Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #2

Featured Replies

Geplaatst:
En je kunt er ook vanaf komen. Alhoewel ik `s-avonds wel sneller moe ben dan Lie heb ik me in de ochtend behoorlijk aan zijn ritme aangepast..je nog 3 x omdraaien en er pas tegen 10-nen uitkomen lukt me heel soms..terwijl ik er best om 7 uit kan springen en een heel verhaal kan afsteken..of aan t werk zonder koffie&ontbijt.

Dan ben jij waarschijnlijk zo'n tussenmens! Ik als avondmens kan het dus absoluut niet aanpassen. Ik heb 5,5 jaar ivm werk 's avonds stelselmatig op dezelfde tijd melatonine moeten slikken om op tijd in slaap te kunnen vallen, zodat ik smorgens tenminste met voldoende slaap achter mijn kiezen kon beginnen met werken. Maar mijn natuurlijke ritme heeft zich echt niet aangepast. Zodra ik geen wekker zet slaap ik uit. Zodra ik mijn melatonine vergeet word ik gewoon pas moe rond 1 uur 's nachts. Ongeacht hoe lang ik mijzelf in het ochtendmensstramien heb geduwd, mijn natuurlijke ritme schuift altijd direct weer terug naar slapen tussen ongeveer 1 uur snachts en 10 uur smorgens. Altijd.

In die 5,5 jaar tijd heb ik, ondanks het feit dat ik voldoende slaap had gehad, me ook nooit lekker gevoeld smorgens. Alsof je wel wakker bent, maar je geest en lichaam nog niet. Je doet dingen werktuigelijk. Mijn maag had moeite met voedsel, alsof mijn spijsvertering nog niet op gang gekomen was. Ik had het koud, ik had weinig energie smorgens. En altijd rond een uurtje of tien, mijn natuurlijke wakkerwordtijd dus, begon ik me beter te voelen. Warmer, ik kreeg honger, energie, en zin in de dag. Dat sluit dus aan bij wat wetenschappers ontdekten over de lichaamstemperatuur en het metabolisme van een nachtpersoon. Ik kan je vertellen dat ik het ontzettend fijn vond om daar achter te komen. Dat ik niet gek was, en niet lui, dat het niet aan mij lag. Dat het niet vreemd was dat ik vaak te laat kwam smorgens vroeg. En ik kan je vertellen dat je daar in deze maatschappij verdomd veel problemen van kunt krijgen als avondmens. Verdomd veel! We associeren mensen die niet vroeg op kunnen staan en productief kunnen zijn met luie pubers die een schop onder de kont nodig hebben. Onterecht. Ik kan je vertellen dat ik echt geen schop onder mn kont nodig had toen ik een paar weken mn eigen ritme mocht volgen op werk. En dat ik veel productiever was. Want zelfs als het je lukt om dmv een strak stramien en mbv melatonine oid je aan het ochtendmensritme aan te passen, dan nog kost dat energie en moeite en ben je smorgens simpelweg niet op je sterkst. En dus ben je minder productief dan je anders zou kunnen zijn. Het zou fijn zijn als onze maatschappij dat eens zou gaan begrijpen, en de wereld minder alleen op ochtendmensen zou worden ingericht, maar meer op ochtend EN avondmensen.

Geplaatst:

Maar Mijke, als jij dan om 11 uur mocht beginnen en dus tot 10 uur uit kon slapen, hoe doe je het dan met het avondeten? Heb jij pas rond 8 uur s'avonds honger of toch eerder?

Moet trouwens wel zeggen dat de meeste banen die ik tot nu toe heb gehad best flexibel waren in hun uren. Dus is het voor avondmensen dan niet gewoon een kwestie van het vinden van een tolerante/flexibele baan?

(Ben zelf trouwens of een ochtend of een tussen mens. Uitslapen vind ik niet fijn (maar dat kan ook door opvoeding komen). En hoe later het word hoe sjaggier ik word. Betekent trouwens niet dat ik fris en fruitig elke dag om 5 a 6 uur uit m'n bed stap, meer 8-9 als het kan. )

Geplaatst:

mijn eetritme is idd later dan bij een ochtendmens.

mijn vader is een ochtendmens, avondeten was dan ook altijd stipt om 5uur. zodra ik op mezelf ging wonen werd dat later, nu tussen 7 en 8 meestal.

het probleem is op het moment al het vinden van een baan... door nog meer eisen te gaan stellen maak je het jezelf wel erg moeilijk.

aangepast door Gast

Geplaatst:

ik verbaas me elke weer wat er bij dit topic besproken wordt.................

........................!

en geklaagd

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Inderdaad inderdaad, héérlijk dit gebabbel Véél slaap-leed aanwezig in onze moderne maatschappij

Zelf sinds een half jaar genezen van alle leed op dat vlak. Ik val als een blok in slaap binnen 5 minuten, slaap 7 uur, en sta vroeg op. Héérlijk Ben overal vanaf.

Ook lekker trouwens: ik val echt overal makkelijk in slaap als ik wil, nooit problemen mee gehad.

Als ik een haze-slaapje doe overdag, slaap ik minder lekker snachts.

En trouwens: Ik ben een ochtendmens. 100%. Sta liefst zomers om half 5 al op. Mooiste momenten van de dag ( voor mij dan ) Zonsopkomst op de tuin.

Geplaatst:

Meer een babbel onderwerp, maar dat geeft niks. Wel een boeiend onderwerp. De klacht is misschien dat velen zich niet aan hun eigen biologische ritme kunnen houden omdat de maatschappij dit eist. Ik ben een lichtmens, ik heb daglicht nodig en daarom wil ik graag vroeg opstaan, om veel daglicht-uren mee te kunnen pikken. Maar ook een avondmens, 's nachts is het heerlijk rustig. Ik werd vroeger al depri als tegen zes uur 's avonds het gele peertje in de keuken aanging. Dus ik geraak in de winterblues bij te weinig daglicht. Daarom heb ik dan ook een lichttherapielamp, die ik liefst 's morgens al om een uur of acht aan heb. Hij staat bij de computer, ik drink er mijn ochtendbakkie leut bij, kijk de mail door en pluk de dag. Dit doe ik van oktober tot april. Het houdt me ook meer in mijn ritme.

Lampen moeten een bepaalde hoeveelheid licht geven om invloed te hebben om je ritme. En dat zijn aardig wat lumen.

Ik ben gestopt met vrijwilligerswerk in de natuurtuinen bij de nme omdat dat het arbeidsethos bij de collega's heerst. De vroege vogels hebben een groot deel van hun werkuren er al opzitten als ik een keer aan kom zetten. Tegen de tijd dat de poort dichtgaat, ben ik goed op dreef en zou wel tot het donker door willen werken, hetgeen ik ook wel deed. Had ook een sleutel van de ingang. De leiding had er geen problemen mee, maar de collega's vonden dat ik op tijd moest komen omdat zij dat ook 'moesten'. De druk om de volgende dag op tijd te moeten zijn werd me vaak teveel. Ik kon dan 's avonds niet in slaap komen omdat ik 'moest' slapen. Doordat ik te weinig slaap kreeg, werd ik vermoeider.

Toch benijd ik mensen als Bit. Heerlijk zo vroeg al op de tuin zijn, de hele dag nog voor je te hebben. Als kind was ik vaak al uren buiten aan het spelen voordat ik naar school moest. Dat voor dag en dauw opstaan lukt niet meer. Maar om tot na 10en op bed te liggen, dat vind ik dan wel weer 'zonde' van de dag...

Geplaatst:

nou, deze ochtend- en avondmens (mits voldoende middagtuk) vraagt zich dus serieus even af waarom de VN zich niet druk maakt om:

- onze bruine boon

- onze zwarte bessen

- onze zwarte schapen

- onze zwart op wit

... ennuh, hoe zit 't eigenlijk met die 7 dwergen ?

Geplaatst:

Helemaal mee eens. Leuk twee discussies door elkaar...

Is de Sint gewoon niet een parodie van zelfspot tegen onze eigen geschiedenis? Wij bleekscheten met onze overheersende mentaliteit, neerkijkend uit de hoogte (vanaf de schimmel) op het gewone volk, zowel zwart als wit? Vraag het kinderen, ze vinden Sinterklaas vaak een engerd, hij komt dichterbij en heeft een kegel van alcohol, wordt handtastelijk (lees/hoor je zo vaak) en wordt uitgelachen door de vrolijke zwarte pieten, waar ze de cadeautjes van krijgen en die veel dichter bij henzelf staan. Misschien uit valse schaamte dat men het af wil schaffen. Zomaar een gedachte.

Geplaatst:

ja, als die Pieten nou maar niet zo hard met pepernoten smeten...

