cees7274 Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hallo, nu het er eindelijk op begint te lijken dat de akker echt overgedragen wordt. `Hiep hiep hoera' overweeg ik om er nu alsnog aardperen in te gooien. Het is mooi weer, het vriest niet. Ze hoeven er maar in te zitten. Toch? Groetjes Cees Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Cees, alhoewel er al op verschillende plekken over geschreven is: Ja, je kunt aardperen altijd in de grond stoppen, maar alleen als het niet vriest. Normaal blijven ze de hele winter in de grond, en bevriezen nauwelijks... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Dank je wel appelvrouw. Dan gaat morgen de metselkuip de grond in. (Met nog een hoop rotzooi van de vorige eigenaar eronder Ik weet dat er veel over geschreven is, maar zag ook dat de meningen verschilden. Net zoals het gaat over diepte, varierend van vijf tot 30 centimeter. Denk dat ik maar ergens in het midden ga zitten Hoop trouwens dat niet alle aardperen met kerstmis uitverkocht waren in de bio winkel Ik las trouwens ook dat ze tot een meter diep wortelen, maar die kans ga ik ze niet geven. Een halve meter lijkt me mooi zat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Vandaag gezet! Gelukkig is het hier gestopt met regenen, anders zou het niet verbazen dat ze boven kwamen drijven Iemand enig idee wat er gebeurd als je te dicht zaait? Ik heb twee metselkuipen ingegegraven. Per metselkuip 1 kilo (6 a 8 stuks). Vraag niet waarom, ik weet dat het teveel is, maar kennelijk was ik wat bevangen door de regen (lees: ik wilde snel naar huis?) Kan ik dit zo laten zitten? Indien nee, is er een consequentie? groetjes cees Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Ik heb de aardperen ook in een (kunststof) metselkuip staan. Vorig jaar heb ik (veel) te veel kleine peertjes laten zitten. Gevolg: dit jaar heel veel (te) kleine aardpeertjes.Het schoonmaken was een hele klus maar als de buit eenmaal op je bord ligt dan is dat weer vergeten Ik had ze goed schoongeborsteld en toen 5-6 minuten gekookt en daarna in koud water laten "schrikken". Vervolgens kon ik de vrij harde schil er vrij goed vanaf peuteren, deze liet goed los. Daarna in plakken gesneden en in de koekenpan ....heerlijk.Vorig jaar enorm zitten klojen om ze schoon te krijgen...schillen lukte zeer slecht. toen gekookt maar toen waren ze weer te zacht om te schillen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Dank je wel Bertus, als dat de consequentie is: kleine aardperen, dan doe ik het ervoor, dan laat ze zich maar een beetje verdringen. Ik schil ze namelijk niet, maar eet ze zo Overigens vergeten om gaten onderin te maken. Ik gok er maar op dat het ook zonder kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Overigens vergeten om gaten onderin te maken. Ik gok er maar op dat het ook zonder kan.Daar zou ik niet op gokken! Bij regenval gaat jouw aardperen in een dikke laag water staan en de wortels zullen verrotten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Nee dat gaat echt niet goed. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Verd..... las net elders op het forum een bericht van iemand die het wel gelukt was zonder gaten. Heb er eigenlijk weinig zin in om weer alles op te graven...En aangezien ze vlakbij de tomaten staan, denk ik dat een afdakje praktischer is. Of 'afdakje' het wordt een heel groot afdak: de luifel van de tent die we toch niet meer gebruiken Thanks annieway Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 succes Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted December 29, 2012 Author Share Posted December 29, 2012 Wat een ellende, wat een dag. De speciekuip niet helemaal leeggemaakt, dacht dat ik 'm er zo wel uit kon trekken en voordat ik het wist had ik twee helften. De drainage is dus nu meer dan uitstekend. Wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om er nog wat aardperen uit te halen. Dacht dat er toch wat veel in zat. Deze staan nu in een bigshopper met aarde op het balkon. Benieuwt hoe dat gaat... Daarna overigens nog een spade gebroken en een schop, (van de buurman )bij het verplaatsen van een prikplant. Tenslotte nog wat takjes willen hiepen om er daarna achter te komen dat de tak dikker was dan ik dacht en harder dan de bijl aankon. De schade van vandaag dus: 1 cementmengbak, 1 spade, 1 schop, en een hakbijltje....Voel me nu reuze zielig en troostende woorden zijn welkom. Eveneens hakbijl tips. Denk dat ik nu toch maar eens voor veiligheid ga. Fiskars of zo. Of iemand moet nog een geweldige tip hebben? (Zal eens kijken of daar ook een forumbijdrage voor is) groeten, cees Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Geluk bij een ongeluk is dat je aardperen niet meer kunnen verzuipen. Dat je zo`n bak in tweeën kan breken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Waarschijnlijk moest het potje "Bad luck" voor eind 2012 nog snel leeg... vandáár zoveel op 1 dag... Ben je er vást weer een tijdje vanaf.Én je hebt voor uitdunning én goeie drainage gezorgd, buurman nieuw gereedschap (toch?) dus ook blij. Allemaal goed toch? Enne... cursusje "hoe gebruik ik mijn gereedschap zónder het te mollen" is misschien ook op z'n plek...? Vóórdat je straks aan je nieuwe bijl begint... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Waarom zet je de aardperen in bakken? Ze groeien veel beter in de volle grond. En hoewel veel mensen het hebben over woekeren zijn ze vrij gemakkelijk te verwijderen als je ze ergens niet meer wilt. Afknippen in juni en augustus volstaat (vaak hebben ze wel 2 keer afknippen nodig). Ik heb ook sommige planten in pot. De aardperen horen er voorts niet meer bij. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Idd, ze lopen echt niet je hele tuin door zoals bijv. pepermunt. Ze blijven net als aardappels gewoon op hun plek, dijen hooguit iets uit omdat de knollen nou eenmaal het jaar daarop ook weer knollen maken als je ze niet oogst. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 Bedankt voor de tip kruidje, maar ik ga ze er nu echt niet meer uithalen -)Maar even kijken hoe het gaat; volgend jaar nieuwe rondes en nieuwe kansen. Al denk ik dat als dat experiment met die big shopper werkt, dat er soieso in blijft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bloemenkoningin Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Het klopt wat kruidje zegt. Ik heb ze ook in de tuin staan. Als je een knolletje vergeet komen ze volgend jaar weer uitmaar als je het knolletje met stengel eruit haalt is hij ook weg. Bij een bloembol krijg je als je hem in de winter laat staanook kleine nieuwe knolletjes. Dat is ook bij de aardpeer. Je krijgt van 1 knol aardpeer een mooie grote oogst. Alleen de stelen worden net als een zonnebloem. Erg hoog met ruw blad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Dat afdakje zal dan wel twee meter hoog mogen zijn... Hier staan ze gewoon in een strook voor het huis, ze worden in de winter gerooid naargelang we er zin in hebben en in het voorjaar gaat alles eruit, de grote knollen worden op voldoende afstand herplant, de kleintjes gaan weg. Wat naast deze strook opschiet, wordt uitgetrokken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Ik heb de mijne nu ook in een specie kuip gezet maar alleen omdat ik ze vlak langs de sloot kant heb gezet (daar staan ze mooi uit de weg en nog afscheiding ook nog) en ik geen zin heb om dadelijk de slootkant te moeten repareren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 mmm... Nu ik het nog eens nalezen allemaal, heb ik eigenlijk nog geen argumenten gehoord waarom aardperen in de volle grond beter zouden groeien. Dus:wat is het argument waardoor ik alsnog zo gek ben om alles weer uit te graven?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Alles doet het beter in de vollegrond. Dat zijn planten nou eenmaal gewend Afwatering is beter, ze wortelen echt ontzettend diep (alle planten, maar vooral ook aardperen)en daardoor raakt hun voeding minder snel op (omdat ze met hun wortels gaan zoeken, en dan niet de zijkant van de bak tegenkomen). In zo'n big shopper (bijv.) worden ze waarschijnlijk topzwaar, en flikkert de hele bende om. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Oh en: als je ze in pot(tas?) teelt, moet ik dit topic verplaatsen naar een ander gedeelte van het forum. Namelijk naar: makkelijke-moestuin-f30.html Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted January 6, 2013 Author Share Posted January 6, 2013 Kijk, dat zijn argumenten. Als de paardemest komt dus extra aandacht aan de aardpeer En no worry; knappe jongen die die bigshopper omkrijgt. Driedubbelvastgesnoerd aan het balkonhek thanx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Ja, je zou even op kunnen zoeken of aardperen dan wel weer zoveel mest willen. Ik geeft ze nooit wat extra, dus misschien houden ze niet van een hele rijke bemesting. Maar meer van zaken die sowieso in de grond zitten. Compost is dan misschien een betere optie? Maar pin me er niet op vast hoor. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Mijn aardperen staan in mijn voortuintje in ontzettend arme aarde, komt nooit voeding bij. En ze groeien hartstikke goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts