Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

Nu weet ik niet hoe het in Holland zit maar hier gaan die insluipers honderden miljoenen kosten die we niet hebben!

Waarom hebben we onze wapens moeten inleveren denken jullie?

En zeggen dat mijn bloedeigen zuster me verlinkt heeft!

Een alleenstaande vrouw met kind word uit een OCMW woning gezet ten voordele van de zogezegde oorlogsvluchtelingen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ik begrijp je frustratie Willy!! Ik denk er net zo over!

Ik vind het vreselijk wat die mensen meemaken, maar kijk eens naar onze eigen bevolking!

Onze ouderen komen in de schulden omdat ze de zorgkosten niet meer kunnen betalen...

Er zijn vele vele mensen die het water na de lippen staat... en wat doen ze???

Haal maar binnen joh, krijg je lekker ingericht huisje, uitkeringkje.. Oh... is je wasmachine niet naar je zin? Doen we toch gewoon een nieuwe... Zorgverzekeringkje erbij het kan niet op!

Maar vervolgens staat een gescheiden moeder met haar kinderen wel op straat omdat er geen woonruimte beschikbaar is

Ik kan me hier heel boos om maken, hoe erg ik het ook voor die mensen vind!

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Geplaatst:

Ze mogen blij zijn dat ze eten krijgen.

De mensen die hier bij de voedselbank lopen hebben ook geen keuze wat ze krijgen.

We moeten ze zo snel mogelijk terug sturen naar hun land van herkomst, of een ander moslim land.

Theo

Geplaatst:

Wat is het hier toch gezellig en een aangename toon gezet Alle moslim over een kam scheren en bedankt

Er zijn overal rotte appels die het voor anderen verpesten. Maar niet allemaal rotte appels, welk geloof, afkomst en ras dan ook.

Hier in Duitsland gebeurd en is ook meer dan genoeg gaande, zo in heel europa en anderen landen. De mens maakt er een zooitje van en krijgt er nu de prijs van.

Het is diep triest dat anderen die ook recht op hulp hebben, in een verdomhoekje terecht komen dat mag niet gebeuren.

Geplaatst:

bepaalde mensen hoef ik ook liever niet in de buurt te hebben wonen.

dat gaat dan om bepaald ongewenst gedrag en niet om herkomst want tussen de nederlanders/belgen zitten net zo goed rotte appels.

er zijn vast ook wel nederlanders bij de voedselbank te vinden die lopen te klagen at het niet goed is. het gaat in het nieuwsbericht ook maar om een tiental terwijl er een paar honderd mensen verblijven en er duizenden mensen voedsel van het rode kruis krijgen.

Geplaatst:

Angst en onverdraagzaamheid heersen. Velen wakkeren dit vuurtje maar al te graag aan. Gevaarlijke en ongewenste ontwikkeling.

Stemmingmakerij en de eenzijdige berichtgeving werkt daar behoorlijk aan mee. Verbaas me daar elke dag weer over, met plaatsvervangende schaamte.

Vindt het echt vreselijk om te lezen hoe er gereageerd wordt op de ellende van anderen als die "anderen" opeens wat dichter bij huis komen. Afgrijselijk!

En dat oude veelgebruikte excuus dat "zij" alles gewoon krijgen en "wij" niet gaat ook echt niet op. Net zoals dat vroeger niet opging.

Gaan jullie maar eens een paar jaar in onzekerheid in een, snel ingericht niet geschikt, asielzoekerscentrum wonen. Waar je vervolgens niets mag. Niet werken aan je toekomst, niet studeren, niet werken, geen bestaan opbouwen. Niets. Denken jullie dat dat als vakantie aanvoelt ofzo?

Jullie zouden je moeten schamen!! Ik schaam me in ieder geval wel voor jullie uitspraken. Had ik niet verwacht.

Denk er maar eens aan hoe jullie je zouden voelen als je alles moet achterlaten en op de vlucht moet en afhankelijk bent van de gastvrijheid en goedheid van anderen.

Misschien zouden jullie je kunnen verdiepen in de geschiedenis en het ontstaan van het conflict in Syrië dan zouden jullie begrijpen dat de conflicten totaal onoplosbaar lijken. Te veel partijen, te veel belangen, te veel geschiedenis. Erg ingewikkeld.

Totaal begrijpelijk dat mensen die situatie moeten ontvluchten. Dat zouden jullie zelf ook doen lijkt me en dan wil je toch ook ergens terecht kunnen?

En de financiële situatie in ons eigen land(en) heeft niets te maken met de vluchtelingen. De aantallen en bijbehorende kosten worden totaal overdreven.

Nederland geeft toch ook zomaar ff 80 miljoen aan een paar schilderijtjes uit?

Dat geld is er blijkbaar zomaar wel.

De zorgverzekeringen hebben miljoenen teveel ontvangen... Geld zat.

Heeft allemaal niets met de vluchtelingen te maken. Maar met waar de overheid haar prioriteiten ziet. En dat is dus duidelijk niet bij het welzijn van de burger.

Informeer je over wat er écht aan de hand is, weet wat de feiten zijn.

En in plaats van te klagen zouden jullie kunnen denken wat jullie zouden kunnen doen om het leven voor die mensen wat béter te maken.

En inderdaad Jane... alsof opeens élke moslim of aanhanger van de Islam een terrorist is... Echt van de POT gerukt... Er is de laatste jaren veel haat gezaaid en heb het gevoel dat daar nu goed van geoogst wordt door de anti-Islam-beweging. Mensen roepen elkaar maar na: bijvoorbeeld in een eerder bericht van TheoT:

"We moeten ze zo snel mogelijk terug sturen naar hun land van herkomst"

Totaal ongenuanceerde opmerking waar niemand wat mee kan. Roepen om het roepen...

Laat je niet voor de gek houden, informeer je over wat er écht aan de hand is en waar deze conflicten hun oorsprong vinden. Maar al te vaak zal men dan merken dat wij "de Westerse wereld" daar een handje in hebben gehad of "ons" voordeel mee hebben willen doen. En het zijn precies díe gebieden die nu de probleemzones zijn.

Zoek bijvoorbeeld maar eens op hoe ISIS eigenlijk aan zn wapentuig is gekomen... rarara...

Geplaatst:

Respect Erny hoe jij je zo netjes kan uiten Ik heb me bewust ingehouden en niet meer geschreven.

Vraag altijd aan mijn Syrische vrienden hoe het met hun en hun familie gaat. Het is verschrikkelijk wat ze vertellen. En die krijgen niets, doen alles zelf als familie. Alleen de jongere mannen vluchten, omdat die hun leven niet zeker zijn. De anderen riskeren hun leven in hun geboorte land te blijven, omdat ze niet willen vluchten. En zeggen dat ze het nog goed hebben naar omstandigheden. Bewondering voor hun trots, hoop, geloof en menslijkheid.

Zo lang een land onder controle gehouden kan worden, krijgen die wapens. Maar als die controle verloren is, worden de eigen wapens tegen dat land die die wapens gegeven heeft gebruik.

De propaganda zal altijd gebruikt en herhaald worden, nog harder en feller schreeuwen. En er zullen altijd zijn die er weer intrappen en blindelings volgen. De geschiedenis zal zich blijven herhalen, met alle gevolgen.

Ik woon in een land met veel geschiedenis, die zich verplicht voelen te helpen maar ook willen helpen en niet alleen praten maar ook doen. Maar de geschiedenis zit in de weg en blijft gevaarlijke brandstof voor propaganda. En het is goed merkbaar, wat nog meer angst en ontwetendheid veroorzaakt. De gevolgen zijn al gaande en dat is nog maar het begin. Een kleine troost is, dat het een minderheid is maar dat kan snel veranderen heeft de geschiedenis bewezen.

Geplaatst:

Voor elke soldaat die wij die kant op sturen, komt er een vluchteling deze kant op. Zo simplificeer ik dan maar de wereldproblemen.

Geplaatst:

Erny ( inderdaad ik schaam me ook voor mijn landgenoten die zich zo negatief uitlaten..)

Jane

Huub: misschien ook waar..waarschijnlijk ligt het wel wat gecompliceerder.

Hier in NOF nog geen vluchteling gezien..Frankrijk zou er 24.000 opnemen deze maand? De mensen hier zijn er nog banger voor dan sommige Nederlanders...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

het nieuws wat wij hier te zien/horen/lezen krijgen is ook maar een heel klein deel van de werkelijkheid of zelfs een totaal andere werkelijkheid.

het filmpje van de Olympique Marseille supporters in Groningen vind ik daar wel een mooi voorbeeld van.

dat filmpje is een eigen leven gaan leiden. opeens zijn de Olympique Marseille supporters Syrische vluchtelingen in Duitsland. Het wordt allemaal klakkeloos overgenomen. En dat terwijl er naar het oorspronkelijke filmpje wordt gelinkt waarbij een duidelijke omschrijving staat (nu ook in het engels).

Geplaatst:
Jullie zouden je moeten schamen!! Ik schaam me in ieder geval wel voor jullie uitspraken.

[...]

Informeer je over wat er écht aan de hand is, weet wat de feiten zijn.

Ook hier plaatsvervangende schaamte.

Onverwachte haatzaaierij op dit doorgaans zo vriendelijke en verdraagzame tuinforum.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Leesvoer:

Geschiedenis en ontstaan van het conflict:

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/22/tien-vragen-over-syrie-die-je-niet-durfde-te-stellen/#

Situatie in Syrië gedurende 2014 uitgelegd m.b.v. kaarten:

https://pietervanostaeyen.wordpress.com/2015/01/23/the-situation-in-syria-2014-in-review/

2014:

Syria-map-Thomas-van-Linge92321443277432.png

Begin jan. 2015

Syria-map-Thomas-van-Linge-201533301443277433.png

Situatie nu (30 augustus 2015), Interactieve kaart:

http://www.agathocledesyracuse.com/archives/426

Vluchtelingen opvang in eigen regio:

syria-vluchtelingen-omringende-landen-201572261443277431.jpg

Vluchtelingen spreiding Europa:

grafiek-syrische-vluchtelingen49461443277632.png

Geplaatst:

Dat is een vluchteling per 1200 inwoners?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mij doet het in mijn hart zeer, vluchtelingen met kinderen te zien. Verschrikkelijk dat kinderen die nog hun hele leven voor hun hebben, al die elende moeten meemaken. En dan al die geen kans krijgen, god zij met hun allen.

Geplaatst:

Hier in Duitsland worden veruit de meeste migranten oogenomen. Ongeacht wat je van de vluchtelingen / migrantenstroom vindt, bedenk ook eens wat de oorzaak is. Amerika (maar ook Duitsland) heeft bijvoorbeeld IS getraind en bewapend en dat is nu behoorlijk uit de hand aan het lopen. Bewust of onbewust, dat weet ik niet. Feit is wel dat de gewone burger daar er het meeste onder lijdt en dan is vluchten wel het beste wat je kunt doen. Maar... ook de andere berichten (alleen halal-eten, weigeren om in een noodopvang te slapen want men wil direct een huis, ingezamelde kleding en meubels weigeren want tweedehands lees en zie ik hier ook. Want ook in mijn omgeving worden vluchtelingen opgevangen. Tussen de vluchtelingen zitten ook "profiteurs" maar dat is iets dat altijd al zo is. Alleen vanwege de enorme hoeveelheid vluchtelingen valt dat nu extra op.

Een oplossing vanuit alleen Europa zal niet werken, ook Amerika (een van de mede veroorzakers van de oorlog daar), de Arabische landen en ook Rusland zullen samen moeten werken om die regio weer veilig te laten worden.

Geplaatst:

Gaat nooit gebeuren.

oorlog = geld verdienen

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:

Ik vind dit een totaal ongeschikte discussie op een moestuinforum. Er zijn twee partijen die vinden dat ze allebei gelijk hebben in zo'n discussie, dus totaal zinloos om het er over te hebben.

Geplaatst:

Jootje heeft gelijk. Het is een moestuinforum. Een babbel rubriek. Laten we blij zijn dat we in alle vrijheid onze mening, emotie hebben mogen en kunnen uiten hier. Van mij mag het nu ook wel weer wat luchtiger, er is genoeg babbelvoer voorhanden. Dus wat mij betreft ook een dikke punt hierachter.

Geplaatst:
Ik vind dit een totaal ongeschikte discussie op een moestuinforum. Er zijn twee partijen die vinden dat ze allebei gelijk hebben in zo'n discussie, dus totaal zinloos om het er over te hebben.

Daar moet ik dan tóch nog even op reageren Jootje...

Dat is namelijk niet wat hier gebeurde. Er werden zeer hatelijke ongewenste ongenuanceerde uitspraken gedaan waarop gereageerd werd met compassie en feiten.

Het gaat hier niet om twee partijen en al helemaal niet om het gelijk krijgen.

Het is juist erg nuttig om het over dit soort zaken te hebben omdat er blijkbaar zoveel onduidelijkheid en onwaarheden zijn waarop mensen een behoorlijk felle mening baseren. (Zie de link die Piroska gaf...) Dat is wat er fout is.

Het is dus absoluut niet zinloos om daar wat meer informatie over te verstrekken, en eventueel over te discussiëren. Een discussie is per definitie niet iets negatiefs.

(Definitie van discussie: "Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen.")

Als dát zinloos zou zijn dan zie ik de toekomst erg zwart in.

Juist door uitwisseling van meningen en kennis komt men tot andere inzichten.

En het praten over zo'n kwestie hoeft al helemaal niet op een ongewenste felle toon oid. De toon waarop ik dit schrijf is ook erg rustig.

Er is een grote humanitaire ramp gaande die zijn einde nog lang niet heeft bereikt (Jemen is het volgende grote probleem en de burgers daar worden nu continu door Saudi Arabië gebombadeerd, gesteund door de westerse alliantie!) en daar mag best wel over gepraat worden zonder dat het polariserend of opruiend werkt.

En dat is toch waar de Babbeltuin voor is lijkt me... staat zelfs in het forumoverzicht.

De Babbeltuin: "Hier kan je praten over alles wat niets met de moestuin te maken heeft."

En we moeten ons als moestuinders toch ook niet afsluiten voor wat er in de rest van de wereld gebeurt lijkt me. Inzake dit soort onderwerpen kunnen we ook van elkaar leren hoop ik.

Geplaatst:

Dit is nu eenmaal iets waar het nieuws van overstroomt en veel mensen bezig houd, niet gek dat dat hier ook over wordt gesproken.

Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de eerste felle reacties hier niet had verwacht. Wat speets zei, het is hier altijd zo vriendelijke en verdraagzaam forum. het is ook een gevarieerd forum, veel verschillende mensen met allemaal dezelfde interesse namelijk de moestuin. wie weet onder ons ook mensen die zijn gevlucht uit hun vaderland. de laatste vluchtelingenstroom is daarvoor wat te vers, maar het begrip vluchteling is natuurlijk niet iets nieuws.

Geplaatst:

Erny,

Je hebt gelijk dat er wat de babbeltuin betreft staat, ALLES wat niet met moestuinieren te maken heeft kan hier behandeld worden.

Maar vind dit onderwerp gewoon niet slim. Kan niks goeds van komen.

Geplaatst:

Net zoals op elk forum, hoor je vooral de mening van de meer uiterste zijden (de doemdenkers en de idealistische dromers). De meeste mensen in het midden van het spectrum zullen weinig hun mening neerpennen.

Persoonlijk vind ik dat ze veel meer geld moeten inzetten voor de vluchtelingen die niet weg geraken uit Syrië en voor in de kampen in de buurlanden. Wel ben ik voorstander om hier zo weinig mogelijk mensen om te vangen. In die landen kan men meer dan 10 vluchtelingen helpen waarmee men hier maar 1 vluchteling kan helpen en dit voor hetzelfde geld. De mensen die het ergste afzien zijn ook diegene die zich geen mensensmokkelaars kunnen veroorloven en daar nu nog erger creperen doordat de Europese overheden nu het meeste geld van ontwikkelingssamenwerking steken in de vluchtelingen die hier nu aankomen. Volgens mij heb je voor een dergelijke aanpak ook een veel groter sociaal draagvlak.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.