Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

Vruchtbare voortuin.

Geplaatst:

Huub gefeliciflapstaart.

Geplaatst:

Hartstikkedankjulliewelles!

nieuwe tuin vragen voor je verjaardag?
Goed idee, dank je!

Tja, als ik nou een grote achtertuin had...

achtt71401425771337.jpg

Geplaatst:

Daar kunnen nog wel wat rijen steen uit toch?

Geplaatst:

Binnenkort weer een update in mijn Moestuin Seizoen, nu weer een ander onderwerp?!

Geplaatst:

Moestuinman wim lybaert heeft op zijn facebookpagina aangekondigt dat hij vanaf juni 2x maal per week te zien zal zijn op één.

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Geplaatst:

Ik vind dit een heel fijn forum maar wat ik zelf heel moeilijk vind zijn de topics over de dieren. En dan vooral over het vleesverkoop van deze prachtige dieren.

Ik zit hier voor de moestuin gedeelte, had ook niet verwacht dat er zoveel vleesverkoop zou zijn op zo'n forum.

In mijn ogen als planteneter wil geen 1 dier dood. Maakt niet uit hoe ze geslacht worden. Ze zijn niet gek, ze ruiken het en voelen pijn net zoals wij. Waarom verheffen wij mensen ons toch altijd boven andere soorten. Waarom mogen wij wel beslissen over leven en dood van deze lieve dieren. Waarom buiten we zo ontzettend uit puur voor ons eigen belangen en plezier.

Ik wordt er heel verdrietig van.

Moest ik even kwijt..!!!

Zonder bijen geen leven..........!!! Groeten uit Friesland..!!

Geplaatst:

In de natuur beslist men ook voor elkaar, dieren eten elkaar op of verstoren elkaars leefgebied,... Andere dieren passen zich aan en er ontstaat dan uiteindelijk een nieuwe soort dieren, andere verdwijnen.

Ik ben het wel eens dat we waarschijnlijk te veel vlees eten maar anderzijds vind ik dat velen van die niet-vleeseters je altijd willen bekeren en dat stoort me ook enorm.

Vraag los van dit topic:

Bestaat er trouwens een functie op het forum waarbij je in plaats van een topic volgt, je kunt afmelden van een bepaald topic zodat de berichten niet steeds verschijnen onder "toon nieuwe berichten"?

Geplaatst:

Sils om vlees komen we niet heen, dus ook niet het slachten en de consumentie. De keuze geen vlees te eten is een goede keuze dat uit de weg te gaan. Als je het er zelf niet mee eens bent, is er niet aan deelnemen een oplossing.

Maar voor die wel vlees eten, is het belangrijk dat zij respect hebben voor de dieren. Respect voor de dieren vanaf het begin tot het einde, de wijze van houden, transport, slachten, verwerken, bereiden en consumeren. Dankbaarheid voor het geen gegeven en gekregen is.

Zelf eten wij ook vlees, probeer me er zeer bewust van te zijn en met respect en dankbaar mee om te gaan.

Geplaatst:

Sils, een vraagje. Stel u voor dat ge volledig voor uw eigen eten moet instaan, ge krijgt zoveel bos toegewezen als ge maar wilt, alle zaden welke ge maar kunt dromen krijgt ge ter beschikking.

Maarrrrrr, ge kunt dan niets meer gaan kopen hé!

Alles zelf kweken en bewaren, zonder frigo of diepvries, want ge zit in dat groot bos hé.

Hoe lang gaat ge zelf bedruipend kunnen zijn zonder vlees denkt ge?

Wedden dat ge binnen de kortste keren begint te jagen en strikken te zetten?

Wij zijn omnivoren, simpel, en als ge nu verder kunt zonder vlees is dat aan de consumptiemaatschappij te danken en niet aan uw moestuin. De grote industriële frigo's en het luchtverkeer maken dat ge ook in de winter genoeg eetbaars kunt vinden om als vegetariër te leven.

Denk eens even na alvorens op anderen uit te vallen.

Met dank.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Denk eens even na alvorens op anderen uit te vallen. <= sorry hoor aalterse-willy dit vind ik nogal aanvallend.

Het is niet mijn bedoeling om anderen erop aan te vallen, alleen te zeggen dat IK er verdrietig van wordt.

Leven en laten leven, zeg ik altijd maar..!!

Geplaatst:

Ik ben benieuwd waar dit gevoel vandaan komt: " Waarom buiten we zo ontzettend uit puur voor ons eigen belangen en plezier" en dan vooral het uitbuiten voor plezier. (dat stukje kan aanvallend worden gelezen).

Nu kan je boos worden om de reactie van willy. Maar degene die je specifiek benoemd met het verkopen van vlees zijn ook degene die zoveelmogelijk zelfvoorzienend proberen te leven. Zoals willy dat met het bos ook omschrijft. Zelfvoorzienend is zo ongeveer het tegenovergestelde van uitbuiten.

Geplaatst:

Sils, hoe lang, hoeveel eeuwen, is het geleden dat er ook maar iemand van uw voorouders vlees gegeten heeft?

Of zijt ge op deze wereld gekomen juist omdat ze vroeger vlees gegeten hebben?

