Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

OK voorlopig legt de eend alleen maar en broed nog niet, ik wacht het af. Lie heeft wel een volledig afsluitbaar( van het kippenhok) eendenhok gemaakt..met fijngaas voor als er kleintjes zijn want die kunnen zich van angst in een heel klein gaatje wurmen. En met een eigen ingang naar de tuin zodat de eenden ook in de zomer slakken kunnen eten in de tuin terwijl de kippen binnen moeten blijven...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Van de 8 eenden zijn er uiteindelijk nog 2 over ... maar wel een koppeltje.

Het vrouwtje is sinds enkele dagen aan het broeden

Ik heb geen idee op hoeveel eieren ze zit, want ik kan er niet aan, maar het zijn er heel wat.

Nu maar hopen op kleine eendjes!

ps, eenmaal de kuikens er zijn, moet het mannetje dan apart? Ik heb nl ergens gelezen dat het mannetje de kleintjes zou verdrinken??

Geplaatst:

Ja dat heb ik ook gehoord. Met mijn buurman over gehad, die zegt dat het wel meevalt, maar hij heeft heel veel ruimte, en heel veel eenden.

Ik neem zelf het risico niet...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat een gezellige broedplek

Ons vrouwtje is nog steeds aan het broeden, zal niet lang meer duren denk ik ...

Echt super hoe het mannetje haar 'roept' als ik het water in het zwembadje ververs. En blij dat ze dan is.

Geplaatst:

Doe dat maar dan ben je zekerder. Mijn buurman zegt dat je op moet letten: op de dag dat er bij de gelegde eieren veertjes komen en ze het af gaat dekken/er veel langer op blijft zitten kan je er 28 dagen bijtellen...

Geplaatst:

Weet iemand waar je jonge loopeenden (2/3 vrouwtjes) kan kopen in groningen, friesland, drenthe of overijsel?

Een goede kweker ofzo? (heb zelf er geen verstand van hoe ik leeftijd zie of gezondheid, dus betrouwbaarheid vind ik wel belangrijk)

Ik kan op internet niet wat vinden alleen eieren en de rest van de kwekers die ik tegenkom zijn zo ver weg (zuid nederland).

Het is leuk als ze al leggen, maar geen vereiste, ze zijn vooral bedoeld voor de slakken...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De pluizenbolletjes doen het goed!

De eend met eieren onder de holle boom heeft het minder goed, al haar eieren zijn gejat! Ze mankeert zelf niets, maar de eieren waren gisteravond aan het uitkomen We hadden ze dan vandaag in de ren willen zetten, omdat we geen goede ervaringen hebben met het verplaatsen van een nest met eieren. We waren dus aan het wachten tot het een nest met kuikens zou zijn.

Ik zie helemaal geen roofsporen, geen stukjes ei, en geen veren ofzo. Gewoon het nest, met de laag met donsjes en strootjes. Er ligt alleen geen ei meer in.

Ik heb gisteravond nog gekeken, en toen was er 1 ei met een barstje er in. Van het kuiken binnenin. Ik heb toen niet gekeken of de andere dik 10 eieren er nog lagen. Die lagen verstopt, of waren misschien al eerder weg? Dat de rover steeds terug komt?

Gloeiende gloeiende.... Echt heel sneu

Geplaatst:

Nou zeg, hoe kan dat nou toch? Ik heb geen idee welk beest er zo met een heel ei vandoor kan gaan zonder sporen achter te laten. Kan een rat dat doen? Een vos komt daar niet in toch? En het beest dat eerder langs is geweest en de moeder met de kuikentjes heeft gepakt is natuurlijk ook verdacht. Wat ontzetten balen!

Geplaatst:

Oh wat jammer! Het was zo'n leuke natuurlijke broedplek... Niet echt voor herhaling vatbaar dus. Behoorlijke domper dit als je al zo dichtbij de kuikens bent. Wel vreemd hoor. Die holle boom is toch binnen de grote ren? Wat komt daar nou voorbij?

Geplaatst:

Onze eend zat gisteren 30 dagen. Een paar dagen geleden dreef er een stuk ei in het badje..het badje was grijs gekleurd van het struif. Ik denk dat er een ei stuk was gegaan en dat het aan haar veren was gaan plakken..in het badje is het waarschijnlijk losgeweekt. Nu dachten we inene: zouden de eieren wel bevrucht zijn? Ik heb niet geschouwd omdat ik toch niet wist hoe dat moest,,en ik wilde het nest niet verstoren. We hebben ze(speciaal deze 2) het niet echt zien doen..maar ze liepen steeds vrij en in de beek en zo..

Even afwachten zullen we moeten. Zeker is dat vandaag 4 week geleden toen we terug kwamen van de MTFD de eend net aan t broeden was geslagen.

Geplaatst:

Jorieke: Ik heb onze buurman net nog even gesproken over je eieren..en over je kipjesnest van vorige keer..hij zegt: als mij dat hier gebeurd dan denk ik maar aan een beest: een marter of steenmarter. Als dat zo is, zegt hij, dan kan je beter maatregelen nemen..want een marter komt terug. Een rat dacht hij niet..misschien een twee eieren en dan nog zou de de schillen moeten vinden.

Geplaatst:

De buurman kwam even langs om naar de eieren te kijken..hij gaf me enkele aanwijzingen om te checken of een ei bevrucht is(in dit stadium hè. dus na ongeveer 4 weken..)

Hou het ei tegen je wang..het moest minstens even warm zijn als jij.

Hou het ei tegen je oor, als het goed is kan je het eendje horen.

Hou het ei in het donker tegen een sterke lamp. Als je er niet doorheen kan schijnen zit er vrijwel zeker een kuiken in. De kleur is ook belangrijk, maar dat heb ik niet helemaal begrepen.

Alles was ok. Waarschijnlijk ging de eend pas na de datum die ik had aangemerkt pas op volle sterkte broeden..met de juiste temperatuur..denkt de boer.

Lie en ik hebben het eendje gehoord..zo leuk

Verder gebeurd er nog niks...

Geplaatst:

Pak een lauwwarm glas water en leg daar het ei in.

Als alles nog leeft, zie je het ei bewegen.

Water is zelfs goed voor het vochtgehalte van het ei.

Heb jarenlang kanaries en wildzang gekweekt , dus weet wel het een en ander hierover.

suc.

gr Mat

o,ja, wel opletten dat nu juist het ei op uitkomen is, kijk op scheurtjes van te voren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...