appelvrouw Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 Ik twijfelde of deze vraag bij groente of fruit zou moeten staan..Binnenkort wil ik eens een andere rabarber bij de "gewone"die ik heb. Mijn vraag: welke rabarbersoorten kweken jullie en zijn jullie er tevreden over? ( gezondheid van de plant, grootte, snelheid van groeien en natuurlijk vooral de smaak)Thanks, Jet Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 Heb begrepen dat rabarber onder groente valt.Heb ze gezaaid2 jaar geleden ze zijn zeer rood de stengel maar weet geen naam meer (vander wal). Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Jorieke123 Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 Ik weet de naam van mijn volwassen planten ook niet. Maar die bevallen goed. Schieten bijv. niet vaak door en geven mooie stengels. Half rood/groen. Ik heb er ook nog wat bij gezaaid, 2 verschillende soorten. Victoria en een andere soort. Ik kan er alleen even niets meer van terug vinden in mijn bestel-mailtjes van tabernal-zaden. Die planten zijn nog jong, en ik heb er dus nog geen ervaring mee. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RobO Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 wij hebben red champagne, planten twee jaar geleden gekocht bij een kweker, prima zachtzure smaak, stengels rood/groen, goede opbrengst, traditionele variëteit volgens mij Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 Ik heb 2 verschillende soorten van de een worden de stengels rood/groenen van de andere zijn ze eigenlijk helemaal rood.Ze bevallen alle 2 goed, de helemaal rode vormen wel kleinere dunne stengels.Smaakverschil proef ik niet. Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 december 2012 Auteur Geplaatst: 29 december 2012 Dank tot zover! Jammer dat je vaak de naam van de rabarber niet meer weet hè, ik weet het van de mijne ook niet. wij hebben red champagne, planten twee jaar geleden gekocht bij een kweker, prima zachtzure smaak, stengels rood/groen, goede opbrengst, traditionele variëteit volgens mij De red champagne traditioneel? Geen idee, maar ik dacht niet dat dat de "gewone" rabarber was... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
CorvK Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 Ik ken de rassen van mijn rabarber ook niet (meer), thuis heb ik zelf gezaaide rood/groene staan, op de moestuin gekregen roodstelige. Volgens Diana van deze http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/overig/rabarber/ website (misschien waart ze hier ook wel rond), is de groene wat zuurder dan de roodstelige maar is de opbrengst van de laatste wat minder. Kwestie van smaak denk ik. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/
Frank Houweling Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 Je zou het niet verwachten, maar ik heb ook rabarberplanten. De groene planten zijn inderdaad wat zuurder, maar kun je wel lang bewaren. De 'beste' rassen vinden de meeste mensen Red Champagne en Frambozenrood. http://www.fruitbomen.net/rabarber/ Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
appelvrouw Geplaatst: 29 december 2012 Auteur Geplaatst: 29 december 2012 Dank heren. Frambozenrood klinkt ook lekker! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Frank Houweling Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 Mira M heb ik hier trouwens verweg de meeste productie mee. Heb ook nog ergens een mooie pagina over... (sorry voor de kleine lettertjes) Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
RobO Geplaatst: 30 december 2012 Geplaatst: 30 december 2012 @A Vrouw: even opgezocht waarom die rabarber traditioneel genoemd werd door onze hofleverancier Peter ("...iets anders komt er bij mij niet in...") iha rabarber is heel oud, uit historisch China etc.; Red Champagne werd rond begin 19e eeuw in Engeland gekweekt om te forceren (heb ik nog niet gedaan) en duur te verkopen.Dat forceren schijnt goed te lukken met deze var door ze in de warmte onder potten te laten uitlopen, je moet dan wel telkens nieuwe planten opkweken of de oude een jaar laten aansterken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 december 2012 Auteur Geplaatst: 30 december 2012 En vind je deze lekker/lekkerder? Of heb je geen vergelijk.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 30 december 2012 Geplaatst: 30 december 2012 alleen vergelijk met de groentenboer, deze is lekkerder, zachter en aromatischer, maar dat kan ook aan de korte producent-consument tijd liggen Quote
hansi Geplaatst: 30 december 2012 Geplaatst: 30 december 2012 Hier volgt een beschrijving van een aantal aanbevolen varieteiten; 'Timperley Early'Een vroege soort die zeer geschikt is om te forceren.Dunne stengels. 'Champagne Early'Met zoete,donkerrode stelen.Goed om te forceren. 'The Sutton'Een normale soort met lange stengels.schiet niet gauw door. 'Victoria'Rode stengels met een goede smaak.Late soort. ps.Deze omschrijving bevat een aantal soorten die al jaren gekweekt worden,voor nieuwere soorten,kijk op bijv,Wikipedia en andere groente/tuinsites. m.v.g.Hans Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 december 2012 Auteur Geplaatst: 30 december 2012 Dank je wel.In het voorjaar komt er weer familie uit Engeland..misschien vraag ik ze wel wat mee te nemen..als het me niet lukt om ze te verkrijgen door te ruilen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
simke Geplaatst: 30 december 2012 Geplaatst: 30 december 2012 Klopt het dat rabarber zij blad verliest inde herftHerfst. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 december 2012 Geplaatst: 30 december 2012 Ja, en zijn stengels ook Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Pietl Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 (aangepast) Juist de rababer variëteit 'Victoria' gezaaid.De verpakking zei: dieprode stelen, het internet zegt lichtgroen op sommige plaatsen en rood op andere.Iemand die deze variëteit heeft en kan zeggen of het nu een rode of groene is? (Ik heb al 3 eerder groene variëteiten en wou nu echt eens een rode hebben) 8 mei 2014 aangepast door Gast Quote
loes Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Rabarber is voor zover k weet niet echt zaadvast. Wanneer je een rode rabarber wil, kan je deze beter kopen. Quote
Pietl Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Hmm, dus ook niet als je de zaden uit de winkel haalt (zoals ik)? Quote
malouis Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Ook gekocht rabarberzaad is niet scht zaadvast.Maar dat is geen ramp (vind het zelf eigenlijk wel leuk):Je zaait er gewoon een stuk of 10 en kijkt welke je het lekkerst vindt. Quote
Gemma Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Ik heb vorig jaar een verstekeling meegenomen met een stekje van een ander plantje.Dit voorjaar begon daar ineens in de border een enorme rabarber te groeien. Ik heb er nu van geoogst. De soort weet ik niet, lijkt niet op mijn andere rabarber die iets dunner en roder is met kleiner blad ook.Weet iemand de soort die nu zo enorm wordt? De bladeren zijn1m doorsnee, steel licht rood met groen, ca 10 cm doorsnee steel. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Pietl Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Oke, ik ga ze intussen dan gewoon laten opgroeien.Met wat geluk zit er een rode tussen, heb ong een twintig zaadjes gezaaid. Quote
thea Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Ik heb vorig jaar een verstekeling meegenomen met een stekje van een ander plantje.Dit voorjaar begon daar ineens in de border een enorme rabarber te groeien. Ik heb er nu van geoogst. De soort weet ik niet, lijkt niet op mijn andere rabarber die iets dunner en roder is met kleiner blad ook.Weet iemand de soort die nu zo enorm wordt? De bladeren zijn1m doorsnee, steel licht rood met groen, ca 10 cm doorsnee steel.Er is een sierrababer heb ik ook.De bladeren zijn smal toelopen,drup vorm Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Gemma Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Nee dit is geen sier rabarber, die ken ik wel.Vind hem alleen zo groot! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.