Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

Dat is dan jouw aanname dat ik de mensen hier vergelijk met andere mensen.

Heb het duidelijk uitgelegd. Het is nu klaar voor me.

Gelukkig snappen anderen het wel zoals ik het bedoel.

Zonder bijen geen leven..........!!! Groeten uit Friesland..!!

Geplaatst:

Post verwijderd.

Geplaatst:

nee dan snap ik je inderdaad niet...

je hele eerste post ging toch over "vleesverkoop van deze prachtige dieren" op dit forum en dat je daar verdrietig van wordt?? dat deel begrijp ik. daarmee benoem je een specifiek groepje mensen namelijk de mensen die vlees verkopen hier op het forum.

Wat is dan de relatie met deze berichten op het forum en je verhaal over uitbuiten en slecht slachten? je noemt het wel in 1 adem dus logisch dat ik aanneem dat het nog steeds over hetzelfde onderwerp gaat.

Geplaatst:

Heb net een paar mooie kip-filets in de marinade gezeten .. morgen spoelen.. en donderdag gaan ze rookkast in ..om er vervolgens vrijdag een heerlijke pasta-salade van te maken.... hmmmm dah worre smulle

"Natura non nisi parendo vincitur "

Geplaatst:
................Gelukkig snappen anderen het wel zoals ik het bedoel.

Nou ik nog steeds niet

Zouden planten geen gevoel hebben.

en die worden ook niet altijd verzorgd zoals het hoort

en die gaan ook de pan in met heet water

Lijkt mij als plant ook niet zo heel erg lekker

In sommige dingen kan een mens wel eens doorslaan jammer genoeg

De dieren en de planten zijn er voor de mens en niet andersom

Hortus est amicus meus.

Geplaatst:

Een periode van 5 jaar heb ik geen vlees gegeten, vaak heb ik me moeten verdedigen waarom ik geen vlees at. Sommige accepteren dit, maar andere voelden zich aangevallen doordat ik geen vlees at. Het blijft een gevoelig onderwerp voor sommige, het raakt iets. Nu eet ik 1 a 2 keer per een stukje vlees of vis, is ook mijn eigen keuze.

Wat ik heb gemerkt is dat de meerderheid van de niet vlees eters er helemaal niet op uit zijn om andere te "bekeren", maar gewoon geen vlees/ vis enz eten om persoonlijke redenen. En er aan de andere kant er sommige mensen zijn die zich aangevallen voelen door niet vlees eters.

Ik zei soms weleens : "wat is het probleem nou? Nu is er toch meer vlees voor jou? Ik had persoonlijk helemaal geen zin in die discussies.

Als ik zeg dat ik geen zuurkool eet, dan roept dat nooit een discussie op .

Geplaatst:

Geen zuurkool? kieskauwer

Opdringerige mensen zijn in het algemeen vervelend, niet specifiek vega's. (zoals die irritante verkoper die ik vandaag aan de deur had )

voor ieder een eigen keuze. maar discussies mag ik dan wel weer graag, niet om de negatieve vooroordelen maar als verrijking zoals een goede discussie is bedoeld. misschien dat het door de vorige posten lijkt dat ik tegen vega's ben maar dat is dus niet zo.

als student heb ik enkele jaren bijna geen vlees gegeten omdat dat nu eenmaal goedkoper is. een hele andere rede dus dan de meeste vegetariërs. ook ik kreeg de bekende (voor)oordelen op mij afgevuurd terwijl dat helemaal niet mijn motivatie was.

inmiddels eet ik wel weer regelmatig vlees maar er staan ook nog vaak vega op tafel.

Geplaatst:

Ieder mag zelf bepalen wel of geen vlees, vis en anderen dierlijke producten te eten. Ik persoonlijk zal niets opdringen, zal het ondersteunen en er respectvol rekening mee houden. Vandaar dat ik niet begrijp waarom de vegetarische producten dan op vlees moeten lijken? Wilde vergetarische hapjes en gerechten klaarmaken, maar de vergetariers wilde producten die op vlees lijken voor de bbq. Dus van die kant en klare vleesachtige soya gekocht. Gevraagd waarom, maar geen antwoord gekregen.

Persoonlijk maak ik ook regelmatig het een en ander mee, dat mensen niet begrijpen waarom ik geen varkensvlees eet en vlees en melk gescheiden hou en halal/kosher eet. En ik ben daar niet eens zo orthodox mee.

Wat voor mij belangrijk is, respect voor de dieren en voedsel de dankbaarheid voor wat zij ons geven. En van boven door god geschapen, niet respectloos mee om te gaan ten koste van de dieren.

Geplaatst:

Oh jee, wat een discussies toch allemaal.

Laatst kwam mijn Turkse collega de droppot bijvullen, hij had wel even moeten zoeken naar drop zonder varkensgelatine.

Dan vraag ik mij af waarom de industrie het ons niet gemakkelijker maakt door producten waar je het niet zo snel verwacht niet te voorzien van dierlijke additieven. In het geval van drop is dat niet zo moeilijk.

Nu zal er wel iemand reageren met "ja, maar moeten wij ons dan aanpassen aan vegetariers, moslims en andere lieden die (varkens)vlees mijden?"

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Ik zou niet weten waarom we ons niet zouden aanpassen. Het is zo'n kleine moeite om elkaar een kleine handreiking te doen. Wel zie ik vaak gebeuren dat mensen die geen vlees eten nogal fel zijn op mensen die dit wel doen. Laat elkaar in de waarde. Ik maak een vegetariër ook niet uit voor konijn, en wens zelf als wel vlees-eter ook niet te worden weggezet als moordenaar.

Buiten dat, het dierenleed uit de vleesindustrie is een druppel op een gloeiende plaat. Kijk naar schoenen, dure schapenbont-laarzen, lijm, rode m&m's en ga zo maar door. Ik vind het niet eten van vlees een prachtig ideaal, maar veroordeel de mensen die daar niet voor kiezen daar niet mee.

Geplaatst:

Deborah je spreekt nu een goed punt aan, er zijn veel dingen die wij niet kunnen/mogen eten. Het is goed opletten en bij twijfel laten.

Ik verwacht niet dat anderen zich aanpassen, maar wel open en respectvol zijn. Niet stiekum toch wat geven wat niet is toegestaan.

Geplaatst:

Bij ons op het werk komt regelmatig een Rabijn i.v.m. Koosjer certificering. We zijn ook Halal gecertificeerd: beide symbolen staan gebroederlijk naast elkaar op elke verpakking Food grade materiaal dat wij maken (conserveermiddelen/zuurteregelaars).

Ook zijn wij Koosjer gecertificeerd voor Passover. ik heb nu wel door dat Koosjer veel verder gaat dan geen varkensvlees en melk en het moederdier niet samen eten. Die (Nederlandse) Rabijn is wel erg streng in de leer: nadat mijn leidinggevende op vakantie was en hij het een keer met mij moest stellen is hij nooit meer onverwachts langsgekomen. Hij mocht mij ook geen hand geven en hij wilde alleen water uit een werwerpbekertje drinken omdat er wel eens resten melk uit de koffie automaat mee zouden kunnen komen bij het tappen van theewater. Ik snap ook wel dat dit een extreem voorbeeld is en dat hij er meer last van heeft dan ik dat hij zo krampachtig doet tegenover een (getrouwde) vrouw.

1 ding vind ik voor wat betreft Kosher en Halal nog wel gek: Waarom mag je wel melk drinken van een koe/geit/schaap waarvan je weet dat deze op enig moment niet geslacht wordt op de voorgeschreven wijze voor Halal of Koosjer?

Geplaatst:

Het is overigens zo dat mensen nog niet geheel over kunnen gaan op een volledig dieet van planten. Ze zijn er echter bijna maar dan alleen met het gebruik van specifieke planten. De supplementen die je dan nog zou moeten innemen zijn minimaal. Maar dat neemt het feit niet weg dat het groeien van die specifieke planten voor iedereen ter wereld helemaal niet kan omdat er simpelweg niet genoeg plaats is. Ben het linkje even kwijt naar het artikel maar was wel interessant om te lezen

Ik ben zelf geen vegetariër/veganist omdat ik fel tegen supplementen ben. Als ik vegetariër zou moeten zijn als mens dan zou ik moeten kunnen volstaan met planten/noten en fruit eten zonder kunstmatige bijvoeding nodig te hebben. Waar ik wel een voorstander van ben is gevarieerd eten en zelf verbouwen ^-^. Als iedereen met wat voor tuin dan ook, zelf iets zou verbouwen, al waren het maar kruiden, denk ik dat er een hele hoop producten uit de supermarkt schappen zouden verdwijnen waardoor de supermarkten ook weer een kleiner formaat kunnen aannemen dan de giga winkels die het nu zijn.

Dat zou echt ideaal zijn, maar ja of het haalbaar is weet ik niet. Wellicht dat iedereen uiteindelijk wel moet als er een schaarste aan voedsel komt? Ik ben ieder geval blij met mijn eigen gebakken brood, koekjes, en zelfgemaakte fruit-syroop. Op naar een zelfvoorzienend leven .

@Deborah: Dat heet met 2 maten meten .

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Geplaatst:
De dieren en de planten zijn er voor de mens en niet andersom

Of denkt de mens dat maar? Misschien is de mens wel zo in de weer met plant en dier, veredeling en vermeerdering, zorgen voor, omdat dat de wil is van plant en dier... Zonder de zorg van de mens zou menig plantensoort en menig diersoort er niet zo florissant bij staan/lopen. En wij maar denken in onze arrogante hoogmoed dat wij er de baas over zijn...

