Ga naar inhoud

Pepers zaaien: vroeg zaaien of juist niet?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

2 jaar geleden ben ik voor het eerst met pepers begonnen.

Deze heb ik destijds al in de laatste week van december binnen gezaaid omdat ik dat ergens gelezen had. Dat jaar had ik een hele goeie opbrengst.

Vorig jaar heb ik ze iets later gezaaid, ik geloof eind januari, februari. Deze kwamen pas aan het eind van de zomer in bloei, toen het eigenlijk al te laat was. Ik heb er ook weinig oogst van gehad.

Nu heb ik geen vensterbank waar ik de plantjes op kan zetten waar de hele dag de zon op staat, en we wonen achteraf waar de wind om ons huis en om de koude kas waait, en geen stenen muur is waar de warmte vanaf straalt. Misschien is dat het geweest, te weinig warmte/licht?

Nu sta ik voor kwestie van het nieuwe seizoen: vroeg zaaien of juist niet?

Heeft iemand tips?

Geplaatst:

Ik heb ze al gezaaid, in oktober volgens mij al. Vorig jaar heb ik dat ook zo gedaan, en toen had ik een hele goede oogst. Mijn plantjes van dit jaar zijn nu een centimeter of 5 hoog. Binnenkort gaan ze verhuizen naar een zonnige vensterbank.

Ik denk dat het afhangt of je ze nu een enigszins zonnig plekje kunt aanbieden. Heb je niet ergens een raam op het zuiden? Op de slaapkamer of op zolder vinden ze het vast ook gezellig, mits er maar een beetje zon komt. Omdat er al zo weinig zonlicht uren nu zijn hebben ze alle zon nodig die ze kunnen krijgen. Zo niet, dan zou ik misschien even een maand of 2 a 3 wachten, totdat de dagen weer wat langer worden.

Geplaatst:

Ik wacht nog wat. Zonder kas worden dat voor hetzelfde geld slappe, opgeschoten plantjes als het de komende weken grijs blijft zoals dat de laatste tijd de gewoonte is. Ik heb wel ramen met veel licht, maar toch... een plantje aan een raam groeit niet zoals eentje dat buiten staat en een kas heb ik niet.

Geplaatst:

Ik heb ze toevallig vandaag gezaaid in een vensterbank met veel licht en op een verwarmde bodemplaat, ook de tomaten, aubergines, komkommers. Al deze gewassen moeten dan in het hele vroege voorjaar naar mijn onverwarmde kas, ben benieuwd of het gaat lukken.

Ik heb wel maar een deel gezaaid, wordt het niks dan kan ik later nog een zaaipoging doen.

Geplaatst:

Als je ze zo vroeg zaait, dan overwinteren ze als het ware op de vensterbank. En dan heb je al een groeivoorsprong als ze weer in actie komen. Je moet ze alleen tijdens het overwinteren niet teveel water geven.

Geplaatst:

Vergelijken 2 jaar geleden en vorig jaar lijkt me wat moeilijk .

2 jaar geleden prachtige maand april gehad en vorig jaar veel regen en vrij lang koud .

Voor te vergelijken zou je nu enkele kunnen zaaien en dan binnen 2 maand de rest en dan na enkele jaar conclusie uittrekken (eerste jaar dat ik er ga kweken).

Gisteren van elke soort 2 zaadjes gepland binnen een maand terug en begin maart terug en dan zien welke het best lukken .

Omdat ze veel vroeger gezaaid worden wil het nog niet zeggen dat er veel vroeger geoogst kan worden . Dit is bij bonen alleszins niet het geval .

Geplaatst:

Welke temperatuur houden jullie aan?

M'n pepers en paprika's staan nu in de keuken onder de lichtstraat. Het is hier ongeveer 21 graden.

Op zolder zouden ze meer zon krijgen maar daar is het wel wat koeler....

Geplaatst:

Veel kunnen ook lager dan 25 graden, maar het ontkiemen duurt dan vaak langer. 20 a 22 graden lijkt mij gezonder voor in het algemeen. Pepers zou IK warmer doen, maar dat is puur i.v.m. de snelheid. Iets vroeger zaaien kan ook, dan maakt die snelheid niks uit...

Maar let wel op bij temperaturen van 25 graden bij dingen zoals tomaten: na de ontkieming zo snel mogelijk weer kouder, anders worden ze snel iel en heb je er weinig meer aan. Dat is tenminste mijn ervaring.

Geplaatst:

Ik ben ook al weer begonnen met de pepers/paprika's. Heb ze vorige week vrijdag in gripzakjes gedaan tussen twee vochtige velletjes keukenpapier en heb de eerste kiemen al gezien.

Ik heb tussen de 2 en 6 zaden gezaait per soort zo heb ik nog genoeg over om later nog een keer te zaaien.

Ik heb het bakje waar ze inzitten op een verwarmingsmatje staan.

Vorig jaar was ik vroeger met alles maar wegens omstandigheden had ik bijna geen tijd om ze over te planten en hebben ze te lang in te kleine potjes gestaan en daardoor nog geen super oogst, op een paar soorten na dan die leken het prima te doen in kleine potjes.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Gister waren de eerste 4 zaadjes allemaal na een week gekiemd: 2 x Trinidad Scorpion en 2 x Brazilian Starfish.

Is het nu verstandig om ze op de verwarming te laten staan of even rustig aan doen omdat het nog even duurt voordat het seizoen is om ze in de kas te zetten?

foto-(35)67721358795648.JPG

Geplaatst:

Voor zo ver ik weet moet je ze gewoon laten staan tot er 2 paren bladeren aan zitten. Dan kunnen ze eventueel verpoot worden en kan je ze bij kamertemperatuur laten groeien.

Geplaatst:

Jorieke heeft gelijk, meteen veel lichter (en waarschijnlijk ook) koeler zetten! ze schieten al veel te hoog....

op deze manier krijg je lange zwakke plantjes die zomaar omvallen of zelfs knakken.

Geplaatst:

Vanavond acht soorten pepers gezaaid, in een zaaibakje van de action, morgen is mijn matje er als het goed is. Ik plant ze meestal ook een stuk dieper weg, dan worden ze mooi sterk. Als ze de zaaibak uitgroeien gaan ze naar de slaapkamer op het zuiden, 18 grdn en veel licht.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...