Geplaatst: 23 september 20169 j Parijs is bedacht door de marketinglui denk ik...want weinig parisienneboor (die van de aardappeltjes dan)
Geplaatst: 26 september 20169 j Sinds het begin van dit jaar 184 nieuwe aanmeldingen in de Voordeur.... En wat zien we daar nou van terug eigenlijk? Volgens mij niet zo veel. Een paar actieve leden zoals o.a. de Pippi. Een aantal kenners die bij hun verwante onderwerpen opduiken. Maar waar is die rest nou? Degenen die het forum ozo leuk vonden om deel van uit te maken en van alles te delen hadden? Waar zijn hún verhalen, foto's en opgedane kennis? In het begin duizenden vragen over vlekjes en hapjes uit blaadjes... maar waar zijn hun waardevolle, vermakelijke of bezienswaardige bijdrages? Eerst dacht ik... ach het is nog winter en daarom is het zo rustig... Vervolgens werd het lente en behalve de vloed van geijkte "slappe bleke plantjes" vragen was er niet veel te beleven.Toen werd het zomer... volop oogsttijd... maar ook "komkommertijd" qua het aantal leden dat actief deelnam aan het forum. Vond het dit jaar wel een extreem arm jaar wat dat betreft. Als er een paar leden (waaronder een aantal nieuwe) niet stug hadden volgehouden was het nog veel stiller geweest.Nu zijn we al weer toe aan de herfst... einde van het tuinseizoen... zal het wel weer nóg stiller worden hier. Ik mis de enthousiaste meelevende reacties als er berichten geplaatst worden. Heb het gevoel dat het "community"gehalte aan het verminderen is. Het lijkt een heel ander forum dan degene waar ik mij in 2012 bij heb aangemeld. De betrokkenheid leek toen toch duidelijk sterker. Zelf houd ik er niet van om tegen een muur te praten. Als er op een gegeven moment steeds weer geen reacties komen op berichten of foto's die ik plaats dan zal ik ook steeds minder die gaan delen hier en me de moeite besparen... Merk dat ik dat al aan het doen ben... voel me wat gefrustreerd... Kan me voorstellen dat het meerdere mensen zo gaat. Of zie ik het verkeerd? En... degenen die juist wél reageren en antwoorden geven en actief zijn hoeven zich nu dus absoluut niet aangesproken te voelen. Maar nu... is dit een tij dat te keren is of is het vechten tegen de bierkaai? Wat denken jullie.... wat is er aan de hand??? Misschien kan iemand (Huub?) er eens wat statistieken bij halen? En een bloemetje uet voor de wel aanwezige leden:
Geplaatst: 26 september 20169 j Hoi Erny, ik begrijp je goed en wat mij vooral frustreert is dat er een vraag wordt gesteld, er komt meerdere malen een antwoord op zodat de vragensteller vooruit kan om zijn probleem op te lossen en …… nooit meer een antwoord op de vraag hoe staat het er nu voor, is het gelukt enz enz. Knap onbeleefd vindt ik het, maar het weerhoud mij er niet van om te reageren op vragen waar ik zinnige antwoorden op kan geven. Zo bouwen we met z’n allen een database op waar we denk ik inmiddels best wel trots op mogen zijn. Juist doordat vele vragen gesteld en beantwoord zijn zullen er steeds minder vragen gesteld worden en lijkt het (op een kerngroep na) steeds stiller te worden op dit forum. (en voor sommige leden te stil) Voor mij blijft in ieder geval overeind dat dit wel een gezellig forum (en ik heb geeneens een moestuin ) is met respect voor mekaar en zelden loopt het hier uit de hand (ik heb wel andere voorbeelden op forums gezien) Gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 26 september 20169 j Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd eigenlijk kijk bij mijn berichten en over het algemeen niet veel verder meer.Druk is een reden daarvan een tweede is vaak de zelfde vragen, vragen waarvan het antwoord al zo vaak is gegeven of op het zakje zaad staat wat gekocht is of waarvan je het antwoord waarschijnlijk sneller hebt gevonden via google dan om je hier aan te melden. En dan heb je nog de vragen waarvan ik soms denk ze zitten ons voor de gek te houden en wij geven antwoord.En als ik dan ook nog op FB kijk en ik zie de zelfde vraag met de zelfde foto daar ook nog langs komen.....
Geplaatst: 26 september 20169 j Wat ik ergens wel jammer vind is dat de blog zo afgescheiden is van het forum.ik heb nu een tijdje geen blog meer gepost omdat er toch amper reactie op komt. Ik doe het enkel nog voor mezelf maar dan kan ik mijn seizoen net zo goed op mijn laptop bijhouden Ipv online.vind het wel leuk om de blogs van anderen te lezen maar het reageren op de blog van anderen geeft amper interactie, vaak komt er helemaal geen antwoord op de vraag. Er is daar ook geen mogelijkheid om gemakkelijk alle nieuwe reacties te zien zoals op het forum. Daarvoor moet ik elke blog open klikken. Ik kwam pas op het forum na de invoering.in 2012 was het blog gedeelte er nog niet, hebben leden van toen het idee dat de blog mede zorgt voor rust op het forum? Ik zie in de archief topics namelijk veel meer interactie.
Geplaatst: 26 september 20169 j Hmmm...ik voel het eigenlijk niet zo. Ik denk dat van de nieuwe voordeur mensen altijd maar een handjevol overblijft. De meesten willen alleen effe weten of het normaal is dat de sla slap hangt of wat te doen tegen slakken. Is toch prima dan als ze weer afhaken? En je hebt een groep mensen waarschijnlijk die zich aanmelden, meelezen, en als ze een probleem hebben het hier op kunnen zoeken. En er verdwijnen ook altijd mensen....toen ik er net bijzat was er een heel andere " vaste kliek" dan nu. Ik denk dat veel mensen actief zijn in het voorjaar, met het zaai en opkweek gebeuren. Denk dat op een gegeven moment iedereen te druk is met de tuin. Het oogsten, verwerken, gezin, vakanties enz. Ik zit elke dag wel een paar keer op het forum te kijken. Waar mijn probleem zit is het updaten van mijn seizoen. De foto's rechtop plaatsen is voor mij al lastig, en een mooi verhaal maken met foto's er op de juiste plek bij al helemaal. Dan krijg je zo'n verhaal, met een sliert foto's eronder waarvan je dan maar moet bedenken dat die ene foto vast die foto is die ik bedoel aan het begin van mijn verhaal. Ik doe alles op de ipad, en dat ga ik maar es veranderen, van het najaar mijn laptop weer optuigen, kijken of dat makkelijker, beter werkt voor updates. De updates voor mijn eigen blog gaan prima op die ipad, maar voor het forum niet. In ieder geval dus al een goed voornemen voor het nieuwe seizoen!
Geplaatst: 26 september 20169 j Lastig om op te reageren dit, want ik ben zo'n nieuweling die enthousiast begonnen is, flink heeft meegeforumt en het toen te druk kreeg met andere dingen en daarom nu af en toe nog eens komt kijken als ik een "moestuinbui" heb of informatie zoek. Toen ik het forum net gevonden had, voelde het inderdaad wel actiever dan nu, maar ook heel erg kliekerig. Dat laatste maakt het soms lastig om mee te doen. Misschien komt dat ook omdat Thea toen net was overleden en Erny toen haar voet aan gruzelementen had liggen en daarna Goldfish ziek werd. Dat soort dingen spelen nu niet, dus is de activiteit ook lager. De blogs mogen van mij inderdaad ook wel wat actiever en meer prominent. Ik mis de updates van Erny, Raquette en Pippi! Zeker nu ik zelf een echte tuin heb, merk ik dat ik veel in de blogs zit te neuzen en overzichtfoto's en dergelijke wil zien. Maar het afgelopen jaar is er niet door iedereen zo actief meer geupdate. 26 september 20169 j aangepast door Gast
Geplaatst: 26 september 20169 j Ik kijk hier vaker in de winter gewoon omdat ik dan in de tuin niet vooruit kan en wel iets wil doen!
Geplaatst: 26 september 20169 j Dat snap ik voor een gedeelte wel balkontuinder het is natuurlijk zo dat meerdere van ons elkaar in het echt ook kennen als ik het maar via de MTFD maar daardoor ga je toch ook anders met elkaar om.
Geplaatst: 26 september 20169 j Toch duurde het een aantal jaren voordat ik uiteindelijk bij een mtfd aankwam. Wat mij betreft maakte dat dus niet echt een groot verschil.Het was natuurlijk wel erg leuk om elkaar in het echt te zien. Wat Loes zegt over de blogs zou wel invloed kunnen hebben. Doordat de blogs onderdeel uitmaakten van het reguliere forum kwamen er inderdaad meer reacties en was er meer interactie.Zelf vind ik het behoorlijk omslachtig om achter elkaar een aantal blogs bij te lezen en als ik dat dan een keer doe dan heb ik dan weer geen geduld om ook overal te gaan reageren... Op het moment heb ik zo'n 100 abonnement update meldingen staan die nog bekeken moeten worden... En bedoel ook niet de "nieuwelingen"discussie weer op te laaien maar het gaat mij meer om de betrokkenheid van de leden. Vond het afgelopen lente en zomer echt enorm stil... eng stil... Dat was echt vorige jaren wel anders. Er waren meer mensen die regelmatig reageerden en berichten plaatsten. Er zijn genoeg topics, buiten de blogs, waar mensen hun dagelijkse/wekelijkse dingen kwijt kunnen. De plant/zaai/oogst/babbel/eet/koop etc topics bijvoorbeeld. Alleen wordt daar steeds minder gebruik van gemaakt lijkt het wel. Dat demotiveert mij dus ook best wel. Zelf kijk ik wat er op het forum leeft dmv "Ongelezen berichten" en niet via "Je berichten" (waar alleen de topics waar je actief in bent geweest in beeld komen dus je wel veel mist) en selecteer dan waar ik zin in heb om te lezen. Maar lieve medeleden... wat zouden we dan kunnen doen om de activiteit/betrokkenheid wat omhoog te krijgen? Dat er meer gedeeld wordt? Of doet iedereen dat nu op fakeboek en is het dan teveel moeite dat ook hier te doen? Vind het ook wel interessant te horen hoe onze moderatoren dit beleven, waarvan er ook een aantal behoorlijk stil zijn dit jaar.
Geplaatst: 26 september 20169 j Het is elke zomer nogal rustig op het forum, omdat men vooral in de tuin werkt en alleen af en toe wat opzoekt of even wat post. In de winter en lente is het drukker, te druk naar mijn zin eigenlijk... Voor wat betreft updates en oogstfoto's enzo: zelf maak ik niet meer van elke bloemkool of bos sla een foto als ik die pluk of verwerk. En dat zal ook voor anderen gelden? Als het nieuwe er af is, dan post of fotografeer ik het niet snel weer. Nieuwe vragen zijn er ook steeds minder, met zo'n vol forum waarop je steeds naar de zoekfunctie wordt verwezen facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 26 september 20169 j Dat oudgedienden minder foto's van elk gelukt bosje groente maken is natuurlijk logisch. Maar waar blijft dan die nieuwe aanwas die trots hun kweekkunsten toont? En vond het dit jaar dus eigenlijk het hele jaar gewoon erg rustig...
Geplaatst: 26 september 20169 j Ik reageer ook ff, ik denk dat voor mijn eigen verminderde aktiviteit op het forum verschillende redenen zijn. Voornamelijk te druk. Zo is dat aan t eind van elke zomer. Sommige foto`s heb ik al meerdere jaren gemaakt dat doe ik nu dus minder. Veel "nieuwe" vragen heb ik al eens voorbij zien komen.Ik ben het met Loes eens dat qua interaktie de blogvorm niet zo goed werkt..ik mis dat wel, die reakties die ik vroeger had op een update..Ik mis verder ook wel reakties op bv topics over kruiden e.d., tincturen, de personen met wie ik daar vroeger over kon praten zijn hier bijna niet meer. Jammer wel, dat zal ook voor verschillende mensen gelden..het missen van een klupje mensen met wie je een bepaald onderwerp bespreekt. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 september 20169 j Erny heeft denk ik wel een punt dat mensen voor specifieke onderwerpen uitwijken naar Facebook. En ja: ik mis ook bepaalde mensen die hier heel enthousiast binnenkwamen, van alle kanten feed-back kregen, (naar de mtfd gingen) en opeens helemaal verdwenen zijn. Ik neem me bij deze voor om me hier even af te melden als voor mij de tijd gekomen is "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 26 september 20169 j Ik vind de blog wel makkelijk om terug te kijken dingen te vermelden zodat ik ze niet vergeet.Het enige waar ik wel een probleem mee heb is dat de blog af en toe kuren heeft met het plaatsen van foto's en dat het vastloopt enz.Toen ik de update plaatste vandaag van de dahlia's werd ik er ook uit gegooid gelukkig nog niet heel veel werk van gemaakt maar af en toe denk ik dan stik andere keer maar weer. En ik moet eerlijk zeggen ik kijk maar bij een paar mensen naar de blog van een stuk of 6 en dan af en toe van iemand anders. En ik mis sommige mensen hier ook wel op het forum ik snap wel wat appelvrouw bedoelt.
Geplaatst: 26 september 20169 j Ik denk dat iedereen wel eens mensen mist...mensen die actief waren toen je hier op het forum kwam.....ik heb er ook wel een paar . Wat betreft nieuwe mensen doorwerwijzen naar de zoekfunctie......aan een kant snap ik dat wel. Maar kan me ook voorstellen dat sommige mensen er door afhaken. Ik heb net even de zoekfunctie gebruikt met de tekst: schimmel op bonen. Dan krijg ik maar liefst 10 pagina's. Met waarschijnlijk minstens tien verschillende antwoorden op mijn vraag. Ik snap wel dat je als nieuweling dan denkt, doei.... Als je vragen hebt van nieuwelingen zou je eigenlijk antwoord moeten geven, dan heb je een gesprek.....met meerdere mensen en meningen.....dan ben je blij, heb je contact. Kom je misschien terug met nieuwe vragen....en ga je vertellen hoe het verlopen is. Kan me namelijk ook voorstellen dat als Pietje de vraag stelt over zijn beschimmelde bonen, en hij krijgt als antwoord dat hij het met de zoekfunctie moet opzoeken. Dat hij ook niet terug komt om te vertellen dat het nu goed gaat met zijn boontjes. Denk eigenlijk dat die zoekfunctie meer is voor mensen zoals ik......ik gebruik hem nog wel es. Ik moet bekennen dat ik wel es een vraag heb ingetypt....en toen in een keer dacht, onee, Jo doe dat maar niet, want dan word je door verwezen naar de zoekfunctie. Terecht misschien in mijn geval! Ach, het word vanzelf weer drukker...en weer rustiger....
Geplaatst: 26 september 20169 j Maar waar blijft dan die nieuwe aanwas die trots hun kweekkunsten toont? Ik heb niet het idee gehad dat daar erg veel interesse voor is, en daarmee bedoel ik van de oudgedienden. En daarom ben ik dus ook daarmee opgehouden. Voor mezelf houd ik een schrift bij en mijn foto's kan ik op mijn laptop ook wel gewoon bekijken. De MTFD's vind ik erg leuk, maar dit jaar kon/kan ik bij beide datums niet. Daardoor is het forum bezoeken ook wel erg anders, want sommige periodes lijkt het alleen maar over de MTFD te gaan qua topic-activiteit. Natuurlijk is dat logisch want anders kun je niet met elkaar ruilen, maar dat zijn wel periodes dat je dan misschien minder vaak langskomt om te kijken of er nog nieuwe topics zijn.
Geplaatst: 26 september 20169 j Ik vind de blog wel makkelijk om terug te kijken dingen te vermelden zodat ik ze niet vergeet.Het enige waar ik wel een probleem mee heb is dat de blog af en toe kuren heeft met het plaatsen van foto's en dat het vastloopt enz.Toen ik de update plaatste vandaag van de dahlia's werd ik er ook uit gegooid gelukkig nog niet heel veel werk van gemaakt maar af en toe denk ik dan stik andere keer maar weer. En ik moet eerlijk zeggen ik kijk maar bij een paar mensen naar de blog van een stuk of 6 en dan af en toe van iemand anders. En ik mis sommige mensen hier ook wel op het forum ik snap wel wat appelvrouw bedoelt. Daarom tik ik mijn blogpost eerst in Word en dan pas plaatsen. als het plaatsen mislukt heb ik de post nog.maarja als ik het enkel voor mezelf plaats omdat er toch geen interactie is dan kan ik net zo goed in Word op "opslaan" klikken.
Geplaatst: 26 september 20169 j Ik plaats nu eerst de foto's en dan sla ik hem op en dan pas ik het bericht aan met tekst.
Geplaatst: 26 september 20169 j Dat van de overweldigende aanwezigheid van de Mtfd ruiltopics herken ik wel Balkonnetje. Als je er niet heengaat is het wel een heleboel om steeds doorheen te klikken. Helemaal nu, met twee edities per jaar, er maar een paar maanden zonder ruiltopicgebeuren is. En persoonlijk vind ik het juist leuk om overal foto's bij te zien, ben visueel ingesteld. Wat gaf je het idee dat er geen belangstelling voor was? Alleen de reacties op je blog of ook verder op het forum? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar...
Geplaatst: 26 september 20169 j Ik kijk gewoon op het hele forum, niet alleen naar de nieuwe berichten zeg maar, en dan sla je zo'n mtfd-hoek heel makkelijk over als je daar toch niet heen gaat. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 26 september 20169 j Allebei eigenlijk wel. Als je als nieuweling uperenthousiast bent over iets wat voor de rest al zo normaal is dat het niet interessant meer is. Of dat er weer dezelfde vraag komt. Ik stel daarom liever geen vragen, behalve juist als specifieke reactie op andere berichten. Zelfs niet als ik het halve forum al heb afgezocht.
Geplaatst: 26 september 20169 j En toch geniet ik dan echt wel van jullie enthousiasme. En is juist leuk om dat soort dingen te herkennen bij anderen. En vragen moet je gewoon durven te stellen, wie weet is het wel een hele leuke interessante vraag, je weet het nooit. Jorieke, omdat ik via Ongelezen Berichten het forum doorkruis kom ik die berichten wel tegen. Het forum navigeren a.d.h.v. het Forumoverzicht is voor mij niet overzichtelijk genoeg ofzo... werkt voor mij persoonlijk niet. Maar over een week is het weer een tijdje rustig met de ruiltopics, tot de lente.
Geplaatst: 26 september 20169 j Maar je hoeft er toch niet doorheen te klikken als je niet wil?Ik kijk bijv. wel eens bij het topic fruit als ik iets zie wat ik wil lezen dan lees ik dat en heb ik geen interesse dan gebruik ik de knop rechts bovenin om de topics als gelezen te markeren.Er zijn dagen dat ik die knop op bijna het hele forum gebruik
Geplaatst: 26 september 20169 j Jorieke, omdat ik via Ongelezen Berichten het forum doorkruis kom ik die berichten wel tegen. Het forum navigeren a.d.h.v. het Forumoverzicht is voor mij niet overzichtelijk genoeg ofzo... werkt voor mij persoonlijk niet. Maar over een week is het weer een tijdje rustig met de ruiltopics, tot de lente. Ik ging dan eerst naar het MTFD gedeelte en klikte daar op "Markeer onderwerpen als gelezen". vervolgens kon ik lekker rustig de rest van de ongelezen berichten lezen. want inderdaad die topic's zijn niet interessant wanneer je niet heen kan. 26 september 20169 j aangepast door Gast
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.