Ze staan wel op een beschutte plaats. Ik beschouw ze nu als vaste plant....

Geplaatst:
  • Auteur

@itoero: gaat prima, ik zaai ze direct in de volle grond maar wel ongeveer zo dik als dat ze daar voorzaaien. Ik dun terwijl ze groeien steeds uit (lees: oogsten voor in de sla).

@geedee: bij mij ook, maar hier komen ze op uit zaad (ooit een aantal doorgeschoten)

Geplaatst:

@geedee knip je dan altijd opnieuw het loof af, waarna ze terug opschieten?

Geplaatst:

Ik heb er helemaal uitgetrokken en ook een paar het loof van gegeten. Je moet er gewoon altijd een paar laten staan.....gewoon lekker veel op een kluitje

Geplaatst:

Ik heb ze (white lisbon) binnen voorgezaaid.

Hoe lang duurt het normaal eer ze ontkiemen?

Geplaatst:

Binnen bij ong. 19 graden duurde het bij mij zes dagen.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Stengelui en bieslook die ik binnen laat ontkiemen, mag ik die dan zonder probleem buiten op m'n terras zetten?

De White lisbon begint na 4 dagen al te ontkiemen. (op warmtemat)

Geplaatst:

Bij de meeste zaailingen blijft het zaadhuisje in de aarde stekken.

Hoe komt dat?

SAM_1878.jpg?t=1395827818

• 5 years later...
Geplaatst:

Vanmorgen op de markt een bos rode bosui gekocht. Voor de lunch heb ik er wat mee gebakken met tomaatjes het smaakte meer dan goed. Mijn vraag, kan ik de kleinere uitjes planten, in de tuin? Met de hoop natuurlijk dat ze zich gemakkelijk vermeerderen. Is het bv goed de wortels en het blad te kortwieken zoals wel bij prei gebeurd?

Iemand een herkenning, idee van de soort?

Er lagen ook witte uien daarbij stond dat ze uit Egypte kwamen, misschien gold dat ook voor de rode uien.

72438CFB-2FC2-4370-9BF2-65F99717336518031556881930.jpeg

De kleinere:

image19681556881982.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Je kunt iig de afgesneden onderkantjes ( stukje bodem+wortels) gewoon in de grond drukken levert 9 van de 10 keer weer een bosuitje op

• 5 years later...
Geplaatst:

Ik heb ze ook als vaste plant. Ik oogst alleen de oudste bladeren. Laat altijd 1 of 2 van de nieuwste per plantje staan. Die van mij zijn al best oud, ze bloeien wel steeds vroeger. Nu maakt hij al weer bloemen, die eerste heb ik eruit gehaald.

Ik koop ook elk jaar bosuitjes in de supermarkt. Daar oogst ik meteen alles van op 1 stengel na, die poot ik in de tuin daar oogst ik de hele zomer van. Er staan er nu nog van vorig jaar maar die gaan bloeien. Ga ik het zaad eens van opvangen. 

aangepast door Chana

Geplaatst:

Ik heb net als vorig jaar weer stengelui/bosui gezaaid. In het begin duurt het even voor ze opgang komen. Maar als je eenmaal van kan oogsten, dan heb je er verder het hele jaar plezier van. 

Ik ga ze misschien volgend jaar wel voorzaaien. Dan kan ik ze later uitplanten en staan ze wat netter op een rij. Maar gewoon gelijk in de grond op plek van bestemming werkt ook prima. Ik ga ze in augustus denk ik nog een keer zaaien om al vroeg in het voorjaar oogst ervan te hebben. 

Ik heb de Ishikura gezaaid. 

aangepast door Gitta
Tekst toegevoegd

Geplaatst:

Ik heb toch ook maar de bosui weer gezaaid, (wel ruim) en allemaal dunne sprietjes. Vorig jaar werd het niets.

Geplaatst:

Het begint met dunne sprietjes. Als het goed is kun je over anderhalve maand beginnen met oogsten. Dat was bij mij vorig jaar in ieder geval zo.

Geplaatst:

Ik heb ze juist helemaal niet ruim gezaaid, maar met een heleboel samen in een plugje.

Geplaatst:

Ik heb ze ook dichter op elkaar gezaaid dan vorig jaar. Dat kan prima volgens mij. 

Geplaatst:
8 uren geleden, Chana zei:

Ik koop ook elk jaar bosuitjes in de supermarkt. Daar oogst ik meteen alles van op 1 stengel na, die poot ik in de tuin daar oogst ik de hele zomer van

Wat een goed idee! Dat ga ik ook proberen.

Ik ben niet goed met priegelzaden 😊. Dus zaaien ga ik niet proberen. Daarom ben ik ook zo blij met de St Jansuitjes die ik vorig jaar van @woldistel heb gekregen. Ik gebruik het loof daarvan als stengelui (niet teveel want het uitje moet ook groeien) en dan hopelijk ergens in juni de echte uitjes. 2 in 1 zeg maar.

Geplaatst:

Ik kocht voorheen ook bosuitjes om vervolgens het 'kontje' uit te planten. Nu gebruik ik de Egyptische ui als bosui. Die vermeerderd zichzelf met luchtbolletjes dus lekker makkelijk.

Maar nog even terug naar de topictitel, ik leer zojuist dat stengelui en bosui niet hetzelfde zijn.
Het zijn beide uien maar stengelui is een Allium fistulosum. Daaronder valt ook Sint-jansui en Welsh onion.
Bosui is een Allium cepa en waaronder ook de Egyptische ui valt. 

Ik vind het zelf makkelijker om onderscheid te maken op basis van uiterlijk en welk deel er wordt gegeten, in dit geval dus de stengel van de ui. 

Geplaatst:

Iemand een foto van een stengelui en een bosui naast elkaar?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic