Geplaatst: 18 september 201411 j ik heb me zojuist een half uur lang meer dan uitstekend vermaakt met een verhandeling over biologisch dynamisch tuinieren. Werkelijkwaar om te huilen van het lachen, zo zot als die landbouwmethode toch is! Voor wie ook wel een lach kan gebruiken, de link: http://www.skepsis.nl/koehoorns.html
Geplaatst: 18 september 201411 j wij doen ook echt àlles met preparaat 500...huidaandoeningen, dahliavirusjes, wc-bril...
Geplaatst: 18 september 201411 j hahaha ja, en het erge is dus; een kennis van mij was ooit begonnen met de biologisch dynamische landbouwopleiding, en daar moesten ze gewoon in alle serieusheid dat preparaat gaan maken. Dat was toch wel het moment dat er een aantal studenten afhaakten...
Geplaatst: 18 september 201411 j Heerlijk leesvoer. En schrikken ook wel. Maar ik ben door en door een scepticus. En na het lezen van dat hele stuk ( inclusief de aangehaalde overduidelijke nonsens ) denk ik dan tóch.: Tja. Ik heb wel goede ervaringen met bladbemesting hoor. Vooral op vroege ochtenduren, dat de huidmondjes van een blad ( liefst jong blad van in de groei zijnde teelt ) dan het meest ontvankelijk zijn voor bladbemesting. Ik ben echt iemand die helemaal vóór bladbemesting is. Maja. Stand van de planeten ? Helaas, sorry, daar haak ik af.Dat een mens energiepunten heeft ? Ik dacht te denken dat dat wel zo is. Heb ik ooit eens meegekregen ergens.Dat hoorns dan energiepunten zouden kunnen zijn bij een koe ? Kan wat mij betreft ook nog wel.Tja. Het is maar hoe ver je doorslaat. We zijn inmiddels ook 100 jaar verder alweer he ? Toch had Steiner voor het onderwijs ook best goede inzichten en toevoegingen.Alleen nooit geweten dat het zo eng ver ging. Te gek voor woorden eigenlijk. Maar ach. Med-forumlid Castaneda heeft het op ons forum al meerdere keren ( en naar mijn idee terecht ) gedropt: een holistische kijk op het tuinieren is eigenlijk niet meer dan vanzelfsprekend.De vrouwen onder ons moet dat toch als heel einleuchtend klinken ? Die voelen toch soms heel veel ?
Geplaatst: 18 september 201411 j sja Bit, ik wist het opzich al wel, dat het net zulk geneuzel is als al die homeopathische ongein (die ook in BD weer terug komt dus). Ach, we zijn inderdaad 100 jaar verder en wat dat betreft zou ik biologisch dynamische landbouw graag het voordeel van de twijfel geven, en er van uitgaan dat het oorspronkelijke gedachtengoed inmiddels niet echt een rol meer speelt of op zijn minst doorgeevolueerd is, immers streven ze in principe goede doelen na waar ik helemaal achtersta. Ik bedoel, wie is er nou niet voor bodemverbetering, dierenwelzijn en biodiversiteit? En waarschijnlijk doet BD in het nastreven van die doelen ook een heleboel goed, en gebruiken ze misschien zelfs wel methodes die ook wetenschappelijk verantwoord zijn. Maar als dan blijkt dat dat van dat preparaat en meer van die ongein nog steeds in alle ernst onderwezen en opgelegd wordt, dan ben ik toch bang dat het meer toeval is dan inzicht, als het ze lukt om daadwerkelijk een van die doelen te bereiken...
Geplaatst: 19 september 201411 j Ik ben er van overtuigd dat het vooral de 'Liefde' is. De liefde voor de bodem, de beesten, de samenhang ( holistisch ) het Wonder voor het Ware om maar weer Castaneda aan te halen.Zo'n ratio-aanhanger als ik ook ben ( vandaar mijn sceptische houding in alles, vóór en tégen ) , is dat toch ergens de basis. Bodem , schimmels, schoonheid ( zonder gif ) en Licht en Hemelwater natuurlijk.Volgens mij praat ik al half Steiners. Tja. In de vroege middeleeuwen zou ik zo maar een Natuur-gelovige kunnen zijn geweest Alleen die planeten, daar heb ik niks mee. Als er werkelijk kosmische krachten op de tuin inwerken, verdergaand dan Licht en Eb en Vloed, dan is het bij mij op de tuin een hele foute omgeving. Heb altijd de IPhone op de tafel staan.De IPhone en de Bougainville die daar staat op tafel staat, hebben dan net wel een hele goede band met elkaar. De Bougainville bloeit al vanaf eind mei aan één stuk door en door. Welk een Liefde.
Geplaatst: 21 september 201411 j hebben jullie nog tips voor hoe grote hoeveelheden hazelnoten te kraken? Ik heb hier 4 kilo kleine hazelnoten geraapt (er staan 12 turkse hazelaars in mijn straat!), maar als ik die allemaal 1 voor 1 moet kraken ben ik nog wel even bezig Met een hamer gaat het makkelijker, maar dan gaan de hazelnootjes zelf ook stuk, en dat is niet helemaal de bedoeling!
Geplaatst: 21 september 201411 j hehe nee, van houtbewerking heb ik geen kaas gegeten bankschroef heb ik ook niet
Geplaatst: 21 september 201411 j Dat hondje Hoe zag jij er uit? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 september 201411 j Nou ik heb de dag van tevoren mijn jurk even aangehad en waar ik al bang voor was de rits bleef een stukje boven mijn navel steken Dus ben gewoon in mijn spijkerbroek gegaan, daar maakt het niet uit hoe je erbij loopt of je dik bent of dun iedereen is daar gewoon aardig en respectvol naar elkaar toe erg prettig!Ik snap trouwens niet hoe sommige het uit hielden in hun kostuums het was zaterdag echt warm. Dat hondje hoorde bij 3 dames die de zelfde jurk aan hadden
Geplaatst: 22 september 201411 j hebben jullie nog tips voor hoe grote hoeveelheden hazelnoten te kraken? Ik heb hier 4 kilo kleine hazelnoten geraapt (er staan 12 turkse hazelaars in mijn straat!), maar als ik die allemaal 1 voor 1 moet kraken ben ik nog wel even bezig Met een hamer gaat het makkelijker, maar dan gaan de hazelnootjes zelf ook stuk, en dat is niet helemaal de bedoeling! Met een kleine hamer op de punt tikken, blijven de nootjes heel.En met een waterpomptang lukt het ook heel goed.De nootjes, rooster je die ook? Even wat werk, maar dan heb je ook wat lekkers.Gisteren ook weer een zak vol geraapt en een gedeelte ervan geroosterd.
Geplaatst: 22 september 201411 j ja ik heb inmiddels idd ontdekt hoe ik ze met de hamer kraak zonder de noot te verbrijzelen. Probleem is echter dat het echt een hels kabaal maakt, dus om nou 4 kilo noten zo open te maken? Ik was na 10 nootjes al doof
Geplaatst: 22 september 201411 j Als je het buiten doet dan doe je oren geen pijn. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 22 september 201411 j Ik sta binnenkort voor hetzelfde karwij, ( gelukkig heb ik hulp van Erny komende weken ) Maar weet iemand of het zo is dat de noten ongezonder zijn als je ze roostert?
Geplaatst: 22 september 201411 j Oh jee, dat wordt nog een flinke timmerklus, ik heb ook bakken vol noten geraapt. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 22 september 201411 j Lekker Erny aan t werk zetten Ik lust geen hazelnoten en wordt dan ook niet geplaagd door dit werk. Wel rapen we enorm veel walnoten. Echt heel heel veel dit jaar, voor het eerst gaan we niet rond het dorp rapen en ik neem dus de Engelse buurman mee naar een van mijn geheime raapbomen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 september 201411 j Piroska, misschien zijn ze geroosterd ietwat ongezonder, omdat ze dan wat bruin worden (net als bij verbrand voedsel kan dat schadelijk zijn,maar in veel mindere mate natuurlijk). Ik zou zeggen, als ze er stukken lekkerder van worden en misschien een heel klein beetje ongezonder: lekker doen. En door mijn toxicologie vakken ben ik best wel fobisch verder hoor. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 23 september 201411 j Ik heb voor het eerst sinds maart maar weer eens een update geplaatst in mijn moestuinseizoen Ik vond dat wel het vermelden waard aangezien ik alle lieve zaaddonateurs plechtig beloofd had updates te doen en ik dat de gansche zomer gruwelijk heb verzaakt Maar ik heb het goedgemaakt met een stuk of 40 foto's! https://www.moestuinforum.nl/blog/mijke/index_b-4267_sid-6f461b475f16acc56127bdf29a662e8d.html
Geplaatst: 28 september 201411 j Op mijn nieuwe stagebedrijf begonnen! Bij een grote prei teler die jaarrond prei rooit. Mee in het preitransport. 28 oktober 201411 j aangepast door Gast Omdat het kan.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.