Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik en mijn ouders hebben blijkbaar ook elk een Boskoop Glory staan (mijn grootvader wist het ras niet maar een nonkel blijkbaar wel, waarvoor de feestdagen al niet goed zijn). Ik vind de smaak lekker (alsook de buren en collega's) en je hebt er weinig omkijken naar. Enige nadeel is dat ik dit jaar een deel van de oogst heb verloren aan valse meeldauw, de soort is niet volledig resistent. Was wel de eerste keer in 4 jaar dat ik het had.

Ik heb nu echter ook een stekje Vroege van der laan gekregen van een tante. Ik was op zoek naar een lekkere witte druif (dacht zelf ras Sophie of Bianca te kopen maar ze had dit nu mee). Van smaak zou deze ook wel lekker zijn, echter lees ik overal ziektegevoelig. Kan ik beter deze stek dan niet planten in mijn tuintje aangezien mijn Boskoop Glory dan vlugger zal aangetast worden?

Geplaatst:

Ik heb 2 Boskoop Glory's staan. De ene stond eerst in de kas, vlakbij de deur, de ander stond buiten. De druif buiten kreeg veel meer direct zonlicht dan die in de (deels gekalkte) kas. Het smaakverschil was echt enorm. Ze staan nu allebei buiten, beschut op het zuiden maar in de volle zon. Heerlijk!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Bubbels: wat vind je het grote verschil tussen in de kas en buiten de kas? de smaak, groei van de plant, ziektes?

Geplaatst:

Vooral de smaak. Buiten waren ze veel zoeter. Denk onder invloed van de zon.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

er zijn tegenwoordig heel veel heel goede buitendruiven te koop met behoorlijk grote bessen en en vrijwel meeldauw resistent. zelf heb ik george,nero, dornfelder, platina,fanny en nog een hongaars ras waarvan ik even niet op de naam kan komen, als buiten druif, worden altijd rijp. alleen george rijpt heel laat dus enkel warm en beschut wordt hij voldoende rijp.de rest kan vrijstaand. allemaal prima smakend.

je vind ze niet in de gewone tuincentra maar oa het vlaamse zaadhuis heeft een mooie collectie en fruitlent.

fruitlent heeft een zeer uitgebreide beschrijving van moderne druiverassen.

groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

nog even over de smaak discussie. smaken verschillen het is maar wat je zoekt. ik zoek druiven die naar druif smaken. en dat is meteen het zwakke punt van boskoop[naast de kleine besje en kleine trosjes] en veel ander moderne rassen. ze zijn vooral zoet!!

ik heb ook oude rassen staan in de kas zoals black allicante en muskaat van alexandrie en die hebben nog steeds de beste druivesmaak.

ze zijn helaas wel bevattelijk voor meeldauw. maar snoeien heeft ook invloed op de smaak. de kracht moet in de druiven en niet in het hout wat je in de winter wegsnoeidt. verloren energie. ik ben in de zomer voordurend aan het knijpen, niet mn vrouw of kinderen, maar de druif.

groet van wim

Geplaatst:

Iemand hier het antwoord op:

Ik heb nu echter ook een stekje Vroege van der laan gekregen van een tante. Ik was op zoek naar een lekkere witte druif (dacht zelf ras Sophie of Bianca te kopen maar ze had dit nu mee). Van smaak zou deze ook wel lekker zijn, echter lees ik overal ziektegevoelig. Kan ik beter deze stek dan niet planten in mijn tuintje aangezien mijn Boskoop Glory dan vlugger zal aangetast worden?

Geplaatst:

Aha een onderwerp waar ik iets meer van afweet dan sommige anderen. ( hoop ik )

Door mijn hobby wijnmaken ben ik me aan het toespitsen om kennis te vergaren betreft druivensoorten.

Ik wil graag altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en vind dat een prima instelling, welke vast ook wel zal gelden voor de meeste anderen.

Zo heb ik enige weken geleden veel druivenstekken ( van 3 soorten ) mogen knippen en deze nu in 3 emmers verdeeld, met stekaarde.