Moet ge daar dan niet verdrietig om zijn?

Dit is geen aanval hoor, bijlange niet, alleen eens nadenken waar we vandaan komen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Wat ik niet begrijp, is waarom vegetariërs producten die op vlees lijken eten?

Vegetarische stukken soya a la vlees en beleg wat als als vleesbeleg uit ziet?

Hier zijn nu reclames op tv over vegetarische vleesbeleg

Geplaatst:

Het is niet mijn optie om hier hele discussies over te houden. Ga ik ook niet doen. Ieder voor zich nogmaals.

Ik had het persoonlijk niet verwacht op een moestuinforum. Dat is wat ik wou aangeven. Dat die dieren een goed leven hebben gehad is alleen maar toe te juichen.

Het gros heeft dat namelijk niet.

Ik zal die enkeling zijn die soms linksaf slaat terwijl de rest rechtdoor loopt.

We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn toch.

Geplaatst:

Sils, ik zie in uw afbeelding een hondje, krijgt deze ook alleen groente te eten?

Geplaatst:

Er zijn ook dieren die geen vlees willen eten. Kijk maar eens hier :

.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

Ow vast, ik vraag mij alleen af hoe je zoiets oplost met je hondje of je kat. Dat zijn toch carnivoren?

Geplaatst:

Iedereen in zijn/haar waarde laten.

Geplaatst:
Er zijn ook dieren die geen vlees willen eten. Kijk maar eens hier :
.

Prachtig filmpje Stan

Geplaatst:
Het is niet mijn optie om hier hele discussies over te houden. Ga ik ook niet doen. Ieder voor zich nogmaals.

Ik had het persoonlijk niet verwacht op een moestuinforum. Dat is wat ik wou aangeven. Dat die dieren een goed leven hebben gehad is alleen maar toe te juichen.

Het gros heeft dat namelijk niet.

Ik zal die enkeling zijn die soms linksaf slaat terwijl de rest rechtdoor loopt.

We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn toch.

dat je hierover verbaast kan zijn snap ik. maar waarom (ver)oordelen?

(je beantwoord mijn vraag helaas niet...)

je post je verbazing op een openbaar forum, daar kan je nu eenmaal reactie op verwachten. ik ben juist benieuwd naar jou idee hierover en hoe deze is gevormd. dat is geen negatieve manier van discussiëren.

Geplaatst:

Ik snap Sils gevoel wel.

En ook de opmerking dat dit een moestuinforum is en dat je dan niet verwacht dat er in vlees word gehandeld daar kan ik ook inkomen.

Ik ben zelf geen vegetariër maar vind het ook soms moeilijk om eerst super leuke biggetjes te zien en daarna ergens te lezen dat er weer iets naar de slager moet, al weerhoud dit me niet om vlees te bestellen.

Vooral omdat ik weet dat deze dieren goed behandeld zijn en niet ergens uit een opfok schuur komen.

Ik vond Sils opmerking dan ook niet verkeerd en kreeg ook niet het gevoel dat zij iets wilde opdringen.

Geplaatst:

Dank je wel Angela.

Wat ik met onderstaande bedoel is het grote geheel.

"In mijn ogen als planteneter wil geen 1 dier dood. Maakt niet uit hoe ze geslacht worden. Ze zijn niet gek, ze ruiken het en voelen pijn net zoals wij. Waarom verheffen wij mensen ons toch altijd boven andere soorten. Waarom mogen wij wel beslissen over leven en dood van deze lieve dieren. Waarom buiten we zo ontzettend uit puur voor ons eigen belangen en plezier."

Mijn visie over hoe we dieren uitbuiten en misschien moet in plaats voor het woordje "plezier" wel zijn onze "consumptie". Dagelijks worden er meer dan 1 miljoen dieren geslacht in alleen Nederland. En als je net als ik slachtingen hebt gezien weet je dat het vaker niet verdoofd en goed gaat dan wel. Het is lopende band werk voor de slachthuizen. Niet voor niks ontsnapt er zo nu en dan een koe uit een slachthuis en rent in totale shock rond.

Geloof me als ik zeg dat iedereen het voor zichzelf moet weten. Ik veroordeel het forum niet. Alleen de verbazing dat op een moestuinforum vlees verkocht wordt. En dat deze dieren hier op het forum wel een goed leven hebben gehad juich ik alleen maar toe.

Ik ben ook niet als planteneter/ veganist geboren hoor. Ook ik heb ze gegeten. Tot ik deze speech op youtube zag.

Deze video heeft mij persoonlijk wel in laten zien wat voor leed er achter mijn hamburgertje zat.

Ik hoop dat je het nu wat begrijpt Loes.

Geplaatst:

waar ik dan een beetje over struikel is dat je de mensen die hier op het forum vlees verkopen vergelijkt met een gedeelte van de maatschappij waar dieren slecht worden behandeld, onder veel stress naar het slachthuis gaan en op een nare manier worden geslacht.

zo zwart/wit is het niet. niet achter elk stukje vlees gaat een hoop leed schuil.

bijvoorbeeld dit bericht: afscheid-t16632.html , dan gaat het op een hele andere en meer respectvolle manier.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.