Geplaatst: 12 juni 201510 j Jij hebt vast geen PIZ cursus nodig! Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 13 juni 201510 j nee, heb mijn PIZ diploma al jaren (moestuin, bloementuin, thuistuin, kids en kleinkids, mtb, kleinste computert ter wereld, zeehengel... )
Geplaatst: 13 juni 201510 j RobO je gaat tijd moeten inplannen om achter de geraniums te kunnen zitten! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 13 juni 201510 j Dan ga je vast geen tijd overhouden om een mede forummer met een klein vraagstukje over weerstandsdraad voor een zelfbouw piepschuims / XPS snijder verder te helpen zeker, Rob0? Of? Ik heb er nl zelf een gemaakt en hij werkt, maar ik wil graag meer weten over hóé het werkt, en vooral over de lengte van de snijdraad, de min en max afstand tussen de aansluitpunten, want dan kan ik beter voorkomen dat mijn dure regelbare trafo overbelast wordt en doorbrandt.
Geplaatst: 13 juni 201510 j Nou Huub, de vraag stellen is hem beantwoorden, vermoed ik . Kijk, bij mij came Christmas early! Laat die herfst maar komen:). Top trouwens: dinsdag besteld, donderdag al aangeboden (alleen was ik tot twee keer toe niet thuis, dus ik heb het pakket pas vanochtend in ontvangst genomen ). Van der Wal heeft punten gescoord! Ik had ze ook nog gebeld met een inhoudelijk vraagje, daar kreeg ik ook supergoed en eerlijk antwoord op. Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir
Geplaatst: 13 juni 201510 j NB. Voor geinteresseerden: ik wil mosterdblad telen als groenbemester voor lege plekken. Op internet kon ik door de bomen het bos niet meer zien: brassica juncea/brassica juncea var. rugosa; mosterdblad; mosterdspinazie; amsoi; komatsuba...wat is nu wat?? Ik zocht paars mosterdblad (grofbladig) en kon volgens de site kiezen voor paarse 'mosterdspinazie' voor 1,95 of paarse amsoi voor 0,95. Gebeld. Het eerlijke antwoord van Van der Wal: voor ons is het ook een doolhof! Zijn allemaal jonge varieteiten en/of afgeleiden van dezelfde groente; plaatjes zijn zo representatief mogelijk maar wijken soms ook iets af van de groeiwijze...meid, je kunt echt net zo goed die goedkopere amsoi nemen:). Dat noem ik nog eens klantgerichte voorlichting Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir
Geplaatst: 13 juni 201510 j Van der Wal is top! Weinig tot geen verzendkosten en laatst had ik een kunstmeststrooier besteld die na twee keer gebruiken al kapot ging en deze is zonder pardon kosteloos thuis opgehaald en ik heb het geld retour gekregen. Top!
Geplaatst: 13 juni 201510 j Nou Huub, de vraag stellen is hem beantwoorden, vermoed ik .Ik heb uiteraard veel gedaan om hem te beantwoorden heb wel veel gezocht en gevonden, maar er komen factoren bij zoals de weerstand die verandert als de draad warmer wordt enzovoorts. In de praktijk lukt het, maar als ik meer van de theorie weet, kan ik er meer mee doen. Ach ja, ja kan ook zeggen: het werkt, dus waar maak je je verder druk om. Nog zo'n vraag: kool als groenbemester, hou je dan rekening met de teeltwisseling?En: ik dacht 'bladmosterd' in de tuin te hebben, maar de spellingcontrole zet er een rooie streep onder. Toch dacht ik dat er verschil zat tussen blm en mbl. Klopt dit?
Geplaatst: 13 juni 201510 j Hahaha, nee, ik bedoelde dat RobO je vast wel even zal willen helpen met je vraag;). Ja, mosterdblad doe ik niet als voorteelt voor kool! Daar hebben we dan weer winterrogge voor:). Of tuinbonen natuurlijk, voor de stikstof. Wat die benamingen betreft, dat is dus zelfs voor zaadhandels verwarrend...het belangrijkste is dat je een variant van brassica juncea hebt (welke variant ook), dan hebben we het zeker weten over hetzelfde:). Maar lijkt me wel, als jij 'bladmosterd' teelt die ook lid is van de koolfamilie. Wat de verschillen binnen de familie brassica juncea betreft, die zijn miniem. Meneer van der Wal legde het zo uit, dat het een jonge ontwikkeling is en dat op dit moment elke teler verder aan het uitzuiveren en -kweken is met een verschillende 'richting' brassica juncea. Dat levert tot nu toe iets verschillende groeiwijzen en kleuren op, maar a) die zijn nog niet helemaal zaadvast en het onderscheid is al helemaal niet glashard te maken en b) alle brassica juncea-varianten zijn nog steeds een pittig smakend, snelgroeiend bladkooltje (oogst binnen 4-5 weken) dat rauw, gestoofd of roergebakken te eten is. Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir
Geplaatst: 13 juni 201510 j Mosterd-achtige brassica's (Laat ik ze maar even samen nemen, Raquette, want ik heb geen ervaring met al die varianten waar jij je vraag over stelde) zijn als groenbemester in een kleine moestuin geen voor de hand liggende keuze. In de "echte" landbouw zorgen ze vooral voor bedekking van de bodem en dus erosiebeperking gedurende een aantal maanden (nateelt, eventueel overwinterend of voorteelt) en een aanvullende organische massa in de bodem (stikstof, bodemverbetering) als het wordt gemaaid en in bodem gewerkt. Ook veevoer is een optie en wellicht (weet ik niet zeker) als een soort koolzaad...voor olie e.d. Dat laatste zou ook de grote variatie verklaren in soortjes...zaadveredelaars zoeken misschien naar de meer productieve selecties? Voor een liefhebbers moestuin zijn er andere opties/gewasjes voor bodembedekking (mulchen, winterteelten) en maakt een groenbemester speciaal inzaaien om composteerbaar groen te krijgen niet zo veel uit. (Kun je evengoed andere gewassen voor gebruiken). Als groenbemester in de teeltwissel (in tegenstelling tot gangbare landbouw wordt hier een wissel van 5 a 6 jaar minstens aanbevolen) is deze koolsoort vaak erg storend (tenzij je weinig koolsoorten wenst te kweken), zoals Huub ook al aangeeft. Daarom zou ik ze als groenbemester voor een liefhebberstuin niet gauw aanbevelen of zelf gebruiken. Wil je gewoon een nateelt of eventueel overwinterende koolsoort voor lekkere consumptie, dan zou ik echt op smaak kiezen en een klein stukje binnen het wisselteeltschema zaaien..genoeg voor eigen consumptie. Tenzij je wat grootschaliger werkt (zeg maar een mini-boerderij) Raquette, zal waarschijnlijk blijken dat je niet zo heel veel aan deze "groenbemester" hebt in de praktijk. Aan de andere kant is het een makkelijke nateelt en zo lang ze niet echt in zaad komt (want dan zul je enkele jaren moeten wieden tegen de overal kiemende zaailingen) ook makkelijk te verwijderen (per stuk uittrekken of, als je heel laat zaait en ze kleiner blijven, gewoon eens schoffelen). Een vlinderbloemige groenbemester (stikstof, bodemstructuur) of grasachtige (bodemstructuur, maar moeilijke uit de grond te halen met de hand) of een van de soorten die geen familie is van moestuinplanten (phacelia, boekweit e.d.) ligt meer voor de hand. Maar als ik je daarnaast een tip mag geven, probeer dan eens herfstraapjes of rammenas, als je een groenbemester wilt hebben die iets lekkers oplevert voor op tafel en die tevens even kan blijven staan als meestal overwinterende bodembedekker. (Zijn beide overigens ook koolsoorten met snelle ontwikkeling en behoorlijke (winter-)bodembedekking) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 13 juni 201510 j Dat krijg je (ik) dan hè, ik lees dat ik hem volgens jou wel zelf kan beantwoorden. Als je had geschreven: 'beantwoord krijg', dan had ik het beter gesnapt. Ik denk wel dat het voor de Rob0 een peulschil is. Bedankt voor de uitleg omtrent de brassica's. Ik eet bijna elke dag wat bladmosterd, bereid zoals jij noemt. In de kas heeft het gebloeid en als het goed is, zichzelf uitgezaaid.
Geplaatst: 13 juni 201510 j Oh leuk die tip van die herfstraapjes! Bedankt voor de extra info, weknow. Ik heb dit idee opgedaan bij Alys Fowler over de eetbare tuin. Bij mij is het inderdaad de bedoeling dat het de bodem bedekt op plaatsen waar verder niets staat of wil groeien, dat ik het kan eten én, qua wortels of in geheel, in de grond kan werken als ik weer wat anders plant. Verder is het handig om met een groenbemester te werken omdat ik geen ruimte heb om veel compost te maken. Of het in de praktijk werkt, dat moeten we nog maar uitvinden:). Misschien heb je gelijk en werkt het niet (goed), al ga ik, juist vanwege die kleine oppervlakte, weinig kool telen. We zullen zien! Anders volgend jaar incarnaatklaver of phaecelia inderdaad. Ik zal jullie op de hoogte houden! Onder het motto: leer van andervrouws fouten Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir
Geplaatst: 13 juni 201510 j Oh ja, en ik ga inderdaad alle groentes die ik niet oogst (bijvoorbeeld de leeggeplukte peulenplanten) in kleine stukjes knippen en direct onderwerken. Dus of er dan nog veel verschil bestaat tussen dat en een groenbemester? Ik vraag het me af. Om heel eerlijk te zijn heb ik ook dit bedacht omdat ik bv. rucola keilekker vind maar sla helemaal niet. Spinazie/snijbiet weer wel. Dus ik zocht ook nog een bladgewas dat ik gelijk kan oogsten bij het wieden:). Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir
Geplaatst: 13 juni 201510 j RobOtronica hier ◘ Makkelijk:de weerstand van een draad hangt af van soort spul, lengte, doorsnede (oppervlakte) en temperatuurals je snijdraad van constantaan is verandert de weerstand weinig bij wat hogere temperatuur, bij ijzer/staal etc. veel meer. ◘ Moeilijk:Welke temperatuur krijgt de draad? Als er evenwicht wordt bereikt: dat hangt af van dikte (eigenlijk buiten-oppervlak), luchttemperatuur, luchtstroming, weerstand, stroomsterkte, warmte-afgifte aan lucht en materiaal dat je snijdt. ◘ Allermakkelijkst: neem een stroommeter in serie op met je draad en meet de stroom, blijf ruim onder het max van je regeltrafo maak het hokje van je keuze zwart
Geplaatst: 13 juni 201510 j allergemakkelijkst Dankjewel Robtr0nica, ga ik doen! 13 juni 201510 j aangepast door Gast
Geplaatst: 13 juni 201510 j juist in een klein tuintje staan minder koolgewassen omdat de ruimte beperkt is. ik heb dit jaar de wedstrijd koolrabi staan maar anders alleen rucola. onder welke groep vallen herfstraapjes eigenlijk? lees op meerdere plekken dat dat ook onder de koolgewassen valt, terwijl anderen het weer hebben over kruisbloemigen.
Geplaatst: 13 juni 201510 j Jij weet ook alles vandaag! Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir
Geplaatst: 13 juni 201510 j Ik heb mijn (gekregen) koolrabiplantje al geoogst, jammer dat ik niet meedeed aan de wedstrijd. Een flinke tennisbal was het wel! Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir
Geplaatst: 18 juni 201510 j Een gras strand met koe erop. ... het is eens wat anders dan al die zandstranden Is letterlijk het strand (vlak naast de weg.en de zee) en er is geen schrikdraad
Geplaatst: 19 juni 201510 j Vandaag even wat groenafval weggegooid in de compostbak en wat zie ik daar? Een slang! Brrr, daar ben ik echt doodsbang voor, dus ik heb gelijk maar even de buurman laten kijken. Een ringslang is het en best een grote ook, zeker 1 meter lang en goed doorvoed! Er zat ook nog een kleine slang (een ander soort, daar ben ik al aan gewend inmiddels) in de compostbak en de ringslang liet zich heel kort nog zien. Geen foto van kunnen maken dus, maar de buurman herkende het als een ringslang. Niet giftig voor de mens, maar ik gruwel van slangen. Leuk en aardig die natuur, maar ik wil straks wel mijn compost op de moestuin verstrooien en dat durf ik nu niet. Hoe moet ik dat doen? Aan een ringslangbroedbak moet ik niet denken en mijn (jacht)hond moet ik er ook van weghouden, want die mag die niet doden. Is mijn compostbak nog veilig te legen zonder boze slangen?
Geplaatst: 19 juni 201510 j In die compost is het lekker warm voor die slang dus er is wel een kans dat hij terugkomt of misschien wel eieren heeft gelegd?
Geplaatst: 19 juni 201510 j Ja, dat het warmer is in de composthoop dan daarbuiten klopt wel. Ik geef de slang ook geen ongelijk, al vind ik het jammer dat die uitgerekend mijn composthoop / bak heeft uitgezocht. Het kan zeker zijn dat de slang eieren heeft gelegd, dat hoop ik dan weer niet. Één grote slang vind ik eigenlijk al wat teveel van het goede voor mijn bloeddruk, laat staan een hele kudde straks. De compost ziet er al goed uit, die kan zo de moestuin in, maar dat laat ik de buurman doen tzt. Eerst even opzoeken wanneer de slang eieren legt en hoe lang het duurt voordat de eieren uit zijn gekomen. de slang mag best rustig nestelen, maar daarna gaat de hoop de tuin in.
Geplaatst: 19 juni 201510 j Wauw, wat goed zeg! Hier heeft de vereniging gepoogd om met mestbulten bij de kant van de sloot Ringslangen te lokken. Helaas nog zonder succes.Staat jouw composthoop naast een slootje oid?Dus zuinig zijn op dit prachtige dier! Heel veel over gaan lezen en leren en dan kom je misschien over je slangenangst heen en worden jullie vrindjes. Maak je volgende keer als jullie mekaar tegenkomen even een foto?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.