1 x wit, 1 x rood en 1 x rood ( Glory van boskoop )

Dus als ze allemaal aanschieten, heb ik een overschot, lol.

Maar ik heb gelezen dat er geweldige andere soorten druiven zijn, die zowel als tafeldruif, ook geschikt zijn om er wijn van te maken, dit zijn :

1. Rondo

2. Dornfelder

3. Frühburgunder

4. Leon Millot

Alle blauwe druiven.

Geplaatst:

Hallo Simon,

Dit behoeft geheel niet hoor, wel goed in de gaten houden op schimmelvorming of andere ziekte´s,

Dus niet te dichtbij de Boskoop zetten.

Geplaatst:

Simon als ik in jou plaats was zou ik zelfs die Vroege Van Der Laan niet planten hetzelfde met Boskoop Glory. Niet ver uit jou buurt heb je keuze zat van druivenplanten die in de eerste plaats resistenter zijn dan de twee genoemden en ook lekkerder, dikker ...er zijn tegenwoordig heel veel rassen verkrijgbaar.

ik ben jaren geleden ook begonnen met deze 2 rassen gewoon omdat er geen andere beschikbaar waren nu weet ik wel beter.

Geplaatst:

helemaal mee eens. heb ook een vroegere ervaring met witte vd laan, persoonlijk zou ik deze niet planten.

met groet van wim

Geplaatst:

Iemand ervaring met pitloze druiven? Ben namelijk zelf van plan om dit jaar een glenora, lakemont en vanessa druif te planten. Ben dus erg benieuwd naar ervaringen met deze druiven.

Geplaatst:
Iemand ervaring met pitloze druiven? Ben namelijk zelf van plan om dit jaar een glenora, lakemont en vanessa druif te planten. Ben dus erg benieuwd naar ervaringen met deze druiven.

ik heb alleen (smaak) ervaring met de glenora een collega van mij heeft die staan en ik vind die niet bepaald lekker, er zit een vreemd smaakje aan.

met de andere heb ik geen ervaring.

Geplaatst:

Oke handig om te weten, smaken verschillen maar ga toch even van jou smaak af in dit geval

Heb wel al de lakemont besteld in goed vertrouwen dus nu hopen dat daar geen rare smaak aan zit haha

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Heb vele druivenstekken ( ± 100, waarvan er ± 60 uitlopen ), van 3 soorten, waarvan 1 soort Glory van Boskoop is.

( Deze geef ik laters ook weg )

De andere 2 zijn een witte druif en een blauwe druif, waarvan ik de blauwe druif toen heb mogen plukken, het waren in elk geval erg volle trossen en bijna net zo groot als van de Frankenthaler.

Van de witte druif krijg ik t.z.t. de naam.

Ik had dus de soorten verdeeld over 3 emmers met een laagje stekgrond erin, beetje water erbij gedaan, stukje plasticfolie ( met een paar kleine gaatjes erin ), deze weggezet onder de CV ketel.

De stekken halve potlood lengte en dikte, de bovenzijde gedompeld in kaarsvet ( dit tegen het uitdrogen ) en de onderzijde in de aarde geduwd.

Dus redelijk geslaagd experiment, mag ik wel zeggen.

Geplaatst:

Nu al uitlopen? Ik denk dat je problemen gaat krijgen door dit vroege uitlopen. Het is eigenlijk de bedoeling dat het onderste van de stek warmer staat en het bovenste deel koud staat zodat eerst callus kan gevormd worden. nu ga je uitlopers krijgen die zwakke scheuten hebben en waarschijnlijk doodgaan omdat ze geen wortels hebben.

Mijn stekken staan buiten in volle grond en verwacht pas in april dat er een begin van uitlopen zal zijn en ze zullen veel sterker zijn dan stekken die binnen opgekweekt worden.

Ik zou nog en paar maand wachten en dan pas kan je volgens mij zien of je experiment geslaagd is.