Geplaatst:

Over die dronken Sint: daar heb je gelijk in Huub..Zo kwam sinterklaas en zijn knecht die hier Père Foutard heet ( Vadertje Roe) een paar jaar geleden bij ons thuis aan..we zijn altijd de laatste waar ze komen, zo tegen een uur of 11 twaalf en ik zorg dan dat ze heelhuids thuiskomen:

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Geplaatst:

BLANKE VLA

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

witte kerst

Geplaatst:

Nieuw van Douwe Egberts' aroma rood;

Blond: veelzijdig en verfijnd

Dark: vol & rijk

Geplaatst:

Tsja, ik weet er niet zo heel veel van hoor (zie : foto-van-je-hoofd-topic-t5526.html) en heb me ook wel in zwarte piet ingelezen maar, het verhaal en feest zijn zo vaak aan gepast en zeker de huidige piet is belangrijker dan de Sint. En voor mijn tijd had de boer ook een knecht net als de timmerman en loodgieter en die noemen we nu ook assistent. Klinkt wat leuker(moderner). Het zal heus een feestje zijn dat zijn mindere kant ook heeft zijn maar, bedoeld om te discrimineren NEE.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

Kijk....als die Pieten nou nog domme blondjes waren, dan zou ik er wat van snappen....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Maar Mijke, als jij dan om 11 uur mocht beginnen en dus tot 10 uur uit kon slapen, hoe doe je het dan met het avondeten? Heb jij pas rond 8 uur s'avonds honger of toch eerder?

Uiteraard. Als ik om 1 uur ga slapen ga ik niet om 5 uur al avondeten, dan zou je daarna nog 8 uur zonder eten moeten. Ik ontbijt later, dus ik lunch later, dus ik diner later. Logisch toch?

Geplaatst:

En tussendoor klaag ik dat Ziggo weer aan het knoeien is met het signaal. Heel toevallig weer vanaf 0.00 uur... (eergister ook al...) Das dus geen TV (analoog of digitaal), géén vaste lijn telefoonsignaal, géén internetverbinding én merkte dat de Wifi Hotspot het ook al niet deed...

Duurde meer als 2 uur dit keer.... Nu werkt het weer... hopelijk blijft dat zo!

Geweldig Jet dat dronken Sint filmpje...

En trouwens... avondeten - ochtendeten- middageten... Ook zoiets... zo onhandig! Ik heb ze afgeschaft. Eet gewoon wanneer ik honger heb en dan ook gewoon waar ik zin in heb. Dat hoeft niet onder een bepaalde "eettijdgroep" te vallen...

Edit: Leuk... zie op de ziggosite dat de "onderhoudswerkzaamheden" wel tot 6 uur straks kunnen duren... Lekker is dat. Op de 29e nog een keer...

Geplaatst:

Oh als we het dan toch over signaal hebben dan heb ik ook nog wel wat te zeggen over digitale televisie van tele2! Heel leuk zo'n ontvanger, maar het draadje dat je er bij krijgt is verdomd kort. Dan moet die ontvanger per se direct bij het raam staan anders heb je geen signaal, en dan het liefst ook zo hoog mogelijk. Dat laat vrij weinig keuzemogelijkheden over voor de inrichting, met zon kort draadje. Dan hebben we ook nog katten dus in de vensterbank is geen optie. Het signaal stoort namelijk instant als er iets in de buurt komt. Het stoort ook als de ontvanger een millimeter verschuift. Het stoort eigenlijk sowieso ongeacht het feit dat de ontvangst doorgaans bijna 100% is. Het stoort als de bovenbuurvrouw stofzuigt, als er een brommer langsrijdt, als het waait, als het warm is en als de fluitende iranier buiten onder de boom aan het stoepkrijten is. Eigenlijk stoort ie gewoon altijd. Echt heel jammer dat we geen geld hebben voor een andere provider, want dit is echt knudde, dikke vette KNUDDE!

Geplaatst:

heeft tele2 geen buiten ontvanger zoals digitenne van KPN?

'die kabel is een stuk langer en dan kan de ontvanger buiten het raam hangen. werkt een stuk beter

Geplaatst:

maar dan moet je altijd je raam open hebben staan?

Geplaatst:

bij mij kon het raam gewoon dicht, het is een dun kabeltje.

of een gat door de muur boren voor het kabeltje.

je kan ook proberen om de buitenantenne gewoon binnen neer te zetten.

Geplaatst:

Ja, wat mijn buurjongen gedaan heeft ( die heeft ook zo'n ontvanger, welke provider weet ik niet ), die heeft een gat geboord door de hele buitenmuur, kabeltje van buiten af erdoor en ontvanger buiten gelaten. Was een hele lange boor. Ding hangt aan de gevel ( stoort niemand zich aan ) en gat heeft ie met pur weer gedicht van binnenaf.

Geplaatst:

Hm, ik denk niet dat mijn woningbouwvereniging dat zou waarderen

Geplaatst:

Hier ook woningbouwvereniging. Weten ze dat dan ? En velen doen dat. Gaatje van 1 cm doorsnede. Mwaa.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.