Geplaatst:

Dat een plant, boom of bloem niet gedijd in de natuur is het gevolg van hoe de mens met al zijn gepruts aan de natuur zit te sleutelen

En vergeet niet wat de mens allemaal niet aan rootzooi de natuur in slingert

Zouden we in de loop der eeuwen een betere rentmeester zijn geweest, dan hadden de planten, de bomen en bloemen (in ons geval als tuin mensen), maar vergeet ook de andere levende wezens niet, nu een beter leven. En wij in 2015 maar denken (wat een arrogantie toch) dat we de natuur een dienst bewijzen met al die rootzooi die we er in achterlaten met de gedachte dat we een plant o.i.d. kunnen verbeteren. Uiteindelijk zal al dat genetisch gedoe zich tegen ons of onze kinderen keren. De natuur wil met rust gelaten worden.

Hortus est amicus meus.

Geplaatst:

Super dat jullie beide certificering hebben. Koosjer gaat verder dan halal, veel regels waaronder ook dat smaakstoffen, kleurstoffen en concerveringsmiddelen niet zijn toegestaan. Maar is ook afhankelijk van hoe orthodox, zijn ook die het niet eens weten.

Hoe extreem het ook over komt, is het ook uit respect voor de vrouw. Bij Moslim is het voorbeeld duidelijker dat mannen uit respect voor de vrouw niet aanrakend groeten.

Normaal moet de melk ook koosjer zijn, van begin tot eind moet kosjer zijn. De verzorging, winning, verkoop, verwerking en consumptie. Ook hier is verschil in hoe orthodox en weten.

Sterker nog mag een Jood eigelijk niets aannemen van een niet Jood, omdat het dan niet koosjer is. Maar aan deze regel hou ik me ook niet, omdat het grootste gebaar van gastvrijheid is als iemand je wat aanbied uit gastvrijheid en vriendschap. En wie ben ik als Jood om een ander te veroordelen niet koosjer te zijn? Wil respectvol en open zijn naar anderen zoals ik dat ook verwacht. Ik doe mijn uiterste best halal en koosjer te eten, voor zover dat voor mij mogelijk is.

Als je in een Joodse gemeenschap woond, is dat heel anders dan in de gewone wereld even grof genomen. Hier in de omgeving zijn geen Joodse winkels, laat staan veel Joden. Open over praten doe ik ook niet tenzij iemand er naar vraagt.

Vlees, vis, melkproducten, groente, granen of fruit, de mens moet voor alles respect, besef en wijsheid hebben.

Geplaatst:

Ik wil ieder in zijn waarde laten. Ik kwam onlangs dit plaatje tegen dat toch best te denken geeft ;vraag me ook af in hoe verre dit berust op feiten.

vegan53311426281236.jpg

Geplaatst:

Mijn kweekbakken beginnen al aardig wat ruimte in te nemen in huis en ik heb nog h.e.e.a. in de planning staan...

Het beperkt zich nu nog tot de oude eettafel en de vensterbanken in de logeerkamer, maar ik weet niet of ik het daarmee ga redden...

Hoe is het met de ruimte bij jullie?

Geplaatst:

Bit is sinds 5 januari nog steeds niet ingelogd, en nu nog een winterslaap (eind maart) lijkt me best 'vreemd'?? Iemand die meer weet?

Geplaatst:

Bit is enorm druk met hovenierswerk. Hij komt ook nauwelijks aan zijn moestuin toe.

Ik denk dat we hem hier wel terug zullen gaan zien. Geduld ...

Geplaatst:

Ik miste Bit ook al, maar ik weet ook dat hij het razend druk heeft

Gisteren hebben wij 1 van onze 2 honden laten inslapen Pezzo genaamd. Hij had al wat langer een hartkwaal die bij dit ras hond heel vaak voorkomt, maar de laatste paar dagen had hij het heel erg benauwd, het ademen ging zo zwaar. Dus moesten we kiezen voor hem om hem het lijden weg te nemen. Wij, Richard en ik, zijn heel erg verdrietig, maar Jeppe, onze andere Cavalier, is geheel zichzelf.

Geplaatst:

@Nynkef: Ach jeetje, sterkte met het verlies. Het verliezen van een dier is altijd zwaar maar jullie hebben een goed besluit genomen.

Hier staat qua ruimte alles zo'n beetje vol. Het zijn maar 3 kweekbakken maar er staan onder op de vensterbank 25 orchideeën in verschillende kleuren, boven nog geen vensterbanken dus daar staat alleen een tafel met de 3 kweekbakken, een amerillys en 21 aloë vera plantjes . We zijn begonnen met 3 Aloë vera plantjes vorig jaar . Nu heb ik alleen het probleem dat ik sla heb gezaaid en ik er nu ongeveer 200 heb geteld...en dat was de helft van 1 kweekbak . Dat wordt dus heel veel sla eten dit jaar!

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Geplaatst:

Nynkef Sterkte met het verlies van jullie hond.

Geplaatst:

He wat rot als je je hond moet laten inslapen . Leven met een hartkwaal is voor een hond ook een hondenleven .

Ik wens jullie alle sterkte toe , en troost , het is altijd een enorm gemis

Geplaatst:

He bah wat naar! Sterkte!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.