Geplaatst:

Binnen lopen stekken uit een paar weken na planten , perfect normaal. tis warm binnen .

buiten zullen ze idd veel later uitlopen.

Binnen is het heel belangrijk de stekken juist voldoende vochtig te houden.

Uw experiment is zeker nog niet gelukt , de stekken lopen uit met de voedingstoffen die in het stekhout opgeslagen is.

Er zijn nu nog helemaal geen wortels. zal nog enkele maanden duren. ze goed blijven verzorgen , afgedekt voldoende vochtig en zeker ook niet te vochtig. goed uitkijken voor schimmels , die moet je zoveel mogelijk vermijden.

Lees de reeds bestaande topics hier eens door , dan zal je zien dat je er nu helemaal nog niet bent.

veel succes.

Geplaatst:

Dank voor jullie inzicht.

Ik zal ze een koelere plaats plaatsen en zodra het buiten minder koud is, buiten langzaam laten opharden.

Geplaatst:

ik heb de ''venus'' druif staan, alleen helaas nog geen opbrengst, het is een blauwe tafeldruif, pitloos met hoge opbrengst. Niet geschikt als wijndruif. misschien heeft iemand dit ras staan?

Geplaatst:

Ik heb de Venus staan en dacht de enige te zijn maar dit is een superlekkere druif. Lekker zoet en vooral hoge productie. Heb ze op mijn blog (HIER) beschreven en andere rassen ook.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:
Ik heb de Venus staan en dacht de enige te zijn maar dit is een superlekkere druif. Lekker zoet en vooral hoge productie. Heb ze op mijn blog (HIER) beschreven en andere rassen ook.

Wat Leuk! En een mooi blog ook! Ik heb nog nooit druiven gehad, en m'n 'venus' is nog geen meter hoog, maar ik wil m echt opkweken voor de opbrengst, niet om een pergola te bedekken ofzoiets dergelijks.

Ik zie bij de professionele kweker wel eens druivenstammen in de vorm van een " T " , met twee vertakkingen, maar ook met 4 of 6 vertakkingen, weet jij wat t beste model is?!

Geplaatst:

Ik had m'n druiven op lyre systeem hangen maar ben hiervan afgestapt. Tegenwoordig zet ik alles op snoer. Het voordeel is dat je meer rassen kan opkweken op een kleiner oppervlak. Ik houd 50cm aan tussen elk ras maar het kan nog korter om een dichtere haag te bekomen. Heb ook druiven op guyot en cordon staan maar die gaan volgende herfst op de composthoop belanden. De snoei is anders en het resultaat is hetzelfde tot minder goed.

Geplaatst:

hey Limoncello

je hebt een behoorlijk aantal druivenrassen staan . ik heb na jaren een paar witte favoriete druivenrassen gevonden ,maar bij de blauwe rassen ben ik nog steeds zoekende. Verschillende rassen zijn al de revue gepasseerd zoals muscat bleu ,rondo ,dornfelder, boskoop glory enz...

Is venus Dan zo goed? En Makkelijk? en de Grote? ik heb al de kans gehad om hem te kopen maar ik twijfelde. ik heb ondertussen al wel kodrianka en Esther aangeplant maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Geplaatst:

Manowar, ik heb vorig seizoen niet van alle rassen kunnen proeven maar dit jaar zou dit wel kunnen. Daarom dat ik de smaaktest ga overdoen. Er zijn wel een paar rassen die eruit vliegen daar de smaak echt tegenvalt. De venus blijft hier wel staan en ga ik zelf vermeerderen. Dit jaar ga ik mijn onderstammen kweken (S04 en 5BB) zodat ik ze het jaar nadien kan enten (omega).

De gefaalde rassen ga ik vervangen door andere pitloze druiven. Dat eet toch makkelijker en er is evenveel suiker dan de rassen mét pitten. Wat ik wel ondervind is dat de trossen minder groot zijn van de pitloze rassen maar who cares, met het aantal stokken heb ik genoeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic