Ga naar inhoud

Poll: wat vind jij het meest afgrijselijke onkruid?

Poll: wat vind jij het meest afgrijselijke onkruid?  

150 leden hebben gestemd

1. 1. Poll: wat vind jij het meest afgrijselijke onkruid?

• kweekgras
      28
    • zevenblad
      33
    • brandnetels
      12
    • haagwinde
      14
    • heermoes
      25
    • paardenbloemen
      6
    • melkdistels
      2
    • akkerdistels
      5
    • muur
      3
    • anders
      22

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Me het l*s geschrokken van een onkruid dat er vorige week nog niet stond, in de moestuin bij de NME, en nu ineens 30 cm en hoger. En dat terwijl het weide, bloemen en kruidenmengsel al opkwam. Ik kan het wel vergeten om daar iets op te verbouwen. Opgezocht wat het nu eigenlijk is: Japanse duizendknoop, Polygonum. Bestrijden heeft weinig zin met wortelstokken tot 3 meter diepte.

afb11642181367524435.jpg

Nu moet ik toch mijn onderschrift wijzigen, want dit gaat hem niet worden.

Geplaatst:

kweekgras laat zich lastig weghalen en als er een beetje achterblijft komt t weer op. Grrr denk ik dan. Maar met stip op nr 2 heermoes ook niet favoriet.. maar dat is beter in de hand te houden.

Geplaatst:

@Dennis, afgraven is zinloos, regelmatig maaien schijnt te helpen, proberen het niet verder te laten komen, het gaat richting schooltuinen. Het goede nieuws is dat de stengels eetbaar zijn, ik kan ze als exclusieve exotische groente gaan verkopen...

Geplaatst:

Regelmatig maaien is inderdaad de enige oplossing. en dat een 3 jaar lang. Zeker 2 jaar.

Geplaatst:
Het goede nieuws is dat de stengels eetbaar zijn, ik kan ze als exclusieve exotische groente gaan verkopen...

Ik heb ze vorig jaar gegeten..er moet hier ergens nog een foto van staan, maar die kan ik even niet vinden..

Apart was het wel.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

gewoon gras, en herderstasje zijn ook afschuwelijk, en winde, wat lijkt dat in de eerste instantie schattig gewas

met die mooie lichtgroene blaadjes als hartjes, maar oeoeoeww als het groter wordt... een ramp

Toch heb ik voor zevenblad gestemd

Geplaatst:

Ik heb het meest last van de winde, die steekt overal zijn kop op, maar eigenlijk staat bij mij op nummer 1 een kruipend plantje dat in jong stadium 2 groene kiemblaadjes heeft, een lange wortel en vooral: de onderzijde van het blad is paars, echt pimpelpaars, ik weet niet wat het is maar hier heb ik het meeste last van..

Geplaatst:
Me het l*s geschrokken van een onkruid dat er vorige week nog niet stond, in de moestuin bij de NME, en nu ineens 30 cm en hoger. En dat terwijl het weide, bloemen en kruidenmengsel al opkwam. Ik kan het wel vergeten om daar iets op te verbouwen. Opgezocht wat het nu eigenlijk is: Japanse duizendknoop, Polygonum. Bestrijden heeft weinig zin met wortelstokken tot 3 meter diepte.

afb11642181367524435.jpg

Nu moet ik toch mijn onderschrift wijzigen, want dit gaat hem niet worden.

If you can't beat it, eat it! zei iemand al eerder op dit forum. Dit spul is eetbaar en helpt bij het afvallen. http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?6899

Nu is een goede tijd om te oogsten, eigenlijk zelfs al vroeger. Google is soms toch wel nuttig...

Nou, ik ben ineens maar wat blij met mijn zevenblad! Succes hiermee

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Ja ik zal je vertellen dat het er vorige week nog niet eens boven stond! Vandaar dat ik me ook rot schrok, al helemaal toen ik doorhad wat het was. Inderdaad eetbaar, toch nog een troost. En dat vet niet in lever maar spieren aangezet wordt, en het goed is voor afvallen, komt mij heel goed van pas...

De link was me dan ook binnen no time bekend, ik ga het komende dagen proeven.

Geplaatst:

Op het moment zijn het echt de bosvergeetmijnietjes, en het ergste is dat als ze eenmaal bloeien ik het hart niet heb om ze te verwijderen....zien er zo schattig uit )

Het is ook wel prachtig om hier alle weides en de kanten van de weg gewoon overtrokken te zien met die blauwe waas maar in de kruidentuin...mja ik zal toch hard moeten zijn geloof ik ) Maar ik trek nu eenmaal liever zevenblad en aanverwanten uit...naja gaat gelijk in 1 moeite door dan maar )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik vind veel onkruid lastig...netjes uitgedrukt. Het meest last heb ik van zevenblad, kweekgras, wilde braam, en die verrekte brandnetels. En hoewel ik met de hoeveelheden die ik heb het hele moestuincomplex kan voeden ga ik geen brandnetelsoep en zevenblad sla eten! De eerste tuin die ik had viel nog mee vergeleken bij de tweede...daar vooral kweekgras, en gewoon gras. De tweede was leeg aan het begin van het seizoen, een tuin die al jaren niet van onkruid was ontdaan....eerst grof leeg gehaald. Daarna door iemand om laten spitten, er is toen een berg onkruid wel uitgekomen. Maar niet al die wortel onkruiden. Dus kiezen, begin in nu met bakken maken en groente telen, of ga ik nog een seizoen of meer proberen om het weg te krijgen? Aangezien ik niet de mankracht, tijd en geduld heb zijn we gewoon de bakken gaan maken. En trek ik nu voortdurend onkruid. Op zich wel lastig soms, heel stuk ingezaaid met bloemen....tja, wat komt er nu op, bloemen of onkruid, dus maar even niks weghalen daar...... Maar, ben blij met elk stuk wortel wat ik eruit krijg, en op een dag zal het wel minder worden. In ieder geval ga ik er niet van wakker liggen, en ben ik blij met mijn tuin!

Geplaatst:

In onze siertuin heb ik vooral last van kweekgras, vreselijk spul! Op één plek onder de bomen staat wat zevenblad. Dat blijf ik maar weghalen en het komt net zo vrolijk weer terug. Niet erg, zolang het maar op die ene plek blijft staan.

En hondsdraf, dat woekert werkelijk door de hele tuin en óverwoekert ook. Niet weg te krijgen.

In de moestuin heb ik veel last van schapenzuring wat zich uitbreidt dmv wortelstokken en overal tussen gaat zitten en nog iets waar ik niet op kan komen. Je schoffelt het zo weg, maar als je het laat staan kost het wat meer moeite om uit te trekken.

Geplaatst:

Arggh! Hagewinde blijft ook vervelend. Hiernaast groeit er erg veel tussen de planten van de gemeente, maar ben toch maar begonnen met het wegplukken er van met zoveel mogelijk wortels. Wil niet dat het zich voor de zoveelste keer zal uitzaaien.

Alleen schoffelen helpt denk ik niet, ze hebben flinke wortels..

Geplaatst:

Ik wordt zo moedeloos van de heermoes....

(brandnetels en zevenblad eten we wel; brandnetels om gier van te maken; paardebloemen, zevenblad en gras eet de cavia, maar die heermoes....)

Geplaatst:
Ik wordt zo moedeloos van de heermoes....

(brandnetels en zevenblad eten we wel; brandnetels om gier van te maken; paardebloemen, zevenblad en gras eet de cavia, maar die heermoes....)

Wordt de heermoes niet minder erg van natuurlijk. Maar echt dé perfecte aftreksels van te maken ( tegen aantastingen, belagingen en en en ) en versterkt de plant zeer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...